יום שבת, 22 באפריל 2023

איטליה - אומבריה ונגיעות בטוסקנה 04/2023

סיכום הטיול למרכז איטליה רומא וצפונה (אומבריה ונגיעות בטוסקנה)

הרבה מאד טיולים עשינו באיטליה אבל אזור אחד לא זכה לביקורנו – חבל אומבריה (Umbria), רצינו בזמנו לטייל באזור אבל רעידת האדמה שהייתה באזור ב-2016 טרפה את הקלפים. ועכשיו נפלה לנו הזדמנות לטיול באזור.
מחוז אומבריה הוא אזור מרתק הנמצא מרחק נסיעה קצר מרומא הבירה. באזור זה כפרים הימי ביניימיים, חומות והמבצרים העתיקים, הבזיליקות ויצירות האומנות המרהיבים, ארמונות, אגמים, יינות ואוכל איטלקי מעולה.
אז כרטיסים קנינו (Ryanair) ויצאנו בשבת בצהריים (חול המועד פסח) בטיסה לרומא.
הזמנו מקומות לינה, 1 ללילה הראשון בדרך לאומבריה (Bracciano), 1 ללילה האחרון כי יש לנו טיסה חזרה מוקדם בבוקר ועוד 7 לילות בדירה מקסימה בשכונה שצמודה לפרוג'יה (Perugia) (City Residence)
ביקורת הדרכונים עברה במהירות וגם קבלת הרכב בשדה עברה ללא בעיות ואנחנו כבר יוצאים משדה התעופה (18:00).
שעה נסיעה והגענו למקום הלינה הראשון שלנו ב- Bracciano ארוחת ערב ראשונה באיטליה בחרנו לעשות בפיצרייה מקומית שנמצאת קרוב למקום הלינה ואין צורך בנסיעה.
תם היום הראשון

יום מס' 1 (יום ראשון 09/04/2023)
08:20 אנחנו יוצאים ממקום הלינה בחוץ 9 מעלות, תחנה ראשונה אנחנו עושים בעיר העתיקה של ברקיאנו (Bracciano) ותצפית על אגם הנושא את אותו שם,
לאחר סיור קצר ותצפיות אנחנו נוסעים צפונה לעבר אגם ויקו (Lago di Vico) אליו הגענו ב-09:45, סיור קצר בחוף המערבי שלו ואנחנו ממשיכים בדרכנו.
לאחר נסיעה לא ארוכה אנחנו מגיעים לעיירה ויטרבו (Viterbo) ומחנים את הרכב ויוצאים לסיור של כשעתיים במרכז העתיק של העיירה, כאן גם שבק חיים הטלפון של שרי (קיבל דום לב ונשאר כ"משקולת" עד סוף הטיול).
אנחנו ממשיכים בדרכנו לתחנה הבאה The Mole Di Narni פלג נחל יפה בצבעי טורקיז אבל מתברר שהמקום סגור משום מה ורק רכב של "גזלן" נמצא במקום, צילמנו קצת והמשכנו בדרכנו.
13:40 אנחנו מגיעים ל-נרני (Narni) מוצאים חניה בחניון ועולים במעלית לעיר העתיקה מסיירים בעיר העתיקה והיפה ולאחר מכן יורדים לגשר אוגוסטוס (Bridge of Augustus) שנמצא ליד הנהר וחלקו הרוס.
בסיום הסיור אנחנו ממשיכים צפונה, עוברים ליד העיר Spoleto ולא נכנסים אליה
ובהמשך עוצרים ב- Fonti del Clitunno זהו פארק מטופח על גדות נחל שעשינו בו סיבוב נחמד והרבה תמונות.
השעה כבר 17:15 ואנחנו בדרך למקום הלינה שלנו בפרוג'ה. ב-18:00 הגענו למקום הלינה.
כאן תם גם יום הטיול שלנו.

