יום שישי, 21 באוקטובר 2022

דרום פורטוגל והאי סאו מיגל באיים האזוריים 10/2022

סיכום הטיול לדרום פורטוגל וסאו מיגל
הקדמה:
את הטיול לדרום פורטוגל תכננתי בזמן הקורונה (היה הרבה זמן פנוי), במקביל באותו זמן תכננתי גם טיול לאיים האזוריים של 10 ימים

הקורונה חלפה (אך לא נעלמה) השמים נפתחו לטיולים והגיע העת לפתוח את מגירת החלומות, במקביל התחלנו להסתכל על טיסות ובסוף חודש מרץ נפלנו על מבצע של אל-על על כרטיסים עם אפשרות שינוי תאריך ללא תוספת מחיר וגם כרטיסים זולים לליסבון בטיסה ישירה בחגי תשרי.
הייתה התלבטות לגבי טיסות בוקר או ערב בהלוך ובחזור ונבחרו טיסות הערב, נישן ליד שדה התעופה ובבוקר נתחיל טיול רעננים (ולא אחרי לילה "לבן").
עדיין לא החלטנו איזה מסלול אנחנו עושים והיו הרבה אופציות פתוחות להמשך מליסבון.
בתחילת אוגוסט נפלה ההחלטה – נעשה 4 לילות בדרום פורטוגל, 4 לילות באי סאו מיגל (שייך לאיים האזוריים) ו-2 לילות בליסבון, ניקנו כרטיסי טיסה הלוך ושוב לאי סאו מיגל ויאללה אפשר לתכנן את המסלול לפרטי פרטים. מלונות הוזמנו, רכבים הוזמנו חודש לפני הטיול והכל ניסגר – אפשר לצאת לטיול.

12/10/2022 (יום רביעי)
יום הטיול הגיע, יצאנו בטיסת ערב (17:15) לכיוון ליסבון,
טיסה של קצת יותר מ-5 שעות ולפני חצות נחתנו ויצאנו רגלית ישירות לבית המלון שנמצא צמוד לשדה התעופה (Hotel Star inn Lisbon Aeroporto).
צ'ק איין מהיר ואנחנו כבר בחדר מתכוננים ללינה
תם היום

היום הראשון של הטיול (13/10/22 יום חמישי)
התעוררנו בסביבות 8 בבוקר עם הזריחה וירדנו לארוחת בוקר מפנקת. לאחר הארוחה עלינו לחדר, התארגנו ויצאנו רגלית חזרה לטרמינל של שדה התעופה, הגענו ישירות לחברת השכרת הרכב, ביצוע כל הרישום נעשה במסופים אלקטרוניים לבד (יש נציג שמסתובב בין המסופים לעזרה במקרה הצורך) הוספנו תשלום עבור שימוש בכבישים מהירים וישר קיבלנו שובר לרכב הלכנו למגרש החניה הצמוד וגם שם הכל אלקטרוני, מקישים קוד זיהוי ונתפח תא עם מפתחות הרכב. הזמנו רכב קומפקטי 4 דלתות וקיבלנו ניסן קשקאי חדשה, גדולה ומרווחת.
ומכאן מתחיל הטיול.
