יום רביעי, 31 במאי 2023

סלובקיה 05/2023

סלובקיה 05/2023 (סיכום הטיול)
בתום מלחמת העולם הראשונה נולדה צ'כוסלובקיה, כאיחוד בין צ'כיה לסלובקיה. צ'כוסלובקיה אמנם הייתה מדינה אחת, אבל תמיד היו בה שתי ישויות, צ'כית וסלובקית. בעוד פראג הייתה בירתה של צ'כוסלובקיה הגדולה ושל החלק הצ'כי, הייתה ברטיסלאבה עיר הבירה של החלק הסלובקי של צ'כוסלובקיה. המוני הונגרים בחרו לברוח מהעיר ואת בתיהם תפסו צ'כים וסלובקים. במהלך מלחמת העולם השנייה התגוררו בתחומי העיר העתיקה של ברטיסלבה וסביבותיה 15,000 יהודים. הם גורשו למחנות ההשמדה ורובם לא שרדו את המלחמה.
ב-07/1998 ביקרנו פעם ראשונה בסלובקיה כאשר הגענו מכיוון צ'כיה והיינו בה 3 ימים שהיו גשומים מאד ו"ברחנו" לכיוון הונגריה.
ב-09/2015 היינו עם כרטיסי טיסה לוינה ע"מ לטייל בסלובקיה אך תחזית מזג האוויר בסלובקיה שינתה לנו את המסלול וטיילנו בוינה ובאגמים מדרום לזלצבורג.
בינתיים אספתי עוד חומר, למדתי טוב את האזורים וב-03/2023 קנינו כרטיסים (לוינה) במבצע של אל על (206$), רכב הזמנו שבוע לפני הטיסה מייד אחרי שחזרנו ממרכז איטליה והכל מוכן ומסודר לטיול (מצלמה, תרמיל ו-2 טרולים).

תודה לכל הכותבים במדיות השונות שהוסיפו לנו דגשים וטיפים במקומות מסוימים בטיול.
ותודה גם לתחנת הרדיו FM/MELODY שהנעימה את נסיעותנו לאורך כל ימי הטיול.

יום מס' 1 (יום חמישי 27/04/2023)
הטיסה יוצאת ב-06:40 ואנחנו בדרך לשדה התעופה, אין צורך לעמוד בתור הגדול אנחנו רק עם טרולים, בדיקת ביטחון, דרכונים ואנחנו כבר ממתינים לטיסה.
הטיסה יצאה בזמן ונחתה בזמן (09:30) ואנחנו בדרך לקחת את הרכב, יש הרבה ללכת בשדה אבל הכל עובר במהירות ובשעה 10:10 אנחנו כבר יוצאים מהחניון בדרך לסלובקיה, בהזדמנות ראשונה עוצרים לצלם את הרכב מכל הכיוונים ע"מ לזהות פגיעות כי בחניון הסגור אין מספיק תאורה (פעולת חובה שהצדיקה את עצמה), וממשיכים לכיוון גבול סלובקיה.

תחנה ראשונה שלנו טירת דווין (Devínsky hrad) שהיא אתר מורשת לאומי סלובקי, ממוקמת במקום אסטרטגי על גבעה החולשת על אזור התמזגותם של נהר הדנובה ונהר מוראבה ומתנשאת לגובה של 212 מטרים מעל פני המים.
אנחנו מגיעים לחניון הטירה (11:30) ועולים עליה, לאחר סיור בכל שרידי הטירה ותצפיות מלמעלה

אנחנו יורדים לגדות הנהר לסיבוב קצר בפארק שבמקום, בשעה 13:00 אנחנו עוזבים את המקום ונוסעים לברדיסלבה למלון שהוזמן מראש (ביום שקנינו כרטיסי טיסה), למלון הגענו ב-13:40 (ibis Bratislava Centrum) ואת הרכב הכנסנו לחניון של המלון ליומיים (בתשלום). קיבלנו את החדר ועלינו לנוח לאחר לילה קצר שהיה לנו.
אחה"צ (17:00) יצאנו מהמלון לסייר בעיר, אנחנו עולים בכביש ישר לטירת ברטיסלאבה (Bratislavský hrad) שממש נמצאת מעל המלון,
מזג האוויר מצויין ואנחנו מסיירים ברחבי הטירה והגנים ולאחר מכן יורדים רגלית מהצד השני ישר לעבר העיר העתיקה,
התחנה הראשונה אנדרטה לזכר השואה (Pamätaj), שצמודה לקתדרלה, אך מלבד המילה "זכור" בעברית וסלובקית ומגן דוד בראשה, קצת קשה לנחש שזוהי מטרתה. היא מוצבת במקום בו שכן בית הכנסת של ברטיסלבה וסביבה תערוכה של תמונות המציגות את העבר של המקום.
מכאן אנחנו מתחילים בסיור בין סמטאות העיר העתיקה ואתריה השונים,
הכנסיות היפות, פסל צ’ומיל (Čumil - Man at Work) - זהו הפסל המפורסם ביותר בעיר הנקרא ה”איש העובד”
וגדת הדנובה לאחר השקיעה אנחנו מוצאים מסעדה נחמדה ויושבים בה לארוחת ערב (20:00). בסיום הארוחה אנחנו מתחילים לצעוד דרך הסמטאות המוארות חזרה לכיוון המלון שלנו.

תם יום מספר 1 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 2 (יום שישי 28/04/2023)
בוקר חדש ויפה עלה מעל ברדיסלבה ואנחנו בדרכנו (ברגל) לכיוון ארמון גרסאלקוביץ' (Prezidentský palác) המשמש כיום מעונו של נשיאת סלובקיה.

