יום שני, 31 ביולי 2023

מזרח שוויץ 07/2023

טיול למזרח שוויץ 07/2023

מרבית האזור שייך לקנטון גראובינדן (Graubünden) שבדרום-מזרח שוויץ, ובצפון-מזרח עוד מספר קנטונים קטנים יותר. הם גובלים בגרמניה ובאגם קונסטאנץ, בצפון, באוסטריה במזרח ובאיטליה מדרום. רוב האזור מכוסה על ידי הרי האלפים ורק בצפון נופיו שטוחים יותר. נהר הריין עושה דרכו מדרום לצפון, תוך שהוא יוצר את אגם קונסטאנץ, האגם השלישי בגודלו במרכז אירופה, וממשיך אל מפלי הריין האדירים.
קנטון גראובינדן ללא ספק אחד המקומות היפים בשוויץ כפרים קטנים במקומות רחוקים ונידחים, בקתות עץ על מדרונות הרים מוריקים עם נופים מדהימים, אזור גרובינדן משובץ באגמים לא פחות מכמעט 170 אגמים, עמקים ויערות ללא ספק הטבע במיטבו.
מזרח שוויץ נמצאה אצלי במגירה מאז הביקור הראשון שלנו באזור (09/2006) שהיה קצר מאד והשאיר הרבה טעם של עוד.
השנה נפלה בידנו הזדמנות לשבוע טיול עם כרטיסים זולים לציריך וקפצנו על המציאה, מה שלא בדקנו היה מחירי השכרת הרכב בחודש יולי בשוויץ שהתבררו כיקרים מאד. (בדיעבד היה כדאי לטוס למינכן או מילנו ולקחת רכב משם).
אז היום המיוחל הגיעה ואנחנו (עם 2 טרולים) בדרך לשדה התעופה לטיסת אחה"צ לציריך, הבידוק עבר יותר מהר ממהר ואנחנו כבר בהמתנה לטיסה.
הטיסה (אל-על) יצאה באיחור של כ-45 דקות וכמובן גם הנחיתה היתה באיחור, הליך קבלת הרכב (יורופקאר דרך רנטלקארס) היה מהיר מאד וקיבלנו רכב חדש (מהניילונים) עם 12 ק"מ.
בתכנון שלנו היה לישון ליד ציריך כי ידענו שאנחנו נוחתים מאוחר ואין טעם לנסוע עוד כ-3 שעות בערב למזרח שוויץ.
19:15 אנחנו יוצאים משדה התעופה מזרחה לעבר העיר Dübendorf שם הזמנו מהארץ לינה ללילה הראשון (Dihei Hotel).
לאחר התארגנות קצרה בחדר אנחנו יוצאים לסיבוב קצר בישוב, אוכל וחזרה למלון ללינה.

היום הראשון של הטיול (יום שלישי 25/07/2023)
08:55 אנחנו יוצאים מהמלון לאחר ארוחת הבוקר, היעד הראשון שלנו הוא הר סנטיס (Santis) שנמצא ברכס אלפשטיין (Alpstein), המתאפיין בנופים דרמטיים של צוקים חשופים מאבן גיר. אנחנו מגיעים לאחר נסיעה מלווה בנופי שוויץ הירוקים לתחנת הרכבל התחתונה של ההר (10:40) שנמצאת בשוואגאלפ (Schwagalp), הרכבל אמנם עובד אבל את הפיסגה לא רואים כי ענן גדול מכסה את כל האזור וגם גשם קל יורד.
אנחנו מוותרים על הרכבל וממשיכים בדרכנו לעבר היעד הבא.
באד רגאז Bad Ragaz)) שהיא עיירת מרחצאות מים מינראליים חמים מימים עברו. הגענו לעיר עשינו סיבוב קצר עם הרכב (להכרת הסביבה) ונכנסנו לחניון במרכז העיר (12:05) ויצאנו לסיבוב רגלי, התחלנו ברחוב הראשי לכיוון כללי דרום מזרח לעבר אזור המרחצאות והקזינו, כאשר לאורך כל הדרך מלווה אותנו מדשאה ענקית עם איי פרחים ופסלים שונים
עד לבניין בית המלון Grand Resort Bad Ragaz, עקפנו את המלון והגענו גם לכניסה למרחצאות, בניינים יפים ומרשימים מאד, ראינו את הכניסה לקזינו אבל הוא נראה שומם לגמרי מסביב מגרשי גולף שמשרתים את כל האורחים בעיר.
