הקדמה
אנחנו זוג פנסיונרים שאוהבים לטייל! המוטו שלנו כמה שיותר נוף אם יש עיר גם נסתדר אבל אין כמו מחוץ לעיר.
לאחר הטיול הראשון שלנו באיסלנד (06/2022) שכלל את היקף האי כולל הפיורדים המערביים וכל האתרים המתויירים, אך רוב האתרים בתוך האי היו עדיין סגורים (כבישי ה-"F") פרט לדרך ל-שמורת עמק ת'ורסמורק (Þórsmörk nature reserve) נשאר לי טעם של עוד.
צריך בהזדמנות לעשות עוד טיול כולל כניסות לתוך האי ומרכזו ומלאכת התכנון יצאה לדרך.
הדבר הראשון היה לבנות שלד של מסלול שיכלול את רוב האתרים בתוך האי ולפקוד כמה שפחות אתרים שכבר ביקרנו בהם בסיבוב הראשון, בינתיים פרצה המלחמה ובינואר 2025 הוזמנו כרטיסי טיסה לחודש ספטמבר דרך חברת לופטהנזה, למה ספטמבר? כבר לא העונה הבוערת – יותר אופציות ללינה (חייב שירותים ומקלחת בחדר), הטיסות יותר זולות והשכרת רכב יותר זולה ואולי גם נזכה לראות את אורות הצפון (האורורה) נבדקו הדרכים הרלוונטיות (דרכי "F") ביחס לשנים קודמות לגבי מצבן והתחלתי בתכנון הטיול לפי ימים.
המלצה שקיבלתי מאתרים שונים הייתה שלא לעשות את מסלול לאקי – לאקאגיגאר (Lakagígar) באופן עצמאי כי הנסיעה לשם מאד קשה וחלק מהאתרים יש צורך בהקפצת רכב שבאופן פרטי לא אפשרי אז למסלול הזה הוזמן יום טיול בסופר ג'יפ ליום האחרון שמופיע בתוכנית הטיולים של החברה המבצעת, יש מס' אתרים שאפשר להזמין "טיול יומי למכתשים של לאקי בסופר ג'יפ" ובכולם היה אותו מחיר, אז גם את זה הזמנו בתקוה שלא יהיו ביטולים של הרגע האחרון כי באיסלנד מזג האוויר מאד לא צפוי. רכב הוזמן מחברת לוטוס שהיא החברה היחידה שמבטחת (ביטוח פלטיניום) בפני ניזקי מים, הוזמן דצ'יה דסטר ידני 4X4 דיזל והזמנו מקומות לינה לפי המסלול המתוכנן ונשאר רק לעשות שיפוצים קלים למסלול הרצוי ולקרוא עוד ועוד חומר ולקוות שמזג האוויר לא יפריע לטיול.
ועכשיו לאחר ההקדמה הארוכה הגיע הזמן לצאת לטיול!
יום הטיול הגיע ואנחנו יוצאים ברכבת לכיוון שדה התעופה, יש לנו טיסת אחה"צ (17:05) למינכן עם שעתיים המתנה והמשך לכיוון איסלנד לקפלאוויק (Keflavik), הטיסה יצאה באיחור של 45 דקות אבל נשאר מספיק זמן לקונקשן במינכן, נחתנו באיסלנד בחצות, המזוודות הגיעו בשלום ולקחנו מונית לעבר המלון שהזמנו ללילה הראשון (Hotel ABC).
היום הראשון של הטיול (יום שישי 12/09/2025)
היום הראשון תוכנן למסלול לאורך חופי חצי האי רייקאנס – Reykjanes (טיול מגדלורים), בשעה 09:20 אנחנו כבר היינו בתוך הרכב ששכרנו מחברת לוטוס בדרך למגדלור הראשון שנמצא בקפלאוויק (Vatnsnes Lighthouse), לאחר מספר צילומים אנחנו ממשיכים לעבר Holmsberg lighthouse שנמצא מערבית למגדלור הראשון (10:00). מכאן המשכנו לפינה הצפון מערבית של חצי האי רייקאנס, באזור הנקרא Garður עומדים שני מגדלורים, אחד עתיק (Garður Old Lighthouse) ואחד חדש בגובה 28 מטר שהוא המגדלור הגבוה ביותר באיסלנד (10:25). המשכנו לכיוון דרום עברנו ליד הכנסייה המשוחזרת ב- Hvalsneskirkja והגענו ל“גשר בין שתי יבשות” (Bridge America - Europe) (11:45) - חצי האי רייקאנס נמצא בדיוק על חיבורם של שני לוחות טקטוניים, הלוח האירו אסיאתי והלוח הצפון אמריקאי. לוחות אלה מתרחקים זה מזה בכל שנה ובכך שטחה של איסלנד גדל למעשה בכמה סנטימטר בכל שנה. בין שני הלוחות היבשתיים נבנה גשר להולכי רגל מעל אחד הסדקים אשר משמש עדות ברורה לנוכחותם של שולי הלוחות הטקטוניים. הגשר נבנה כסמל לחיבור בין אירופה וצפון אמריקה. לאחר סיור מעל ומתחת לגשר ועל הצוק המשקיף עליו המשכנו לקצה הדרום מערבי של חצי האי לעבר הצוקים של Valahnúkamöl והמגדלור Reykjanes Lighthouse, המגדלור של רייקאנס – הוא המגדלור העתיק ביותר באיסלנד ולדעת רבים היפה שבהם. המגדלור נבנה בשנת 1907 והוא מתנשא לגובה של 26 מטרים. הכניסה לאזור כרוכה בתשלום שנעשה באמצאות הנייד ע"י קריאת בר קוד (QR) שנמצא על השלטים במקום, סיירנו לאורך הצוק (12:20) ונסענו לכיוון הצד השני לעבר האזור הגיאותרמי Gunnuhver שצמוד לתחנת הכח (כלול במחיר הכניסה לאזור) זהו אזור גיאותרמי פעיל ביותר של בריכות בוץ ופתחי קיטור בחלק הדרום-מערבי של חצי האי רייקאנס. באזור המהביל יש אווירה מפחידה ואדי גופרית מדהימים. שמו של האזור בא מאגדה על רוח רפאים נשית זועמת, Guðrún.בסיום הסיור באתר אנחנו מתחילים לנסוע מזרחה לאורך החוף הדרומי של חצי האי, עוצרים ב- Brimketill lava rock poolבמקום מרפסת תצפית מעל הצוק הצופה אל בריכת סלעים טבעית המוזנת ממי הים, בהמשך הנסיעה מזרחה אנחנו סוטים מכביש 427 צפונה על כביש מס' 42 לעבר "האגם הירוק” Gígvatnsvatn (green lake/graenesvatn) (15:10), אגם קטן ויפיפה בעל מים בגוון ירוק-טורקיז שנוצר בעקבות ריכוז הגופרית הגבוה ונראה היטב בעיקר בימים שמשיים. האגם קיבל את צבעו הירוק עמוק מהאצות והמינרלים שסופגים את אור השמש. מצידו של האגם עומד מבנה נטוש של מפעל דגים, חווה ומבנים נטושים הם מראה שכיח באיסלנד אך המבנה הזה יוצא דופן בצורתו ובגודלו ומהווה בעצמו אתר פופולרי לצילומים בשל חזיתו המיוחדת. הקפנו את האגם ברגל וחזרנו לרכב (15:40). לאחר סיום הסיבוב יצאנו חזרה דרומה לכיוון כביש מס' 247 ופנינו מזרחה ובנסיעה ישירה לעבר מקום הלינה שהזמנו ללילה הזה ב- Árbakki Farmhouse Lodge.לאחר התארגנות בחדר אנחנו יוצאים לעבר מפל Brúarfoss שנמצא כמה ק"מ ממקום הלינה, בסיום הסיור במפל אנחנו נכנסים למסעדה שנמצאת בחווה סמוכה (Efstidalur II) לארוחת ערב ובסיומה נוסעים חזרה (10 דקות) למקום הלינה.