גניו של הארמון הם היום פארק ציבורי ולשם גם נגיע. המזרקות בגן יבשות (לא העונה) אבל יש הרבה פרחים מסביב.
לאחר סיור בגן אנחנו פונים לעבר בית הכנסת של ברדיסלבה, בדרך עוברים דרך כיכר החופש (Námestie slobody), Jedlíkova street שזאת סמטה של "שוק סיני" מלא בדברי טקסטיל זולים
ומגיעים לבית הכנסת שהיה סגור.
אנחנו ממשיכים לעבר הכנסייה הכחולה (Blue Church - St. Elizabeth Church) - היא כנסייה קתולית קטנה, והצבע השולט בה מבחוץ וגם מבפנים, הוא התכלת.
אנחנו ממשיכים בדרכנו הרגלית לכיוון בנין האוניברסיטה, ובהמשך חוצים את הדנובה מעל הגשר הישן (Starý most)
לעבר פארק Sad Janka Kráľa ומטיילים לאורכו לכיוון מגדל התצפית Most SNP (UFO Tower) וממנו חוצים את הגשר חזרה לכיוון העיר העתיקה ומסתובבים בין הסמטאות, ונכנסים לסיור בתוך הקתדרלה שאתמול היתה סגורה,
לאחר מכן פונים חזרה לכיוון המלון שלנו דרך המוזאון היהודי שהיה סגור והאנדרטה לזכר ראול וולנברג להפסקת צהריים (13:20).
17:00 אנחנו עוזבים (ברגל) את המלון לכיוון גבעת סלבין (Slavín) בראש הגבעה יש אנדרטת זיכרון למלחמה ופארק הנצחה (וכמובן נוף יפה מסביב).
בסיום הסיור על הגבעה אנחנו יורדים לעיר העתיקה לסיבוב נוסף וארוחת ערב וחזרה למלון.
תם יום מספר 2 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 3 (יום שבת 29/04/2023)
09:40 אנחנו עוזבים את המלון ואת ברדיסלבה היפה ומתחילים לנסוע צפונה, לאחר שעה נסיעה אנחנו מגיעים לעיר טרנובה (Trnava) שבקו הרקיע שלה בולטים צריחי הכנסיות הרבים, בהם צריחי קתדרלה אחת, בזיליקה אחת ומספר כנסיות, שהעניקו לטרנבה את הכינוי "רומא של סלובקיה" (Slovak Roma). במקום גם 2 בתי כנסת גדולים.
אחד, נמצא בבעלות פרטית והפך למסעדה וספריה (Synagogue Café) - אבל באין קהילה במקום זוהי הדרך הטובה ביותר לדאוג לתחזוקת המבנה וחשיפתו לציבור הרחב, כאן גם אכלנו את ארוחת הבוקר שלנו (היה מצויין).

השני, נמצא כ-100מ' מהראשון ונמצא בשיפוצים, זהו בית הכנסת של קהילת סטטוס קוו בטרנבה שנבנה בשנת 1897, ובנוי לבנים אדומות ובחזיתו שני מגדלים עטורי כיפות בצל, הוא אחד המבנים היפים במרכז טרנבה. בחזית בית הכנסת ניצבת אנדרטה לזכר השואה, שבמרכזה מעין ארון קבורה וכיתוב לזכר "הקדושים המעונים 1942-1945".
המשכנו לעבר כיכר העיר העתיקה ומיבני הציבור סביבה וחזרנו דרך הקתדרלה חזרה לעבר חנית הרכב שלנו (12:15).
אנחנו ממשיכים עכשיו צפונה לכיוון עיר המרחצאות פיישטני (Piešťany), העיר שוכנת על הגדה המערבית של נהר ואך. גשר הולכי רגל מקורה מוליך את המבקרים אל אי הספא, בצדו השני של הנהר. טיילנו בעיר במשך שעה ורבע באי ובגנים בצד השני וחזרנו לרכבנו (14:10).
אנחנו ממשיכים בנסיעה לכיוון העיר טרנצ'ין (Trencin) אליה הגענו ב-15:00 לא מצאנו מקום לינה סביר בעיר והמשכנו מעט צפונה לעיירה Nová Dubnica שם מצאנו מקום לינה במלון חדיש מודרני ומאד מומלץ (Dubno Eat & Sleep), לאחר התארגנות קצרה חזרנו חזרה לטרצ'ין (רבע שעה נסיעה) וחנינו בחניון של האיצטדיון ויצאנו לסיור ברגל בעיר העתיקה.
התחלנו ברחוב הראשי של העיר העתיקה (Mierové námestie) וממנו המשכנו לעבר בית הכנסת (Trenčín Synagóga) שהיה סגור.
פנינו לכיוון המבצר שנמצא מעל העיר העתיקה והתחלנו לעלות למעלה, בדרך עצרנו לתצפית ממרפסת שליד הכנסיה Kostol Narodenia Panny Márie
והמשכנו לעלות למעלה. המבצר כבר היה סגור (19:00) אז צפינו סביבו
וירדנו חזרה לעיר העתיקה. ומכאן חזרה לרכב (19:50). נסענו חזרה למלון ושם אכלנו ארוחת ערב מצויינת (21:00).

