יום שבת, 25 ביוני 2022

איסלנד 06/2022 חלק ב' (מזרח ודרום)

הטיול שלנו לאיסלנד (חלק ב' מזרח ודרום)

יום מספר 9 של הטיול (יום שבת 11/06/2022)
בוקר של ערפל 9 מעלות 09:00 אנחנו יוצאים לדרך - היום מוקדש לפיורדים המזרחיים
אחרי 45 דקות חלקם בערפל כבד מכביש הטבעת (מס' 1) אנחנו פונים לכביש מס' 953 (דרך עפר) אנחנו יורדים לעבר מיואיפיורדור (Mjóifjörður), זהו אחד הפיורדים המבודדים באיסלנד, אורכו 18 ק"מ, בהתחלה רואים אותו במעורפל
אבל לאט לאט בהמשך הירידה למטה הנוף נפתח, באמצע הירידה אנחנו פוגשים את Klifbrekkufossar מפל מדרגות גבוה שנופל לעבר הפיורד ממערב לכיוון מזרח.
כאשר מגיעים לקו המים ניתן להבחין בשרידי נחתת מוטלת, חלודה לצד החוף. זו ספינה אמריקאית מימי מלחמת העולם השנייה (WWII US Navy LCM ship wreck).
לאחר סיור בחלקו הצפוני של הפיורד אנחנו מתחילים לעלות חזרה לעבר כביש מס' 1 גם הערפל מתחיל לעלות כלפי מעלה והראות נפתחת באיטיות.

אנחנו ממשיכים דרומה על כביש הטבעת ופונים ממנו לכביש מס' 955 לחלקו הדרומי של ריידרפיורדור (Reyðarfjörður).
עננים נמוכים מסתירים את השמיים אבל הראות בפיורד טובה, בדרך מזרחה מספר מפלים שיורדים מההרים לתוך הפיורד, אנחנו מגיעים לקצה לשון היבשה, מקיפים אותה
עכשיו מתחילים לנסוע מערבה לאורך חופו הצפוני של פסקרודספיורדור (Fáskrúðsfjörður), אנחנו עוצרים ליד מפל נחמד (Gilsárfoss)
וממשיכים לעבר הישוב עם אותו שם כמו הפיורד, פסקרודספיורדור (13:00) – ישוב עם זיקה צרפתית (אפילו דגל צרפת מונף במקום)
קשר צרפתי זה מתחיל במאה ה-17, בה היה האזור מיושב בדייגים צרפתים, שהגיעו לחופיה המזרחיים של איסלנד בעקבות דגת בקלה עשירה. בשלהי חודש יוני מציינת העיירה את המורשת הצרפתית שלה בארבעה ימי פסטיבל שנתי הנקרא Franskir Dagar.

אנחנו ממשיכים בכיוון כללי דרומה לאורך כביש מס' 1 ועושים הפסקה ליד המגדלור Streitishvarf, לתצפית על חוף הים.
בהמשך הדרך אנחנו פונים מערבה על "כביש" מס' 939 לעבר מפל Folaldafoss מגיעים לחניה העליונה שעל הכביש
ומשם יוצאים רגלית לכיוון המפל (אין אפשרות להגיע עד המפל מהחניון התחתון), חוצים מספר יובלי מים קטנים ומגיעים עד לקרבת המפל,
אני יורד בזהירות לתחתית המפל (אם אחרים יכולים אז גם אני יכול), עוד מספר צילומים ומתחילים לחזור לכיוון החניה (15:50).
אנחנו חוזרים עכשיו חזרה לכביש מס' 1 וממשיכים דרומה,
היעד הבא הוא הכפר דיופיווגור (Djúpivogur), בקצה הכפר נמצאת תערוכה קבועה עם מייצג של ביצי ציפורים עשויות סלעים מסותתים המייצגים את כל מיני הציפורים המקננות באזור (Eggin í Gleðivík).
המיצג עצמו נמצא בחלק הצפוני של הישוב בקצה אזור התעשיה.