תם היום הראשון של הטיול
היום השני של הטיול (יום שבת 13/09/2025)
08:55 אנחנו עוזבים את מקום הלינה לאחר ארוחת הבוקר, בחוץ 9 מעלות, חורפי ואנחנו בדרך לכיוון שמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) - שמורת ההרים הצבעונים שהיא שמורה מהממת בצבעי אדמה, ומחייבת נסיעה ברכב 4X4. זהו אחד האזורים היפים ביותר במרכז איסלנד פירוש השם “בריכות העם”, זהו יעד הטיולים הפופולרי ביותר במרכז ההררי של איסלנד ונחשב בעיני רבים ליהלום שבכתר. האזור ממוקם בדרום מרכז האי, לא רחוק מהר הגעש הקלה (Hekla) בין הרים מרשימים ומשלב מהמראות המרהיבים ביותר שיש לאיסלנד להציע. האזור מרתק ועשיר בניגודים, רכסי הרים עשויים מריוליט (סלע וולקני הדומה לגרניט) מחורצים בפסים שחורים של אפר וולקני, פסגות ססגוניות בצבעים אדום, ירוק, כתום וצהוב, שדות לבה רחבי ידיים וסילוני קיטור הפורצים מסדקים בקרקע. הכוונה שלנו להיכנס לשמורה דרך הכניסה המרכזית בדרך F225 מכיוון מערב (קרוב להר הקלה) בדרך לכניסה אנחנו מתדלקים (אין תחנות דלק בכל השמורה) ובשעה 10:45 אנחנו נכנסים ל-225 ומתחילים לנסוע לכיוון מזרח, חוצים מעברי מים (אחד רחב מאד) עד שמגיעים לאגם Frostastaðavatn (11:50).אנחנו מגיעים למפגש עם דרך F208 פונים צפונה ונוסעים כ-3 ק"מ עד לעליה לתצפית של אגם Hnausapollur שנוצר כאשר הלבה באה במגע עם מי תהום בזמן ההתפרצות. בשנת 871, בפעילות וולקנית מסיבית שהתרחשה. הסיבה לאגם בתוך המכתש היא עומק היורד למים תת קרקעיים או למי תהום. שילוב זה של מים, מכתש ושוליים צמחיים הוא בדרך כלל מראה יפה שבו הצבעים מתקשרים בצורה נהדרת. ל- Hnausapollur יש גם שם אחר, המכונה לעתים קרובות Bláhylur בגלל הצבע הכחול טורקיז של המים. זהו אגם הררי בגובה של כ -570 מטר מעל פני הים. עלינו עם הרכב עד לשפת המכתש (Hnausapollur (Bláhylur) View Point) (12:05) צפינו וצילמנו וירדנו חזרה ל- F208 ופנינו דרומה.
מול המפגש עם F225 פנינו מזרחה לעבר אגם Ljótipollur, החניה לאגם היא בבסיס המכתש (12:30) ומהחניה מתחילים לטפס לעבר שפת המכתש (Ljótipollur View Point), הנוף מלמעלה מדהים גם לעבר האגם שבתוך המכתש וגם לעבר כל הנוף שסביב לו, בסיום הסיור על שפת המכתש אנחנו יורדים חזרה לחניה לעבר רכבנו, בדרך רואים את רוכבי הסוסים שאוספים את עדרי הצאן ע"מ להורידם מההר לפני תחילת החורף, הגענו לרכב (13:10) והתחלנו בנסיעה מערבה לעבר הציר הראשי (F208) ופנינו דרומה ולאחר כברת דרך קצרה פנינו לדרך F224 שמובילה לעבר החניות של שמורת הטבע לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) (חניה בתשלום עם הטלפון הנייד ליד המודיעין) את הרכב השארנו בחניה הראשונה (Landmannalaugar roadside parking) לפני המעבר של הנחל (13:30) ויצאנו ברגל לכיוון המבנים המרכזיים.במקום גבעות של אפר וולקני בשלל צבעים, מעיינות חמים פומרלות (אדי קיטור מעשנים) ועוד. מעיינות לנדמנלאוגר הם חלק משמורת Fjallbak. סמוך למרכז המבקרים ישנה בריכה גיאותרמית אשר שנים רבות הייתה פופולרית בקרב מקומיים ובשנים האחרונות גם בידי תיירים רבים המבקרים במקום.