תם יום מספר 3 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 4 (יום ראשון 30/04/2023)
בוקר חדש 09:35 אנחנו יוצאים לדרכנו, היעד Čičmany כפר הטיפוסי המוקף בהרים בשמורת הטבע Strážovské vrchy ומפורסם בבתי העץ המקוריים שלו שהחלק החיצוני שלהם המעוטר בדוגמה גיאומטרית לבנות. לכפר הגענו לאחר שעה נסיעה וסיירנו לאורכו עד 11:15.
המשכנו את דרכנו תוך חציית השמורה עד לטירת הרוחות - בויניצה (Bojnice Castle), טירה מפוארת מימי הביניים. הטירה נחשבת לאחת המרשימות והציוריות מבין הטירות שבמרכז אירופה ונחשבת לאחת הטירות העתיקות והחשובות ביותר בסלובקיה.
מגרשי החניה מסביב מלאים ואנחנו חונים במגרש קצת יותר מרוחק והולכים לכיוון הטירה (12:00) מתברר שכרטיסי כניסה יש רק לעוד שעתיים וחצי, וויתרנו על הכניסה מה גם שהתור שראינו בכניסה היה ארוך מאד ומיאש.
סיירנו מסביב לטירה ובגנים במשך כשעה וחזרנו לרכבנו.
אנחנו ממשיכים בטיול ומגיעים ל- Slovenský Betlehem v Rajeckej Lesnej  ב-14:00 במקום כנסיה קטנה ולידה מבנה קטן ובו אחד מגילופי העץ הגדולים בסלובקיה המתאר את סצנת המולד של ישו בבית לחם וחייו, התערוכה מתארת גם את ההיסטוריה של האומה הסלובקית. הוא מכיל גם נקודות ציון שונות של טירות, קתדרלות, גבעות ומבנים מודרניים.
מכאן אנחנו נוסעים לז'ילינה (Žilina) – העיר הרביעית בגודלה בסלובקיה, שוכנת על גדות נהר ואך (Váh) לא הרחק מהגבול עם פולין וצ'כיה. מצאנו מקום לינה מצויין עם חניה ממש צמוד למרכז העיר העתיקה (Penzión Central Park) (15:15),
התארגנו ויצאנו לטייל בעיר. הלכנו לאורכה של הגינה שצמודה למלון לכיכר Námestie Andreja Hlinku, סיירנו בה וממנה עלינו לכיוון קתדרלת השילוש הקדוש (Najsvätejšej Trojice) שנבנתה בשנת 1400, והיא כיום מקום מושבו של הבישוף.
המשכנו לכיוון הכיכר המרכזית, כיכר מריאנסקה (Mariánske námestie) במרכזה של העיר העתיקה זוהי כיכר רחבת ידיים המוקפת בתי מגורים רבי שנים, המאופיינים במעברים מקומרים.
המשכנו לכיוון בית הכנסת (Nová synagóga Žilina) שהיה סגור וחזיתו מוסתרת ע"י קיר שיפוצים,
מבית הכנסת המשכנו בהליכה ארוכה לעבר האנדרטה לזכר הנספים , על קטע של פסי רכבת נרשם בעברית, אנגלית וסלובקית: "דרך ללא חזרה",
("Holocaust Memorial, "Road of No Return) מילים שאומרות הכל.
ומכאן חזרנו חזרה לעבר העיר העתיקה, ופנינו לעבר בית הכנסת האורטודוקסי, בית הכנסת הקטן שופץ וכיום הוא משמש את הקהילה היהודית בעיר וסביבתה (18:00).
חזרנו חזרה למלוננו למנוחה קצרה וכאשר ירד הערב יצאנו לראות את העיר העתיקה המוארת ולאכול ארוחת ערב בכיכר המרכזית, בסיום הארוחה חזרנו חזרה למלוננו עייפים שבעים ומרוצים (21:10).
תם יום מספר 4 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 5 (יום שני 01/05/2023)
התעוררנו ליום בהיר ונפלא אנחנו עוזבים את המלון (09:05) ונוסעים צפונה, מצפון לעיר העתיקה, חולשת על מפגש הנהרות טירת בודאטין (Budatínsky hrad), שנבנתה במאה ה-13 ומארחת כיום מוזיאון לתולדות האזור. הטירה סגורה (חג 1 במאי) עשינו סיבוב קצר בגינה שמסביב ואנחנו ממשיכים בדרכנו.
מתחילים לנסוע מזרחה על כביש מס' 583 כאשר מדרומנו רכס ההרים מאלה פאטרה (Mala Fatra) - פאטרה הנמוכה, שהם חלק מרכס הקרפטים, משתרע לאורך חמישים קילומטר. ופסגותיהם מושלגות, "הגוגל אומר" שהיום חג והרכבלים לא עובדים, ואנחנו מחליטים להגיע עד הרכבלים ולהינות מהנוף ואולי גם קצת שלג, אנחנו פונים ב- Terchová לכיוון דרום לכביש מס' 2076 ומתחילים לעלות במעלה ההר, כאשר מגיעים לקירבת הרכבל מתברר שהרכבל (Lanovka Vratna-Chleb) עובד וגם כל החניות מלאות עד אפס מקום (10:15), מוצאים חניה במורד הכביש (כמו כל הסלובקים) ומתחילים לעלות ברגל לכיוון הקופות והרכבל, קונים כרטיסים ואנחנו כבר בדרך למעלה, הרכבל מעלה אותנו לגובה של 1490מ', ומכאן אנחנו מתחילים לטפס בשלג לאוכף בגובה 1520 מטר בין שתי פסגות הרים ממנו יוצאים הרבה מסלולים בכל הרמות לכל הכיוונים.
אנחנו עשינו הליכה בשלג לכיוון Velky Krivan (1710 מטר) אך לא הגענו עד הפסגה,
ירדנו חזרה לאוכף ועלינו כיברת דרך לכיוון Chleb (1640 מטר), בשניהם קיבלנו נוף פנורמי להרבה פסגות ולהרי הטטרה הגבוהים.
והתחלנו לרדת בזהירות (השלג והקרח מאד חלקים), לאחר סיבוב קצר ליד התחנה העליונה אנחנו יורדים עם הרכבל וצועדים לעבר הרכב שלנו (12:40).
אנחנו ממשיכים בדרכנו, חוזרים צפונה חזרה לכביש הראשי וממשיכים עליו מזרחה ודרומה עד המפגש עם כביש מס' 70 ופונים מערבה לעבר אגם Kraľovanské Jazero שנמצא בתוך מחצבה ישנה ועושים בו הפסקה קצרה (13:40-14:20).
אנחנו חוזרים לכביש מס' 70 ומתחילים לנסוע מזרחה ובהמשך על הכביש המהיר 50E / 1D לעבר המלון הספא שהזמנו ל-4 הלילות הבאים (בהמלצתו החמה של בעל המלון Dubno Eat & Sleep שליד טרצ'ין), אנחנו נוסעים מדרום לרכס הרי הטטרה הגבוהים והמושלגים
בפופראד (Poprad) פונים צפונה לעבר ההרים.