יום מס' 2 (יום שני 10/04/2023)
התעוררנו בנחת וב-09:15 יצאנו מהמלון, מזג אוויר יפה ואנחנו בדרך לאסיזי (Assisi), לפני העלייה לעיר אנחנו רואים מרחוק את הבזיליקה של סנטה מריה (Basilica di Santa Maria degli Angeli) ופונים ישר לעברה, בזיליקה גדולה מאד מסביב דוכני שוק ואנחנו מסתובבים סביבם, בבזיליקה מתקיים טקס שלא ברור לנו אבל זאת הזדמנות לראות את המקום בפעילות.
אנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר העיר אסיזי אליה הגענו ב-10:40 בהצעת הכותבים נכנסנו לחניון Mojano Assisi Parking שהיה כבר כמעט מלא ומשם יש עליה + מדרגות נעות עד למרכז העיר,
יש לציין שצריך הרבה כח ומוטיבציה לעלות ולרדת לכל האתרים בעיר שבנויה על מדרון.

התחלנו ב- Basilica di Santa Chiara שהיא הכי קרובה ליציאה מהחניון ממנה המשכנו לשער העיר Porta Nuova
ומכאן ירדנו למרכז העיר לכיוון כיכר העירייה (Piazza del Comune) דרך שלל החנויות המציפות את הרחוב והסמטאות.
נכנסנו ל- Church of Santa Maria sopra Minerva in Assisi ועליתי לראש המגדל במקום (Torre del Popolo) לתצפית על העיר.
מכאן התחלנו לרדת לכיוון האתר החשוב ביותר העיר - Basilica di San Francesco d'Assisi, יש לזכור שכל ירידה כרוכה בעליה חזרה למקום ההתחלה,
בסיום הסיור בבזיליקה ובאתרים סביבה חזרנו חזרה למרכז העיר והמשכנו לקתדרלה Cathedral of San Rufino עליתי לתצפית גם ממגדל הקתדרלה וסיירנו באזור,
ומכאן חזרה לכיכר העיר ולעבר החניון בו השארנו את הרכב.

ב-15:00 עזבנו את העיר (די תשושים מההליכות והטיפוסים), ונסענו למנזר Eremo delle Carceri שנמצא מעט מזרחית לעיר (15:30)
סיירנו במקום כשעה והמשכנו לשמורת הטבע Parco del Monte Subasio, עלינו לעבר Parking of Stazzi רוב הדרך בשמורה היא דרך עפר סלולה עם נוף לכל הכיוונים, הגענו לאזור האנטנות ב- Vetta Monte Subasio
והתחלנו לרדת למטה, כאשר יצאנו מהשמורה פנינו לעבר Scorcio meraviglia, מקום קטן שקיבל גם סיור קטן (20 דקות).
אנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר העיר ספלו (Spello) אליה הגענו ב-18:05 סיירנו בעיר (מלמעלה למטה וחזרה) ואכלנו ארוחת ערב באחת המסעדות,
בסיום הארוחה המשכנו בסיור לחלק הגבוה של העיר העתיקה לצפות ב"שרידי השקיעה" וחזרנו לרכבנו (20:05), כחצי שעה נסיעה החזירה אותנו ישירות למלוננו