מתברר שהנחל קצת גבוה היום ורכב שכבר עבר את הנחל בדרך חזרה נשאר תקוע במרכז הנחל וממתין לחילוץ ובינתיים רכבים גבוהים יותר עוברים את הנחל בבטחה, המסלול הרגלי עובר מערבית לנחל ויש גישרוני עץ לנוחות המטיילים, השביל עובר ליד המעיינות החמים ומגיעה עד למבנים המרכזיים שבהם יש את נקודת המיידע וגם שירותים ציבוריים.
לאחר התארגנות קצרה יצאנו למסלול רגלי לכיוון דרום ובהמשך לתוך אחד מיובלי הנחל הראשי לכיוון מערב, לאחר כ-45 דקות התחיל לרדת גשם עם רוח, עשינו רגע חושבים והחלטנו לחזור חזרה ולא לסיים את המסלול המעגלי.חזרנו לנקודת המודיעין, שילמנו על החניה (באמצעות הטלפון אין אפשרות אחרת), בררתי על מצב הדרך F208 לכיוון דרום ביחס לרכב שלנו (דצ'יה דסטר) וקבלנו תשובה שאין בעיה לחצות את הנחל הגדול בהמשך הדרך, חזרנו חזרה לחניה ובדרך ראינו שכבר חילצו את הרכב התקוע (דסטר כמו שלנו) והוא עומד בצד וממתין לפינוי, עזבנו את השמורה (15:00) ואנחנו ממשיכים בנסיעה דרומה על F208.כאשר הגענו לנחל הרחב הייתה לרגע התלבטות איך לעבור אותו, רכב אחד עבר מימין ורכב אחר עבר משמאל, ולבסוף אחרי שהרכבים חצו עברנו את הנחל מצד שמאל במסלול חצי עגול שנראה הבטוח ביותר, בהמשך הדרך דרומה היו עוד מספר מעברי מים שאותם צלחנו בזהירות ובבטחה. בדרך דרומה עשינו עוד עצירה קצרה ליד אשדי מים (ללא שם) שראינו בנחל לצד הדרך (דרומית לפניה ל- Eldgjá), המשכנו דרומה עד למפגש עם כביש הטבעת מס' 1 (17:20) ובו פנינו מערבה לכיוון Vik ובהמשך למקום הלינה שלנו ללילה הקרוב שנמצא מערבית לויק (Sólheimahjáleiga Guesthouse) (18:25).
תם היום השני של הטיול
היום השלישי של הטיול (יום ראשון 14/09/2025)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו עוזבים את מקום הלינה (09:10), בחוץ מעונן עם גשם דק מידי פעם, ומתחילים לנסוע מזרחה על כביש מס' 1 לכיוון ויק. לאחר 11 ק"מ אנחנו פונים לכביש מס' 218 לעבר צוק דירהוליי (Dyrhólaey) הכניסה וחניה בשמורה היא בתשלום), ומגיעים לחניה שליד המגדלור ומתחילים לצעוד לאורך הצוק לכיוון המגדלור, מזג האוויר השתפר קצת והשמש מציצה מידי פעם, בהמשך אנחנו צופים על הקשתות הסלעים שבים (Dyrhólaey Viewpoint) המקום קיבל את שמו מן הסלע המפורסם בצורת הקשת שיוצא מקצה הצוק אל הים. פירוש השם דירהוליי הוא “חור בדלת”. שמורת דירהוליי מפוצלת לשניים - חלק עליון וחלק תחתון. לכל אחד מהחלקים ישנה חניה נפרדת, אך שני החלקים מחוברים בשביל אחד ויוצרים טיילת אחת, כך שניתן לעבור ביניהם גם באופן רגלי, צעדנו כחצי מרחק לכיוון החלק התחתון של השמורה וחזרנו חזרה לרכב ואיתו נסענו לחניה התחתונה שם הלכנו לאורך הסלעים המשוננים בחוף Kirkjufjara בחוף השחור הגדול המפורסם Reynisfjara וצפינו על עמודי Reynisdrangar שהם אחד מסימני ההיכר הידועים של דירהוליי, אלה עמודי הבזלת שמזדקרים בגאון מהים ועל פי האגדה נוצרו כאשר שני טרולים ניסו לגרור ספינה בעלת שלושה תרנים אל היבשה, כאשר אור השמש הפציע הם קפאו והפכו לאבן. סיירנו בחוף, המערה והקירות המשושים יחד עם הרבה (מאוד) מטיילים וחזרנו חזרה לכיוון הרכב (12:30). אנחנו ממשיכים בדרכנו והתחנה הבאה היא הכנסייה של ויק שנמצאת על גבעה הצופה על כל האזור, לאחר תצפית וביקור בכנסיה אנחנו יורדים חזרה ונוסעים לחוף השחור של ויק (Vik-Parking Black Sand Beach), משאירים את הרכב בחניה ויוצאים רגלית לסיבוב בחוף (אין פאפינים – נגמרה העונה) ובסיום חוזרים לרכב.עושים הפסקה לקנית מצרכים בסופר שצמוד לכביש הראשי (מס' 1) וממשיכים בנסיעה מזרחה לכיוון מפל Stjórnarfoss שנמצא מעט צפונית לישוב Kirkjubæjarklaustur (שם המקום - קירקיו-באייר-קלאוסטור) פירוש השם ‘כנסיית מנזר החווה’, עשינו סיבוב קצר לכיוון המפל ונסענו לראות מפל נוסף (Systrafoss) שנמצא צמוד לישוב ממערב. מכאן פנינו לעבר מקום הלינה שלנו שנמצא מעט דרומית לישוב (Sólheimahjáleiga Guesthouse) שאליו הגענו ב-15:50.