ב-16:00 הגענו למלון (Hills Hotel) שמהרגע הראשון התלהבנו ממנו, התארגנו בחדר, לבשנו חלוקים וישר ירדנו לבריכה המקורה והג'קוזי, המים חמימים ומהחלון הענק של הבריכה רואים את הפסגות המושלגות לא צריך יותר מזה.
לאחר הבריכה עלינו לחדר להתארגנות לארוחת הערב וירדנו לאכול (19:40) (המלון חצי פנסיון).
תם יום מספר 5 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 6 (יום שלישי 02/05/2023)
התעוררנו וירדנו לארוחת בוקר ולאחר התארגנות נוספת בחדר אנחנו יוצאים לטייל (09:25), בחוץ מזג אוויר יפה ואנחנו בדרך לעשות שייט רפסודות על נהר הדונאייץ' (Dunajec) שמהווה לאורך 18 קילומטרים ברכס הרי הפיאניני, את קו הגבול בין סלובקיה לפולין. תחילת המסלול ב- Červený Kláštor הגענו למקום ב-10:25 ובקופה אמרו לנו שעוד 5 דקות מתחיל השייט, זמן לרוץ מהר לשרותים ולסירות שהגענו אליהם מיד העלו אותנו אליהם. זהו רפטינג נינוח ורגוע בדרגה 2, ומתקיים בסירות עץ מסורתיות.
השיט עורך כשעה וחצי (10 ק"מ) בסמוך לנקודת הסיום של הרפטינג (1 ק"מ הליכה מנקודת הסיום) יש הסעות בתשלום חזרה לנקודת ההתחלה. לאחר הפסקת נישנוש + קפה
אנחנו חוצים את הנהר על גשר הולכי הרגל שנמצא בסמוך לעבר פולין, במקום אין הרבה מה לעשות (ביתני שוק) ואנחנו חוזרים לרכב (14:10).
החלטנו לנסוע לאורך הנהר מערבה לעבר הסכר הגדול שנמצא בפולין, סיירנו לאורך הסכר צפינו על האגם שמאחורי הסכר (Jezioro Sromowieckie) והטירה שמעבר לאגם והסכר השני
(Zamek Dunajec w Niedzicy) וחזרנו חזרה לסלובקיה.
אנחנו מתחילים בנסיעה חזרה, נוסעים דרומה בכביש מס' 542 וב- Spišské Hanušovce אנחנו פונים לכביש "צדדי" מס' 3109 עד Dvor Magduška ומשם דרומה בכביש צר שמטפס עד מגרש החניה Parkovisko Ždiar – Strednica. כאן נמצא בית ספר לסקי אנחנו מחנים את הרכב ויורדים ברגל במורד לעבר 2 אגמי מים קטנים ויפים אנחנו מסיירים סביבם ועולים חזרה לחניון הרכבים (16:05).
מכאן אנחנו נוסעים ישר לעבר המלון שלנו דרך כבישים מס' 66 ובהמשך מס' 537, למלון הגענו ב-16:30.
שעה לאחר מכן כבר היינו בבריכה והג'קוזי ולאחר מכן ארוחת ערב עשירה.
תם יום מספר 6 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 7 (יום רביעי 03/05/2023)
התעוררנו ליום חורפי וגשום ולאחר ארוחת בוקר אנחנו יוצאים לטייל (09:45) בחוץ 9 מעלות וכיוון שזה יום גשם אז החלטנו על טיול עיר ואנחנו נוסעים למזרח לסלובקיה לכיוון העיר בארדיוב (Bardejov) - עיר מוקפת חומה מימי הביניים שהשתמרה היטב ולכן גם זכתה בתואר אתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אנחנו מגיעים לעיר ב-12:35, גשם קל, ואנחנו יוצאים לטייל בעיר העתיקה. מתחילים בכיכר המרכזית (Radničné námestie) שסביבה בתי הסוחרים בעיצוב גותי.
הסתובבנו בכיכר ופנינו לבקר ברובע היהודי, גם הוא השתמר היטב, ובו בית כנסת מהמאה ה-18. הגענו לבית הכנסת שהיה סגור מעל הדלת יש מספר טלפון,
התקשרנו מה יש להפסיד, שיחת טלפון עם עם קשיי שפה קשים פתרה את הבעיה. קיבלנו סיור מדהים משומר בית הכנסת, שמבין רק סלובקית ומספר מילים בודדות בעברית שקשורות לבית הכנסת, שהראה לנו כל פינה במקום.
בסיום הסיור השארנו לו תרומה על הסיור ושמירת המקום.
בדרך חזרה לחניה עברנו דרך המזרקות (שלא ניגנו) וסיימנו את הסיור בעיר (14:00).
אנחנו ממשיכים מכאן דרומה לעבר העיר פרסוב (Prešov) המשמשת כבירת מחוז פרשוב, המחוז הגדול ביותר במדינה. שהיא העיר השלישית בגודלה בסלובקיה לאחר הבירה ברטיסלאבה והעיר קושיצה (15:00). ראינו את בתי הכנסת שהיו סגורים וסיירנו מדרחוב המרכזי ובקתדרלה (Co-Cathedral of Saint Nicholas) סיירנו כשעה ורבע בעיר וחזרנו לרכב.
מכאן חזרנו בנסיעה ישירה למלוננו ישירות לבריכה והג'קוזי (17:20).
תם יום מספר 7 של הטיול בסלובקיה שהיה חורפי וגשום

