יום ראשון, 31 במרץ 2024

טיול לארגנטינה וצילה פברואר ומרץ 2024 חלק א'

ארגנטינה 02/2024 אזור קלפטה

סיכום הטיול לארגנצ'ילה 02/2024

שלד הטיול תוכנן כבר מזמן וחיכה לזמן המתאים, 3 חודשים לאחר פרוץ המלחמה התחילו חברות התעופה הזרות לחזור לארץ וביניהם גם לופטהנזה, בדקנו כרטיסים לחודש פברואר ומצאנו את הטיסה שהתאימה לנו והוזמנו כרטיסים.
עכשיו נשאר לעבור על התיכנון ו"לפרוט" אותו לימים ומקומות, סה"כ 29 ימים כולל זמן טיסות. נבדקו טיסות פנים, מקומות לינה, השכרות רכב וזמנים. בינתיים לופטהנזה שינו את זמני הטיסות והטיסה הוקדמה ביום אחד ולאחר עוד שבועיים היה צורך גם בשינוי הטיסות חזרה וגם הן הוקדמו ביום אחד כך שנשארנו עם אותם כמות ימים.
שלב ראשון היה הזמנת טיסות הפנים ע"מ שאפשר יהיה להזמין רכבים ולינות, טיסות הפנים הוזמנו ע"י סוכנת נסיעות בארגנטינה ע"מ שיהיה יותר קל במקרה של שינויים או ביטולים, עכשיו עברנו להזמנת רכבים - 1 בקלפטה, 1 בברילוצ'ה כולל אפשרות לעבור לצ'ילה ו-1 בסלטה שבצפון ארגנטינה. היה חשוב (מאד) לנו שזה יכלול את כל הביטוחים ובלי "אותיות קטנות". החברה שנבחרה (לא הכי זולה) הייתה "הרץ" ישירות דרך הסניף בארגנטינה (https://www.hertz.com.ar/en).
ואז נתקלנו בבעיה – נגמרו להם כל הרכבים לתקופה שרצינו בקלפטה, שאר 2 הרכבים הוזמנו ואושרו.
מכיוון שאין רכב בקלפטה חיפשנו פתרון – הפתרון שנמצא תחבורה ציבורית וטיולים מאורגנים. ומכיוון שכך אז הוזמנו גם מקומות לינה לקטע הראשון של הטיול, בברילוצ'ה הוזמן רק הלילה הראשון ושאר המסלול נתון לשינויים, בצפון שזה אזור קטן יחסית הוזמנו כל הלילות.

חלוקה לימים
3 ימים ראשונים בואנוס איירס (Buenos Aires) מפגש משפחה וחברים של שרי כולל סיורים בעיר.
5 ימים באזור קלפטה (El Calafate).
11 ימים ברילוצ'ה (San Carlos de Bariloche) ודרום צ'ילה.
6 ימים בסלטה (Salta) צפון ארגנטינה.
1 יום אחרון חופשי בבואנוס איירס.

כסף
בארגנטינה משתמשים בפסו, השטר הגדול ביותר שם הוא 2,000 פסו ואין הרבה כאלה, הרוב הם שטרות של 1,000 ויש גם של 500 ופחות (אין מטבעות). שער הפסו בזמן הטיול שלנו הסתובב סביב 1$ = 1,000 פסו.
זאת החבילה שקיבלנו עבור 200$

יום ראשון 11/02/2024
יום הטיול הגיע טיסת אחה"צ (16:20) עם שעתיים המתנה בפרנקפורט ואנחנו כבר על המטוס (22:05) בדרך לבואנוס איירס, כשעתיים לפני שמגיעים המטוס מסתובב וחוזר לנחיתה בסאו פאולו שבברזיל עקב מזג אוויר סוער בבואנוס איירס, שעתיים נשארנו לשבת במטוס על המסלול עד שהתקבל אישור לשיפור מזג האוויר והמראנו להמשך הטיסה לבואנוס איירס.
הנחיתה הייתה בגשם שוטף אבל חם, בת דודה של שרי חיכתה לנו ונסענו למקום הלינה להתארגנות קצרה ויציאה לפגישות משפחה. גם היומיים הבאים הוקדשו לסיורים בעיר ומפגשי חברים.