בהמשך הדרך אנחנו עוצרים ליד חוף שחור מדהים (Hvalnes Nature Reserve Beach), השמים אמנם מעוננים ויש רוח חזקה אבל זה רק מוסיף לעוצמת המראות של החוף וההרים מסביב.
המשכנו בדרכנו ולפני מעבר המנהרה עלינו לתצפית (Almannaskarð) מעל המנהרה, עקב עננים נמוכים ורוח חזקה שהעלתה רסס מהים הראות לא הייתה טובה,
וירדנו חזרה לכביש, חצינו את המנהרה, ויתרנו על הכניסה לכיוון הר וסטרהורן בגלל הראות וקוצר זמן ונסענו ישר לעיירה הופן (Höfn) (18:35).
סיירנו רגלית בחוף הדרומי של העיירה והמשכנו בדרכנו למקום הלינה שלנו (Lilja Guesthouse) אליו הגענו ב-19:15
ארוחת ערב אכלנו במקום והלכנו לישון אחרי יום ארוך ומעייף.
מסלול יום מספר 9
תם יום מס' 9 של הטיול (סה"כ 404 ק"מ)

יום מספר 10 של הטיול (יום ראשון 12/06/2022)

התעוררנו מוקדם ליום יפה ושטוף שמש, 08:05 אנחנו כבר בנסיעה לאחר ארוחת הבוקר והעמסת כל הציוד לרכב.
40 דקות נסיעה ואנחנו מגיעים ללגונת הקרחונים יוקולסרלון (Jökulsárlón), כאן הוזמן לנו שייט לשעה 09:30 בסירות זודיאק בין הקרחונים שבלגונה ע"י Another Iceland. הכל מסודר ומאורגן במקום, הרשמה, קבלת ביגוד מתאים, חגורת הצלה ותידרוך,
עכשיו יש לנו צעידה של כ-20 דקות עד לסירות שנמצאות במעגן סמוך, עליה מסודרת ומהירה לסירות (2 סירות) ויוצאים לדרך בשייט מהיר לכיוון צפון לעבר הקרחון עצמו.
בדרך עוצרים מספר פעמים ליד קרחונים גדולים שצפים בלגונה וליד אי סלעים קטן שעליו "תופסים שמש" כלבי ים שקיבלו בוק צילומים מכל יושבי הסירה,
בהמשך שייט והסברים לרוחב הקרחון ותחילת חזרה למעגן,
בדרך עצירה נוספת ליד גוש קרח גדול ושקוף שצף בלגונה וסביבו הרבה חתיכות קרח קטנות ושקופות שצפות במים,
השייט כולו נמשך כשעה (ושווה כל שקל/קרונה ששולם עבורו).

לאחר השייט והחזרת כל הביגוד המיוחד אנחנו עולים רגלית לגבעה סמוכה לתצפית נוספת על הלגונה.
יש לציין שיש גם שייט ברכב אמפיבי שיוצא מאותו מקום אבל הוא מתבצע רק בסביבה הקרובה למעגן והוא נמשך כחצי שעה בלבד.
לאחר השייט והסיור אנחנו חוזרים לרכב ובנסיעה קצרה חוצים את כביש מס' 1 לכיוון דרום לעבר "חוף היהלומים" (Diamond Beach) כדאי להיכנס לצד המזרחי ולא למערבי שם עוצרים כל הטיולים המאורגנים.
זוהי רצועה של חול שחור הממוקמת בשפך הלגונה נצנוץ שברי הקרחונים אל מול הקונטרסט השחור של החוף העניק למקום את הכינוי ההולם “חוף היהלומים”.
לאחר סיום הסיור (והצילומים) בחוף (11:40) אנחנו ממשיכים בדרכנו, נכנסים לתצפית על לגונת קרחונים יותר קטנה בשם Fjallsárlón קצת היה מאכזב, המים חומים אפורים ומעט חתיכות קרח צפות בה.
עוד חצי שעה נסיעה והגענו למפל חמוד (Grófarlækjarfoss) שנראה בולט למרחוק על רקע משטחי פרחי התורמוס הסגולים שפורחים גם בכל רחבי האי,
עליה קצרה למפל, צילומים וחוזרים לרכב להמשך הדרך.