יום מס' 8 (יום חמישי 04/05/2023)
התעוררנו לבוקר עם עננים נמוכים הבטיחו יום ללא גשם אבל העננים נשארו על ההרים ואת הפסגות לא רואים.
אז פנינו לכיוון 2 אגמים ב- Štrbské Pleso (09:25), הגענו למקום לאחר חצי שעה נסיעה, כל מקומות החניה באזור הם בתשלום, עצרנו ליד האגם הקטן (Nové Štrbské pleso) לצילומים
והמשכנו לכיוון האגם הגדול Štrbské Pleso זהו האגם הקרחוני השני בגודלו בסלובקיה, מצאנו חניון קרוב לתחילת המסלול של האגם הגדול ויצאנו ברגל ע"מ להקיף אותו, בחוץ 4 מעלות, יש שביל מסודר ונוח באורך של כ-2 ק"מ שמקיף את האגם, סביב האגם התפתח מרכז תיירות ענק הכולל מלונות רבים, הקפנו רגלית את האגם הגדול כאשר מידי פעם רואים קרח על המים ובסיום חזרנו לחניה לרכבנו (11:30).
מכאן נסענו לליפטובסקי מיקולאש (Liptovský Mikuláš) - היא שער הכניסה להרי הטטרה המערביים והנמוכים. אנחנו פונים ישר לבית הכנסת המרשים שנשרף פעמיים מאז נבנה בשנת 1846. מראהו החיצוני של המבנה המרשים נשמר בסגנונו הניאו-קלאסי, עם ארבעה עמודים בסגנון יווני, הנראים כאילו הגיעו לכאן היישר מיוון.
כאשר הגענו למקום (12:20) בית הכנסת היה סגור, אבל בשיחת טלפון הבטיחו לנו לפתוח אותו "בעוד שעה" בינתיים טיילנו במרכז העתיק, אכלנו מרק (מצויין) במסעדת מרקים (!Soup's On)
וחזרנו לבית הכנסת שכבר פתחו עבורנו, פנים בית הכנסת בסגנון מודרני לאותה תקופה, סגנון אר-נובו. החלל הענק מעוטר באינספור קישוטים, בגוונים עזים של כחול. כיפה מרכזית גבוהה, נתמכת על ידי ארבעה עמודי שיש ורוד, יוצרת חלל עם אקוסטיקה נפלאה. המקום מרשים של עבר מפואר שנשאר ממנו רק המבנה.
13:45 אנחנו נוסעים לכיוון כנסיית העץ העתיקה ומרשימה סוואטי קריז' (Wooden Articular Church of Svaty Kriz) שפירושו "הצלב הקדוש", זוהי הכנסיה הגדולה מסוגה במרכז אירופה ויכולה להכיל עד 6,000 איש. היא הועברה לכאן מהכפר Paludza אחד משמונת הכפרים ש"טבעו" באגם ליפטובסקי לאחר בניית הסכר. אליה הגענו ב-14:00 הכנסיה היתה סגורה למרות שעות הפתיחה הרשומות, אך בזמן הסיור מחוץ למבנה הגיעו 2 זקנות לפתוח את המקום ונכנסנו לסייר, תוך כדי הסיור הודיעו לנו שאסור לצלם אז מה שהספקתי נשאר במצלמה.
עזבנו את המקום ונסענו לעבר מפל Lučanský waterfall קטן ונחמד שנמצא בתוך הישוב Lúčky, עלינו לראש המפל וחזרנו חזרה לרכב.
אנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר הכפר העתיק והנידח ולקולינץ (Vlkolínec)  נוסעים על כביש מס' 18 / E50 ופונים דרומה בכביש מס' 59 / E77 נוסעים כ-6 ק"מ ופנים לכביש צר שחוצה את הנחל וממשיך לכיוון הכפר, הכביש צר מאד ומטפס לכיוון הכפר, בכניסה לכפר השארנו את הרכב בחניון (16:15) וממנו המשכנו לעלות ברגל לתוך הכפר, סיירנו לאורכו כחצי שעה וירדנו חזרה לחניה,
מכאן אנחנו מתחילים לרדת בכביש הצר לעבר הכביש הראשי ופונים ישירות למלוננו עליו הגענו ב- 18:00 ישירות לשיגרת ג'קוזי, בריכה וארוחת ערב.
תם יום מספר 8 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 9 (יום שישי 05/05/2023)
התעוררנו למזג אוויר ניפלא שמיים בהירים הפסגות המושלגות זוהרות בשמש ומיד לאחר ארוחת הבוקר אנחנו עוזבים את המלון המפנק לאחר 4 לילות ויוצאים (09:00) לכיוון הרכבל לפסגת לומניצקי-סטיט (Lomnický štít), מגיעים לתחנת הרכבל ומתברר שהוא בעבודות תחזוקה עד מחר.
אין מה לעשות עושים רגע חושבים מה עושים במקום ויוצאים לדרך.

אנחנו נוסעים ללבוצ'ה (Levoča) - שהוכרה כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו. אנחנו מגיעים לעיר ב-10:20 חונים מחוץ לחומות ונכנסים לסיור בעיר העתיקה, במרכז ההיסטורי של העיירה, ניצבת אחת מהכנסיות הגותיות הגדולות ביותר בסלובקיה. בכנסייה מזבח עץ גותי ענקי, ככל הנראה אחד הגדולים מסוגו באירופה ואפילו בעולם - כנסיית סנט ג'יימס (Basilica of St. James, Levoča), אך הכנסיה סגורה
ואנחנו מסתובבים במרכז העיר, גם הכנסיה הלותרנית סגורה (Evanjelický kostol v Levoči) ולא נותר אלה להתרשם מהמבנים מבחוץ.
אנחנו יוצאים משער Košická brána שבצד הצפון מזרחי של החומה לעבר אבן הזיכרון לבית הכנסת שהיה במקום (Memorial Synagogue Levoča),
לאחר מכן חוזרים למרכז ההיסטורי ופונים לחלק המערבי של העיר לעבר Gymnaziálny kostol - Kostol Panny Márie Kráľovnej anjelov a sv. Ladislava ומכאן חוזרים חזרה לרכב שלנו.
אנחנו נוסעים עכשיו לכיוון גן העדן הסלובקי (Národný park Slovenský raj) החלטנו לעשות את המסלול למרפסת התצפית Tomášovský výhľad, הגענו לכניסה הצפונית של השמורה,
שילמנו חניה ויצאנו לדרך במסלול הצהוב (12:15) לצוק הגענו ב- 13:30, עשינו הפסקה של חצי שעה והתחלנו את הירידה,
את המסלול סיימנו ב-15:00.
מכיוון שעוד מוקדם עלתה המחשבה לנסוע לעיר קושיצ'ה (Kosice), כח יש לנהג ואנחנו יוצאים לדרך, בדרך בדקנו מקומות לינה ונמצא מקום מאד נחמד, ב-16:25 הגענו למלון ומתברר שאין חדר פנוי אמרנו שבבוקינג רשום שיש וקיבלנו תשובה שלפני כמה דקות נתפס ובאמת בבוקינג נעלם החדר, פנינו לכיוון האופציה השניה מלון קרוב מאד למרכז עם חניה, מגיעים למקום (Školiace stredisko IVES) ואין אפילו איפה לעצור, מצאתי מקום "מפוקפק" לעמוד ושרי הלכה לברר, וחזרה עם הכוונה לחנית המלון שהיתה מאחורי המלון מול המקום שעמדתי בו (היה מסומן כחניה פרטית), איזה יופי, החדר בקומה עליונה בלי מעלית בחדר 2 מיטות ניפרדות אבל זה רק ללילה אחד אז נסתדר התארגנו ויצאנו לתור את העיר.
קושיצ'ה היא העיר השנייה בגודלה בסלובקיה, בירת התרבות של אירופה, העיר קרובה לגבול עם הונגריה ורבים מתושביה הם הונגרים.
התחלנו את סיורנו בביקור ב-2 בתי הכנסת שהיו כבר סגורים,
טיילנו לאורך רחוב Hlavna, שמשמעותו היא "הרחוב הראשי". שהוא מרכז העניינים של העיר, ובו נמצאים כמה מהאתרים החשובים של העיר, נכנסנו לקתדרלת סט. אליזבת (St. Elisabeth's Cathedral) שבדיוק היה שם טקס,
סיירנו בגינות הפורחות מאחורי הקתדרלה
וחזרנו לצלם בקתדרלה שהטכס הסתיים רגע לפני הסגירה שלה. המשכנו ברחוב הראשי וראינו את התיאטרון הלאומי (State Theatre) בחזיתו מזרקה שמוארת בלילות.
ברחוב יש "אין סוף" מסעדות ובתי קפה ואנחנו סיירנו לאורכו ולרוחבו וכאשר הערב ירד חיפשנו מקום לשבת לאכול והכל מלא לבסוף מצאנו מקום פנוי וישבנו לאכול, בסיום חזרנו עייפים ומאד מרוצים לחדרנו (21:10).