תם היום השלישי של הטיול
היום הרביעי של הטיול (יום שני 15/09/2025)
היום הוא יום הטיול המאורגן עם סופר ג'יפ ללאקאגיגאר (Lakagígar), אתמול ע"פ רשות הכבישים האיסלנדית הדרך הייתה סגורה, הבוקר סומנה כפתוחה (http://www.road.is), אנחנו מתארגנים בזריזות ויוצאים למקום המפגש בתחנת הדלק של Kirkjubæjarklaustur ב-08:45 מגיעים 2 ג'יפים ולאחר כ-10 דקות יוצאים לדרך, הדרך ללאקי היא F206, בהתחלה היא נראתה לא משהו מאתגר במיוחד עד שמגיעים לנהר הגדול והרחב וזה אתגר שהג'יפים הגדולים לקחו אותו בכבוד גם מבחינת עומק וגם מבחינת עוצמת הזרימה. לאחר שעה וחצי של נסיעה הגענו לחניון מתחת ללאקי (Laki Parking with Toilet).מהחניון יצאנו למסלול רגלי באופן עצמאי (פרט להדרכה בזמן הנסיעה אין עוד הדרכות) מסלול לפסגת לאקי – המסלול מוביל לפסגת לאקי, שגובהו 818 מ’, והוא ממוקם במרכז שורת המכתשים, עליה לא קלה הטיפוס הוא בשביל תלול למדי והמסלול מסומן ביתדות אדומות. אבל התגברנו והגענו לפסגה (11:50), המראה הנשקף מפסגתו מרהיב, בנוסף לשרשרת המכתשים, ניתן לראות היטב את קרחון ואטנאיוקול (Vatnajökull) על שלוחותיו. לאחר מנוחה בפסגה, צילומים ואוויר פסגות התחלנו לרדת מהצד השני של ההר לכיוון החניה, מטיילים שוויתרו על העלייה להר "הוקפצו" ע"י אחד הג'יפים לתצפית בקרבת מקום, לחניה הגענו לאחר כשעה התארגנות קצרה ויצאנו בנסיעה ליעד הבא.
13:15 אנחנו מתחילים ללכת במסלול מכתש טיארנאר (Tjarnargígur – Eldborgafarvegur Trail) המסלול עובר ליד מכתש טיאנאר המלא מים (עשר דקות הליכה מהחנייה), מי שלא רצה לעשות את כל המסלול הלך רק את המכתש וחזר לרכבים, הרכבים חיכו כחצי שעה בחניה ואחר כך המשיכו לחניון הבא. לאחר תצפית על המכתש המלא במים ירדנו לתוכו והמשכנו לצידו השני בדרך הממשיכה דרך שורה של מכתשים. בחלקים גדולים מצידי המסלול טחב שנראה כמו כריות מרופדות בירוק זוהר, סך הכל זה מסלול קל של 3.5 ק"מ שסיימנו אותו לאחר שעה ורבע של הליכה רגועה (14:30).אנחנו ממשיכים בנסיעה בג'יפים ועושים הפסקת שירותים ב- Blágil skáli & tjaldsvæði וממשיכים בדרכנו, חוצים שוב את הנהר הגדול וב-16:00 מגיעים לחניה של מפל פאגריפוס (Fagrifoss) – פירוש שמו של המפל הוא המפל היפה. עולים במעלה גבעה קטנה, ממנה נשקף המראה על המפל והערוץ אליו הוא זורם (סה"כ כרבע שעה במקום).מכאן אנחנו ממשיכים לעבר קניון פיאד’רארגליופור (Fjadrargljufur) – קניון מרהיב על דרך F206 לא רחוק מכביש מספר 1. הקניון נחשב לאחד הקניונים היפים באיסלנד. עומקו של הקניון עד מאה מטרים ואורכו של שני ק”מ. אנחנו יורדים מהג'יפים בחניה העליונה (Fjaðrárgljúfur Parking TOP) ומתחילים ללכת לכיוון המפלים (16:50), ההליכה לא קשה בשבילים מסודרים עם מרפסות תצפית למפלים ולקניון ומגמת ירידה לאורך מצוק הקניון עד לחניון התחתון ששם מחכים לנו הג'יפים,אליהם הגענו ב-17:40, ומכאן בנסיעה ישירה חזרה לנקודת ההתחלה בה השארנו את הרכבים (17:50), ארוחת ערב אכלנו במסעדה של תחנת הדלק ובסיומה 5 דקות נסיעה והיינו כבר בחדרנו עייפים ומאד מרוצים.
תם היום הרביעי של הטיול
היום החמישי של הטיול (יום שלישי 16/09/2025)
היום מתוכנן יום ארווווך, ב-09:00 אנחנו עוזבים את מקום הלינה ועולים על כביש מס' 1 לכיוון מזרח, תחנה ראשונה אנחנו עושים בצוקי הגמדים (09:15) Dverghamrar שנמצאים כ-12 ק"מ מזרחית ל- Kirkjubæjarklaustur במקום מגרש חנייה קטן ממנו יוצאים שבילי ההליכה. זהו מקבץ עמודי בזלת משושים (blast columns) הדומים לצוקים, המקובצים יחדיו במספר גושים ויוצרים מראה מיוחד. לפי אגדות העם והפולקלור המקומי - בתוך גושי הסלעים חיים גמדים ואלפים (ומכאן השם "צוקי הגמדים"). כל הסיבוב במקום לוקח כ-20 דקות ואנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה. עוד 40 דקות נהיגה ומגיעים לפסל סביבתי (Skeiðará Bridge Monument) שעשוי מקורות מעוותות שנותרו מגשר סקיידרה (10:20).גשר סקיידרה, שהיה בעבר הגשר הארוך ביותר באיסלנד, היווה חלק מכביש הטבעת האיסלנדי. הגשר הסיע נהגים על פני סנדור סקיידרה, מישור רחב של חול וולקני שחור מצופה בנחלים שירדו מקרחון סקיידרהריוקולט שנראה ממול.
בשנת 1996 התפרץ הר הגעש ואטנאיקולט, ששכן מתחת להר סקיידאראראקולט, והמיס חלקים מקרחון ויצר שיטפונות אדירים. בעוד שגשר הקורות נבנה כדי לעמוד בכמות גדולה של מי שיטפונות, לא הייתה הכנה לקרחונים בגודל של בתים שהשיטפונות שטפו במורד המישור. כל שנותר מהגשר המקורי כיום הן שתי קורות מעוותות בצד הכביש החדש. הן יוצרות אנדרטה ייחודית ליופי המקסים אך עוצמתי של נוף הטבע של איסלנד.
בהמשך הדרך אנחנו פונים לראות את מפל Grófarlækjarfoss שביקרנו בו ביוני 2022 ולראות את ההבדלים בין עונות השנה (11:00). זהו אחד ממפלי המים הנשכחים באמת של איסלנד, שבהחלט לא תמצאו בשום מדריך טיולים, למרות שנמצא במרחק קצר מכביש הטבעת, הוא מעט חבוי ולידו נמצא מלון פוס שיכול לשמש כנקודת ציון למיקום.
אנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה לכיוון לגונת הקרחונים יוקולסרלון (Jökulsárlón) כאשר על הגשר החוצה את מעבר המים מהלגונה לכיוון הים יש "פקק תנועה" אנחנו מסתובבים חזרה ונוסעים 1.5 ק"מ מערבה למגרש חניה (בחינם) שנמצא בחלק הדרומי של הלגונה (Carpark to Jökulsárlón) משאירים את הרכב (11:50) ויוצאים לסיבוב רגלי לאורך חופי הלגונה.יוקולסורלון (Jökulsárlón) היא לגונת קרחון ציורית בחלקו הדרומי של קרחון ואטנאיוקול (Vatnajökull) על כביש מס' 1 הלגונה היא אחד מפלאי הטבע של איסלנד. עומקה של הלגונה הוא מעל 200 מטר, זוהי הלגונה הקרחונית הגדולה ביותר והעמוקה ביותר באיסלנד. האגם נוצר בשנת 1934 ומאז גדל בהתמדה בעקבות ההמסה המסיבית של הקרחון. גושים גדולים של קרח מתנתקים כל הזמן מקרחון ואטנאיוקול וצפים על פני הלגונה עד שהם נסחפים לים נישאים על גבי נהר הקרחון.סיירנו כשעה וחצי לאורך חופי הלגונה (3.6 ק"מ), ראינו את שלל הקרחונים בכל הגדלים שצפים וחזרנו לרכב (13:30).
אנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה לעבר Stokksnes שנמצאת בשמורת הטבע Vestrahorn Mountain האזור כולו הוא בבעלות פרטית של חוואי מקומות ודמי כניסה נגבים מהמבקרים (1100 קרונות לאדם). במקום יש שירותים וקפיטריה ותחנת מידע מקומית על אתרים בסביבה. לפני כמה שנים בנו סמוך לביתו של החוואי כפר ויקינגים לצורך צילומים. גישה אל הכפר היא רגלית, בערך ק”מ צעידה קלה לכל כיוון. הביקור בכפר הוויקינגי כלולה במחיר הכניסה לאזור.
הר וסטרהורן המפורסם נמצא כמה קילומטרים מזרחית להופן, המקום נחשב לגן עדן לצלמים בשל השילוב במיוחד דיונות הלבה השחורות הצובעות את החוף, ללא הרף מעוצבות ומשתנות על ידי כוחות המים והרוח. בעת הגאות ניתן לקבל השתקפות מלאה ומושלמת של ההר המים. בקצה הדרך לחוף Stokksnes ממנו משתקף ההר נמצאת תחנת רדאר של משמר החופים של איסלנד יחד עם מגדלור מרשים.הגענו לחניה שליד בית הקפה (15:10) קנינו כרטיס כניסה לשמורה ונסענו ישר לחניה הדרומית של השמורה שליד המגדלור (Stokksnes Parking), מהחניה צעדנו לעבר הצוקים בתקוה לראות כלבי ים אך הם לא היו שם, צילמנו את הצוקים, הים המגדלור וכמובן את הר וסטרהורן וההשתקפויות שלו וחזרנו לחניה ונסענו לכיוון החניה שקרובה לכפר הוויקינגי (16:00), הגענו בזמן שפל כך שאפשר היה לעשות צילומים "על המים" ולאחר מכן צעדנו לביקור בכפר הוויקינגי וחזרנו לחניה, סה"כ ביקרנו כשעה בשמורה ויצאנו לנסיעה ארוכה על כביש הטבעת (מס' 1) צפונה לעבר מקום הלינה שהזמנו ללילה הקרוב.הכביש עובר לאורך החופים המזרחיים של איסלנד עם הנוף היפה שלהם, עברנו את פיורד (Berufjörður) המשכנו צפונה ופנינו לכביש מס' 95 מערבה, מולנו התחילה השקיעה מעל ההרים. ולמקום הלינה (Hotel Stadarborg) הגענו ב- 19:00, ארוחת ערב אכלנו במלון וגם בררנו עם בעל המקום לגבי אורות הצפון – האורורה, והוא אמר לנו שלא בטוח שנראה. סיימנו ארוחת ערב ב-20:30 וחזרנו "לצריף" שלנו ללינת לילה, בשעה 22:05 דפיקות חזקות בדלת אני מיד קופץ לפתוח ובכניסה נמצא בעל הבית שישר מצביע לכיוון השמים (איזה בעל בית חמוד) ואנחנו רואים בברור את האורורה, ישר מתחילים לצלם (מה שיוצא אני מרוצה) ויצאו תמונות די טובות, במצלמה זה נראה יותר ברור מהמציאות, ב- 01:30 היה מופע נוסף שבמקרה התעוררנו וראינו אותו.
תם היום החמישי של הטיול
היום השישי של הטיול (יום רביעי 17/09/2025)
לאחר ארוחת הבוקר והתארגנות אנחנו יוצאים מהמלון (09:00) מתחילים לנסוע מערבה על כביש 95 שלאחר זמן קצר נהפך לדרך עפר (טובה), החוץ קר (מאד), פסגות ההרים מצופים בשלג קל שירד בלילה ועננים נמוכים, בהמשך הדרך אנחנו פוגשים את אגם לגרפליוט (Lagarfljót) ופונים דרומה לאורך חופו המזרחי על כביש מס' 931.
אגם לגרפליוט הוא קטע מורחב ועמוק של נהר קרחוני בעל אותו שם הזורם מקרחון ואטנאיוקול צפונה לאוקיינוס הארקטי. האגם נוצר מתנועת קרחון (Ribbon lake) המוזן ע”י מי קרחונים של נהרות יוקולסה (Jökulsá) ו Fljótsdal. האגם פרוש מהקצה הדרום מערבי של העמק עד לגשר שבין אגילסטדיר והעיירה הקטנה Fellabær, שם הוא ממשיך בזרימתו לכיוון צפון מזרח כנהר. ממדיו של האגם מרשימים: אורכו 140 ק"מ, עומקו 112 מטרים ושטחו 53 קמ”ר. המקום הרחב ביותר מגיע ל-2.5 ק”מ.
