יום שלישי, 18 באוקטובר 2022

פורטוגל - סאו מיגל (האיים האזוריים) 10/2022

היום החמישי של הטיול (17/10/22 יום שני)
אנחנו כבר בטרמינל מחכים לטיסת הצהריים שלנו לסאו מיגאל (São Miguel) שבאיים האזוריים, הטיסה יצאה בזמן וגם הנחיתה (שעתיים טיסה).
את פנינו קיבלה רוח חזקה שמלווה בגשם מידי פעם קבלת הרכב בשדה הקטן נעשתה במהירות ותחת גשם ותוך 20 דקות היינו כבר ברכב בדרך למלון (15 דקות נסיעה),
לאחר התארגנות קצרה יצאנו לתור את העיר Ponta delgada הרוח לא הפסיקה לרגע וגשם ירד מידי פעם ואפילו השמש הציצה פתאום חרשנו את כל האתרים שבמרכז העיר ברגל
ורק למבצר לא נכנסנו (הגענו חצי שעה לפני הסגירה ולא נתנו כבר להיכנס), סיירנו לאורך הטיילת הארוכה עד מעבר למרינת היכטות כאשר נוסף לרוח גם גשם (שוטף) פוגש אותנו מידי פעם. לקראת סוף הסיור השמש הציצה וזכינו לראות קשת מושלמת במבט לכיוון מזרח.
את הערב סיימנו בארוחת ערב במסעדת בשרים וחזרנו למלון (Canadiano Urban Nature Hotel).
תם היום החמישי של הטיול

היום השישי של הטיול (18/10/22 יום שלישי)
לאחר לילה גשום התעוררנו ליום חצי מעונן מערכת המצלמות Webcams שמפוזרות ברחבי העיר מבטיחות טובות דווקא בצד המערבי, לאחר ארוחת הבוקר והתארגנות קצרה אנחנו יוצאים לדרך (09:00).
יוצאים מהעיר ומתחילים בנסיעה במעלה הרכס מסביב הכל ירוק והראות פתוחה לכל הכיוונים.
תחנה ראשונה אנחנו עושים בתצפית יפה לכיוון צפון (Miradouro do Pico do Carvão)
ולאחר מכן עצירה נוספת ליד אמת המים (Aqueduto do Carvão) בצד הצפוני של הכביש
ובצד הדרומי שלו (באותה חניה) נמצא אגם קטן ויפה (Lagoa do Carvão).
אנחנו ממשיכים בנסיעה קצרה נוספת ועוצרים בחניה גדולה ליד Lagoa do Canário, ויוצאים למסלול רגלי.
תחנה ראשונה זה ירידה לתצפית על האגם,
מכאן ממשיכים רגלית צפונה בשביל מסודר בתוך פארק מטופח עד לקצהו הצפוני שם מצויה תצפית (לא מסומנת בגוגל) לכיוון צפון,
מכאן מתחילים לטפס בעליה לא קשה לעבר גולת הכותרת של המקום - Miradouro da Boca do Inferno תצפית מערבה (ולמטה) לעבר 2 אגמים מדהימים Lagoa de Santiago ומשמאלו אגם קטן ללא שם כאשר ברקע נמצא הישוב Sete Cidades ששוכן לחוף אגם Lagoa Azul.
השמים רובם מעוננים וכאשר מציצה השמש צבע האגמים משתנה במהירות לכחול כאשר מעבר לאגמים נראה האוקיאנוס האטלנטי. לפי דעתנו – תצפית חובה על האזור.
מכאן אנחנו חוזרים חזרה לחניון בו השארנו את הרכב וממשיכים בכיוון כללי מערבה המטרה להגיע לתצפית על 2 האגמים (Miradouro da Vista do Rei) שנמצאת ליד המלון הנטוש (Monte Palace), מתברר שהדרך נחסמה, אנו פונים למגרש החניה שהוקם בצומת ומתחילים ללכת רגלית לכיוון התצפית (1 ק"מ לכל כיוון), בדרך ראינו את המפולת שסחפה חלק מהכביש וכלים שעובדים במקום לתיקון הנזק,
הגענו לתצפית, זרזיפי גשם יורדים מידי פעם אבל זה לא מפריע לראות את צמד האגמים, עלינו לקומה העליונה של המלון הנטוש לעוד צילומים והתחלנו לחזור חזרה (בעליה) לחניה בה השארנו את הרכב,
הגשם (שוטף) תפס אותנו באמצע הדרך והגענו "סחוטים" לרכב. אנחנו ממשיכים בדרכנו בירידה לכיוון הגשר המחבר בין 2 האגמים.