10:00 אנחנו יוצאים משדה התעופה מזרחה, חוצים את נהר הטז'ו בגשר גשר ואסקו דה גאמה (Ponte Vasco da Gama)
וממשיכים מזרחה לכיוון העיר אבורה (Evora) אליה מגיעים לאחר כ-שעתיים נסיעה (לא דרך הכביש המהיר).
מצאנו חניה באחד ממגרשי החניה החינמיים שמסביב לחומה ונכנסנו לעיר העתיקה דרך שער Porta Velha da Lagoa. עברנו את בנין התאטרון (Theatro Garcia de Rezende)
והגענו לכיכר המרכזית של העיר העתיקה (Giraldo Square).
המשכנו לכיוון הקתדרלה (Cathedral of Évora) דרך הסמטאות עם הרבה חנויות לממכר דברי שעם וחנויות היין.
עשינו סיור בקתדרלה ועלינו לתצפית (גולת הכותרת של המקום) מגג הקתדרלה, סיירנו במבנה מסביב וגם עלינו לגג הביניים שלה.
בסיום הסיור פנינו לעבר שרידי המקדש הרומי (Templo Romano Évora)
והגינה (Jardim Diana) עם תצפית נוספת לעבר העיר העתיקה.
חזרנו חזרה לכיכר המרכזית וממנה פנינו חזרה לכיוון החניה, בדרך ביקרנו לאורך אמת המים הארוכה שמגיעה לעיר והבתים שניבנו בין עמודי אמת המים (Casas encastradas).
סה"כ הסתובבנו שעתיים העיר הנחמדה, היה די חם עם שמש קופחת מלמעלה.אנחנו ממשיכים דרומה כאשר היעד הבה שלנו היא העיר בז'ה (Beja) שאליה הגענו לאחר שעה של נסיעה.
זה גם הזמן להכניס משהו לבטן לאחר חצי יום טיול, חנינו ליד אגם מלאכותי של אחד הפארקים בעיר וישבנו במסעדה קטנה שצמודה לאגם (Cais na Planície)
לאחר ההפסקה חזרנו לרכב ועלינו לטירת בז'ה (Beja Castle).
הזמן היום משחק תפקיד חשוב ולאחר סיור קצר בטירה אנחנו ממשיכים דרומה לעבר המלון שהזמנו 3 לילות הבאים. המלון (Hotel Mirachoro Praia) שנמצא בישוב קרביירו (Carvoeiro) שהיה כפר דייגים והפך למוקד תיירותי ונבנה בצוקי ים אדומים תלולים, שזה עוד כמעט שעתיים נסיעה, למלון הגענו ב-18:10,
התארגנו ויצאנו לסיור בישוב, יש לציין שהמלון אמנם נמצא ליד מרכז הישוב אבל ירידה (700 מ') לחוף היא בירידה חזקה (שגם צריך לחזור אותה) לחוף הגענו קצת לאחר השקיעה ועשינו סיור בחוף הקטן
ועלינו לכיוון שביל העץ שלאורך המצוק החושך ירד (אנחנו עוד נחזור לטיילת הזאת)