תם יום טיול מס' 2

יום מס' 3 (יום שלישי 11/04/2023)
בוקר טוב אנחנו בדרך (09:45) לכיוון מפלי השיש (Cascate delle marmore) נסיעה של כשעה ואנחנו מגיעים לחניון העליון ומתחילים בסיור כלפי מטה, המפלים הם המפלים המלאכותיים הגבוהים ביותר באירופה ( 165 מ’) הם חלק משמורת הטבע המתויירת ביותר בדרום אומבריה: הם הוקמו בתקופה הרומית, במטרה לשלוט בזרימת מי נהר רוב שעות היום משתמשים במי הנהר לצרכי תחנת הכוח והזרימה במפלים ובנהר עצמו מתונה למדי. בשעות מסוימות אלו נפתח הסכר המווסת את כמות המים במפל, ויוצר מראה מרהיב. כל האירוע של ‘פתיחת השיבר’ מתקיים רק פעמיים-שלוש ביום.
ב-11:00 הגענו לחניה העליונה, זה גם זמן תחילת הזרימה, בררנו פרטים על המסלול ושילמנו על חניה ל-3 שעות.
התחלנו את המסלול בירידה לכיוון התצפית הראשונה Belvedere Specola Pio VI
וממנה המשכנו בירידה לחלק התחתון של המפלים אליהם הגענו לאחר כשעה,
בחלק התחתון יש 3 מסלולי הליכה, חלקם רטובים מרסס המפלים ואנחנו עשינו את כולם (מתחברים אחד עם השני), ולאחר הפסקת מנוחה ונשנוש קל התחתנו את העלייה (המתישה) חזרה.
עצרנו שוב בתצפית העליונה לראות את המפל כאשר "השיבר" סגור (ניסגר ב-13:00) והגענו לרכבנו ב-14:00 בדיוק 3 שעות מתחילת המסלול.
בדיעבד – נראה לנו שיותר קל לחנות למעלה, לעשות את התצפית העליונה, לחזור לרכב ולרדת איתו לחניון התחתון לעשות בנפרד את החלק התחתון וכך לחסוך את העלייה המתישה מלמטה חזרה למעלה.
מכאן אנחנו ממשיכים לאגם Lago di Piediluco שהוא מקור המים של המפלים, ניסינו להקיף את האגם עם הרכב אבל אין אפשרות כזאת (דרכי עפר משובשות) ופנינו לישוב Lago Di Piediluco Terni ושם עשינו סיור רגלי קצר לאורך הטיילת שעל שפת האגם.
אנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר העיירה סקג'ינו (Scheggino), אליה מגיעים ב-15:50. העיירה, השוכנת על צלע הר, היא פנינה של ממש. למרגלות העיירה זורם נהר הנרה ובעיירה עצמה טיילנו לצד תעלות מים שחוצות אותה (עד 16:25).
אנחנו פונים עכשיו לכיוון העיר נורצ'יה (Norcia), עיירה ימי ביניימית מקסימה שנפגעה ברעידת אדמה באוקטובר 2016 וכמה ממוקדי העניין הבולטים בה, כמו כנסיית St. Benedict, נהרסו.
נורצ'יה היא המרכז הקולינרי של האזור והיא מפורסמת בנקניקים שלה ובפטריות הכמהין השחורות, שנחשבות לאחד מסמלי האזור.
למרות שעברו כבר כמעט 7 שנים מאז רעידת האדמה עדיין העיר נראית הרוסה ובתהליכי שימור ושיקום, רק המבצר העתיק בו שוכן המוזאון (Museum of Castellina) נשאר שלם וכאילו רעידת האדמה פסחה עליו.
סיירנו בין החומות, טעמנו מהנקניקים והגבינות. מחוץ לעיר העתיקה הוקמו צריפונים לטובת בעלי העסקים שנפגעו מרעידת האדמה לצורך פרנסתם, חזרנו לרכבנו שחנה מחוץ לחומות (18:20).
שעה וחצי נסיעה ואנחנו "נוחתים" במלוננו עייפים ומאד מרוצים (19:55).
תם יום מס' 3 של הטיול

יום מס' 4 (יום רביעי 12/04/2023)
היום החלטנו לוותר על הערים ולנסוע להרים, הנשמה צריכה אוויר צלול והעיניים רוצות ירוק והרבה.
אנחנו יוצאים מהמלון (09:30) ופונים מזרחה לעבר רכס הרי האפנינים, תחנה ראשונה אנחנו עושים בנקודת תצפית גבוהה ויפה (Panoramic Terrace Lake Fiastra) על אגם פיאסטרה,
בחוץ רוח חזקה ועננים אפורים אבל זה לא מפריע להנות מיופיו של האגם. לאחר מכן ירדנו אל האגם עצמו סיירנו קצת לידו והגענו לסכר שם השארנו את הרכב (11:50) ויצאנו למסלול רגלי לעבר Lame Rosse,
צוקים ורודים עם צורות שונות שכאילו הובאו למקום מאזור אחר ע"פ כדור הארץ, סה"כ לקח לנו המסלול 4 שעות (שעתיים הלוך + חצי שעה מנוחה ושעה וחצי חזרה).
14:40 אנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה ודרומה לעבר אגם גרוסה (Lago di Gerosa) מסביב פריחת אביב והרים מושלגים מלווים אותנו בדרכנו,
סיור קצר באגם וממשיכים לעבר מעבר ההרים פרסטה (Forca Di Presta) שנמצא בגובה של מעל 1500 מ',
במעבר עצמו מספר ריכוזי שלג כאשר ממול מתנסה הר Monte Vettore המושלג, לאחר הפסקה קצרה אנחנו ממשיכים בדרכנו.