לאחר שהתרשמנו מהגינון והמיבנים (וצילמנו) פנינו רגלית לאורך הנחל שהרחוב הראשי חוצה אותו לעבר הפארק הגדול והאגם
שבו (Giessenpark & Giessensee) לסיור באזור הזה.
בסיום הסיור לאורך האגם אנחנו חוזרים חזרה לכיוון החניה במרכז העיר, משלמים עבור החניה (2 יורו) ועוזבים את העיר (14:25) ומחליטים לנסוע ישר לעבר הישוב Lantsch/Lenz שנמצא בגובה 1320 מ' מעל פני הים ובו נמצא מלוננו ל-5 הלילות הקרובים (Hotel & Restaurant La Tgoma).
למלון הגענו ב-15:15, המלון מורכב מ-2 בינינים משני צידי הרחוב, הגענו לקבלה וקיבלנו את חדרנו, חדר ענק (35 מ"ר) שכולל מטבחון ומרפסת קטנה לרחוב.
מכיוון שמסעדת המלון סגורה בימי שני ושלישי המליצו לנו על מסעדה אחרת בישוב ליד כולל נהג שיקח ויחזיר אותנו בחינם, ויתרנו על הרעיון ויצאנו לסיבוב וקניות בסופר המקומי (יש לנו בחדר מטבח מאובזר ומקרר), והכנו לעצמנו את ארוחת הערב.
תם יום טיול הראשון שהיה גם סגרירי לאורך כל היום.

היום השני של הטיול (יום רביעי 26/07/2023)
התעוררנו ליום חדש, אוויר הרים צלול שנכנס ישר לריאות, בחוץ 9 מעלות, במעבר ההרים ברנינה (Berninapass) יש מצלמה שמראה בשידור חי את מעבר ההרים ומצב הראות (https://www.bergfex.com/diavolezza/webcams/c8054/)
ומכיוון שלמרות שדי אפור בחוץ הראות במעבר מצויינת ואנחנו יוצאים לדרך (09:00) כאשר המטרה להיום "בעיקבות מסלול הברנינה אקספרס (Express Bernina) אבל עם הרכב.
אנחנו יורדים מהמלון בכביש מס' 3 לתחתית העמק ופונים בכביש הראשי מזרחה ובהמשך דרומה (על אותו כביש) עד לתחנה ראשונה אנחנו עושים ב- Parkplatz Landwasserviadukt (09:30) - מגרש חניה קטן (מגרש עפר), ויוצאים בצעידה לעבר הגשרים המפורסמים.
ראשית עולים לעבר גשר Schmittentobel-Viadukt גשר גבוה מאד עם 5 קשתות, מתחתיו מבנה קטן של תחנת כח שמיצרת חשמל מכח המים עבור הרכבת, ופינת פיקניק נקיה ומסודרת להפליא.
לאחר מספר צילומים אנחנו יורדים חזרה לשביל הראשי ורוצים להמשיך מזרחה לעבר הגשר השני, אבל אז אני שומע את שיקשוק הרכבת המתקרבת ואני רץ מיד חזרה לכיוון הגשר שעזבנו ומצליח לתפוס מספר צילומים של הרכבת על הגשר
וחוזר להמשך המסלול הרגלי לעבר הגשר "המפורסם" Landwasser Viaduct, איך שאנחנו מגיעים לקירבתו אנחנו זוכים במעבר של רכבת נוספת שמצולמת גם היא,
לאחר צילומי הגשר מכל הכיוונים אנחנו חוזרים חזרה לכיוון החניון בו השארנו את הרכב, סה"כ המסלול של 2 הגשרים לקח לנו שעה בדרך קלה מאד שמתאימה לכל אחד.