מצאנו מסעדה נחמדה לארוחת הערב (ליד המלון).
בסיום הארוחה חצינו את הכביש והגענו למלוננו.
תם היום הראשון של הטיול.

היום השני של הטיול (14/10/22 יום שישי)
התעוררנו בסביבות 8 בבוקר (לפני זה עוד חושך) וירדנו לארוחת הבוקר, בסיומה חזרנו לחדר והתארגנו ליציאה.
09:25 אנחנו יוצאים לדרך היעד מזרחה לעבר גבול פורטוגל ספרד, אנחנו עולים על הכביש המהיר ולאחר כשעה מגיעים לקרבת הגבול, יורדים מהכביש המהיר ופונים לעבר תצפית מצפון לכביש המהיר על הגשר המחבר את פורטוגל עם ספרד (Guadiana's International Bridge) מעל הנהר גוודיאנה (Río Guadiana).

לאחר תצפית אנחנו חוזרים חזרה דרומה לעבר מרכז מבקרים (Centro Interpretação Sapal Castro Marim) שנמצא מדרום לכביש המהיר המרכז היה סגור לשיפוצים ובבריכות המלח מסביב לא היו ציפורים (זאת לא העונה).

אנחנו נוסעים לישוב הקטן קסטלו מרים (Castro Marim) מוצאים חניה מסיירים ליד הכנסייה
ועולים רגלית למבצר שבמרכז הישוב (Castelo da Vila de Castro Marim) שהוא גם מוזאון,
סיירנו לאורך חומות המבצר וחזרנו לרכבנו. ומכאן התחלנו לחזור מערבה.
התחנה הבאה שלנו היא הישוב טַווירה (Tavira) - שנחשב כעיר היפה באלגרבה. העיר נמצאת משתי גדותיו של נהר ז'ילאו (Gilão) המחוברות זו לזו בשני גשרים, אחד מהם רומאי.
סיירנו משני צידי הנהר ועלינו למבצר שנמצא מעל לישוב (Castelo de Tavira),
לאחר סיור בחלק העליון ירדנו חזרה לכיוון הגשר הרומאי וחזרנו לרכבנו,
נסענו לסיור קצר לאזור החוף ונמל הדייגים ועזבנו את המקום.
אנחנו ממשיכים מערבה לעבר העיר פארו (Faro) - פארו היא בירתו של חבל אלגרבה, הגענו לעיר ופנינו ישר לכיוון העיר העתיקה ומצאנו חניה (בתשלום) בחניון שליד המרינה (Faro Marina),
יצאנו לכיוון העיר העתיקה ונכנסנו אליה דרך קשת שער העיר (Arco da Vila) זהו השער שפונה אל הים ונמצא במקומו עוד מתקופת המורים (כלומר מלפני יותר מאלף שנים). ועוצב השער מחדש בתחילת המאה התשע עשרה בסגנון נאו קלאסי ומעוטר בצריחים ופעמון ברונזה גדול.
עלינו לכיכר המרכזית (Largo da Sé) שבא גם נמצאת הקתדרלה (Igreja de Santa Maria), הקתדרלה עצמה נמצאת בשיפוצים אבל אפשר לעלות למרומי המגדל לתצפית על כל האזור (תצפית מעולה ושווה כל מדרגה שטיפסנו למעלה).
יצאנו מהעיר העתיקה לכיוון מזרח דרך שער Arco do Repouso המשכנו סביב החומה חזרה לכיוון המרינה והאובליסק שנמצא בצפונה (Obelisco A Ferreira D'Almeida),
קינחנו בגלידה טובה וחזרנו חזרה לחניה של רכבנו.
אנחנו ממשיכים בנסיעה מערבה לעבר הישוב Quarteira שפרט לחופים היפים שלו נמצאת אטרקציה ששרי גילתה ומאד מאד רצתה להצטלם בה (Baloiço de Quarteira).
לאחר הצילומים וסיבוב על המזח אנחנו ממשיכים בנסיעה מערבה חזרה למלון שלנו (18:10).
לאחר התארגנות קצרה אנחנו יוצאים לצילומי שקיעה, אנחנו מתחילים את הסיבוב מהקצה המזרחי של טיילת העץ שנמצאת מעל הצוקים (Carvoeiro Boardwalk)
וממשיכים לאורכה לכיוון מערב תוך כדי שהשמש שוקעת עד לכנסיה שבקצה המערבי (Chapel of Our Lady of the Incarnation) וממנה יורדים לחוף הים.
לאחר סיום הסיור אנו עולים חזרה למלון דרך הרחוב הראשי ובדרך מוצאים מסעדה "מזמינה" (A Galeria) שישבנו בה לארוחת ערב מצוינת בליווי קנקן (ליטר) סנגריה,
בסיום הארוחה התנדנדנו בשמחה חזרה למלוננו.
רגע ליפני השינה הזמנו כרטיסים לשייט מערות למחר לקראת שקיעה שיוצא מהמעגן בפורטימאו (Portimão).
תם היום השני של הטיול.

היום השלישי של הטיול (15/10/22 יום שבת)