עדיין לא עשינו שום הליכה רצינית היום ואנחנו פונים לעבר פארק סקאפטאפל (Skaftafell Visitor Center), זהו נווה מדבר שנימצא בין מדבר סחף חולי לקרחון ואטנאיוקול והוא כיום חלק מפארק הלאומי ואטנאיוקול שהוא הגדול באירופה (13:10).
הכוונה לעשות את המסלול הפופולרי של הפארק שאורך כ-3-4 שעות (S2+S6),
עולים לכיוון למפל סווארטיפוס (Svartifoss)
שם נמצאת צומת דרכים בה ניתן להחליט האם לחזור בסיבוב מעגלי או להמשיך לפי השילוט ל- Sjónarnípa. החברים שלנו החליטו לחזור לכיוון מרכז המבקרים (דרך S5ואמרו שיחכו לנו שם.
אנחנו המשכנו בשביל שמוביל לנקודת תצפית מדהימה לקרחון סקפאפטל (Skaftafell Glacier) וההרים סביב.
השביל המסומן מוביל כל הדרך לנקודת התצפית וממנה יש שביל ירידה חזרה למרכז המבקרים (17:00).

בסיום המסלול אנחנו חוזרים לכביש הראשי וממשיכים לעבר המלון שלנו (Adventure Hotel Geirland)
שנמצא ליד הישוב עם השם הבלתי אפשרי קירקיובאיירקלאוסטר (Kirkjubæjarklaustur) (18:00).

לאחר התארגנות במלון אנחנו יוצאים לנסיעה קצרה לישוב ע"מ לאכול ארוחת ערב, בסיומה, בדרך חזרה למקום הלינה אנחנו עוצרים לביקור ב“רצפת הכנסייה” (Kirkjugólfið) זוהי ריצפה טבעית עשוייה ממשושי בזלת, רק כמה דקות הליכה מהכביש.
ובהמשך (ליד חניון הקמפינג) מפל Stjórnarfoss
מסלול יום מספר 10
תם יום מס' 10 של הטיול (סה"כ 195 ק"מ)

יום מספר 11 של הטיול (יום שני 13/06/2022)
התעוררנו לעוד יום חורפי, בחוץ ערפל 9 מעלות ואחרי ארוחת בוקר והעמסת הציוד אנחנו יוצאים לדרך (08:40).
אנחנו בדרך לקניון פיאד’רארגליופור (Fjadrargljufur) – קניון מרהיב בדרך ללאקי (Laki). על דרך F206 לא רחוק מכביש מספר 1. הקניון נחשב לאחד מעשרת הקניונים היפים בעולם עומקו של הקניון עד מאה מטרים ואורכו של שני ק”מ.
בדרך גם מתחיל לרדת גשם, אנחנו מגיעים לתחתית הקניון ורואים שיש דרך עפר שעולה לכיוון צפון, מתחילים לעלות בדרך (מיועד לרכבי 4X4) ומגיעים לחניון עם שביל מסודר, בחוץ הגשם לא מפסיק לרגע, שמים מעילים ומעילי גשם ויוצאים להליכה לכיוון החלק העליון של הקניון, במקום 2 מרפסות תצפית על המפלים ושביל לאורך הגדה המזרחית של הקניון למרפסת נוספת בחלק הדרומי של הקניון, למרות הגשם שלא הפסיק לרגע עשינו את המסלול הנ"ל וחזרנו לחניה של הרכב.
כאשר ירדנו עם הרכב חזרה למטה ראינו רכבים רבים שחונים למטה שכנראה לא ידעו שיש חניון למעלה ואפשר להגיע אליו. סה"כ לקח לנו המסלול כ-50 דקות.
אנחנו ממשיכים מערבה והיעד הבא שלנו הוא הישוב ויק (Vík), אנחנו פונים ישר לחניון שליד החוף השחור של הכפר (Black Sand Beach Vik),
ויוצאים לסיור לאורך החוף, הגשם עדיין איתנו לא מפסיק לרגע וגם הראות לא משהו אבל על הטיול לא מוותרים. הסתובבנו על החוף, ראינו טיול רכיבה שעושה סיבוב בגשם
ופנינו לכיוון הצוקים בצד המערבי של החוף, כרגע זמן סיום השפל ואנחנו מטיילים בין הסלעים הענקיים וצופים בהמוני הפפינים שעומדים על הסלעים והצוקים.
הלכנו עד לאן שאפשר לכיוון מערב, הגאות מתחילה לעלות ואנחנו בדרך חזרה לכיוון החוף השחור, הגלים מכים ולאט לאט כובשים עוד שטח מהחוף ואנחנו אומרים לעצמנו שלפחות היה לנו מזל להגיע לאן שהגענו למרות מזג האוויר (המטיילים שהגיעו אחרינו כבר לא יכלו להמשיך מערבה בגלל הגאות).
חזרנו לרכב ואנחנו ממשיכים בדרכנו, ויתרנו על הכניסה לכיוון חוף Reynisfjara עקב הראות הגרועה והגשם שלא מפסיק והמשכנו לכיוון צוק דירהוליי (Dyrhólaey), למרות הגשם מגרש החניה מלא (12:20) ויצאנו לסיבוב לאורך הצוקים, ראינו למטה את חוף רייניספיארה שומם ממטיילים הרבה פפינים שמחכים רק כדי שיצלמו אותם ולאחר כ-40 דקות עזבנו את המקום.
אנחנו עכשיו בדרכנו לקרחון סולהיימיוקול (Sólheimajökull), פה פגשנו גם פעם ראשונה באיסלנד חניה/כניסה בתשלום, משמע הגענו לאזורים המתויירים ביותר באיסלנד. (תשלום החניה נעשה דרך האינטרנט וחייבים שיהיה לידכם את מס' הרכב).
אורכו של הקרחון הוא 8 ק”מ ורוחבו 2 ק”מ. אחד המאפיינים הבולטים של הקרחון הוא מעטה שחור של אפר וולקני שעדיין מכסה חלקים ממנו לאחר התפרצות הר געש אייפיאטלאיוקול. שביל ההליכה לכיוון הקרחון לא ארוך (750 מ') אבל אם רוצים לרדת אליו אז הדרך מוכפלת, הגענו לקצה השביל,
צפינו בקרחון (קצת מרחוק) וחזרנו לרכב, אנחנו בקוצר זמן וצריך למהר לאטרקציה הבאה.