תם יום מספר 9 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 10 (יום שבת 06/05/2023)
התעוררנו ליום יפה ולאחר ארוחת בוקר במלון אנחנו יוצאים להמשך טיולנו (09:10). אנחנו נוסעים לטירת קראסנה הורקה (Krásna Hôrka) - נחשבת לטירה המשומרת ביותר בסלובקיה. הטירה נמצאת בראש גבעה בנקודה אסטרטגית על דרך המסחר שבין טרנסילבניה לפולין. במהלך השנים עברה הטירה ידיים ובעלים שונים. אנחנו מגיעים לטירה והדרך אליה חסומה כביש הגישה לטירה בשיפוץ מסיבי ואין אפשרות להגיע אליה. אז צילמנו את הטירה מלמטה (10:15) ואנחנו ממשיכים בטיול.
אנחנו נוסעים דרומה לעבר מערת דומיצה (Domica Cave) – מערת נטיפים ענקית שנמצאת על גבול הונגריה ממול המערה באגטלק (אותה מערה), ומגיעים אליה ב-10:50 רגע לפני שיוצא סיור בתוך המערה אנחנו קונים כרטיסים ובתוספת 7€ קיבלתי גם אישור לצלם בפנים (שווה שווה שווה). ב-11:00 יוצא הסיור שנמשך שעה
כאשר באמצע הסיור יש שייט קצר בסירה על נהר התת קרקעי. אורך הסיור שעה שלמה ובסיומו אנחנו חוזרים לחנית הרכב.

מהמערה אנחנו חוזרים צפונה לעבר הסכר ואגם Palcmanská Maša, הפסקה קלה ליד הסכר והפסקה נוספת לקפה ונשנוש בתצפית מעל האגם והסכר (14:00) וממשיכים בדרכנו.
עכשיו אנחנו נוסעים לעשות מסלול קליל בדרום שמורת "גן העדן הסלובקי" Náučný chodník Stratenský kaňon מחנים את הרכב בחניה בכניסה למנהרה שעל כביש מס' 67 חוצים את הכביש ומתחילים במסלול (מסלול נגיש) לקראת סוף המסלול החורף חזר וגשם התחיל לרדת, אנחנו ממהרים לסיים את המסלול וחוזרים דרך המנהרה חזרה לחניון.
אנחנו מתחילים לנסוע מערבה, חוצים את המנהרה ולאחר כ-9 ק"מ פונים צפונה על כביש מס' 66, גשם שוטף מלווה אותנו לאורך הנסיעה, לאחר חציית מעברי ההרים אנחנו עוצרים בחניה של אגם קטן (Starý kameňolom - Kvetnica) (15:35), שנמצא ממש לפני העיר פופארד (Poprad), הגשם פסק ואנחנו יוצאים להליכה במסלול שמקיף את האגם.
מצאנו מקום לינה ל-2 הלילות הקרובים ב- Veľká Lomnica כ-7 ק"מ מהמלון המפנק שהיה לנו (Penzión Víchrica).
עכשיו אנחנו מתחילים לנסוע אליו, חצי שעה נסיעה והגענו למלון חמוד ונעים (16:40) לאחר מנוחה והתארגנות אנחנו יוצאים לארוחת ערב במסעדה שבישוב (Salaš Goralský Dvor) שהיתה מוצלחת מאד וחזרנו למלון.
תם יום מספר 10 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 11 (יום ראשון 07/05/2023)
התעוררנו לבוקר מעונן, לאחר ארוחת בוקר אנחנו יוצאים לדרך (09:00), אנחנו עולים בכביש צפונה, אזור לומניצקי-סטיט (Lomnický štít) מלא בעננים ואנחנו פונים לכיוון העיירה Starý Smokovec, הגענו לעיירה מצאנו חניה (בתשלום) (09:35) ופנינו לכיוון תחנת הפוניקולר Rack Railway to Hrebienok שתעלה אותנו ל- Hrebienok,
מתברר שהרכבת עולה פעם בשעה אז נשארנו בתחנה להמתין, הפוניקלור יצא בדיוק בזמן דחוס עם אנשים עומדים, העליה לוקחת פחות מ-10 דקות ואנחנו כבר יוצאים החוצה, מסיירים ומצלמים סביב (הרבה פסלי דובים מעץ) ומתחילים לרדת למטה,
קנינו כרטיסים לכיוון אחד ואת הירידה אנחנו עושים ברגל,
סיימנו ב-11:30, מתברר שיש לחץ של מטיילים אז תדירות הרכבת עולה בהתאם, מכיוון שהענן "לא זז" פנינו לכיוון הרי הטטרה הנמוכים.
נסיעה די ארוכה אבל הנוף מסביב שווה הכל – אין עננים באזור, ב-13:20 אנחנו מגיעים לתחנת הרכבל ב- Krupová, את הרכב משאירים בחניון וקונים כרטיס משולב ל-4 רכבלים (עוקבים) ואנחנו עולים למעלה,
הזהירו אותנו שהרכבלים עובדים רק עד שעה 16:00, אנחנו מחליפים רכבל בתחנה הראשונה וממשיכים לעבר הפיסגה, גם כאן אנחנו מחליפים רכבל ומתחילים לרדת לצד השני של ההר, החלטנו לסייר ולטייל בתחנות מהסוף להתחלה ע"מ לא להיות לחוצים בזמן. לא עלינו לרכבל הרביעי כי לא ראינו טעם לרדת עד למטה בצד השני, יצאנו החוצה, לא קר מעונן חלקית ואנחנו מסיירים באזור התחנה ומתפעלים מהנוף (גובה 1342 מ'),
לאחר שמיצינו את המקום אנחנו חוזרים לרכבל שיעלה אותנו חזרה לפסגת Chopok לגובה 2004 מ', מסביב הכל מושלג, מזג אוויר מושלם
ואנחנו יוצאים לטייל בשלג. לאחר שמיצינו את המקום אנחנו יורדים חזרה לכיוון החניה (2 רכבלים) משלמים חניה ומתחילים לנסוע דרומה (15:30).
נוסעים דרומה בכביש 584 עד לפניה מערבה (ימינה) בכביש 2373 ממשיכים בכביש הצר עד שיש פניה שמאלה (יש שילוט קטן שרשום Hotel Polianka או koliba)
נוסעים gus כ-300 מטר אל האגם בשם Vodná nádrž Krpáčovo, ומחנים בחניה (15:50) סיירנו לאורך חופו הדרומי של האגם וחזרנו לרכב (16:30).
אנחנו חוזרים חזרה לכביש הראשי וממשיכים מערבה, בדרך לצד הכביש מימין יש קרחת יער ואנדרטה גדולה לזכר הפרטיזנים שנלחמו במרד הגדול (Monument SNP Krpáčovo) שפרץ בבנסקה ביסטריצה במלחמת העולם השנייה כנגד המשטר המקומי מספר צילומים במקום
וממשיכים בנסיעה דרומה לכיוון כפר בשם Lopej.