אנחנו יורדים עכשיו מערבה לכיוון פיאנו גראנדה (Pian Grande di Castelluccio di Norcia PG) שהיא שטח חקלאי פורה
בגבעה בקצה הרמה נמצא הכפר קסטלוצ'ו (Castelluccio),
לאחר חציית הרמה אנחנו עולים לכפר שהיה די שומם ובבית קפה היחידי שעוד היה פתוח (18:15) התכבדנו בשתייה חמה וכריך טעים.
מכאן פתחנו בנסיעה ישירה חזרה לכיוון מלוננו, בדרך ראינו (הרבה) שכונות של "קרווילות" למפוני הבתים שנהרסו ברעידת האדמה ב-2016,
למלון הגענו ב-20:10 עייפים ומאד מרוצים.

תם יום טיול מס' 4

יום מס' 5 (יום חמישי 13/04/2023)
התעוררנו ליום חורפי, 09:25 יוצאים מהמלון לכיוון אגם טרסימנו Lago Trasimeno)) לחוף Tuoro Beach שמול האי Isola Maggiore, המקום שומם וגן הפסלים נימצא בשיפוצים לקראת תחילת העונה,
עשינו סיבוב סביב הגן והמשכנו לעיר קאסטיגליון דל לאגו (Castiglione del Lago) שנמצאת במיקום אסטרטגי עם נוף לאגם. הסתובבנו בעיר העתיקה ובאתריה (המבצר היה סגור) וחזרנו לרכב לאחר נישנוש קפה ומאפה (12:00).
אנחנו ממשיכים לעבר אגם קיוזי (Lago di Chiusi) שנמצא לאורך הגבול המשותף של אומבריה עם טוסקנה ויושב בין גבעות דרמטיות זהו אזור בתולי ומוגן של יופי טבעי, גשם זלעפות התחיל לרדת, לאגם הגענו והגשם לא הפסיק אז הקפנו את האגם בנסיעה מדרום ובהפסקה קלה של הגשם גם הצלחנו לצלם אותו ממש לפני שעזבנו את האזור.
מכיוון שהגשם לא הפסיק חזרנו חזרה למלון (13:45) עד יעבור זעם ונוכל להמשיך לטייל.
אחה"צ הגשם פסק והחלטנו שאת הזמן שנותר עד סוף היום נבלה בעיר הצמודה למלוננו - פרוג'ה (Perugia)
פרוג'יה היא בירת חבל אומבריה העיר הגדולה ביותר באומבריה ובנויה על ההר, היה לנו קצת בעיה למצא חניה אבל בסוף גם זה נמצא, מהחניון עלינו לכיוון המבצר במרכז העיר (Rocca Paolina) וממנו בהליכה רגלית המשולבת גם במסועים ומדרגות נעות אשר עוברים בתוך מבצר ישר למרכז ההיסטורי בכיכר איטליה (Piazza Italia).
סיירנו בתוך המבצר וראינו את החיזיון האור קולי והמשכנו בעיר העתיקה לעבר Piazza IV Novembre שסביבה נמצאת הקתדרלה והמוזאון הלאומי כאשר גשם קל מלווה אותנו לפרקים, בסיום (19:20) חזרנו לחניה ונסענו חזרה למלון.
את היום סיימנו במסעדה/פיצרייה מקומית שנמצאת במרכזון שבו נמצא גם המלון.
תם יום הטיול מס' 5