בדרך עצירה נוספת לתצפית (Miradouro do Cerrado das Freiras) הגשם פסק ברגע והשמים התחילו להתבהר והתצפית הייתה מושלמת.
250 מטר בהמשך תצפית נוספת לעבר Santiago Lake שראינו אותו מהתצפית בראש הצוק.
הגענו לגשר שמחבר את 2 האגמים ובקצהו על שפת האגם שלל עופות מים מסוגים שונים.
אנחנו ממשיכים בדרכנו מערבה חוצים את הישוב Sete Cidades ונצמדים לדרך שצמודה לשפת האגם ומובילה עד לתעלה (Water Tunnel) שדרך מנהרה שחוצה את רכס ההרים מנקזת עודפי מים מהאגם.
בסיום הביקור במקום אנו חוזרים לכביש הראשי וממשיכים מערבה תוך כדי טיפוס וחציית רכס ההרים לכיוון האוקיאנוס,
עצירה נוספת בתצפית לכיוון חוף האוקיאנוס (Miradouro da Lomba do Vasco) ומתחילים לרדת לכיוון החוף המדהים ליד Termas da Ferraria.
הגענו לחניה (Parque Estacionamento Ferraria), גשם שוטף מקבל את פנינו מלווה ברוח חזקה וים סוער מאד (14:35), יש עוד הרבה מכוניות בחניה ובכולם יושבים אנשים שמחכים לסיום הגשם, הענן השחור עבר וכולם יוצאים מהרכבים לכיוון החוף עם צוקי הבזלת סביב,
אין הרבה זמן להסתובב ענן שחור נוסף מתקרב ואנחנו פונים לצד הצפוני לתצפית וצילומים, תוך רבע שעה הענן מגיע לעברנו ואנחנו חוזרים במהירות חזרה לתוך הרכב. עוד הפסקה עד יעבור זעם ושוב כולם יוצאים מהרכבים להמשך סיור בחוף ושוב מגיע ענן וכולם חוזרים חזרה לתוך הרכבים,
בינתיים הזזנו את הרכב לחלק הדרומי של החניה ע"מ לסייר בתום הגשם מדרום ל"טרמה", הגשם פסק, נראה שתהיה הפוגה קצת יותר ארוכה ואנחנו פונים רגלית לכיוון הבריכה החמה שנמצאת בתוך הים (Ponta da Ferraria) שביל הליכה מסודר מגיע למקום,
בתוך המים מספר אמיצים שמחזיקים בחבלים מתוחים כל פעם שמגיע גל גדול מכיוון האוקיאנוס ונראה שהם די נהנים. אנחנו רק צופים, לא נראה לי ברוח הזאת להיכנס למים ועוד יותר גרוע לצאת מהמים החמים לרוח הזאת.
אנחנו חוזרים לרכב, עוזבים את המקום ונוסעים חזרה במעלה הצוק ופונים לעבר המגדלור (Farol da Ferraria) שנמצא מעט דרומית למקום (16:00).
מכאן אנחנו חוזרים לכביש הראשי ופונים צפונה להמשך סיור בחוף המערבי של האי לכיוון העיירה מוסטיירוש (Mosteiros) שם יש בריכות רחצה טבעיות על החוף הסלעי שנוצרו מזרמי הלבה שהגיעו לים.
כאשר מגיעים לישוב אנחנו נוסעים לעבר החוף (Mosteiros Beach) לתצפית על הים הסוער, הצוקים וסלעים גדולים המזדקרים להם ממי הים.
אנחנו ממשיכים בכביש הקרוב לחוף בישוב לעבר Ponta dos Mosteiros שבו נמצאות בריכות רחצה טבעיות על החוף הסלעי שנוצרו מזרמי הלבה שהגיעו לים, יורדים במדרגות לעברם וחוזרים חזרה למעלה, במקום גם חניה מסודרת עם שולחנות, "מנגלים" בנויים וסככות (16:55).
כאן גם מסתיים לגבינו החלק המערבי של האי ואנחנו פונים לכיוון הכביש הצפוני בדרך חזרה למלוננו, בדרך סטיה קטנה מהכביש לכיוון דרום ואנחנו עולים לכיוון תצפית (Miradouro das Cumeeiras) על 2 אגמים (Sete Cidades) שביקרנו בהם בבוקר אבל הפעם מכיוון צפון,
חוזרים חזרה לכביש הראשי וממשיכים למלון.