בצומת המרכזית של הכפר יש אנדרטה לזכר הפרטיזנים, מצד ימין של האנדרטה יש מבנה קטן ועליו רשום Zmrzlina (גלידה), המקום הומלץ ע"י מספר מטיילים, הגענו למקום ולא ציפינו לתור כזה ארוך (יותר מהעליה לרכבלים), אבל הגלידה Wow שווה כל רגע שהמתנו.
17:15 לאחר הפסקת הגלידה אנחנו מתחילים לנסוע חזרה לכיוון המלון דרך כביש מס' 66 מזרחה ולאחר Červená Skala הוא ממשיך בכיוון כללי צפונה, בדרך ראינו את ההרים מכוסים "בשמיכה" של ענן ונכנסנו למזג אוויר חורפי הטמפרטורה ירדה ל-4-5 מעלות,
במעבר ההרים (שגם עברנו בו אתמול) נכנסנו לתוך ערפל והטמפרטורה ירדה ל-4 מעלות עם רוח חזקה, עצרנו למספר צילומים של גשר יפה ב- Chmarošský viadukt והמשכנו בדרכנו.
לפנסיון הגענו ב-19:10 בחוץ 5 מעלות ורוח חזקה, ארוחת הערב שלנו נקנתה בפיצריה ממול, קנינו וברחנו מיד לחדר.
תם יום מספר 11 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 12 (יום שני 08/05/2023)
התעוררנו ליום עם ענן נמוך שמכסה את האזור למרות הכל יצאנו לאחר ארוחת הבוקר (09:00) לכיוון Tatranská Lomnica  הזדמנות אחרונה לעלות עם הרכבל להר. ככול שהתקרבנו ראינו שהענן מגיע רק לקירבת ההר וההר שטוף שמש
יאללה עולים להר מתברר שלרכבל לפסגה יש כרטיסים רק לאחר 14:30 אז קנינו כרטיסים לעליה רק עד לתחנה השניה שם נמצא האגם (Skalnaté pleso) ומצפה הכוכבים.
אנחנו עולים ב-2 רכבלים למעלה, הרבה שלג לא היה שם המקום קצת נמוך מאתמול (1760 מ') אבל הראות על ההר מצויינת עלינו לכיוון מצפה הכוכבים
ולאחר מכן החלטתי להקיף את האגם הקפוא, היה קצת קשה לשכנע את שרי כי אף אחד לא נראה מסביב לאגם, לבסוף התחלנו להקיף את האגם הקפוא (Skalnaté pleso), אנשים ראו אותנו והתחילו לבוא בעקבותנו,
בסיום ההקפה חזרנו לכיוון תחנת הרכבל וירדנו חזרה למטה (12:00).