10 דקות נסיעה ואנחנו מגיעים ל-טיול אופנועי שלג על גבי הקרחון מירדאלסיוקול (Mýrdalsjökull) שהוזמן לנו מראש ע"י Another Iceland בחוץ גשם וקצת ערפל ואנחנו מבררים אם הסיור התקיים ומקבלים תשובה חיובית ונירשמים, יושבים בהמתנה על כוס שתיה חמה ולפני היציאה דואגים להלביש אותנו כראוי חליפת סערה, מגפיים, כפפות צמר, כובעי גרב וקסדה מותאמת. אנחנו עולים על משאית/טיולית מיוחדת (6X6) שתיקח אותנו למעלה לקרחון שם מחכים לנו האופנועים (יש צורך ברישיון נהיגה רגיל).
לאחר נסיעה לא ארוכה מגיעים לחנית האופנועים מקבלים הדרכה על אופן הנהיגה, (אנחנו 4 זוגות על 4 אופנועי שלג + מדריך) מתברר שבידיות הכלי יש חימום כך שהידים לא יקפאו עולים על האופנועים ומתחילים ברכיבה אחרי המדריך, גשם קל ורוח מהרכיבה מלווים אותנו, גם הראות לא משהו אבל החוויה נשארת.
באמצע הדרך הפסקה ל"אין תצפית" בגלל הערפל
וחזרה לכיוון ה"טיולית" שתיקח אותנו חזרה לנקודת הבסיס.
סה"כ כשעתיים פעילות וסיומם הורדת כל הציוד מעלינו, הפסקת שירותים ושתיה חמה בנקודת היציאה (17:00).