התעוררנו עם אור ראשון ירדנו לחדר האוכל לארוחת בוקר, חזרה לחדר להתארגנות קצרה ויוצאים לדרך (08:50).
יוצאים מהמלון ועולים לכביש המהיר לכיוון מערב לעבר הפינה הדרום מערבית של פורטוגל (Cabo de São Vicente)
כאשר מגיעים לאזור רואים שיש עננים מכיוון מערב אנחנו עוברים את מצודת סגרש (Sagres) לכיוון המגדלור שנמצא בפינה אך לפני שמגיעים אנחנו נכנסים לתוך ערפל כבד ובקושי רואים את המגדלור שלא לדבר על הנוף.
 אנחנו חוזרים חזרה לכיוון המצודה ומחליטים לעשות אותה תחילה (ונראה מה יהיה בהמשך).
נכנסנו למצודה שלמעשה זאת חומה בצורה שסוגרת את חצי האי מאחוריה וסיירנו בה ולאורך המצוקים שמדרום לחומה עד למגדלור במקום (Farol de Sagres).
לאט לאט מזג האוויר השתפר והראות נפתחה ובסיום הסיור במצודה אנחנו פונים שוב לכיוון המגדלור (10 דקות נסיעה).כאשר מגיעים למקום מתברר שהמגדלור בשיפוצים ומכוסה כולו בפיגומים,
סיירנו במקום ולאורך המצוק ממזרח למגדלור וחזרנו לרכב.
בדרך חזרה לכיוון המצודה אנחנו עוצרים ליד Fort of Santo António de Belixe ומתברר שזה שטח פרטי ואי אפשר לסייר במקום וממשיכים הלאה ועוצרים בחוף Praia do Beliche, החוף למטה מתחת למצוק, אין לנו חשק לעשות את כל הירידה והחזרה למעלה אז אנחנו עושים רק סיור לאורך המצוק ונהנים מהנוף סביב.
אנחנו ממשיכים בדרכנו ועוזבים את אזור המגדלור והמצודה ונוסעים לכיוון העיר לאגוס (Lagos) כאשר המטרה שלנו להגיע למגדלור שבדרום הישוב (Farol da Ponta da Piedade Lagos)
ושרשרת הצוקים (Ponta da Piedade) שמדרום למגדלור, במקום מספר מסלולים רגליים שמקיפים את כל אזור חצי האי שבמקום.הרכב נשאר בחניה שליד המגדלור ואנחנו יוצאים לסיור לצוקים והתצפיות שבמקום, המקום מדהים ביופיו (וגם מזג האוויר הבהיר איתנו) רוב השבילים מאד מסודרים ויש תצפיות לכיוון הקשתות, הסלעים הבולטים מהמים בשלל צורות והסירות שמשייטות ביניהם.
יש ירידה תלולה במדרגות שצריך לעלות אחר כך לכיוון קו המים, שרי מוותרת על תענוג העלייה חזרה ואני יורד לבד למטה, מתברר שמלמטה יש יציאה של שיט מוטורי בין הסלעים והצוקים במקום (אבל לנו יש שיט ממקום אחר) אני עושה מספר צילומים ומתחיל לטפס חזרה,
הזמן מתחיל לשחק תפקיד ואנחנו צריכים להגיע למעגן בפורטימאו חצי שעה לפני השיט אז אנחנו חוזרים לרכב ונוסעים לפורטימאו (Portimão) מגיעים למקום וממתינים לשיט (Boat Tours Algarve).החברה פה מאד מאורגנים ומסודרים, מחלקים אותנו ל-2 קבוצות ל-2 סירות, הדרכה באנגלית והדרכה בפורטוגזית, מי שנרשם ראשון עולה ראשון זה נתן לנו הזדמנות לשבת בקדמת הסירה (יותר קל לצלם),
מתברר שבסירה הגדולה מאחור היו מושבים מוגבהים (ממש התאים לי) אבל אנחנו בסירה היותר קטנה, השיט יצא בדיוק בזמן והתחיל בסיור בתוך המעגן שבשפך הנהר ומשם לים הפתוח לעבר המערות שבצוקים.השיט מתבצע לאורך הצוקים לכיוון מזרח ממערה למערה
במהלך השיט אנחנו עוברים גם מול הישוב בו אנחנו לנים (קרביירו Carvoeiro) ואת טיילת העץ שאתמול סיירנו לאורכה לעת שקיעה
השיט מגיע עד למערה המצולמת והמפורסמת בכל האזור Algar de Benagil.
לאחר מכן חוזרים בשיט לאורך החוף עד לנמל המוצא בפורטימאו ובדרך מתחילה השמש לשקוע בים.
השיט היה מוצלח מאד בקיצור Wow אחד גדול. אנחנו עולים לרכבנו ותוך חצי שעה מגיעים למלון שלנו ולאחר מקלחת טובה יציאה לארוחת ערב מפנקת באותה מסעדה שאכלנו אתמול (A Galeria) סיום מוצלח ליום מוצלח.
תם היום השלישי של הטיול.

היום הרביעי של הטיול (16/10/22 יום ראשון)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו מתארגנים, אורזים את כל הדברים ועוזבים את המלון בו ישנו ב-3 הלילות האחרונים (09:40).
אנחנו פונים צפונה ולאחר 20 דקות נסיעה אנחנו מגיעים לסילווש (Silves) שהייתה עיר הבירה של האזור. היא מוקפת חומה מרשימה מאד, שנשמרה מעל 500 שנים ובראשה מצודה. עולים עם הרכב עד למצודה מוצאים חניה ליד ויוצאים לסיור במצודה, בכניסה למצודה פסל ענק של המלך Sancho הראשון שכוחותיו כבשו את המצודה ב-1189.