יום מס' 6 (יום שישי 14/04/2023)
היום החלטנו לבקר את השכנה מצפון (טוסקנה) ליד המלון מעונן מאד ושם בצפון הבטיחו מזג אוויר יפה, ואנחנו בדרך (08:55) לסיינה (Siena)
אליה הגענו לאחר שעה ורבע של נסיעה (10:10), מייד אם הכניסה לעיר נכנסנו לחניון San Francesco
כאשר 150מ' ממנו נמצאות מדרגות נעות שמובילות לעיר העתיקה ממש עד ליד Basilica of Saint Francis,
נכנסנו לבזיליקה וסיירנו בתוכה
ולאחר מכן פנינו לכיוון מרכז העיר העתיקה לכיכר המפורסמת פיאצה דל קמפו (Piazza del Campo).
הסתובבנו באתרי הכיכר ופנינו לכיוון בית הכנסת של סיינה (Sinagoga di Siena) שהיה פתוח וסיירנו בכל חלקיו כולל התערוכה הקטנה שנמצאת במקום לזכר העבר המפואר של המקום. המשכנו לכיוון השוק המקורה (Piazza del Mercato) וחזרנו לכיכר המרכזית.
עכשיו פנינו לכיוון הקתדרלה היפה והמפורסמת (Duomo di Siena),
כמובן תור לכרטיסי כניסה, קנינו כרטיס משולב שכולל את כל הכניסות ותצפיות מהגג, סיירנו בתוך הקתדרלה, עברנו דרך המוצגים בתערוכות ועלינו לכיוון הגג לתצפית על העיר (כמובן עם תור בעליה). העלייה לתצפיות נעשית בקבוצות קטנות עקב המעברים הצרים והצורך לעלות ולרדת באותן מדרגות, התצפיות מלמעלה (Facciatone) היו שוות כל יורו שהושקע בתשלום הכניסה.
בסיום כל האתרים באזור הקתדרלה התחלנו לחזור לכיוון חניון הרכב והסתיים הביקור בסיינה (14:50).
אנחנו נוסעים עכשיו לעיירה מונטריג'וני (Monteriggioni), זוהי עיירה זעירה ויפה, שחומותיה נשמרו בשלמותן, אין הרבה מה לעשות הישוב הקטן חוץ מלהתפעל מהנוף ולאחר כחצי שעה אנחנו עוזבים את המקום.
אנחנו ממשיכים דרומה ע"מ להגיע למנזר סן גלגאנו (San Galgano), שהוקם במאה ה-12 כמנזר של המסדר הסיסטריאני, ושימש את "הנזירים הלבנים", הידרדרות מצבו הכלכלי של המנזר עקב שחיתות מבפנים ולחצים מבחוץ גרמה במאה ה-16 לאב המנזר למכור את לוחות העופרת שכיסו את הגגות. אלו התמוטטו במאה ה-18, והמנזר ננטש. כיום, קירות הכנסייה, העמודים והחלונות הפעורים ובעיקר השמים הממלאים את מקום הגג הנעדר מרשימים.
ממול למנזר החרב, בראש הגבעה הסמוכה נמצאת קפלת הקבורה של סן גלגאנו שבה נעוצה חרבו של האביר לשעבר גלגאנו.
סיירנו סביב המנזר, עלינו לגבעה לקפלה וחזרנו חזרה לחניון הגדול שם נמצא רכבנו (17:45).
עכשיו התחלנו את דרכנו חזרה למלון, בדרך פגשנו את החורף והגשם שיחד עם השמש של טוסקנה יצרו מופע של קשתות וחלקי קשתות לאורך הכביש עד הגיענו לקרבת המלון (19:35).
תם יום הטיול מס' 6