היום הראשון של הטיול (יום חמישי 15/02/2024)
מתעוררים מוקדם מאד בבוקר, ההסעה שהזמנו מחכה למטה ואנחנו בדרך לשדה התעופה ע"מ לטוס לקלפטה.
הטיסה יצאה בדיוק בזמן (06:05) ונחתנו בקלפטה לאחר כ-3 שעות (09:20). המזוודות גם הגיעו והכל לפי המתוכנן.
נשאר רק לחכות לאוטובוס שהזמנו כבר מהארץ (כולל מקומות ישיבה מסומנים) לאל צ'לטן (El Chalten), האוטובוס הגיע באיחור של כמעט שעה והסיבה שקיבלנו מחסום משטרה בדרך, נשמע קצת מופרך אבל זה המצב.
3 שעות נסיעה בקומה השניה של האוטובוס ואנחנו מגיעים לאל צ'לטן.
לוקחים את המזוודות וצועדים לעבר מקום הלינה הראשון שלנו שנמצא בחלק העליון של הישוב (היה רק לילה אחד במקום בו רצינו לישון במרכז הישוב אז עשינו פיצול).
התארגנו בחדר ויצאנו לארוחת צהרים קלה במסעדה ליד מקום הלינה.
לאחר הארוחה יצאנו למסלול רגלי שנמצא בקרבת מקום "נקודת מבט של מרגרט – "Mirador Margarita,
מסלול לא קשה שמוביל למספר נקודות תצפית יפות לעבר עמק נהר פיץ רוי, השמים היו די מעוננים אבל המסלול היה נחמד מאד ואפילו זכינו לראות את ה"פיץ רוי" ברווח שבין העננים.
חזרנו חזרה למקום הלינה וירדנו למרכז הישוב לעשות סיור רגלי להכרת המקום ולראות איפה מקום הלינה שלנו ללילה הבא וגם לברר אם אפשר להשאיר בבוקר את הציוד שלנו לפני שיוצאים ליום טיול.
חזרנו חזרה לכיוון מקום הלינה ואת ארוחת הערב אכלנו במסעדה במקום שבו שאכלנו צהרים.
תם היום הראשון של הטיול.

יום מס' 2 של הטיול (יום שישי 16/02/2024)
היום מתוכנן לנו יום טיול מאורגן (הוזמן מהארץ) לעבר לאגו דל דזיירטו (אגם המדבר) (Lago Del Desierto), הטיול יוצא ב-11:00 ולאחר שקמנו, ארזנו את ציודנו אנחנו יוצאים בהליכה לעבר מקום הלינה השני שלנו שנמצא במרכז אל צ'לטן, מזג האוויר ממש נפלא עם שמים בהירים ופסגת ה"פיץ רוי" (Fitz Roy) נראתה מכל מקום בישוב,
השארנו שם את ציודנו ויצאנו לאכול ארוחת בוקר באחת המסעדות שבמרכז הישוב, באותה הזדמנות גם קנינו אוכל לטיול בהמשך היום.
לאחר ארוחת הבוקר יצאנו לסיבוב רגלי קצר לעבר הנהר והגשר שחוצה אותו (Reserva Natural Ribera de las Vueltas) וחזרנו למקום ממנו יוצא הטיול.
המיניבוס יצא בזמן ובדרך לאגם עצרנו לתצפית על ה"פיץ רוי" (Estacionamiento Rio Electrico)
ולאחר מכן בהמשך ירדנו לעבר מפל Cascada cañadon de los Toros שנמצא כ-5 דקות הליכה מהדרך הראשית.
בסביבות השעה 13:00 הגענו למעגן הסירות שנמצא בדרום לאגו דיזרטו, עלינו על ספינה ויצאנו בשייט צפונה באגם לעבר המעגן שנקרא Glaciers Viewpoint,
קיבלנו הסבר על המקום ואפשרויות המסלולים שניתן לעשות ברגל ויצאנו למסלול הליכה לעבר תצפיות הקרחונים.
סה"כ המסלול הארוך לקח כשעתיים הליכה כאשר החלק הראשון כלל עליה לעבר התצפיות ולאחר מכן ירידה לאורך הנחל והמפלים חזרה לעבר המזח.
הספינה הגיעה ב-15:30 ויצאנו בשייט חזרה דרומה לעבר נקודת ההתחלה ומשם עוד שעה נסיעה (דרך עפר) חזרה לישוב אל צ'לטן. הגענו למקום הלינה, התארגנו, התרחצנו ויצאנו לאחת המסעדות במרכז לאכול ארוחת ערב.
תם יום מס' 2 של הטיול.