סיירנו במצודה ולאורך חומותיה
יצאנו לביקור בקתדרלה שנמצאת בסמוך, היום יום ראשון ובמקום מתקיימת תפילה וגם חתונה לא רצינו להפריע אז צילמתי רק מהכניסה.
אנחנו נוסעים לחלק התחתון של העיר שם נמצא גשר רומי עתיק שחוצה את הנהר שזוכה למספר צילומים.
אנחנו ממשיכים לכיוון צפון לעבר אגם שמתוחם בסכר שנמצא ב- Odelouca Reservoir Park הדרכים לכיוונו הן דרכים כפריות (בחלק דרך עפר) במקום נקודת תצפית יפה (הגישה לסכר סגורה) וכמה שבילים רגליים שיוצאים לחלקו הצפוני של האגם (בדיעבד אם המקום לא על הדרך אפשר לדלג עליו למרות יופי המקום).
מכאן אנחנו מתחילים לנסוע מערבה אל עבר החוף המערבי של פורטוגל לכיוון העיר אלג’זור (Aljezur), עוברים את העיר מערבה לעבר המטרה העיקרית שלנו Praia da Amoreira - חוף מקסים, שבו יש את נקודת חיבור של נהר ושל הים.
את פנינו מקבלת רוח חזקה, עננים וגשם דק מידי פעם אבל לא קר 20 מעלות, אנחנו מתצפתים על החוף מראש הצוק ומחליטים לרדת למטה, רוב הדרך במדרגות עץ עד לנקודת תצפית נמוכה ומשם בחול עד הנהר,
חוצים את הנהר (שלא עמוק) וממשיכים לאורכו עד השפך של הנהר לים,
הגאות בים מתחילה ומי הים כובשים לאט לאט את החוף השטוח והגלים מתחילים להיכנס לתוך הנהר עצמו, הגולשים מתחילים לעזוב את המקום וגם מי שהיה בחוף או על שפת הנחל מתחילים להתקפל וזה סימן שאנחנו צריכים לחזור (צריך עוד לחצות את הנהר חזרה לשביל) עולים חזרה למעלה לאזור החניה.
גשם קל שוב התחיל לרדת ואנחנו נכנסים למסעדה למעלה לטוסט ושתיה לפני המשך הדרך.
אנחנו עוזבים את החוף חזרה לכיוון העיר אלג’זור וממשיכים צפונה לכיוון הישוב זמבוז’יירה דו מאר (Zambujeira do Mar)
זהו כפר של רחוב ראשי אחד שנגמר במצוק מפואר מעל מפרץ חולי עם כמה סמטאות שיורדות ממנו דרומה,
הרחוב נגמר במצוק מפואר מעל מפרץ חולי שמדרגות וכביש יורדים אליו.
אנחנו מגיעים מדרום עוצרים ליד שפך הנחל ותצפית על הישוב מלמטה
ולאחר מכן ממשיכים למרכז הכפר. סיור ברחוב הראשי עם שלל המסעדות (היו ריקות לגמרי) והחנויות ומגיעים לרחבה הגדולה של הכנסייה הצופה מראש הצוק אל הים והחוף למטה.
אנחנו ממשיכים בדרכנו צפונה לעבר ווילה נובה דה מילפונטש (Vila Nova de Milfontes) נהר המירה (Mira), שהוא אחד מהנהרות המרשימים ביותר בפורטוגל, נשפך לאוקיאנוס בנקודה זו, והמפגש בין הנהר לאוקיאנוס יוצר נוף מהמם, אבל החורף הגיע ואנחנו נוסעים עד הצוק המשקיף אל שפך הנהר (במקום פסל מרשים Arcanjo)
מצלמים קצת ו"בורחים" ממזג האוויר חזרה לרכב.
השעה כבר כמעט 5 ואנחנו נוסעים מפה ישר לעבר המלון שהזמנו בכניסה לעיר סטובל (Setúbal).
רצינו לאכול ארוחת ערב במסעדה סמוכה אבל הכל היה סגור חזרנו למלון והסתפקנו בארוחה שהמלון הציע באותו הערב (ibis Setubal).
תם היום הרביעי של הטיול

סיכום קצר הערות והארות לדרום פורטוגל
1. המרחקים בין ישוב לישוב לא נראים רציניים אבל אין כביש לאורך החוף וכל כניסה/יציאה לישוב לוקחת כ-        15-20 דקות לכיוון
2. הזמנת שיט עדיף להזמין יום קודם כאשר יודעים מה מזג האוויר ומצב הים למחרת.
3. במלון שלנו בו (Hotel Mirachoro Praia) יש חניה צמודה, בריכה וג'קוזי אבל אין קומקום בחדרים, ארוחת      בוקר מתחילה ב-07:30 ואם רוצים לצאת מוקדם אין אפשרות לקבל ארוחה ארוזה.
4. באופן כללי – האטרקציה המרכזית של החוף הדרום הם חופי הים והצוקים, הישובים מסביב הם לא                אטרקציה שכדאי לנסוע עבורה בניגוד לצפון פורטוגל.
5. את הדרך מ/לליסבון עדיף לחלק ל-2 (לינה באמצע) אם רוצים לבקר בכל האתרים בדרך לאורך החוף או          ממזרח לו.