לאחר התארגנות קצרה אנחנו יוצאים לארוחת ערב, בחרנו מסעדה ליד המלון אך התברר שהיא נפתחת רק ב-19:00 אז פנינו לעבר האוניברסיטה של העיר ועשינו סיבוב קצר בגינות שמסביב לבניינים וחזרנו למסעדה לארוחת הערב.
תם היום השישי של הטיול

היום השביעי של הטיול  (19/10/22 יום רביעי)
את היום הזה החלטנו להקדיש לצד המזרחי של האי, לאחר ארוחת הבוקר אנחנו יוצאים לדרכנו (09:25).
אנחנו עולים על הכביש המהיר בדרך לישוב וילה פרנקה דה קמפו (Vila Franca do Campo), רצינו להגיע למפל Cascata do Segredo אך המסלול היה בעליה תלולה ובשביל צר, רטוב, ולא מסודר אז ויתרנו על המסלול הזה וחזרנו לעיר ולנמל
מסיירים בנמל וצופים לעבר האי בעל אותו שם, וחוזרים לרכב.
אנחנו עולים עכשיו עם הרכב לעבר Ermida de Nossa Senhora da Paz כנסיה יפה שצופה על העיר מלמעלה וגם על כל האזור סביב.
אנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה עוברים את עמק פורנאס (Furnas) מבלי לעצור עד לישוב Faial da Terra.
כאן נימצא אחד ממסלולי הטיול הכי מומלצים באי Sanguinhosalto do prego. המסלול המעגלי היפיפה באורך 4.5 ק"מ, כולל הליכה ביער מרהיב, מפל נפלא החבוי ביער ומסתיים בכפר עתיק משוחזר בקצה ההר המשקיף אל נוף עוצר נשימה.
אנחנו מגיעים לכפר (12:50) ומוצאים חניה ממש צמוד לתחילת המסלול ויוצאים להליכה המעלה העמק.
לאחר כשעה ורבע של עליה אנחנו מגיעים למפל ויורדים לתחתית המפל, זה המקום להפסקה של מנוחה ונשנוש קל.
לאחר הפסקה נחמדה אנחנו עולים חזרה לשביל ומתחילים לחזור לאחר קטע הליכה קצר אנחנו מגיעים לפיצול הדרך, או לחזור בדרך בה עלינו או לפנות ב"כפר האבוד" (Aldeia do Sanguinho eco village) ומשם לחניה, הבדל של 300 מ' נוספים של הליכה,
כמובן שבחרנו במסלול הזה (במקום לעשות הלוך ושוב את אותה דרך).
אנחנו ממשיכים בדרכנו עד הכפר "הנטוש" וכשהגענו עליו מתברר שיש גם קיוסק פתוח עם שתיה קרה ושירותים, עשינו הפסקה קצרה במקום,
ומכאן מתחילה ירידה מרוצפת ותלולה אל הכפר בו השארנו את רכבנו, סה"כ לקח לנו המסלול כשלוש שעות במסלול היפיפה הזה.
אנחנו נוסעים עכשיו לחוף המזרחי של האי בדרך מספר רב של תצפיות, כל אחת יותר מטופחת מהשנייה וכל אחת נראית כמו פארק מסודר לפיקניקים ובילויים. התצפיות בהן עצרנו הן:- Miradouro de Água Retorta, Miradouro da Ponta da Madrugada, Miradouro da Ponta do Sossego ו- Miradouro da Vista dos Barcos.
אנחנו ממשיכים ויורדים למגדלור Farol do Arnel הממוקם בנקודה המזרחית ביותר באי והוא העתיק ביותר מבין כל המגדלורים ופועל החל משנת 1876.
הירידה למגדלור תלולה מאד בכביש צר ויש מעט מאד חניה לידו, אנחנו ירדנו עם הרכב עד המגדלור וממנו המשכנו רגלית (גם בירידה תלולה) עד למעגן של כפר הדייגים שנמצא בתחתית הצוק בדרך רואים מפל נחמד (Cascata da Ponta do Arnel),
למטה האוקיאנוס סוער והגלים מתנפצים בעוצמה על המזח,
לאחר מספר צילומים אנחנו מתחילים לטפס חזרה למעלה בעליה התלולה (האוויר בריאות נגמר מהר בעליה הזאת) הגענו לרכב ועכשיו צריך להמשיך לעלות אותו למעלה, מתברר שגם לרכב אין הרבה כח ופעמיים בסיבובים החדים תוך כדי העלייה התלולה כבה המנוע אבל לבסוף הגענו למעלה.
(המלצה למי שיש רכב עם מנוע קטן לא לרדת למטה ולחנות בחניון העליון).
השעה כבר כמעט שש ואנחנו נוסעים ישירות לעיר ריברה גרנדה (Ribeira Grande) - העיר השנייה בגודלה באי הממוקמת בשפכו של נהר בחוף הצפוני עליה הגענו ב-18:40, עשינו סיבוב ראשוני עם הרכב (להבין את המקום) ומצאנו חניה קרוב למרכז, העיר נראתה די שוממת סיירנו ליד הכנסייה (Igreja Matriz de Nossa Senhora da Estrela),
בנין העיריה (Ribeira Grande Town Hall),
וירדנו לפארק שצמוד לנהר (Jardim Municipal de Ribeira Grande) הלכנו רגלית לכיוון שפך הנהר לים מתחת לגשר העתיק (Ponte dos Oito Arcos), בדרך חזרה למרכז כבר הודלקו האורות סביב וזכינו לראות את האתרים גם מוארים בחושך.
נשאר לאכול ארוחת ערב ולחזור למלון, אבל כפי שכתבתי בתחילה העיר די שוממת ורוב המקומות סגורים, מעט המקומות ברכבת העיריה שהיו פתוחים היו ממש לא "מזמינים", אמרנו לעצמנו שנסתפק בנקניקיה בלחמנייה מדוכן שהיה ליד החניה, מתברר שיש בדוכן יותר מסתם נקניקיה והשבענו את עצמנו בסנדוויץ' ענק ומפנק (8 יורו ל-2 סנדוויצים) שבקושי סיימנו אותו.
בסיום נכנסנו לרכב, חצינו את האי מצפון לדרום ותוך 25 דקות היינו כבר במלון.
תם היום השביעי של הטיול שהיה מוצלח מאד

היום השמיני של הטיול (20/10/22 יום חמישי)
אנחנו יוצאים מהמלון לאחר ארוחת הבוקר (09:15) לכיוון עמק פורנאס (Furnas), בדרך אנחנו ניכנסים לכיוון אגם קונגרו (Lagoa do Congro) חצי שעה הליכה כולל ירידה תלולה לעבר האגם הביאו אותנו לאחד האגמים היפים במרכז האי,
מים ירוקים עם השתקפויות מכל הכיוונים (שווה ביקור) ולאחר מכן צריך לעלות חזרה ולעשות את כל הדרך בה הגענו חזרה לרכב.
מכאן אנחנו ממשיכים בנסיעה לכיוון אגם פורנס (Lagoa das Furnas), עוצרים בחניה בתחילת האגם (גשם קל) ויוצאים לסיור רגלי לאורך החוף הדרומי שלו עד הכנסיה העתיקה שנמצאת במקום (Capela de Nossa Senhora das Vitórias),
המשכנו עוד כברת דרך אחרי הכנסייה וחזרנו דרך הכביש (סגור לכלי רכב) שנמצא לצידי האגם חזרה לרכב.
אנחנו חוצים בנסיעה דרך הכביש הראשי את הישוב פורנס.
עוצרים לרגע לסייר במפל עם הגינה היפה שבדרך (Jardim e Palco para Eventos)
ומגיעים ל- Caldeiras Vulcânicas,
זהו פארק פתוח עם שבילים שעוברים בין הגייזרים ובריכות מבעבעות.
לאחר סיבוב במקום אנחנו נוסעים למרכז העיר לעבר הגן הבוטני הגדול שבמקום (Parque Terra Nostra), חונים ליד מגרש הכדורגל, וצועדים לפארק (13:55), ראשית אנחנו פוגשים את הבריכה הטרמית הגדולה (עם המים החומים)
אבל מחליטים להשאיר את הרחצה לסוף ויוצאים לסיור בפארק הענק, מסלול ההליכה שמוביל לכל האתרים מסומן בברור לאורך כל הדרך, מי שרוצה יכול ללכת בדרך אחרת (לקצר או להאריך) אך אנחנו נצמדנו למסלול המסומן עם סטיות קלות לצדדים.
הסיבוב בפארק לקח לנו כמעת שעתיים ובסיומו הגענו שוב לבריכה הגדולה בה נכנסנו לטבילה חמה, מרעננת וחומה.
מתברר שבעונה הזאת המקום פתוח עד 16:30 (פתאום הבריכה התחילה להתרוקן מאנשים) יצאנו גם אנחנו ופנינו למקלחות ע"מ להוריד את כל הצבע החום שדבק בנו ובבגדי הים, אחרי שטיפה רצינית והחלפת הבגדים יצאנו מהפארק (16:55).