יום מס' 7 (יום שבת 15/04/2023)
09:50 אנחנו יוצאים לדרכנו, בחוץ מטפטף 11 מעלות, ואנחנו בדרך לכיוון העיירה דרוטה (Deruta) אחד המרכזים המפורסמים ביותר לייצור קרמיקה וכלי חרס באיטליה. אליה הגענו תוך פחות מחצי שעה, עיירה קטנה עם הרבה חנויות קרמיקה, ספסלי ישיבה מכוסים קרמיקה וכל מה שאפשר לצפות עם קרמיקה. בילינו במקום כשעה והמשכנו בדרכנו.
אנחנו ממשיכים לעיר טודי (Todi) החניון נמצא בתחתית העיר ומהחניון יש קרונית (חינם) ומעלה את כולם לחלק העליון של העיר,
סיירנו בכנסיות, בקתדרלה (Concattedrale della Santissima Annunziata),
בכיכר המרכזית אשר הייתה לפורום ושופעת מבנים יפיפיים, (Piazza del Popolo, Todi).
סיימנו את הסיור בעיר בפארק ההנצחה (Parco della Rocca) וירדנו לכיוון הקרונית שתוריד אותנו חזרה לחניון (13:40).
אנחנו ממשיכים בטיול לעבר צ'יוויטָה די בָּנורֶגְ'יו (Civita di Bagnoregio) הכפר הוא אחד מפנינות ימי-הביניים הפופולריות ביותר באיטליה שבנוי כולו על פסגת הר והוא נגיש רק באמצעות גשר להולכי רגל המטפס עד הפסגה.
אנחנו מגיעים עיירה בָּנורֶגְ'יו (Bagnoregio) שרק ממנה ניתן להגיע לכפר, במרכז העיירה חניון גדול (בתשלום) ולאחר החניה יש 2 אפשרויות להגיע:-
1. לקחת "שאטל" (בתשלום) שחוצה את כל הכפר ומגיע עד נקודת הירידה. 2. ללכת את כל הדרך (המשעממת) ברגל.
כמו כן הכניסה לכפר דרך הגשר מחויבת גם בתשלום. אנחנו לאחר בירור לקחנו את "השאטל" (הלוך ושוב) ולא הצטערנו, לאחר הירידה מהאוטובוס יש ירידה לכיוון הגשר שם אפשר גם לקנות כרטיס כניסה ואז מתחיל הטיפוס לאורך הגשר (300 מטר) עד הכניסה לכפר שיושב על הצוק. (החניה בכניסה לגשר מיועדת לתושבי המקום בלבד).
הכפר עצמו למרות גודלו מדהים ביופיו וגם הנוף הנראה ממנו יפיפה, טיילנו בסמטאות הכפר מכל הכיוונים וחזרנו לכיוון העיירה שם עלינו לשאטל שהחזיר אותנו למגרש החניה (16:25).
אנחנו ממשיכים בטיול ונוסעים לכיוון העיר אורְבְייֶטו (Orvieto) הנמצאת בקצה המערבי של חבל אומבריה ובנויה על גבעה שכוסתה בשכבות אופקיות של טוף כתוצאה בפעילות געשית שהתרחשה באזור. בהמלצת הכותבים בפורומים השארנו את הרכב במגרש החניה של תחנת הרכבת (חינם) ועלינו לעיר עם הפוניקולר (כרטיס חופשי למשך שעתיים לאמצעי התחבורה),
מישם עלינו למיניבוס (במסגרת הכרטיס) שלקח אותנו עד מרכז העיר העתיקה ל- Piazza della Repubblica.
מכאן התחלנו את הסיור ברגל, הלכנו לכיוון Palazzo Del Capitano Del Popolo ועלינו לתצפית מהמרפסת הגבוהה,
וממנו דרך הסמטאות היפות לכיוון הקתדרלה (Duomo of Orvieto) המדהימה של אורבייטו – מבנה עצום ויפהפה שגודלו עומד בסתירה פנטסטית לעיר הזעירה המקיפה אותו.
אחת האטרקציות של המקום הוא העוגב הענק (5,585 קנים), ששופץ בין השנים 1913 – 1975. (הכניסה לקתדרלה בתשלום כרטיסים במשרד ממול הכניסה מעבר לכיכר).
בסיום הסיור בקתדרלה אנחנו פונים ברגל לעבר תחנת הפוניקולור, לפני התחנה אנחנו נכנסים לשרידי המצודה שהגנה על העיר (Fortezza Albornoz) דרך השער הגדול (Porta Rocca) ונהנים מהתצפיות בקצה החומה.
הגענו לתחנה שנמצאת ליד ומתברר שאיחרנו ב-10 דקות את מגבלת הזמן של הכרטיסים (שעתיים) אז קנינו כרטיסים חדשים וירדנו לחניה למטה שם חיכה לנו רכבנו (19:10).
נסיעה של שעה ו-10 דקות ואנחנו כבר במלון (20:20).