אנחנו בדרך למלון שהוזמן לנו ל-3 הלילות הקרובים, הגשם לא מפסיק לרדת ואליו מצטרף ערפל קל שמסתיר את הראות של הנוף בדרך, אנחנו עוברים ליד מפל סקוגפוס (Skógafoss) אבל לא רואים כלום וממשיכים בנסיעה, עוברים את הישוב Hella ומגיעים למקום הלינה שלנו שנמצא 13 ק"מ מערבית לעיירה (Hestheimar).
לאחר התארגנות בחדרים שקיבלנו אנחנו נוסעים לעיירה Hella לאכול ארוחת ערב ובסיומה חזרה למלון (20:40).
מסלול יום מספר 11
תם יום מס' 11 של הטיול (סה"כ 263 ק"מ)

יום מספר 12 של הטיול (יום שלישי 14/06/2022)
התעוררנו ליום עם מזג אוויר יותר מוצלח מאתמול וגם התחזית מבטיחה רק טוב להיום אנחנו יוצאים מהמלון לאחר ארוחת הבוקר (09:00) אין צורך להעמיס ציוד, אנחנו חוזרים לישון כאן.
50 דקות נסיעה והגענו למפל סליאלנדספוס (Seljalandsfoss) הוא אחד המפלים הציוריים באיסלנד המצוי לחופה הדרומי של איסלנד.
(גם כאן משלמים עבור חניה) אנחנו דואגים לקחת מעילי גשם אבל הפעם לא בגלל מזג האוויר אלה מפני רסס המים של המפל, עולים מצידו הדרומי של המפל, ומגיעים אל מאחורי המפל שמהווה לנו "וילון" מול הנוף שנשקף בחוץ.
כולם מצלמים ומצטלמים וממשיכים בירידה מהצד הצפוני של המפל עד שמגיעים למטה.
כאן אנחנו פונים ימינה (צפונה) ומתחילים ללכת בשביל רחב ומסודר (560 מ'), בדרך מספר מפלים קטנים עד ממגיעים למפל סופר מגניב (Gljufrabui) שנמצא בתוך סוג של בקע-מערה ונחשב לנקודת חן נסתרת.
המעיל סגור טוב המצלמה בתוך המעיל ואני עושה דרכי בפתח הצר אל תוך הנקיק ע"מ לראות את המפל (שרי והחברים נשארו בחוץ), הכניסה היא הליכה מאבן לאבן שמסביב זורמים מים, מספר צילומים מהירים בתוך רסס המפל ויציאה חזרה החוצה.
ומכאן חזרה לחניון בו השארנו את הרכב (11:05).

אנחנו ממשיכים ליעד העיקרי של היום - שמורת עמק ת'ורסמורק (Þórsmörk nature reserve), שפירוש שמו הוא “היער של תור”, אל הרעם במיתולוגיה הנורדית. השמורה נחשבת לאחת הפנינים של דרום איסלנד בה נפגשים נקרות וקניונים, נחלי מים ומצוקי טוף תחת פסגות הרים וקרחונים מרשימים בהרמוניה של טבע.
זהו מסלול שמחייב רכב 4X4 ארוך ע"מ לחצות את הנחלים הרבים שחוצים את הדרך אנחנו מתחילים בנסיעה צפונה על כביש מס' 249 שהופך בהמשך ל-F249
אנחנו סוטים מעט מהדרך הראשית בעקבות השלט שמוביל לקרחון Gigjökull שהוא שלוחה של קרחון Eyafallajökull. עצרנו בקצה הדרך (חניון קטן) ויצאנו רגלית לצפות בקרחון, לא הגענו עד הקרחון אבל המראה מסביב היה שווה את הסטיה מהדרך.
בהמשך הדרך, אנחנו עוצרים בקניון מרשים העונה לשם Stakkholtsgja ויוצאים להליכה לאורכו, הליכה של כשעה לכל כיוון,
ובסיומה אנחנו ממשיכים בדרכנו תוך חציית מספר נחלים בדרך
עד שמגיעים מול המחנה שנקרא Langidalur Volunteer Camp, יש לשים לב לא לנסות לחצות את נהר Krossá לפני ההגעה למרכז המבקרים אלא להחנות את הרכב לפני הנהר ולחצות את הגשר הברזל להולכי הרגל הממוקם במקום.
לאחר חצית הנחל מגיעים לאזור המחנה, במקום אכסניה, קמפינג ומסעדה (15:10). פגשנו במקום את אחד ה"מקומיים" והוא הסביר לנו מה בדיוק כדאי לעשות:
1. לעלות לתצפית נהדרת על האזור מההר valahnúkur שצמוד למחנה ממערב.
2. ללכת בשביל לכיוון צפון עד לנהר מעבר לרכס.
הוחלט לעלות להר לתצפית (עליה של 150 מ' בגובה) והתחלנו לטפס במעלה המדרגות
30 דקות לקחה העלייה עד למשטח תצפית עם ספסל לכיוון הנוף (לא עד בפסגה)
ולאחר מנוחה קצרה וצילומים התחלנו לרדת חזרה למטה. המזנון של המחנה היה ריק וסגור ואנחנו חוזרים לכיוון הרכב, חוצים שוב את הגשר ובהמשך מגיעים לרכב (17:00).
את הקטע הזה אסור לחצות עם רכבים קטנים
עכשיו מתחילים לחזור את כל הדרך חזרה את מעברי הנחלים אני כבר מכיר וחוצה אותם בזהירות ובבטחה, עוד עצירה קצרה לפני היציאה מהעמק לצלם ענן מדהים וגם שדה עם חבילות חציר שדורשות צילום, ואנחנו כבר מחוץ לעמק (18:00).
מכיוון שמזג האוויר איתנו היום (וחושך אין באיסלנד) אנחנו פונים על כביש הטבעת (מס' 1) לכיוון מזרח לבצע השלמות מאתמול, הכוונה – לבקר ולראות את מפל סקוגפוס (Skógafoss) שאתמול לא נראה בגלל הערפל, אנחנו מגיעים לחניה (18:30) וצועדים לכיוון המפל
לאחר סידרת צילומים אני מציע לעלות למעלה, כולם עייפים ואני עולה לבד לראש המפל, בהמשך מראש המפל יש שביל שממשיך לאורך הנחל שאני מחליט להמשיך קצת לאורכו, ואני מגיע למפל נוסף בשם Steinbogafoss
וממנו אני חוזר חזרה, הירידה הרבה יותר קלה ומהירה ואני מגיע לשותפי לטיול וחוזרים לרכב (19:10).
אנחנו מתחילים לנסוע חזרה מערבה לכיוון המלון, בדרך "חייבים" לעצור לרגע לעוד צילום סוסים ותורמוסים.
מגיעים לישוב Hvolsvöllur (20:10) ועושים הפסקה לארוחת ערב שהייתה מצוינת (Eldstó Art Cafe Restaurant).
לאחר סיום הארוחה אנחנו ממשיכים את דרכנו מערבה, עוברים את הישוב Hella ופונים דרומה, שם נמצא המפל היפה אייגיסידופוס Ægissíðufoss (21:20),
סיור קצר וצילומים על גדות המפל וב-22:00 מגיעים למקום הלינה שלנו.
מסלול יום מספר 12
תם יום מס' 12 של הטיול (סה"כ 225 ק"מ)

יום מספר 13 של הטיול (יום רביעי 15/06/2022)
עוד קצת מאתמול – מתברר שהדרכים לשמורת לנדמנלאוגר (Landmannalaugar) עדיין סגורות למעבר כל סוגי הרכב, זהו יום טיול שהיה בתכנון שלנו ובעקבות זאת שלחתי שאילתה ל-Another Iceland בנושא והם שלחו לנו מסלול חלופי להיום.
אז היום מתחיל עם עננים נמוכים, השעה 09:00 ואנחנו יוצאים לדרכנו מהמלון ופונים על כביש מס' 281 צפונה, כבר בהתחלת הדרך אנחנו פוגשים מפלון חמוד שמקבל מס' תמונות
בהמשך אנחנו מתחברים לכביש מס' 26 שממשיך צפונה.

תחנה ראשונה שלנו היא מפל ת‘יופאפוס (Þjófafoss) הממוקם על הנהר ת‘יורסה (Þjórsá) .המפל ידוע בפולקלור המקומי בשם ’מפל הגנבים‘ – האגדה מספרת שגנבים הוטבעו שם על פשעיהם בימי קדם.
במרחק לא רב במעלה הנהר יש תחנת הכוח הידרואלקטרית ששולטת על זרימת המים בנהר כך שלעיתים כאשר תחנת הכוח משתמשת במים המפל נעלם. הנוף סביב המפל מדהים ומציע אפשרויות צילום נהדרות כאשר ברקע מופיע הר געש הקלה (Hekla) בביקור שלנו היה גשם קל ועננים נמוכים.
אנחנו חוזרים לכביש הראשי (26) וממשיכים צפונה, במפגש עם כביש מס' 32 הוא הופך ל-F26 אבל הכביש נשאר כביש אספלט טוב מאד, בהמשך הדרך אנחנו פונים דרומה על כביש F208 שמביא אותנו לקניון מרשים בשם סיגולדופוס (Sigoldufoss). ערוץ נחל יפיפה עם מספר מפלים עוקבים היוצאים מדופן הקניון לתוך נהר בצבע טורקיז.
הנוף בקניון מרשים קניון נסתר זה היה מחוץ למפת המטיילים באיסלנד במשך שנים רבות, והוא ללא ספק אחד המרשימים באיסלנד.

מעבר לגשר שחוצה את הקניון המים מתמזגים עם הנחל שמגיע מכיוון תחנת הכח הסמוכה שצבעם חום והמראה יפה של נחל עם 2 צבעים שונים.
מהקניון המשך הדרך (F208) חסומה לכיוון שמורת לנדמנלאוגר.
אנחנו חוזרים חזרה לכיוון דרום ומערב בדרך עוברים ליד אגמים (שעברנו בהלוך) עד למפגש עם כביש מס' 32.
אנחנו פונים מערבה ודרומה על כביש 32 ונכנסים לתוך עמק ת'יורסה (Þjórsárdalur) אזור עם נופים מרשימים של יערות ליבנה, שדות לבה חוליים, נהרות ומפלים. לאחר כ-8 ק"מ אנחנו פונים ימינה (מערבה) לדרך עפר מס' 332 (מתאימה ל-4X4 בלבד)
שמובילה למפל האייפוס (Haifoss) זהו המפל הוא הרביעי בגובהו באיסלנד והוא נופל מגובה של 122 מ', בחוץ עננים עם גשם קל ואנחנו יוצאים לסיור / תצפית לאורך הגדה המזרחית של הנחל, במקום נוצרו מספר מפלים גבוהים, בפינה הצפון מזרחית של הצוק מפל אחד + מפל קפוא
מעט אחרי בהמשך מפל חזק נוסף
תמונת פנורמה של המפלים והקניון
לאחר שהתפעמנו מהנוף ועוצמת המפלים אנחנו חוזרים לרכב ומתחילים את דרכנו חזרה לכיוון כביש מס' 32. לפני המפגש עם הכביש אנחנו פונים דרומה על דרך עפר מס' 327 לעבר פיסת גן עדן בשמורת Gjáin פיסת גן עדן עמוסה בפלגים, שפע של מפלים מים, בריכות טורקיז וסלעי משוננים בשלל צורות.
אנחנו מגיעים לחניה (14:30) מעל "גן העדן" ויורדים למטה לטייל בין פלגי המים (המקום שרץ ברחשים) ותצפית על המפלים הקטנים שבו, לאחר שעה של סיבוב במקום כולל תצפית מהחלק העליון
אנחנו חוזרים לרכב וממשיכים דרומה (על 327) עד ל- Stöng במקום הייתה חווה, ב-1104 החווה נקברה תחת אפר שהתפרץ מהר הגעש Hekla .ב-1939 המקום נחפר ומאז מכונה "פומפי הצפונית". סיור קצר וממשיכים עם הדרך דרומה שמתחברת לכביש מס' 32.

בהמשך כביש 32 אנחנו פונים שמאלה (מזרחה) לעבר המפל המפוצל היאלפרפוס (Hjálparfoss), או בעברית “מפל העזרה”
בנוסף לפיצול המפל יש סביבו גם עמודי בזלת בשלל צורות וזוויות, מרשים מאד.