היום החמישי של הטיול (17/10/22 יום שני)
קמנו מוקדם ויצאנו מהמלון (08:05) והתחלנו בסיור בוקר קצר ב- Reserva Natural do Estuário do Sado שמורת ביצות שקרובה למלון, ציפורים לא היו אבל שמי כחולים נוף והשתקפויות לא חסרו.
מכאן נסענו ישירות לשדה התעופה בליסבון בכביש המהיר דרך גשר גשר ואסקו דה גאמה (Ponte Vasco da Gama),
החזרת הרכב בוצעה בקלות וביעילות, ואנחנו כבר בטרמינל מחכים לטיסת הצהריים שלנו לסאו מיגאל (São Miguel) שבאיים האזוריים, הטיסה יצאה בזמן וגם הנחיתה (שעתיים טיסה).

להמשך הטיול  בסאו מיגל  👉 לחץ על הכותרת

היום השישי של הטיול (18/10/22 יום שלישי)
São Miguel

היום השביעי של הטיול (19/10/22 יום רביעי)

היום התשעי של הטיול (21/10/22 יום שישי)

השעה כבר 12:30 ואנחנו מתחילים בנסיעה במורד ההר ובהמשך לכיוון שדה התעופה אליו הגענו ב- 13:10, החזרנו את הרכב והלכנו לטרמינל, כאן גם הסתיים טיולנו באי Sao Miguel.
עקב בעיות/עיצומים בליסבון הטיסה יצאה בשעה איחור ונחתנו בליסבון ב-19:00,
ביררנו איך מגיעים למלון שלנו (Pateo Lisbon Lounge Suites) שנמצא בשכונת אלפאמה (Alfama), קנינו כרטיס משולב לכל אמצעי התחבורה ליומיים, עלינו לרכבת התחתית + החלפה בדרך והגענו לתחנת Rossio שנמצאת במרחק של כ-300 מטר מהמלון אבל..........
עם "מיליון" מדרגות לעלות, הגענו למלון (20:20) ללא אוויר (מזל שאנחנו רק עם טרולים), התארגנו ויצאנו לארוחת ערב, האזור מלא במסעדות ובחרנו באחת מהן.
ארוחת ערב מאוחרת ויאללה נגמר היום.
תם היום התשיעי של הטיול

היום מס' 10 של הטיול (22/10/22 יום שבת)
התעוררנו לבוקר גשום מאד, אפילו לא לצאת לרחוב מהמלון, חזרנו לחדר וחיכינו כשעתיים עד שהגשם נירגע,
אנחנו יוצאים לתור את ליסבון (10:50), בחוץ עדיין גשם אבל לא חזק, מצוידים במעילי גשם אנחנו מתחילים לרדת לכיוון המרכז (לא דרך כל המדרגות שהגענו) במורד הרחוב לכיוון דרום.
בדרך פוגשים מדרגות (לא הרבה) עם המון ציורי קיר על הקירות (Mural Graffiti Fado Vadio),
אנחנו מגיעים לכביש מתחת וממשיכים לרדת עם הרחוב לכיוון המרכז, איך שהגענו לכיכר Praça da Figueira הגשם הקל הפך לחזק, כולם נמלטים לעבר מחסות ואנחנו נכנסים לקונדיטוריה צפופה (אם לא לטייל לפחות שיהיה טעים) ובינתיים חושבים מה לעשות.
החלטנו שנלך לבקר במוזאון (לפחות בפנים אין גשם), ירדנו לרכבת תחתית ונסענו למקום (Palace Pimenta), איך שהגענו למקום ועלינו מהתחתית – הפתעה אין גשם עשינו סיבוב קצר בגינות ובכניסה לארמון ויצאנו.
החלטנו לטייל ב- (Jardim Mário Soares) שליד לאורך הגינות לכיוון דרום, מזג האוויר איתנו והשמים מתחילים להתבהר.
בסיום הגינות (Rotunda Entrecampos) לקחנו רכבת חזרה למרכז וירדנו ב- Marquês de Pombal השמים התבהרו לגמרי וכאילו ה"קיץ" הגיע, טיילנו במעלה Parque Eduardo VII וירדנו חזרה לכיכר למטה,
מצאנו מקום נחמד לנשנש ארוחת צוהריים (14:00) והמשכנו רגלית דרך Av. da Liberdade למרכז העיר, החורף שוב חזר ואנחנו שלפנו במהירות את מעילי הגשם שלנו, הגענו ל"טראם" שמעלה לתצפית Miradouro de São Pedro de Alcântara ועלינו איתו לתצפית על העיר, במקום יריד אוכל ושתיה אבל אנחנו כבר אחרי אז הבטחנו לעצמנו לחזור לכאן בערב.
ירדנו חזרה למרכז והמשכנו בטיול שלנו, אז אם ארוחת צוהריים אכלנו עכשיו הגיע תור הקינוח, ויש לנו זיכרון מתוק מגלידריה שביקרנו בה בפעם הקודמת בליסבון (Gelados Santini) ואנחנו בדרכנו למקום.
לאחר שנהנינו מהגלידה המשכנו לכיכר Commerce Square ולחוף הנהר,
כאן כמעט נגמר לנו הכח והחלטנו לחזור למלון למנוחה, ל"גברת גוגל" יש 2 הצעות 1. ברגל זה שעה הליכה 2. ברגל ותחבורה ציבורית חצי שעה, אנחנו בחרנו באופציה השלישית ללכת ישר למלון (כביש בעליה ארוכה) בלי מדרגות ובלי עזרים והגענו לחדרנו תוך 20 דקות.
לאחר שעתיים מנוחה יצאנו לסיור ערב (19:00), ירדנו למרכז והמשכנו ישירות ל"טראם" שמוביל לתצפית מהבוקר, בדרך פגשנו את היכל הסרדינים (The Fantastic World Of Portuguese Sardines) וסיירנו בחנות.
הגענו לתצפית הכל מואר, מוזיקה שמחה ואוכל, לקחנו לעצמנו סנדוויץ "קטן" וישבנו לאכול ולהנות מהמוזיקה
בסיום ירדנו חזרה ברגל למרכז, עצרנו לקנות "פסטל דה נאטה" לתה שנגיע למלון, כאן גם מסתיים היום הראשון בליסבון (עם מעל 15 ק"מ צעידה ברגל).
תם היום העשירי של הטיול

היום מס' 11 של הטיול (23/10/22 יום ראשון)
התעוררנו לבוקר קיצי ארזנו את כל חפצינו והשארנו לשמירה במלון ויצאנו לכיוון טירת סאו ז'ורז'ה (Castelo de S. Jorge) שמעל המלון, לא הקשבנו "לגברת גוגל" והגענו תוך רבע שעה למבצר (09:30) לא היה תור בקופת הכניסה והתחלנו בסיור בחצר הטירה ועל חומותיה סה"כ סירנו במקום כשעה וחצי
וכאשר יצאנו היה תור בכניסה שלא ראו את סופו.
מכאן ירדנו לכיוון הקתדרלה של ליסבון (Panteão Nacional)
לא נכנסנו פנימה והמשכנו דרך אזור שוק הפישפשים והמשך ירידה עד תחנת הרכבת Santa Apolónia מכאן לקחנו אוטובוס ישיר עד בלם (Belem), החורף חזר, ואנחנו נכנסנו למסעדה לאכול צוהרים (13:00). בינתיים הגשם פסק ואנחנו יצאנו לסייר בין האתרים באזור, ופגשנו בדיוק את החלפת המשמרות ליד אש התמיד לזכר חללי פורטוגל בכל המלחמות.
לאחר הסיור חזרנו עם "טראם" למרכז ומשם ברגל חזרה למלון, נחנו בלובי כשעתיים לקחנו את ציודנו וירדנו לרכבת תחתית,
הירידה עם הטרולים ערכה יותר קלה ומהירה והעליה, ואנחנו כבר בדרך לשדה התעופה, הצ'ק אין עבר די בקלות, העיצומים בשדה לא הסתיימו ואנחנו המראנו בשעה איחור.
ולקראת בוקר נחתנו בנתב"ג
תם יום 11 של הטיול

תם הטיול המוצלח לדרום פורטוגל ולאי סאו מיגאל שבאיים האזוריים.