יום מס' 3 של הטיול (יום שבת 17/02/2024)
השכמנו מוקדם ארזנו את כל ציודנו ועזבנו רגלית את מקום הלינה לעבר תחנת האוטובוסים בכניסה לישוב (כרטיסים הוזמנו מהארץ) האוטובוס יצא בדיוק בזמן (08:00) ולאחר כשעתיים וחצי הגיע לשדה התעופה ומשם המשיך לעבר הישוב קלפטה (El Calafate) בכניסה לישוב (Portal de El Calafate) מחסום של המשטרה, הרבה שוטרים שבודקים רכב אחד אחרי השני בליווי כלבים,
עולים לאוטובוס שלנו, הכלב מרחרח בכל הכיוונים עוד בדיקה בליווי השוטר ואנחנו משוחררים, ברכב לידנו הורידו את הנוסעים עם הציוד האישי ע"מ לעשות שיקוף ובדיקה פרטנית (ואז גם הבנו למה האוטובוס איחר בהלוך).
בירידה מהאוטובוס חיכה לנו נהג מונית שהזמנו מראש (בהמלצת מקום הלינה בקלפטה) ולקח אותנו ישירות לעבר שמורת הקרחונים לקרחון פריטו מורנו (Perito Moreno Glacier), שילמנו כניסה לשמורה שכוללת הנחה של 50% לכניסה ביום שלמחרת, העלה אותנו ישר לחניון העליון (שסגור לרכבים פרטיים) הסביר לנו על המסלול שיש ואמר שיחכה לנו בחניון התחתון ושהסיור לוקח בערך 3 שעות. התחלנו את המסלול בסביבות השעה 13:00,
עשינו את 3 המסלולים שכללו את כל התצפיות (האדום עד למטה וחזרה למעלה) ובסיומם הגענו לחניון התחתון, סה"כ לקח לנו כשעתיים וחצי כולל הרבה הפסקות לצילומים. בחניון יצרנו קשר עם הנהג ותוך דקות בודדות הגיע לקחת אותנו.
מכאן נסענו אתו ישירות לחדר שהזמנו בקלפטה סה"כ היה שווה מאד 100$ נסיעה הלוך ושוב כולל ההמתנה בחניון הקרחון.
לאחר התארגנות יצאנו לשוטט בעיר, הערב זה יום אחרון של פסטיבל לכבוד אגם ארגנטינה (Lago Argentino) במרכז העיר ליד מתחם ההופעות דוכני אוכל
ולקראת חשיכה מופעים מעל הבמה,
בשלב מסוים העייפות התגברה וחזרנו חזרה למקום הלינה עייפים ומאד מרוצים ממה שהספקנו.
תם יום מס' 3 של הטיול