לאחר שהגענו לחלקו הדרומי של האגם חצינו על הגשר את הנהר ונכנסנו לחניה (10:15) של מפל הנגיפוס – Hengifoss שפרוש שמו “המפל התלוי’ וכשמו כן הוא ניראה כתלוי מן השמיים. מפל זה הוא השלישי בגובהו באיסלנד, 118 מטר, שכבות בזלת בצבעים של שחור ושכבות אדומות של מינרלים אחרים חוצות את שחור הבזלת וכל ההדר הזה מהווה את רקע המפל.
מהחנייה יוצא מסלול מסומן אל המפל. המסלול נמשך רובו בעלייה של כ-3 ק”מ ומתאים למטיבי לכת.
בדרך למפל הנגיפוס לאחר בערך קילומטר הליכה ניתן לראות את מפל Litlanesfoss הקטן יותר אך המאד מרשים. מפל Litlanesfoss נשפך בשני שלבים אל הנהר שלמטה, ונוצרה בריכה ביניהם. שני החלקים מוקפים במשושי בזלת מרשימים.
העלייה למפל הייתה מאתגרת, עליה ארוכה, קור ורוח חזקה שנושבת ישירות לפנים, לתצפית של מפל Litlanesfoss הגענו ב-10:50 שם עשינו הפסקה למנוחה, בהמשך העלייה מגיעים לגשר החוצה את הנחל (וממנו אפשר לחזור) המשך הדרך לכיוון המפל הגדול היא כבר בשטח כמעט ישר והדרך קלה להליכה וחלקה מרוצפת ע"י שביל עץ, למפל הגענו ב- 11:35 הפסקה וצילומים ומתחילים לחזור לכיוון הגשר, חוצים אותו ויורדים לכיוון החניה מהצד הצפוני של הנחל והקניון, סיימנו את המסלול ב- 12:45 ויצאנו בנסיעה צפונה על כביש 931 אבל מהצד המערבי של האגם עד לעיר אגילסטדיר (Egilsstaðir), חצינו את העיר והמשכנו לעבר כפר הדייגים סיידיספיורדור (Seydisfjordur) הנמצא בקצהו של אחד הפיורדים היפים במדינה ונחשב על ידי רבים לאחד הכפרים הציוריים ביותר במזרח איסלנד הכפר מפורסם בריכוז בתי העץ הישנים, הצבעוניים והעתיקים שהשתמרו בו. בתוך העיירה, אחת האטרקציות העיקריות היא הכנסייה התכולה שנקראת Seyðisfjarðarkirkja ונחשבת לאחת המרשימות ביותר באיסלנד, הרחוב שמוביל אליה הינו אולי מפורסם אפילו יותר, כאשר כולו מרוצף במדרכה בצבעי הקשת, כמחוות תמיכה בקהילה הלהט"בית. הגענו ישר לחניה ליד הכנסייה (14:00) ויצאנו לסיור בכפר, הקפנו את כל האגם שנמצא במרכז הכפר, צילמנו את הצריפים הישנים וכמובן את הרחוב שמול הכנסייה, סה"כ לקח כל הסיבוב כ-45 דקות ויצאנו בחזרה בנסיעה מערבה על כביש מס' 93, בדרך למעלה עצירה קצרה נוספת בחניה ליד מפל Gufufoss והמשך לעיר אגילסטדיר שם עשינו הפסקה לקניות בסופר ולתדלוק והתחלנו לנסוע מערבה על כביש הטבעת מס' 1. בדרך עצירה לתצפית על Foot Bridge over Jökulsá á Brú והקניון שמתחתיו ובהמשך הנסיעה עוד עצירה עם מסלול קצר לעבר מפל Rjúkandi Waterfall שהוא אחד המפלים הגדולים בצד הצפוני של איסלנד ונמצא ממש קרוב לכביש הטבעת.בהמשך הדרך מערבה לכיוון אגם מיוואטן (Mývatn) הטמפרטורה יורדת ואנחנו נפגשים מידי פעם בפרצי שלג והשטח נראה כאילו פוזרה עליו אבקת סוכר, למקום הלינה (Hlid Bed and Breakfast) שלנו ליד האגם הגענו ב- 18:15.
תם היום השישי של הטיול
היום השביעי של הטיול (יום חמישי 18/09/2025)
התעוררנו ליום מושלג בחוץ מינוס מעלה אחת והכל לבן, לאחר ארוחת הבוקר אנחנו עוזבים את מקום הלינה (09:25), ונוסעים מזרחה (בזהירות) על כביש מס' 1 ובהמשך צפונה על כביש מס' 863 לעבר ליירניוקור (Leirhnjúkur)אזור מרהיב של פעילות גיאותרמית, קיטור גופריתי ומים רותחים שיוצאים מהסדקים בסלע. האתר עומד כעדות לעוצמה הכבירה הנמצאת מתחת לפני השטח. המקום מרהיב ביופיו ושוקק פעילות. סלעי לבה מותכת שהתערבבו עם חומצות יצרו סלעים רכים במגוון צבעים מרהיבים כמו סגול, צהוב, ירוק וכחול. משאירים את הרכב בחניה המושלגת (09:50) ויוצאים למסלול רגלי בשלג, חלקו הראשון של המסלול דרך עפר ובהמשך שביל עץ שעובר בין האתרים הגאותרמיים ובהמשך שביל עפר (הכל מכוסה בשלג) שעולה לתצפית מראש ההר על האזור וממשיך ומקיף את ההר סה"כ המסלול כ-4 ק"מ עם שלג שיורד מידי פעם עלינו ומסלול קצת לא ברור כי הרבה יתדות סימון כוסו בשלג, סיימנו את המסלול לאחר כשעתיים של הליכה חווייתית, שילמנו את החניה ע"פ הקישור שבלוח מידע ונסענו חזרה דרומה לכיוון המפגש עם כביש הטבעת שבו פנינו מערבה. השמיים התבהרו מעט ואנחנו עצרנו לתצפית קצרה ב- Mývatn Viewpoint על אזור תחנת הכח והאגם שנמצאים מתחת לתצפית. לאחר הסיום אנחנו ממשיכים בכביש הטבעת לכיוון מערב, לפני המנהרה (Vaðlageiðargöng) שחוצה את ההר לכיוון אקוריירי אנחנו פונים דרומה לכביש מס' 833 ומיד פונים צפונה לדרך מס' 832 (Vaðlaheiðarvegur) – זאת דרך עפר צרה שעולה להר וחוצה אותו שלא דרך המנהרה לכיוון הפיורד של העיר אקוריירי בחוץ קר מאד עם שלג שיורד מידי פעם אבל הדרך לא הייתה חסומה בשום שלב, בסיום הירידה אנחנו נפגשים עם כביש מס' 1 ונוסעים עוד דרך קצרה לבריכות החמות (Forest Lagoon) אליהן