חזרנו לרכב ונסענו לחלקו הצפוני של אגם פורנס שם נימצא אתר גאותרמי נוסף (Fumarolas da Lagoa das Furnas).
באזור יש גייזרים עם בריכות בוץ מבעבעות ובורות בהם המקומיים ובעלי מסעדות מבשלים את המאכל המסורתי שלהם שנקרא ”קוזידו” (Cozido), שכולל בשר עם ירקות ללא תבלינים אשר מוכנס לסיר גדול הנטמן באדמה הלוהטת למשך שעות.
לאחר סיום הסיור במקום (18:45) אנחנו נוסעים חזרה לעיר (חונים שוב ליד מגרש הכדורגל) ויוצאים לסיבוב רגלי למרכז העיירה ולמסעדה שהומלצה לנו באתר הקודם (Restaurante Banhos Ferreos) על מנת לאכול ארוחת ערב, מצאנו את המסעדה די בקלות (גוגל מפס) והזמנו מנה זוגית של ”קוזידו”, קיבלנו מנה שמספיקה גם ל-3 אנשים,
מאד מגוונת ומאד טעימה (מסעדה מומלצת). בסיום הארוחה עשינו סיבוב רגלי קצר לכיוון הכנסייה שבמעלה הרחוב זכינו לשמוע את פעמוני הכנסייה מנגנים (לא מצלצלים) וחזרנו חזרה לחנית הרכב (18:45), 45 ד' נסיעה ואנחנו כבר במלון עייפים, שבעים ומרוצים.
תם עוד יום מוצלח באי Sao Miguel

היום התשעי של הטיול (21/10/22 יום שישי)
לאחר ארוחת הבוקר אנחנו אוספים את חפצינו ועוזבים את המלון שהיינו בו 4 לילות (09:30).
את הבוקר התחלנו בנסיעה לכיוון Lagoa do Fogo כאשר אנחנו עולים במעלה ההר אנחנו פוגשים בעננים ולא עובר הרבה זמן ואנחנו נוסעים בתוך ערפל כבד, את חלק מתחנות העצירה שסימנו פשוט פספסנו כי לא ראינו אותם בגלל הערפל, בתצפית האחרונה האגם ביצבץ לו מבעד הערפל אבל לא יותר מזה (אכזבה גדולה).
המשכנו בירידה לעבר Caldeira Velha בירידה הראות התחילה להיפתח אנחנו מחנים את הרכב בחניה שנמצאת מתחת לכניסה של האתר עולים במדרגות ונכנסים למקום (הכניסה למקום כרוכה בתשלום סמלי). במקום שני מעיינות חמים שמוקפים בצמחיה שופעת, מדובר במעיינות חמים באמצע היער עשירים בברזל שאפשר לטבול בהן.
בחלק העליון של המקום מצוי מפל נחמד, הבריכות קטנות ונחמדות אבל לא טבלנו בהן, בסיום הסיבוב (11:25) חזרנו לרכב.
הראות נפתחה והחלטנו לעלות חזרה לכיוון Lagoa do Fogo עצרנו בתצפית הראשונה (Miradouro da Lagoa do Fogo) מכיוון דרום והכן ההחלטה שלנו הייתה נכונה כל האגם נפרש לפנינו עם שמים כחולים, שמש ומעט עננים, תצפית שקשה לעזוב אותה וממנה יש גם ירידה ארוכה לעבר חוף האגם.
המשכנו בנסיעה במעלה ההר כאשר אנחנו עוצרים בכל התצפיות שבדרך להתפעל שוב ושוב ומיופיו של האגם.
התצפית המרשימה ביותר לדעתי היא כ-300 מ' מדרום ל- Miradouro do Pico da Barrosa יש מגרש חניה וכביש (סגור לכלי רכב) שעולה לכיוון האנטנות שבראש ההר (כ-500 מ' של עליה בכביש) ומכאן כל האגם נראה למטה מכיוון דרום.
אנחנו יורדים חזרה לחניה ולרכב, השעה כבר 12:30 ואנחנו מתחילים בנסיעה במורד ההר ובהמשך לכיוון שדה התעופה אליו הגענו ב- 13:10, החזרנו את הרכב והלכנו לטרמינל, כאן גם הסתיים טיולנו באי Sao Miguel.
עקב בעיות/עיצומים בליסבון הטיסה יצאה בשעה איחור ונחתנו בליסבון ב-19:00.