יום מס' 4 של הטיול (יום ראשון 18/02/2024)
היום מתוכנן שייט לקרחון אופסלה (Glaciar Upsala) וקרחון ספגצ'יני (Glaciar Spegazzini) שגם הוא הוזמן (כולל הסעה הלוך ושוב מהמלון) מהארץ. בשעה 07:00 בבוקר כבר חיכינו בחוץ להסעה שהגיע לאחר כחצי שעה ואיתה נסענו ישירות לנמל Punta Bandera, שילמנו (50%) על כרטיס כניסה לשמורה ועלינו לספינה, הספינה יצאה בדיוק בזמן (09:00), מזג האוויר לא היה בדיוק איתנו, הרבה עננים וגשם דק לאורך כל תחילת השייט.
לאחר שייט בין הקרחונים הצפים והרבה תמונות מכל הכיוונים הספינה פנתה לכיוון מפרץ ספגצ'יני ונכנסנו לעגינה ב- Refugio Spegazzini להפסקה וארוחת צהרים במסעדה שבמקום,
לאחר הארוחה וסיור על החוף יצאנו לשייט לכיוון הקרחון (Glaciar Spegazzini) הספינה שטה הלוך ושוב לאורך הקרחון ולאחר שכולם מיצו את רצונות הצילום שלהם
הספינה פנתה חזרה לכיוון נמל Punta Bandera שאליו הגענו בסביבות השעה ארבע, עלינו להסעה שחיכתה בחניה ולאחר כשעה נסיעה הגענו חזרה לחדרנו.
את הערב העברנו בסיור ברחוב הראשי של קלפטה ומשם ירדנו לכיוון הלגונה (Laguna Nimez) וסיירנו לאורך הטיילת שלה.
את הערב סיימנו במסעדה בשרית טובה (Don Cesar Asador y Parrilla) וחזרנו לחדרנו.
תם יום מס' 4 של הטיול

יום מס' 5 של הטיול (יום שני 19/02/2024)
השכמה מאד מוקדמת ובשעה 06:00 כבר יצאנו מחדרנו (עדיין חושך בחוץ) לכיוון ההסעה שתיקח אותנו ליום הטיול שהזמנו מהארץ. היעד - טורס דל פיינה (Parque Nacional Torres del Paine) שנמצא בצ'ילה, כבר אתמול בערב מלאנו את הטפסים למעבר הגבול, הגיעה ההסעה שלקחה אותנו לכיוון היציאה המזרחית של העיר שם המתנו להגעת הטיולית שתיקח אותנו. הנסיעה דרומה לכיוון הגבול לקחה 4 שעות כולל הפסקה קצרה באמצע לשירותים (Hotel La Esperanza).
מגיעים למעבר הגבול קנצ'ה קררה (Cancha Carrera) ולאחר סיום הליכי המכס (מעבר הגבול לקח כ-45 דקות), עושים הפסקה בעיירה צ'רו קסטיו (Cerro Castillo) בצ'ילה.
ממשיכים בנסיעה לכיוון השמורה. בדרך עושים מספר הפסקות לתצפיות וצילומים (הטורס מתחבאים מאחורי העננים),
לכניסה לשמורה עצמה הגענו ב- 13:40. לאחר תשלום עבור הכניסה אנחנו ממשיכים בדרכי השמורה לתצפיות נוספות.
עצירה נוספת הייתה בחניה ליד מפל Salto Grande שם יצאנו בהליכה לנקודת התצפית על המפלים עצמם, המשכנו רגלית מעט צפונה לכיוון תצפית Cuernos del Paine על גדות אגם Nordenskjold (גשם קל ירד) וחזרנו חזרה להסעה.
מכאן המשכנו דרומה עד לגשר שמוביל למלון Hosteria Pehoe, בינתיים גם הטורס התגלו מבין העננים וזכו לבוק שלם של תמונות,
בסיום אנחנו מתחילים לנסוע בחזרה לכיוון הכניסה לשמורה עם עוד מספר עצירות לתצפיות
ובהמשך חזרה לכיוון מעבר הגבול חזרה לארגנטינה, מעבר הגבול חזרה היה מהיר מאד (18:30)
ואנחנו בדרך חזרה לכיוון קלפטה, הפסקת התרעננות קצרה באותו מקום כמו בבוקר ולקלפטה הגענו לאחר שהלילה כבר ירד.
תם יום מס' 5 של הטיול

יום מס' 6 של הטיול (יום שלישי 20/02/2024)
יום חדש מתעוררים מוקדם נהג המונית החביב שלנו כבר מחכה לנו ליד הכניסה ובשעה 08:00 אנחנו כבר בשדה התעופה.
ב-10:10 הטיסה יוצאת לכיוון ברילוצ'ה
שעה ועוד 45 דקות ואנחנו כבר נוחתים, אוספים את המזוודות והולכים ישר לדלפק הרץ ע"מ לקבל את הרכב שהזמנו ל-11 ימים,