הגענו ב-13:50. הספא הגיאותרמי של לגונת היער ממוקם באזור מיוער, ואדלסקוגור, מול אקוריירי למרגלות הר ואדלהיידי. מקור המים התגלה במקרה בבניית מנהרת ואדלהיידי בשנת 2014. בשנת 2022 הופנו המים ללגונת היער, הלגונה היא מתחם המשתרע על פני 1,300 מטרים רבועים ביער ואדלסקוגור. מימיה, שמקורם בהר סמוך, הם בעלי סגולות ריפוי טובות לעור. בינתיים, החום הגיאותרמי הטבעי של איסלנד מחמם את הבריכות שלה. לגונת היער מציעה את כל מה שמבקרים יכולים לצפות ממתקן ספא מודרני. עם זאת, מה שמייחד אותה הוא האופן שבו הספא הגיאותרמי המודרני הזה בצפון משתלב בצורה מושלמת עם הטבע שמסביב. בילינו בבריכות החמות שבחוץ (חלק מהזמן תחת גשם) עד השעה 15:45 ואז עזבנו את המקום, עברנו דרך העיר אקוריירי (Akureyri), הצטיידנו במזון ובדלק (15:50) והמשכנו על כביש הטבעת מערבה אל מקום הלינה שלנו (Bólstaðarhlíð Guesthouse) שאליו הגענו ב-17:35.בלילה (23:40) בעקבות הודעה בקבוצת הווטצאפ של איסלנד על האורורה יצאנו החוצה (בקור מקפיא) לצפות ולצלם את החיזיון היפה הזה עד שנעלם קרוב לחצות.תם היום השביעי של הטיול
היום השמיני של הטיול (יום שישי 19/09/2025)
התעוררנו ליום שמש אבל בחוץ 0 מעלות, 09:00 אנחנו עוזבים את מקום הלינה ונוסעים לכיוון דרך מס' F35 שהיא הדרך ההררית קיולור (Kjölur) שחוצה את איסלנד מצפון לדרום. התוואי הדרך עובר בשביל עתיק יומין ששימש רוכבי סוסים שהגיעו מצפון איסלנד כל אביב לאספת העם בת'ינגווטליר, שם התכנס האלט'נגי מועצת העם האיסלנדי.
לאחר שעה וחצי של נסיעה אנחנו מגיעים לאתר המעיינות החמים קווראווטליר (Hveravellir) הוא אחד האזורים הגאותרמיים היפים בעולם עם ארובות קיטור היוצאות מבטן האדמה ובריכת מים חמים טבעית אשר משמשת כאתר כעצירה פופולרי למטיילים באזור (10:35). בחוץ מינוס מעלה אחת עם רוח ואנחנו יוצאים לעשות סיבוב באתר הסיבוב לא ארוך (1 ק"מ) ובסופו מגיעים חזרה לרכב במגרש החניה. אנחנו ממשיכים דרומה על F35 עד למפגש עם דרך F347 לקרלינגארפיוטל (Kerlingarfjöll) זהו רכס הרים במרכז איסלנד (1477מ') הנמצא סמוך לכביש קיולור (Kjölur). האזור הוא אחת מפנינות הטבע של מרכז איסלנד ומציע נופים ייחודיים של פעילות וולקנית, קרחונים, בריכות מבעבעות, מערות קרח וקרקע בצבעים רב גוונים. ההרים באזור זה הם ממקור וולקני ועל כך מעידים שפע המעיינות החמים והבריכות המבעבעות באזור. אזור קרלינגארפיוטל הוא חלק ממערכת וולקנית גדולה על משתרעת על שטח של 100 קמ"ר. צבע הקרקע באזור הוא אדום בגלל אבן הריאולייט הגעשית שממנה ההרים מורכבים. מינרלים היוצאים מהמעיינות החמים תורמים לצבע הצהוב והירוק של הקרקע. בדרך לאתר אנחנו עוצרים ליד Gýgjarfoss waterfall (12:00) שבמפל עצמו יש נטיפי קרח וגם חלק מהנהר מכוסה בקרח, בהמשך הדרך מזרחה (12:40) אנחנו עוברים ליד מלון Ásgarður (Kerlingarfjöll) וממנו עד למגרש החניה של האתר עליה קשה ומשובשת, הגענו לחניון (12:50), בחוץ מינוס 3 מעלות ורוח חזקה מאד, לאחר 5 דקות בחוץ שרי החליטה שהיא לא יורדת למטה ונשארת לחכות ברכב (לא הצליחה לנשום ולזוז עם הרוח), ואני ירדתי למטה לבד ובהמשך עליה לתצפית על הקרחונים וחזרה לחניה הכל דרך שביל מסודר בין כל התופעות הגאותרמיות והצבעים שבדרך, בשעה 14:30 אנחנו עוזבים את המקום ונוסעים חזרה מערבה על דרך F347 עד למפגש עם דרך F35 ופונים דרומה להמשך דרכנו.
לאחר כשעה נסיעה אני רואה שיוצא מרכב עשן מאחור ועוצר מיד בצד, מתברר שכנראה נשבר הבולם זעזועים בגלגל האחורי משמאל וכל הגלגל התעקם פנימה – אין אפשרות להמשיך בנסיעה (15:25). בודקים מרחק מול חברת ההשכרה והגוגל אומר 3.5 שעות נסיעה, אנחנו נמצאים "בשום מקום" קליטה ממש גרועה אבל מצליחים להתקשר לחברת ההשכרה, מכיוון שבקושי אפשר לדבר הם מבקשים ליצור קשר במייל ואני שולח להם תמונת מצב של הרכב עם הגלגל השבור ותמונת מיקום שלנו, תוך 5 דקות מגיעה תשובה "כביש 35 במצב גרוע מאוד השנה ויותר מכוניות ניזוקות שם מהרגיל. אנו מכינים עבורכם את המכונית החלופית ושולחים אותה בגרר". בהמשך קיבלנו הודעה שהגרר בדרך אלינו עם רכב חלופי ועד 20:00 הוא יגיע אלינו. בחוץ מינוס 2 מעלות עם רוח חזקה מאד כך שגם החוצה אי אפשר לצאת, ככה בילינו 4 שעות בתוך הרכב, הגרר הגיע בזמן (5 דקות לפני),העברנו את הציוד לרכב החדש, ויצאנו בחושך לכיוון מקום הלינה שלנו (Árbakki Farmhouse Lodge) אליו הגענו ב-21:15 (אותו מקום שישנו בו לפני שבוע).תם היום השמיני של הטיול
היום התשיעי של הטיול (יום שבת 20/09/2025)
יום חדש, מזג אוויר בהיר וקר ולאחר ארוחת הבוקר וסידור הדברים אנחנו עוזבים את מקום הלינה (09:30).