נסיעה ארוכה תוך חציית הרי הטטרה הנמוכים הביא אותנו למוזאון רכבות (Čiernohronská railway) (13:30)
ונסיעה ברכבת ישנה מישהו רשם "נסיעה בין כפרים על גבי רכבת קיטור" מתברר שהקיטור נשאר רק במוזאון אבל הרכבת היא רכבת תיירותית שנוסעת באיטיות ושיכולה לתת חוויה לילדים (לנסוע עם קרונות פתוחים), סה"כ שעה נסיעה הלוך ושוב כולל הפסקה קצרה בסוף.
כפיצוי על הנסיעה (הסתמית) עצרנו ליד הגלידריה מאתמול (Lopejská Zmrzlina Medin Fejzulovič) ע"מ להשאיר טעם טוב לגוף והנשמה (15:25).
אנחנו ממשיכים בטיול לכיוון טירת Ľupča Castle, כאשר הגענו אליה היא כבר היתה סגורה אבל נראת מצויין מבחוץ.
סיירנו באזור הטירה עשינו הפסקת קפה ונישנוש (16:30) בזמן ההפסקה חיפשנו גם מקום לינה ללילה הקרוב ובסיום ירדנו חזרה לכביש הראשי (17:00).
אנחנו נוסעים למקום הלינה שלנו בעיר הקרובה באנסקה ביסטריקה (Banská Bystrica) - עיר מקסימה שוכנת בעמק צר, מוקף בפסגות הרי הטטרה הנמוכים, אנחנו מגיעים למקום הלינה (Penzión Grand), בעל הבית מחכה לנו על המדרכה ע"מ לפתוח לנו את החניה, הבנין אמנם ישן עם הרבה מדרגות אבל החדר ענק ויפה (17:25).
מתארגנים בחדר ויוצאים לסיבוב בעיר, אנחנו מתחילים בירידה לפארק שליד המוזאון (Park under the SNP Museum) וממנו עולים במדרגות הרחבות לכיוון מוזאון המרד הסלובקי,
מבנה הבטון המרשים שמורכב משני חלקים א-סימטריים, המתנשאים מעל גרם מדרגות ויוצרים מונומנט מרשים. בין שני החלקים ניצב פסל ענק לזכר החייל האלמוני, ועל הקיר לידו לוח זיכרון ל- 1,300 החיילים היהודים שנהרגו במרד הסלובקי.
השער בצד של המדרגות סגור אבל מהצד השני פתוח, היום גם היה יום הזיכרון לניצחון על הנאצים, וברחבת הכניסה כנראה היה אירוע שעכשיו מתקפל (דוכני אוכל וכד'), במקום גם תצוגת כלי רכב משורינים מתקופת המלחמה.
בסיום הסיור אנחנו יורדים חזרה לפארק וממנו פונים לעבר גדת הנהר מסיירים לאורכו עד לתחנת הרכבת ופונים לכיוון הכיכר המרכזית כיכר המרד הסלובקי (Slovenského Národného Povstania), היא כיכר ארוכה מוקפת בתים עתיקים, טירה קטנה וכנסיות.
בבנסקה ביסטריצה החל המרד הסלובקי, באוגוסט 1944 , במטרה להפיל את שלטונו של יוזף טיסו, ראש ממשלת סלובקיה שהייתה גרורה של גרמניה הנאצית. המרד לא צלח, ובעקבותיו כבשו הגרמנים את סלובקיה וחודש משלוח היהודים למחנות ההשמדה.
הערב יורד ואנחנו מתישבים לארוחת ערב במסעדה שבתוך המבצר (Banska Bystrica Castle) שבקצה הכיכר (20:25).
בסיום הארוחה חוזרים לכיכר המוארת, במקום גם מזרקה מנגנת, ובסיום הצילומי הלילה חוזרים למקום הלינה שקרוב לכיכר.
תם יום מספר 12 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 13 (יום שני 09/05/2023)
בוקר חדש מזג אוויר ניפלא, שמים כחולים, 10 מעלות ואנחנו יוצאים לדרכנו (09:10).
20 דקות נסיעה ואנחנו מגיעים לזבולן (Zvolen), מוצאים מקום חניה ויוצאים לכיוון אתר הזיכרון לזכר השואה.
550 יהודים חיו בזבולן לפני השואה, בבית הקברות היהודי הקטן לצד המצבות, קבר אחים ל- 140 קורבנות הנאצים - יהודים, פרטיזנים וסתם אזרחים, שנרצחו במקום לאחר דיכוי המרד הסלובקי (Židovský cintorín).
לצד בית הקברות הוקם בשנת 2009 פארק הנשמות הנדיבות (Park ušľachtilých duší), המכבד את פועלם של אזרחי סלובקיה שהצילו יהודים בשואה. במרכז הגן עמוד רחב, בנוי פלטות זכוכית בגוון ירקרק, שהאור המשתקף בהן מסמל את התקווה. לצדו מיצג מרשים הבנוי מ- 5,000 אבנים קטנות, שנקשרו בחוט מתכת והונחו על מסילת ברזל.

מכאן אנחנו פונים ברגל לכיוון הטירה של זבולן (Zvolenský zámok) עולים לטירה, מקיפים אותה ונכנסים לשטח הפתוח שלה ובסיום יורדים לכיכר המרכזית של העיר.
אנחנו פונים לכיוון המקום בו היה בית הכנסת של הקהילה משמש כיום כחנות, ורק לוח זיכרון מנציח את ייעודו המקורי וחוזרים חזרה לכיכר לסיבוב קצר וחזרה לרכב (11:10).
אנחנו יוצאים מזבולן בנסיעה לכיוון באנסקה שטיאווניצה (Banská Štiavnica) העיר מתקופת ימי הביניים ושמורה ע"י אונסק"ו לעיר הגענו ב-12:00 מצאנו חניה (בתשלום) בכניסה לעיר וירדנו לכיוון מרכז העיר ולעבר בית הכנסת שכיום הוא בבעלות פרטית ורק המבנה מבחוץ נשמר כפי שהיה,
המשכנו לכיוון עמוד הדבר (Morový stĺp v Banskej Štiavnici) לזכר המגיפה הגדולה ונמצא בכיכר המרכזית,
ראינו את נזקי השריפה הגדולה שהיתה בחלק הדרומי של הכיכר לפני חודשיים, במקום מיצג תמונות של לפני ובזמן השריפה (במקום פעולות שיקום נרחבות) והמשכנו בדרכנו (12:45).
בגלל חוסר זמן (גם זה קורה לפעמים) ויתרנו על Castle of Spirits (Bojnice Castle) ונסענו בדרכי נוף יפות לכיוון ברדיסלבה והגבול האוסטרי לעבר הישוב Hainburg an der Donau למלון שהזמנו מראש מהארץ (Hotel Altes Kloster), עליו הגענו ב-16:45, מלון מודרני ליד הדנובה, לאחר הפסקה למנוחה קלה והתארגנות אנחנו נוסעים לעבר המבצר שמעל הישוב (Hainburg Ruins) מחנים את הרכב בחניון ומתחילים לטפס למעלה (18:00),
השביל במעלה ההר נוח ואנחנו מגיעים למבצר (כניסה חופשית) מלמעלה רואים בברור את כל הסביבה והדנובה זאת נקודת תצפית מעולה על האזור,
בסיום אנחנו יורדים חזרה לחניון בירידה סלולה ותלולה, נוסעים חזרה לחניון ליד המלון ויוצאים לצפות בשקיעה מעל הדנובה, סיבוב בישוב וירידה לטיילת שעל גדת הדנובה.
הערב ירד (08:45) ואנחנו מוצאים מסעדה נחמדה לאכול ארוחת ערב אחרונה (Gasthaus Haydnstüberl) בסיומה אנחנו חוזרים למלון להתארגנות ושינה.
תם יום מספר 13 של הטיול בסלובקיה

יום מס' 14 (יום שני 10/05/2023)
בוקר חדש ואחרון אנחנו קמים מוקדם וב-07:30 יוצאים מהמלון ישירות לשדה התעופה של וינה, לשדה הגענו לאחר תידלוק הרכב (08:15), הרכב הוחזר ואנחנו בדרך לטיסה, המתנה לעליה למטוס ביקורת ביטחון רגע ליפני העליה ואנחנו כבר במטוס בדרך חזרה לארץ (10:50),
הטיסה עברה די מהר אבל....... מיד לאחר שעברנו את אזור קפריסין המטוס עושה סיבוב גדול מעל הים,
בדיעבד התברר בנחיתה שנורו טילים לעבר ראשון לציון והחל מבצע "מגן וחץ", נחתנו בשלום ויצאנו במהירות בדרך הביתה (לפני שעוד טילים יעופו לאזורנו).