אנחנו ממשיכים בנסיעה ומתחילים לעלות לעבר מעבר ההרים אלבולה (albulapass) ובמעלה הדרך אנחנו פוגשים גשר ענק נוסף שחוצה את הכביש הראשי וגם את הנחל לידו, מחנים את הרכב ויוצאים רגלית בשביל מסודר וקל אל תחתית הגשר (שביל זה מגיע עד למעבר ההרים),
לאחר חצית גשר הרכבת יש גשר עץ מעל הנחל שמוביל לפינת פיקניקים יפה ומסודרת ואפילו עם ספר מצוייר (דפי פורמייקה) שמספר על הרכבת, האזור ובעלי החיים במקום.
אנחנו חוזרים חזרה לרכב וממשיכים בדרך ועוצרים פעם נוספת ליד סכר עם אגם מדהים ביופיו מאחוריו (Palpuognasee), (11:35) בחוץ 6.5 מעלות ואנחנו יוצאים לצעידה לאורך הגדה המערבית של האגם, השתקפויות נראות מכל כיוון וגם צבע המים של האגם הצלול משתנה לפי כמויות האור והצל. הסתובבנו במקום כ-40 דקות ואנחנו ממשיכים בדרכנו.
עוד 15 דקות של נסיעה ואנחנו מגיעים למעבר ההרים אלבולה (albulapass), מעבר הרים בגובה של 2315 מ' בחוץ 5 מעלות ואנחנו יוצאים לסיבוב רגלי (וצילומים) באזור המעבר.
13:00 אנחנו מתחילים לרדת ממעבר ההרים לכיוון מזרח עד לכביש מס' 27 ופונים לכיוון הישוב סמדן (Samedan), וממנו על כביש מס' 29 מתחילים לעלות לעבר מעבר ההרים ברנינה (Passo del Bernina), עוצרים בתחילתו של האגם שנמצא במעבר ויורדים ברגל אליו לצילומים. בצד אחד אגם תכלת יפיפה, בצד השני הרים ירוקים ומי מופיעה פתאום? ה-"ברנינה אקספרס" (
Bernina Express), אדומה ויפה שבולטת מכל כיוון, איזה מזל יש לנו עם מפגשי הרכבות היום.
חוזרים לרכב וממשיכים לאורך האגם עד המעבר עצמו שנמצא בגובה 2330 מ' (14:00).
אנחנו מתחילים לרדת מהמעבר דרומה לכיוון הגבול עם איטליה ולפני מעבר הגבול יש לנו תחנה נוספת ליד הישוב Brusio – הספירלה של הרכבת (Brusio Spiral Viaduct), אנחנו יורדים בדרך עפר ממש עד תחתית גשר הרכבת (15:05) בחוץ חם 22 מעלות ואנחנו מחפשים זוויות צילום יפות ומי מגיעה להשלמת הצילומים? הרכבת שרוצה "בוק" נוסף ואם זה לא הספיק לנו הגיעה ה"ברנינה אקספרס" לאחר מספר דקות מהצד השני, עכשיו יש לנו אוסף צילומים מרשים מקו הרכבת המפורסם.
סה"כ היינו במקום רבע שעה (ו-2 רכבות) ואנחנו ממשיכים לכיוון איטליה, חוצים את הגבול
עוברים בעיר Tirano מבלי לעצור ופונים בכיוון כללי מערבה על כביש מס' SS38, בהמשך הדרך הפסקת קפה (קר) קצרה, בחוץ 28 מעלות,
ולפני אגם קומו (Como) אנחנו פונים צפונה על כביש מס' SS36, ובישוב Verceia אנחנו יורדים לכיוון חוף האגם היפה Lago Mezzola. הירידה נעשית לכיוון Verde שממנה תצפית יפה על האגם והסביבה (17:30 25 מעלות). הפסקת גלידה קצרה
וממשיכים צפונה, פונים מזרחה לכביש מס' SS37 ועוצרים ליד מפל מרשים שנופל מצוק גבוה (Cascate dell'Acquafraggia). (18:20) עוצרים בחניה מסודרת (בתשלום) ויוצאים רגלית לעבר תחתית המפל בתחילה בצד המערבי של הנחל, חזרה לחניה וסיור מהצד המזרחי של הנחל (שביל רחב ומסודר)
בסיום חוזרים לרכב וממשיכים מזרחה חזרה לכיוון שוויץ.
לאחר מעבר הגבול אנחנו מתחילים לעלות לעבר מעבר ההרים מלויה (Passo del Maloja) הממוקם בגובה של 1.815 מ', המחבר את עמק Bregaglia עם Engadin. ידוע גם בשם Passo del Maloggia (או Malojapass בגרמנית), זהו אחד ממסלולי הכביש הנופיים ביותר באלפים השוויצרים.
19:20 אנחנו בראש המעבר נהנים מהנוף ומצלמים לכל כיוונים
וממשיכים בדרכנו צפונה על כביש מס' 3.
עוצרים ליד Lake of Sils למספר צילומים
וממשיכים לעבר מעבר ג'ולייר (Julierpass - Chiosco Passo del Giulia) שנמצא על כביש מס' 3 בגובה של 2284 מ' מעבר ג'ולייר הוא אחד משלושת מעברי הכבישים הסלולים המחברים את אנגדין עם גריסונים הצפוניים, השניים האחרים הם מעבר אלבולה ומעבר פלואלה.
אנחנו מגיעים למעבר (20:00) במקום 4.5 מעלות ורוח ורק אני יורד למספר צילומים רגע לפני החושך
ומכאן ממשיכים ישירות חזרה לכיוון המלון שלנו אליו הגענו ב-20:50, המסעדה של המלון כבר נסגרה וארוחת ערב אכלנו בחדרנו.
תם היום השני של הטיול

היום השלישי של הטיול (יום חמישי 27/07/2023)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים מהמלון (09:20), האתרים הבטיחו לנו מזג אוויר טוב, בחוץ 10 מעלות ואנחנו יורדים צפונה על כביש מס' 3 לכיוון העיר Chur וממנה מתחילים לעלות מזרחה כאשר היעד שלנו הוא עיירת הנופש ארוזה (Arosa) הממוקמת בגובה 1739 מ', לכביש מצ'ור לארוזה אין המשך ולכן גם נצטרך לחזור ממנו.
לעיירה הגענו ב-10:40 מזג האוויר די מעונן 11.5 מעלות אבל העננים גבוהים והראות מצויינת, את הרכב השארנו בחניון בצד המערבי של האגם ועברנו דרך תחנת הרכבת אל תחנת הרכבל
כאשר יעדנו פסגת הר וייסהורן (Weisshorn) שנמצאת בגובה של 2,653 מ', לפסגה מוביל רכבל לתחנת ביניים ב- ArosaWeisshorn ומשם רכבל נוסף עד הפיסגה, יש מספר אפשרויות לכרטיסים 1. עד לפיסגה וחזרה 2. לתחנת הביניים וחזרה (ראינו הרבה שירדו ברגל מתחנת הביניים) 3. תוספת כניסה לאזור הדובים בתחנת הביניים. אנחנו בחרנו את האפשרות הראשונה לפיסגה וחזרה + כניסה לאזור הדובים. הרכבלים יוצאים כל 20 דקות (קרון ענק) והזמנים רשומים בכניסה לכל תחנה. אנחנו בדרך לפיסגה
מצויידים גם בלבוש חם עקב אזהרות על רוח בפיסגה, הגענו לפיסגה דרך תחנת הביניים, יש רוח אבל יש גם ראות מצויינת לכל הכיוונים, צילמנו והצטלמנו
וירדנו לתחנת הביניים ויצאנו לסיבוב לאזור הדובים, השטח די גדול ומעליו גשרים תלויים עבור המבקרים ע"מ לא להפריע לדובים המסתובבים למטה,
היה כתוב שיש 6 דובים אבל ראינו רק 4, יכול להיות ש-2 היו בין העצים או השיחים או מרוחקים מהגשרים. לאחר שמיצינו את הנושא חזרנו לתחנת הרכבלים וירדנו למטה לישוב.
מזג האוויר השתפר מאד ונהיה חם, סיירנו לאורך גדות האגם וחזרנו לרכב ויצאנו בנסיעה חזרה לכיוון Chur (13:15).
14:10 אנחנו מגיעים לעיר צ'ור שהיא העיר העתיקה ביותר בשוויץ, עם היסטוריה בת 5,000 שנה. בירתו של קנטון גראובינדן, העיר העתיקה עצמה קטנטנה וכל האתרים נמצאים במרחק הליכה קצר זה מזה, השארנו את הרכב באחד החניונים ויצאנו לסיור בן הסמטאות, בדרך פגשנו תלמידי בית ספר שניגנו יצירות בכלי נשיפה באחת הכיכרות, הסתובבנו בין הסמטאות וחזרנו חזרה לרכב (14:55).
אנחנו עכשיו בדרך לכביש הנוף "Versamerstrasse" - זוהי דרך הררית שעוברת מבונדוז (Bonaduz) לוורסאם (Versam), הכביש סלול לחלוטין אך צר בחלקים. אורכו 8.3 ק"מ עובר בכמה מנהרות
ולאורך נהר וורדריין (Vorderrhein), אחד משני מקורות הריין. תחנה ראשונה עשינו בתצפית Zault (15:30),
בהמשך עצרנו לתצפית ב-Versamer Tobelbrücke, במקום 2 גשרים מעל קניון עמוק (1 רק לרכבים),
בהמשך הדרך סטינו צפונה לתצפית Islabord
וירדנו עם הרכב בירידה תלולה לעבר תחנת הרכבת Versam Safien, במקום יש מספר מסלולי הליכה וגם יוצאים מפה סירות הקייק והרפטינג, אפשר לעשות את השייט או הליכה במורד ולחזור ברכבת (עם הקייקים) חזרה לפה.
נ.ב. החניה עולה כסף וצריך לחשוב כמה זמן מטיילים באזור ובהתאם לשלם על החניה (מראש).
אנחנו ירדנו רק עד הנחל וחזרה ועזבנו את המקום (16:30), עלינו עם הרכב חזרה לכביש הראשי והמשכנו איתו לכיוון מערב.
אנחנו כרגע בדרך לכיוון Laax, חוצים את ערוץ הנהר (Vorderrhein) בגשר Vorderrheinbrücke ומתחילים לעלות למעלה, הכביש הפך לדרך עפר (טובה) ואנחנו עולים לאט גם כדי לא למלא באבק את רוכבי האופניים הרבים שרוכבים פה, (סה"כ קטע עפר של כ-2 ק"מ), מגיעים בהמשך לכביש הראשי (כביש מס' 19) ופונים ימינה (מזרחה).
אנחנו מגיעים ל-לאקס (Laax) ישירות לחניון ליד האגם (17:10) בחוץ 22 מעלות, עושים סיור קצר ליד האגם וברחובות הסמוכים
ויוצאים לנסיעה ישירה חזרה למלוננו עליו הגענו ב-18:30, התארגנו בחדר (מקלחת, בגדים נקיים) וירדנו למסעדה של המלון ובסיומה (עייפים ושבעים) חזרנו לחדרנו לישון.
תם היום השלישי של הטיול

היום הרביעי של הטיול (יום שישי 28/07/2023)
התעוררנו ליום יפה, שמיים כחולים ומיד לאחר ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים לטייל (08:55). בחוץ 18.5 מעלות ואנחנו נוסעים דרומה על כביש מס' 3 עוברים ליד אגם Lai da Marmorera שזוכה לסט צילומים של פריחה ורודה מים כחולים אל מול השמים הבהירים.
ממשיכים בכביש ועולים למעבר ג'ולייר (Julierpass - Chiosco Passo del Giulia), שעברנו בו שלשום והיו שמים אפורים ורוח חזקה, והיום – 13.5 מעלות, השמש זורחת ואגם במעבר יפה מתמיד וכל הנוף פתוח לפנינו (09:50).
אנחנו יורדים ממעבר ההרים ופונים לעבר הגשר המחבר בין האגמים Lake Silvaplana בצבע טורקיז ו- Lake Champfèr היותר כחול וממשיכים לעבר תחנת הרכבל Silvaplana Surlej שממנה עולים אל פסגת הר הקורבץ' (Corvatsch).
גם פה יש תחנת ביניים בדרך לפיסגה ואנחנו בחרנו להגיע לפיסגה, ביקרנו פה ב-09/2006 והמקום שווה ביקור נוסף. (10:20) - שני רכבלים לוקחים אותנו כל הדרך במעלה קורבטש לגובה של 3,303 מטר מעל פני הים, השמים בהירים הנופים כלפי מטה לאגמים ומהצד השני קרחונים נשאר רק לצלם, לצלם ושוב לצלם, על מרפסת התצפית היו כיסאות נוח שפשוט לשבת אליהם ונהנות מהנוף (וגם להיזכר איך זה היה לפני 17 שנים).
לאחר שהתמוגגנו מהמקום ירדנו עם הרכבלים חזרה לחנית הרכבים (12:25).
אנחנו מתחילים בנסיעה לכיוון סנט מוריץ (Sankt Moritz) על כביש מס' 27. עוברים ליד האגם שצמוד אליה (עיר נופש ללא אטרקציות מיוחדות) וניכנסים לכיוון כנסיה (Reformierte Kirche San Gian) שנמצאת בראש גבעה מיד לאחר היציאה מהעיר,

לאחר מספר צילומים אנחנו פונים לצידו השני של הכביש הראשי לעבר תחנת הרכבת (Celerina Staz) שמאחוריה נמצא אגם קטן ויפה עם מתקני משחק לקטנטנים וספסלי מנוחה,
בזמן שאנחנו במקום הגיעה קבוצה של 3 חרדים לטבול באגם לפני כניסת השבת (מיקווה) מתברר שהם מדברים עברית גרים בבלגיה והם בטיול באזור.
אנחנו ממשיכים בדרכנו ופונים צפונה על כביש מס' 29 עוברים את סמדן (Samedan) וממשיכים צפונה לכיוון הכפר (Zuoz) שנחשב ליפה ולשמור ביותר בבקעה. בעל הבתים המסורתיים עם חזיתות רבות מצוירות או מעוטרות, עשינו סיבוב עם הרכב ולא ראינו משהו מיוחד, החלטנו בכל זאת לחפש את מה שכתבו, ונכנסנו לחניון הציבורי התת קרקעי (Parkegi Centrel) וממנו יש מערכת מסועים ובסופם מעלית שמעלה אותנו ישירות לחלק העתיק של הכפר צמוד לכנסיה (13:45).
סיירנו במרכז העתיק ועלינו ברחוב הראשי כלפי מעלה וירדנו, בסמטאות סביב יש תנופת שיפוץ ושיקום כך שלא היה הרבה איפה להסתובב חוץ מהרחוב של הכנסיה והרחוב שעולה כלפי מעלה חזרנו חזרה לחניון (14:30). והמשכנו בדרכנו.
אנחנו ממשיכים צפונה על כביש מס' 27 ופונים לכביש מס' 28 לכיוון מעבר ההרים Flüela-Pass שנמצא בגובה 2383 מ' ולצידו אגם קטן עם שאריות קרח מהחורף, זה גם המקום המתאים להפסקת קפה חם ושוקו (15:50).
ממעבר ההרים אנחנו יורדים לכיוון דָּאבוֹס (Davos) העיר השוכנת בגובה 1,560 מ', היא למעשה העיר הגבוהה ביותר באירופה (עיר, לא עיירה או כפר), מצפון לה נמצא אגם דאבוס ואליו פננו מיועדות, הגענו לאגם (16:25) עשינו סיבוב קצר סביבו
והתחלנו לנסוע דרך העיר לכיוון דרום, יום שישי לפנות ערב והרחוב הראשי מלא בחרדים שממהרים לקראת שבת, בשום מקום בשוויץ לא ראינו כאלה כמויות של חרדים, עזבנו את העיר ישירות לכיוון המלון שלנו אליו הגענו ב-17:30.
תם היום הרביעי של הטיול

היום החמישי של הטיול (יום שבת 29/07/2023)
עוד יום יפה וחם (16 מעלות) ואנחנו אחרי ארוחת הבוקר (08:55) יוצאים לכיוון מעבר סן ברנרדינו.
יורדים מהמלון לכיוון דרום ופונים מערבה על כביש מס' 417 ולאחר מכן פונים דרומה על כביש מס' 13, יש 2 כבישים דרומה בעלי אותו מספר ואנחנו בחרנו לא לנסוע בכביש הראשי שמוביל בסופו למנהרה! (אפשר גם להחליף בין הכבישים בהמשך הדרך) אנחנו מתחילים לנסוע דרומה ובשלב מסויים מגיעים ל- Viamala במקום 2 אתרים שמצריכים הרבה מדרגות.