אנחנו מתחילים בנסיעה לכיוון פארק ת’ינגוואטליר (Þingvellir) ומיד לאחר תחנת המידע של הפארק פונים לכיוון צפון על כביש מס' 52 ובהמשך דרך Kaldadalsvegur (F550) - 'העמק הקר' – וכשמו כן הוא מכוסה שלג קל, נהרות שחלקם קפואים למחצה וגם דרך העפר מחוסה לסרוגין בשלג/קרח, בהמשך הדרך אנחנו פונים מזרחה בדרך F551 על מנת להתקרב לקרחון הגדול Langjökull, עולים במעלה הדרך עד אשר הגענו לקו גובה 2000, כאן עצרנו לצילומים שלנו ושל הקרחון וחזרנו חזרה מערבה לעבר דרך 550 ופנינו צפונה להמשך הדרך עד למפגש עם כביש 518. ופונים לכיוון מערב ולאחר כ-8 ק"מ ניכנסים לחניון המפלים Hraunfossaru ו- Barnafossמשאירים את הרכב בחניה (12:55) ויצאנו לעבר
מפל ברנפוס (Barnafoss) שפרושו 'מפל הילדים' והשם נגזר מסיפורם של שני ילדים שנעלמו בחג מולד אחד, לפני שנים רבות, מחווה סמוכה ב-Hraunsás, מעל הנהר נפרשה כאמור קשת אבן וכנראה שהילדים נפלו ממנה אל תוך הנהר וטבעו. האם מוכת היגון הרסה את קשת האבן והטילה קללה על המפלים כך שאף אחד לא יוכל לחצות עוד את הנהר על קשת כגון זו ולהישאר בחיים, בהמשך השביל מגיעים למפלי רהונפוסאר (Hraunfossar) שידועים גם כ"מפלי הלבה" ונשפכים ברצף מקרבו של שדה הלבה, אל נהר הקוויטה (Hvítá). מקורות המפלים הינם מעיינות קרים וצלולים הזורמים דרך הלבה וצונחים אל מימיו של נהר ה-Hvítá. בסיום הסיור (13:40) אנחנו נכנסים למסעדה שליד החניה ללגום מרק חם וחוזרים לרכב.
אנחנו ממשיכים בנסיעה מערבה ונכבסים לסיור קצר ברייקהולט (Reykholt) שהוא אחד מהאתרים ההסטוריים היותר ראויים לתשומת לב באיסלנד. היישוב רייקהולט שוכן ב-Reykholtsdalur, עמק מיוער ופעיל גאותרמית, בית לפרוייקט ייעור-מחדש ענק: בשנת 2000 כמות עצומה של 281,000 עצים ניטעו ברייקהולט, עץ לכל אחד מתושבי איסלנד באותו זמן. יש ברייקהולט כנסיה משוחזרת היטב מ-1887, אך תפקידיה המסורתיים מבוצעים כיום בכנסיה הסמוכה, המודרנית בהרבה. מסופר שסנורי סטורלוסון בילה שעות רבות בבריכה שלו, בהגיגים ובפגישות פוליטיות. למרות שמיקומה המדוייק של הבריכה מעולם לא אומת, ב- 1959- נבנתה במקום Snorralaug - 'הבריכה של סנורי', אשר הפכה לאתר הפופולרי ביותר ברייקהולט. מאחורי הבריכה מובילה דלת אל מעבר תת קרקעי, ויתכן שבמקום זה ממש נרצח סנורי בסופו של דבר.
אנחנו ממשיכים מערבה ובכביש מס' 50 פונים צפונה עד למפגש עם כביש הטבעת (מס' 1) שעליו פונים צפונה לעבר מפל גלאני – Glanni שמקבל את מימיו מנהר Norðurá, זהו אחד מנהרות הסלמון הטובים באיסלנד ואתר נופש פופולרי למקומיים. איסלנדים רבים בנו את בתי הקיץ שלהם לאורכו. מפל גלאני לא גדול במיוחד, אך הוא משובב לב ונופל בשלושה מפלסים בעלי צבע טורקיז בוהק ומכאן הוא קיבל את שמו. המילה “גלאני” פירושה ‘בהיר’ שבירת קרני האור על המים יוצרים את צבע המיוחד של האשדות. סיירנו באתחלה לתצפיש שממנה רואים את האזור לכיוון מערב ולאחר מכן תצפית על המפל וחזרנו לרכב (16:25). מכאן על כביש מס' 1 נסענו ישירות לכיוון רייקיאוויק (Reykjavík), כיוונו לחניה ליד הכנסיה הגדולה ויצאנו לסייר ברגל (18:25) לכיוון הכנסיה (קתדרלה הטלגרימס – Hallgrímskirkja) ולאחר מכן ברחוב הראשי והמרכזי של העיר (Street art Laugavegur) נישנשנו פיצה ולאחר מכן חזרנו לרכבנו (20:15).מכאן נסענו ישירות לכיוון שדה התעופה, בדרך תדלקנו, החזרנו את הרכב ושטל הקפיץ אותנו לשדה, צ'ק איין מהיר ומסירת המזוודות ונשאר רק לחכות לטיסה, הטיסה יצאה באיחור של 45 דקות וב-06:20 בבוקר נחתנו בפרנקפורט, המתנה של 3 שעות ואנחנו כבר בטיסה לכיוון הארץ, נחתנו אחה"צ (16:25) ישר לחום בארץ, המזוודות הגיעו גם הליכה קצרה לתחנת הרכבת ואנחנו כבר בדרך הביתה
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה