יום שבת, 26 במרץ 2022

יוון - פולופונס 03/2022

פולופונס – סיכום הטיול

הקדמה

הקורונה קצת נרגעה, וזה מאפשר לפתוח את מגירת החלומות טיול קצר. שבוע מאד מתאים דרום יוון לחצי האי פולופונס.

בדיקת טיסות ובאל-על יש כרטיסים זולים (205$/660 ₪ עבור 2 כרטיסים הלוך ושוב עם טרול) עוד רגע של מחשבה, בדיקה של תנאי החזרה לארץ מבחינת המגיפה והכרטיסים כבר בידינו. נשארו עוד 5 שבועות להמתין ולקוות שלא תיפול עלינו גזירה חדשה מהווירוס. שבוע לפני הטיסה דווקא הגיעה הקלה נוספת – מחוסנים לא צריכים לעשות בדיקה ביוון לפני החזרה לארץ.

(מחיר הבדיקה ביוון כמעט כמו מחיר הכרטיס טיסה (80€ לנוסע).

טפסי אישורי הכניסה ליוון (קורונה) מוכנים, צ'ק איין לטיסה בוצע, הטרולים מוכנים ויאללה יוצאים לדרך. הטיסה יוצאת ב-07:15 ואנחנו (ע"פ הנחיות) מגיעים 3.5 שעות קודם, מתברר שלמי שאין מזוודה יש הליך בידוק מהיר בדלפק מיוחד (W).

נשער לנו עכשיו 3 שעות להמתין לטיסה עצמה,

עלינו לטיסה

הטיסה יצאה בזמן ונחתה בזמן באתונה. הליך בידוק מהיר ויעיל של היוונים ואנחנו כבר בדרך לקחת את הרכב.

10:15 אנחנו יוצאים לדרך – הטיול מתחיל 🤩🤩🤩.

לאחר שעתיים של נסיעה בכביש המהיר דרומה אנחנו יורדים ממנו ועושים הפסקה קצרה בתעלת קורינטוס שמפרידה בין היבשת לחצי האי פולופונס,

תעלת קורינטוס
ממשיכים מזרחה לאורך התעלה לכיוון submersible bridge שם נבנה גשר טבול לרוחב תעלת קורינתוס, סיפון הגשר מורד 8 מטרים מתחת לפני המים כדי לאפשר לתנועת כלי השיט במים להשתמש בנתיב המים.
submersible bridge

אנחנו ממשיכים דרומה לאורך החוף המזרחי של חצי האי. מסביב הכל פורח בסוגי פרחים שונים מכל הכיוונים.

עצירה נוספת אנחנו עושים בכפר העתיק והקטן אפידאברוס שם יש תיאטרון (Little Theatre at the Ancient City of Epidaurus), המתחם היה סגור ומגודר עקב עבודות שיקום שנעשות במקום.

אנחנו ממשיכים לכיוון חצי האי מתנה (Methana) שבו נמצא הר הגעש Kameno Vouno, הסתובבנו בכביש המפותל שנמצא למרגלותיו והמשכנו בכביש המקיף אל חצי האי מתנה.

Kameno Vouno

ביציאה ממתנה פנינו לכיוון גשר השטן (Devil's Bridge) תצורת סלע הנראית כגשר אבן טבעי מעל התהום, העליה לשם היא בדרך עפר שאת חלקה עשינו ברכב והשאר רגלית. את מיבנה הגשר קצת קשה לראות עקב הצמחייה שגדלה סביבו, ירדנו לכיוון הנחל עצמו אבל גם משם לא ניתן היה לראות ממש את הגשר שחצינו רגע לפני.

Devil's Bridge

חזרנו לרכב, השעה כבר 16:30 וצריך למצא גם מקום לינה. בחרנו בישוב ארמיוני (Ermioni) - עיירת חוף מקסימה ממנה יוצאת המעבורת לאי אידרה. (9 מעלות וגשם). ישוב קטן ונחמד עם סמטאות צרות וגבוהות, מצאנו פנסיון נחמד ללילה אחד (Zoe Pension)  שסיפק את צרכינו.