1. התצפית עליה של 240 מדרגות לתצפית נופית. 2. קניון ויאמָלָה (Viamala Schlucht) כדי להגיע אל תחתית הקניון יש לרדת 321 מדרגות, ואין ברירה - גם לעלות אותן בדרך חזרה.
אנחנו רק צפינו מהכביש והחלטנו להמשיך בדרכנו דרומה, בהמשך הדרך אנחנו עוצרים (10:05) בחניה ליד סכר Diga di Sufers והולכים עד קצה הסכר (אין אפשרות מהכביש השני לעצור שם) ומתצפתים על אגם Sufnersee. ומצד השני של הסכר על "הריין האחורי" וחוזרים לרכב להמשך דרכנו.
ב-11:00 אנחנו מגיעים למעבר סן ברנרדינו (San-Bernardino-Pass) שנמצא בגובה 2066 מ' ושוכן בקנטון גראובינדן בדרום שווייץ. בחוץ 13 מעלות, מזג אוויר מושלם, אנחנו יוצאים לסיור רגלי ותצפית על האגם (Laghetto Moesola) שנמצא במעבר ההרים, במקום מספר מסלולי הליכה בעיקר בחלק המזרחי של האגם.
ממעבר ההרים אנחנו מתחילים בירידה דרומה עוברים לכביש המהיר ומגיעים ל- Lago d'Isola (11:55) במקום נקודות התרעננות ומקום לפיקניק ותצפית על האגם.
סיור קצר במקום וממשיכים לכיוון העיר בלינזונה אליה הגענו ב-12:50.
בלינצונה (Bellinzona) היא בירת קנטון טיצ'ינו, נמצאת במיקום אסטרטגי, על הגדה השמאלית של נהר טיצ'ינו, וחולשת על הדרך שמובילה מעמק נהר הפו אל שלושה ממעברי ההרים החשובים באלפים. מסיבה זו נבנו בעיר מבצרים רבים, ששלושה מהם השתמרו היטב. המבצרים של בלינצונה, שהוכרזו כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו.
אנחנו נכנסים ישירות לחניה התת קרקעית שליד המבצר (Autosilo Piazza del Sole SA) ויוצאים לטייל בחלק העתיק של העיר, במקום היה שוק סוף שבוע אבל בשעה שהגענו השוק כבר התחיל להתקפל,
סיירנו בין הסמטאות ונכנסנו לבנין העירייה (Palazzo Civico Municipio Bellinzona), בניין מרשים מאד עם מגדל שעון ומקושט מבפנים בויטרזים וציורי קיר ומסביב למעקות של החצר הפנימית הרבה צימחי גרניום פורחים, עלינו עד לקומה השלישית ונהננו מכל קומה בנפרד.
מכאן פנינו לעלות למבצר שחולש על העיר טיפסנו במעלה המדרגות, בחוץ 27 מעלות, בחום המתיש ואמרנו לעצמנו שבשביל המוזאון אין טעם להמשיך לטפס וירדנו למטה. חזרנו לכיכר של הכנסיה ועשינו הפסקה של קפה איטלקי קר לאחר הטיפוס המתיש (במחוז הזה של שוויץ כולם מדברים אטלקית).
אנחנו חוזרים לכיכר הגדולה שמתחתיה נמצא החניון (Autosilo Piazza del Sole SA) ואני רואה עוד כניסה צרה בחומה התחתונה של המבצר (Ascensore per Castelgrande) בו נראה את המיבצר מעוד כיוון (14:15), מתברר שהמעבר הצר מוביל למעלית שמעלה אותנו עד למרומי המבצר!