תם יום מס' 7 של הטיול.

יום מס' 8 (יום ראשון 16/04/2023)
מתעוררים לבוקר אחרון במלון אורזים הכל ויוצאים לדרך (08:30), לאחר כמעט שעתיים של נסיעה לכיוון דרום מערב כאשר שדות הקנולה הצהובים מלווים אותנו בגבעות טוסקנה
אנחנו מגיעים לסורנו (Sorano). את הרכב מחנים בחלק העליון של הישוב ליד המבצר (Fortezza Orsini) ועושים סיור במבצר עד השער התחתון וחוזרים לרכב
ואיתו יורדים לחלק התחתון של הישוב ומחנים מתחת לשער התחתון ויוצאים לסיור בעיר העתיקה, כאן אנחנו פוגשים את הגטו היהודי שהיה במקום (Via del Ghetto) ובית הכנסת שהיה סגור.
אנחנו ממשיכים בסמטאות העיר העתיקה ויוצאים לכיכר העיריה (Piazza del Municipio) ומכאן חוזרים לרכבנו.
אנחנו ממשיכים בדרכנו מערבה לעבר Cascate del Mulino-Hot Spring אליהם מגיעים ב-12:25 בתחילה עוצרים בתצפית מעל המפלים (Vista Panoramica Cascatelle del Mulino)
ולאחר מכן מגיעים לחניון (בתשלום) וצועדים לעבר הכניסה לאתר, הכניסה ללא תשלום והמקום מאד לא מסודר פרט למבנה מעל בו יש שירותים ומלתחות, כל אחד מוצא פיסת קרקע ומניח עליו את חפציו, כנ"ל גם הכניסה למים מכל מקום וחייב זהירות רבה, המעבר לגדה השנייה בירידה חלקלקה ודרך זרימת המים שלא חזקה בנחל. סה"כ היינו במקום כשעה (להתרשם ולא יותר), חזרנו לחניון וממשיכים בדרכנו.
אנחנו ממשיכים בנסיעה מערבה לכיוון אורבטלו (Orbetello) ע"מ לראות את חצי האי והחופים אבל הכל מתוחם בגדרות ושטחים פרטיים ולא רואים כלום אנחנו מנסים את הלגונה Riserva Statale Lago di Burano אך גם שם לא ראינו משהו מיוחד ואנחנו פונים דרומה לכיוון העיירה פיומיצ'ינו (Fiumicino), עולים על הכביש המהיר ותוך שעה וחצי (16:20) מגיעים למקום הלינה שהזמנו, מורידים את חפצינו לחדר מתארגנים ונוסעים לשדה התעופה להחזיר את הרכב, החזרת הרכב הייתה מהירה מאד ואנחנו מחליטים לחזור את הדרך חזרה ברגל (3.4 ק"מ) בשביל הכיף, מגיעים לחדרנו מארגנים את כל הציוד לטיסה ויוצאים (ברגל) למסעדה בקרבת מקום לחגוג את סיום הטיול וחוזרים לחדרינו ללינה קצרה.
תם יום מס' 8 של הטיול.

יום מס' 9 (יום שני 17/04/2023)
השכמה ב-02:30 וב-02:45 אנחנו כבר על ההסעה שבעלת המקום הזמינה לנו לשדה התעופה, הליך הביטחוני מהיר וגם בדיקת הדרכונים ונשאר לנו רק להמתין לטיסה, הטיסה יצאה באיחור של כ-15 דקות (Ryanair) וחלקה עברה בשינה.