תם היום הראשון של הטיול

היום השני (יום רביעי 09/03/2022)

מתעוררים לבוקר מעונן ויוצאים להמשך הטיול (08:50), מצלמים את הנמל והמפרץ של ארמיוני
ומתחילים לנסוע צפונה לכיוון
אפידוורוס (Epidavros) אליה הגענו ב-10:20 (מעונן ורוח קרה), במקום אמפיתיאטרון ענק (14,000 מקומות ישיבה) שנמצא ליד הכפר ליגוריו (Ligourio),

Epidavros
התיאטרון השתמר בצורה יוצאת דופן ובשימוש עד עצם היום הזה. השיפוע מאד תלול אין מצב בו שורה מסתירה ליושבים מאחור. הסתובבנו במקום כשעה (בלי להיכנס למוזאון) עלינו לראש התאטרון ונהנינו מהפריחה שמסביב.

מכאן אנחנו ממשיכים לכיוון נאפפליו Nafplio)) - העיר קרויה על שמו של נאפפליוס, אחד מבניו של אל הים. ברום הגבעה מעל העיר מתנוסס מבצר פלמידי (Fortress of Palamidi), שנבנה על ידי הונציאנים ומעוטר ע"י פסל האריה המכונף (הסמל של ונציה), הגענו עם הרכב ישר לחניה העליונה (11:45) ויצאנו לסיור במבצר, בחוץ רוח חזקה מאד ושמים אפורים ומאיימים.

Fortress of Palamidi

הסתובבנו שעה בתוך המבצר עם הנוף הנפלא של העיר ו-2 המבצרים הנוספים שלה וחזרנו חזרה לרכבנו.

ירדנו חזרה לעיר ופנינו לכיוון פסל האריה שחצוב בהר (Lion of the Bavaria), גשם התחיל לרדת שרק הלך והתגבר.

המשכנו לכיוון המרינה לצפות לעבר המבצר שבים מול העיר (Bourtzi Castle) והגשם לא מפסיק לרגע. זה גם הרגע להפסקת קפה ומאפה (ברכב).

לאחר שהגשם קצת נירגע עשינו סיבוב עם הרכב במבצר השני שצמוד לים (Akronafplia's Castle), למגדלור לא הגענו כי לא נראה שיהיה נעים ללכת בגשם וברוח (הלוך ושוב) לכיוונו.

עזבנו את העיר נאפפליו לכיוון מערב ובהמשך דרומה לכיוון הישוב ליאונידו Leonidio)), הגשם לא מפסיק לרדת, מצאנו מלון נחמד (Costa-Rini Hotel) בכניסה לישוב ללילה אחד ויצאנו לארוחת ערב במסעדה מעבר לנהר (הישוב עצמו היה שומם).

תם היום השני של הטיול.

היום השלישי (יום חמישי 10/03/2022)

התעוררנו לבוקר של גשם קל ועל פסגות ההרים ירד שלג בלילה.

יצאנו ממקום הלינה (08:40 - 6  מעלות) ואנחנו בדרך למנזר התלוי Moni Elonis, נוסעים במעלה ההר ונתקלים בפתיתי שלג בצידי הדרך, ההתלהבות עולה,

בהמשך מתברר שלא כל הדרך נקיה ורק רכב אחד עבר לפנינו. אנחנו מגיעים לשער המנזר ויש עוד 300 מטר לעלות רגלי בשלג בתולי. מגיעים לדלת המנזר והוא סגור (גוגל לא מעודכן 😭).
Moni Elonis
ממשיכים לכיוון הכפר קוסמס ובדרך פוגשים טנדר מפלסת שמסמן לנו לעצור ומסביר שאין טעם להמשיך עם הרכב שלנו. אין ברירה מסתובבים ומתחילים לעשות את כל הדרך חזרה לליאונידו. מגיעים למטה ופונים דרומה לכיוון מונמבסיה, הכביש רחב ובצידי הדרך שלג, הרבה שלג איזה יופי. לאחר חצי שעה נסיעה פתאום הכביש נהיה צר (רוחב של מכונית וקצת) ואנחנו ממשיכים בדרכנו.
עוברות עוד 20 דקות ו"ניגמר" הכביש,  עד לפה פילסו את השלג ומכאן זה בעיה של הנהגים. עשינו קצת רוורס עד שמצאנו מקום בטוח לעשות פרסה.
בודק אם אפשר להמשיך
הכפר Marius בהמשך הדרך

ועכשיו שוב כל הדרך חזרה לכיוון ליאונידו.
מה עושים עכשיו? (חוץ מלגרד בראש) - הפסקת קפה ומאפה (שהכינונו מראש).

החלטנו לנסוע חזרה לכיוון צפון ולאחר חצי שעה פנינו מערבה לכיוון העיר טריפוליס ומשם דרומה דרך העיר Sparta (עיר מלוכלכת ודוחה) לכיוון מיסטרס (Mystras) אליה הגענו ב-16:00. וכאן גם הסתיים יום הטיול של מיטיבי תחת. מצאנו מקום לינה ל-2 לילות (Christina Guest House) (מומלץ מאד).

ויצאנו ברגל לסיור בכפר השכן Parorio.

מה יצא חיובי היום?

יום טיול בנופי שלג מהממים שלא רבים זכו או יזכו לעשות בפולופונס סה"כ יצא לנו לעשות 240 ק"מ שזה לא הרבה ליום שלם אבל הנופים והחוויות (והתמונות) ילוו אותנו עוד הרבה זמן.

תם היום השלישי של טיולנו.

היום הרביעי (יום שישי 11/03/2022)

התעוררנו מוקדם בחוץ יום בהיר עם 3 מעלות ואנחנו יוצאים לדרך (07:50),

אנחנו בדרך למונמבסיה (Monemvasia) – המכונה הגיברלטר של יוון. (אליה היינו צריכים להגיע אתמול אבל הדרך היתה חסומה בשלג)
העיר מוקפת חומה ולה כניסה אחת בלבד מכיוון היבשת ומכאן השם. מצאנו חניה (במזל) בכביש המוביל לעיר העתיקה והמשכנו רגלית לעיר (בעונה אין סיכוי לחנות במקום אלה רק במגרשי החניה לפני הגשר).
נכנסנו בשער בנוי בדמות האות
L מהשער ישר לרחוב הראשי.
ירדנו לאורך החומה המזרחית ויצאנו מהשער לכיוון המגדלור,
בהמשך חזרנו לאורך החומה שנמצאת מעל הים ויצאנו מהעיר העתיקה מהשער בו נכנסנו עליה.
כל הזמן נשבה רוח חזקה מאד עם 9 מעלות, סה"כ הסתובבנו בעיר העתיקה כשעה וחצי ורוב החנויות ברחוב הראשי היו סגורות.

אנחנו מתחילים לנסוע חזרה מערבה (11:20) לכיוון ה"אצבע" הבאה בחצי האי פולופונס, לאחר כשעה ורבע אנחנו מגיעים לשרידי הספינה "דימיטריוס" ("Dimitrios" Shipwreck), שנתקעה בחוף ולטאקי (לפני כ-40 שנה). החוף ממוקם כ-6 ק"מ צפונית לעיר גית'יו. סיירנו בחוף לכיוון הספינה

הצטלמנו ועשינו הפסקת "קפה ומאפה" ליד החניה.

אנחנו ממשיכים דרומה לכיוון הכפר גית'יו (Gythio) העיירה מפורסמת בזכות הארכיטקטורה שלה בסוף המאה ה -19, בתי אחוזה ניאו-קלאסיים בני שלוש קומות, הדבוקים לצד התלול של גבעת "קומרוס". טיילת ארוכה לצד הים, סירות הדייג הצבעוניות,

האטרקציה הידועה ביותר של העיר היא קרנאיי או מרתוניסי (Cranae), אי המכוסה בעצי האורן השוכן בדרום העיירה ובקצהו מגדלור יפה (Gythio Lighthouse).

אנחנו ממשיכים דרומה לאורך החוף המזרחי של "האצבע" לכיוון Lagia, שנמצא בדרומו של חבל המאני (Mani) ומעוטר במגדלים ששימשו מחסה לתושבים בעת צרה.

ממשיכים דרומה לעבר "השפיץ" של האצבע - קייפ טאינרון Cape Tainaron)) המכונה גם כף מטאפן (Cape Matapan), שהוא הנקודה הדרומית ביותר של יוון היבשתית ולפנינו נפתח נוף מדהים של השפיץ עם המפרצים שסביבו.

אנחנו מגיעים לחניה שבקצה השפיץ (16:10) ועושים סיור רגלי קצר בסביבה הפורחת (אנחנו קצרים בזמן ולא הלכנו עד המגדלור).

מכאן אנחנו מתחילים לחזור צפונה חזרה לכיוון מקום הלינה שלנו במיסטרס (Mystras) בדרך התחיל לרדת עלינו שוב גשם קל שמעורב בפתיתי שלג עם צפי לסערת שלגים (צריך למהר שלא ניתקע בדרך). לחדר הגענו ב-18:30 (3 מעלות)

תם היום הרביעי של הטיול.

היום החמישי (יום שבת 12/03/2022)

התעוררנו בבוקר כאשר כל ההרים סביב מושלגים בחוץ 3 מעלות ואנחנו יוצאים להמשך הטיול (08:20).

תחנה ראשונה בתכנון להיום היא העיר העתיקה מיסטרס ש"יושבת" על הצוק מעל הכפר, אנחנו החלתנו להתחיל מהחלק העליון של העיר, כרטיס הכניסה כולל את 2 הכניסות לעיר, 10 דקות נסיעה ואנחנו בחניה העליונה (והמושלגת) של העיר העתיקה, בחוץ מעלה אחת בלבד ואנחנו יוצאים לסיור כבר בכניסה מזהירים אותנו לעלות במשנה זהירות בגלל השלג וסכנת ההחלקה. הנוף מלמעלה מדהים והכל מסביב מושלג.

בסיום הסיור בחלק העליון אנחנו יורדים עם הרכב לחניה התחתונה ומסיירים גם בחלק התחתון של העיר העתיקה (סה"כ הסתובבנו בעיר העתיקה כ-1.5 שעות).

בסיום הסיור אנחנו מתחילים לעלות שוב למעלה עם הרכב על כביש מס' 82 לאחר שעוברים את הפניה לחניון העליון של העיר העתיקה היה על הכביש מעין חצי מחסום עם סרט ניילון שמזהיר בפני המשך הדרך בגלל שלג אבל מכיוון שראינו שרכב הגיע ממול החלטנו להמשיך לעלות (מקסימום נחזור עם הכביש סגור), הכביש עובר דרך מעבר ההרים לאנגאדה (Langadas),

מדובר בנסיעה המתפתלת בהתחלה בתוך קניון צר, לפעמים ממש מעל ערוץ הנחל ועליה מהירה לפסגת הרכס, וחצייה של הרי הטאיגטוס וירידה תלולה לקלמטה, כולל כמה מעברים חצובים בסלע. בשיא הגובה "זכינו ל- מינוס 2 מעלות עם שלג קל, הכביש היה פתוח לכל אורכו עם הרבה מאד שלג שכבר פונה מהכביש.

בסיום הירידה הגענו לעיר קלמטה (Kalamata) (12:35), אנחנו אוהבים הרים ולא מחובבי העיר, עשינו הפסקה בפארק עם מוזאון רכבות פתוח (Municipal Railway Park) שנמצא במרכז העיר

המשכנו עם הרכב לאורך הטיילת שהייתה שוממת ויצאנו מהעיר לכיוון מערב לעבר האצבע המערבית של הפולופונס.

התחנה הבאה שלנו הייתה בישוב קורוני או יותר נכון בטירת קורוני Koroni's Castle)) השולטת על מפרץ אקריטאס, בקצה הדרומי של המפרץ המסיני. שנבנתה על ידי הוונציאנים במאה ה- 13. הגענו למבצר ב-14:35 סיירנו מעט בתוכו כולל יציאה מהשער השני (Gate B) לתצפית על האזור

וירדנו לכיוון הנמל הקטן שבישוב ל"קפה ומאפה".

אנחנו ממשיכים דרומה לכיוון הישוב מתוני והמבצר שלו (Methoni Castle) – זהו ישוב קטן עם חוף חולי שהאטרקציה העיקרית בה הוא מבצר וונציאני מפואר, הבנוי על צוק, מוקף משלושת עבריו בים ומופרד מהיבשה בתעלת מגן.

הגענו ב-16:15 והמבצר כבר היה סגור הסתובבנו קצת ליד המבצר והחוף ורצינו לשון במקום אבל הכל היה כל כך שומם שהחלטנו לנסוע וללון בעיירה פילוס (Pylos) שנמצאת 10 ק"מ יותר צפונה, זוהי עיירה ציורית, שנבנתה במאה ה-19 בהשפעה צרפתית, נוף מרהיב של עיירה הגולשת במורדות הגבעה המובילה למטה לנמל קטן והטיילת

מצאנו מקום לינה (Karalis City Hotel) (מאד מומלץ), קרוב למרינה ולמרכז, ויצאנו לשוטט בעיירה.

Karalis City Hotel
בעיירה פילוס (Pylos)

כולל עליה לכיוון המבצר (New Castle of Pylos) ותצפית לכיוון הים לעבר Greek Azure Window, בסיום אכלנו באחת המסעדות שקרובה למלון.

תם היום החמישי של הטיול.

היום השישי (יום ראשון 13/03/2022)

התעוררנו ליום מבטיח 08:10 ראשית יצאנו לכיוון המבצר בפילוס ע"מ לתצפת על הצוקים ממול (בערב כבר החלטנו שנוותר על הכניסה למבצר הזה ונחזור למבצר במתוני.

New Castle of Pylos
Greek Azure Window

לאחר תצפית וצילומים יצאנו לכיוון דרום לביקור במבצר של מתוני (Methoni Castle) הגענו למבצר, מזג האוויר איתנו 7 מעלות בחוץ ושמש. סיירנו בתוך המבצר כשעה שלמה וחזרנו חזרה לרכבנו.

Methoni Castle

אנחנו נוסעים עכשיו צפונה חוצים את פילוס שבה ישנו וממשיכים לכיוון הלגונה הגדולה שמצפון לישוב (Limni Divariou).

הגענו עם הרכב עד לחניה שליד המפרץ היפה Voidokilia Beach וסיירנו לכיוון הלגונה,

Voidokilia Beach
Limni Divariou
אולי בגלל העונה או מסיבה אחרת הלגונה הייתה די ריקה ורק להקה בודדת של פלמינגו נראתה בצד השני של הלגונה רחוק מאיתנו.

אנחנו עכשיו ממשיכים צפונה בדרך למפלי נדה (Neda Waterfalls), הכביש שמוביל מהחוף לכיוון המפלים מפותל מאד ועם הרבה אבנים וחלקי סלעים שהתדרדרו לאחר ימי הגשם מהצוקים שלידו. בדרך אנחנו חוצים את הנהר "נדה" במרחק קצר מהכביש נראה גשר להולכי רגל שחוצה את הנהר, סיבה טובה לסיבוב רגלי לכיוונו ולראות מקרוב עוד פריחה יפה.

אנחנו ממשיכים עם הכביש עוד 2 ק"מ עד לכפר Figaleia שממנו הירידה לכיוון החניון של המפלים, חלק מהירידה היא דרך עפר ובסיבובים והירידות החזקות סלול, השארנו את הרכב בחניה (13:00) והמשכנו רגלית לרדת למטה, בתחתית השביל קיוסק שלא היה פעיל וגשר עתיק בעל קשת אחת.

מכאן יש שביל צר להולכי הרגל שצמוד לגדה הצפונית של הנהר, רבע שעה הליכה של עליות וירידות הובילה אותנו עד למפל.

Neda Waterfalls

בהמשך יש שילוט למפלים נוספים אבל אנחנו לא המשכנו. עכשיו יש לעשות את כל הדרך חזרה לכיוון הרכב שהשארנו במעלה הדרך. סה"כ היינו במקום שעה וחצי.

אנחנו מתחילים לטפס עם הרכב בשביל התלול חזרה לכיוון הכפר Figaleia וממנו פונים מערבה לכיוון הים לעבר העיר קטאקולו Katakolo בה אנחנו רוצים לסיים את היום. העיר אמורה להיות עיר תיירות שמשרתת את ספינות התיירים שעוגנות במקום ומביאות תיירים ע"מ לראות את אולימפיה, אבל הקורונה עשתה את שלה וכמעט הכול ריק במקום, (16:20) מצאנו מקום לינה (לא מומלץ) ויצאנו לשוטט לאורך רציף הנמל

ובסיומו מסעדה טובה (Marina Fishtavern) וחזרה למלון.

תם היום השישי של הטיול

היום השביעי (יום שני 14/03/2022)

08:00 יציאה מהמלון בחוץ מעונן חלקית 9 מעלות ואנחנו בדרך ל- Pinios Dam שהוא אחד הסכרים הגדולים באירופה, שגובהו 50 מ ואורכו 2,175 מ'. המאגר משתרע על שטח של 21 מיליון מ"ר.

Pinios Dam

לאחר סיור בסכר אנחנו ממשיכים לתוך היבשת לכיוון קלבריטה Kalavrita)),

בדרך לפני שמגיעים אנחנו רוצים לבקר במנזר הקדוש Agia Lavra Monastery)) ולידו על גבעה שצופה על האזור אתר זיכרון לגיבורי מהפכת 1821.
כביש הכניסה למנזר היה סגור עם מחסום (כנראה סגור בימי שני)

Agia Lavra Monastery
ואנחנו עולים לגבעה ממול לאתר הזיכרון
(12:30), האנדרטה נחנכה ב- 25 במרץ 1971, בחגיגות 150 שנה למהפכה ובמילניום של מנזר אגיה לאברה. האנדרטה מורכבת ממרכיב של שלושה פסלים המייצגים את השתתפות הכמורה, של הלוחמים החילוניים וחופש האומה היוונית

Memorial Column for the Fighters of the Greek War of Independence

לאחר ביקור באנדרטה אנחנו נוסעים לקלבריטה, הסתובבנו קצת בעיירה (שהייתה "די" ריקה מאנשים), ביקרנו באנדרטה לזכר הנרצחים בטווח שבוצע במקום במלחמת העולם השנייה (Place of Sacrifice of Kalavryta) והמשכנו בדרכנו.

התחנה הבאה שלנו היא מערת האגמים (Cave of Lakes) - המערה נוצרה ע"י נהר שעבר בה. המיוחד שבה הוא שיש במקום 3 מפלסים של אגמים. הגענו למקום (13:50) המתנו כ-20 דקות לסיור המודרך ונכנסנו למערה.

במערה אסור לצלם, ההדרכה ביוונית בלבד והסיור אורך כחצי שעה. מאכזב מאד ואפשר לוותר/לדלג על המקום.

אנחנו ממשיכים את דרכנו מזרחה לעבר Doxa Dam

שמאחוריו אגם יפיפה אנחנו מגיעים למקום לאחר כשעה נסיעה (15:45) מסביב לאגם יש כביש שמקיף אותו, מסביב האגם מוקף בהרים מושלגים וצבע המים מדהים.

לאחר סיבוב סביב האגם וביקור בכנסיה (Saint Fanourios Holy Chapel) שנמצאת בלשון היבשה שנכנסת לתוך האגם אנחנו ממשיכים בדרכנו לתחנתנו הבאה.

אגם זאראקה (Limni Zaraka) במקום אגם אנחנו פוגשים משטח ענק בצבע זהוב של צמחים שמכסים את כל השטח ומבעדם בכמה מקומות מבצבצים סימני מים.

אגם זאראקה (Limni Zaraka

מכאן יש לנו שעתיים נסיעה רציפה לכיוון אתונה למלון אותו בחרנו ללילה האחרון, למלון אנחנו מגיעים ב-18:50 ומקבלים חדר יפה ונוח, ממול מסעדת המבורגרים נחמדה ואנחנו 10 דקות נסיעה משדה התעופה

(Aethon Airport Project) מלון מומלץ מאד למי שצריך לישון ליד השדה ויש לו גם שרותי הסעה לשדה וממנו.

כאן תם היום השביעי של טיולנו.

היום השמיני (יום שלישי 15/03/2022)

אנחנו מתעוררים מוקדם ובשעה 07:30 יוצאים לדרכנו לשדה התעופה 10 דקות נסיעה ואנחנו מגיעים לחניון להחזרת הרכב,

ההחזרה עברה חלק מאד במהירות וללא שום בעיות (סה"כ עשינו 2,000 ק"מ בשבוע ימים)

עכשיו אנחנו פוסעים רגלית לטרמינל, לקח לנו כמה דקות להבין ולמצוא איפה עושים את הצ'ק איין לטיסה של אל-על, עוד כמה דקות לבידוק וההליך הביטחוני של השדה ואנחנו כבר יושבים וממתינים לטיסה.

העלייה למטוס הייתה בזמן אבל היה עיכוב של חצי שעה בהמראה עקב לחץ של תעבורה אווירית באזור.