אנחנו עולים למבצר (Castles of Bellinzona), איזה מזל שהחלטנו להיכנס למעבר הצר, במבצר רחבת דשא גדולה וחומות מסביב שאפשר לעלות ולסייר עליהם, המוזאון (שלא עניין אותנו) נמצא במבנה הדרומי, סיירנו בכל רחבי המיבצר ותיצפתנו על העיר ושאר המבצרים סביבה
וירדנו בחזרה עם המעלית למטה, יצאנו מהחומה התחתונה וירדנו לחניון לרכבנו, ואנחנו עוזבים את העיר. (15:00) אנחנו מתחילים בנסיעה לעבר מעבר לוקמניר (Passo del Lucomagno) שנמצא בגובה 1920 מ', הגענו אליו ב-16:15, שמים אפורים, ראות בינונית ו-14.5 מעלות עם רוח (איזה שינוי במזג האוויר תוך שעה),
עשינו סיור קצר במעבר וליד הסכר עם האגם שמאחוריו והתחלנו לרדת צפונה עד למפגש עם כביש מס' 19 שבו פנינו לכיוון מזרח בדרך הקצרה והמהירה למלון.
למלון הגענו ב-18:20 (17.5 מעלות) עייפים אבל מאד מרוצים.
תם היום החמישי של הטיול

היום השישי של הטיול (יום ראשון 30/07/2023)
לאחר ארוחת הבוקר האחרונה שלנו במלון וסגירת חשבונות מול המלון אנחנו יוצאים לדרכנו (08:55).
מכיוון שהטיסה שלנו חזרה רק בערב יש לנו זמן ליום טיולים מלא בחוץ 18.5 מעלות ואנחנו יורדים מהמלון דרומה ופונים מערבה בכביש מס' 19 (בו חזרנו אתמול) עולים למעבר ההרים Oberalppass שנמצא בגובה 2046 מ' ויוצאים לסיור במעבר (10:45),
במקום גם תחנת רכבת, רכבל שמוביל להרים שמצפון, אגם (Oberalpsee) קטן ויפה ומפל גבוה שיורד מצפון. הרבה אנשים מגיעים ברכבות (סוף שבוע) ע"מ לטייל בשבילים מסביב.
לאחר שמיצינו את המקום אנחנו מתחילים לרדת מערבה ולאחר כרבע שעה נסיעה מגיעים ל- Teufelsbrücke במקום מערכת גשרים מעל לקניון Schöllenen Gorge. מצאנו חניה ויצאנו לסיבוב מעגלי שמתחיל בירידה מהחניון לעבר גשר פסי הרכבת, נכנס למנהרה מוארת להולכי רגל ובהמשך חזרה מתחת לכביש הראשי אל חניון הרכבים, מסלול לא קשה אבל עם המון זוויות צילום על הקניון ומפליו הקטנים הגשרים שמסביב והנוף, מומלץ מאד לא לוותר על הסיבוב.
עזבנו את המקום ואנחנו נוסעים ישירות לכיוון הישוב אנגלברג (Engelberg) אליו הגענו ב-13:30, הכוונה היתה לעלות ברכבלים להר הטיטליס (Titlis Engelberg) אך מזג האוויר לא מתחשב ברצוננו וענן גדול יושב על ההר, לא נותר לנו אלה לעשות סיבוב רגלי סביב האגם היפה (Eugeniesee) שבכניסה לישוב ולהמשיך בדרכנו.
אנחנו עוזבים את הישוב אנגלברג לכיוון לוצרן עוקפים אותה (ביקרנו בלוצרן פעמיים) וממשיכים לכיוון העיר צוג (Zug). לעיר
הגענו ב-16:30 מצאנו חניה בחוץ 25.5 מעלות ויצאנו לסיבוב על שפת האגם ובסמטאות הסמוכות אליו.
17:30 אנחנו עוזבים את העיר ישירות לשדה התעופה בציריך (Flughafen Zürich) תידלוק הרכב והגעה לשדה (18:20).
החזרת הרכב נעשתה בקלות ובמהירות (לא היו שום בעיות), ואנחנו כבר ממתינים לטיסה חזרה לארץ.

נ.ב.
בכל מקום בשוויץ צריך לשלם חניה! בחניונים ובחניות הפתוחות יש מכונות לתשלום ולרוב צריך להקליד גם את מספר הרישוי של הרכב והתשלום הוא מראש אז צריך לחשוב גםכמה זמן רוצים להיות במקום. בחניונים המקורים (בערים) התשלום נעשה בסיום השהייה והמכונות שם גם נותנות עודף.

תודה מיוחדת לתחנת הרדיו Swiss pop שליוותה אותנו בכל הימים בשירים נחמדים ונעימים לאוזן ללא שום דיבורים או פירסומות.