אנחנו חוזרים חזרה לכביש הראשי וממשיכים לנסוע דרומה עם כביש 32 עד לחיבור עם כביש מס' 30 ובהמשך לכביש הטבעת מס' 1 כאן אנחנו פונים שמאלה (לכיוון מזרח) ולאחר כ-3 ק"מ פונים דרומה לעבר מפל אורידאפוס (Urriðafoss) ואומרים שהוא בעל הספיקה הגדולה באיסלנד (17:25).
לאחר הסיור במפל מחליטים לנסוע לישוב סלפוס (Selfoss) העיירה הגדולה ביותר בדרום איסלנד ומרכז השירותים והמסחר של האזור כולו. אוכלוסיית העיירה מונה 6500 איש. הגשר שהוקם מעל נהר Ölfusá העובר סמוך לעיר החזיק במשך שנים רבות בתואר, המבנה המלאכותי הגדול ביותר באיסלנד. עשינו קניות בסופר המקומי (18:20), טיילנו לגשר ובמרכז העיירה עם הבתים הצבעוניים
ומכיוון שהחברים לא מצאו מסעדה שמצאה חן ביניהם החליטו לנסוע לאכול ב- Hella במקום בו אכלנו בערב הראשון באזור, בסיום הארוחה חזרנו ללילה אחרון במקום הלינה שלנו (20:40).
מסלול יום מספר 13
תם יום מס' 13 של הטיול (סה"כ 336 ק"מ)

יום מספר 14 של הטיול (יום חמישי 16/06/2022)
בוקר חדש – חורף ישן עננים ורוח 09:05 אנחנו יוצאים לדרך לאחר ארוחת הבוקר והעמסת כל ציודנו על הרכב.
תחנה ראשונה סלפוס (Selfoss) קונדיטוריה (09:30) ששרי שמה עליה עין כבר אתמול (חייבים נשנושים לדרך), ואנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר “מעגל הזהב” (Golden Circle), סיור “מעגל הזהב” מורכב משלושה אתרים עיקריים או אטרקציות: גייזר (Geysir), מפל גולפוס (Gullfoss) והפארק הלאומי תינגוואטליר (Þingvellir).
לאחר היציאה מ"סלפוס על כביש מס' 1 אנחנו פונים צפונה על כביש מס' 35 תחנה ראשונה אנחנו עושים במכתש קריד (Kerið)
- מכתש וולקני אשר בראשו אגם, המכתש ממוקם בצד הדרך. המאפיין המרכזי של מכתש קריד הוא העובדה שגישה אליו קלה להפליא וצורתו מושלמת. (גם כאן משלמים על חניה), הרוח לא מפסיקה ואנחנו יוצאים לסיבוב המקיף את המכתש מלמעלה לאחר מכן ירדנו למטה והקפנו את האגם גם מלמטה (10:40).
חזרנו לרכב ואנחנו ממשיכים בדרכנו על כביש 35 לכיוון צפון מזרח ופונים ימינה לכביש מס' 31 לכיוון כנסיית סקלהולט (Skálholt) זהו מקום בעל ערך היסטורי מיוחד בדברי הימים של איסלנד והיא מקום מושבו של הבישוף הראשון של איסלנד.
לאחר ביקור במקום אנחנו חוזרים לכביש 35 וממשיכים לכיוון צפון מזרח לעבר תחנתנו הבאה.
11:40 - מפל פאקסי (Faxi) - מפל רחב ויפה על נהר Tungufljót בדרום איסלנד. לעיתים המפל מתואר כגרסה קטנה יותר של מפל גולפוס משום שהוא פחות עוצמתי ויותר שליו. רוחב המפל הוא 80 מטר והוא נופל מגובה 7 מטר.
לאחר סיור במפל אנחנו ממשיכים, טעות קטנה בניווט וחוסר תשומת לב (במקום לפנות לכביש 358 המשכנו על כביש 35) מביא אותנו לחניון של פארק הגייזרים (במקום למפל גולפוס), לא נורא נעשה קודם את הגייזרים (12:15)
פארק הגייזרים (Geysir) הוא אחד האטרקציות המפורסמות ביותר באיסלנד והמקור לשמה של תופעת הטבע הידועה כ”מעיינות המזנקים”. גייזר התגלה וקיבל את שמו במאה ה-13 כשהתפרצויותיו התנשאו לגובה של 80 מטר. אבל כיום הוא רגוע מאד, מבעבע בעצלתיים ובקושי מושך תשומת לב,
ליד גייזר ישנו גייזר קטן יותר הנקרא סטרוקור (Strokkur) והוא מתפרץ במרווחי זמן קבועים של 5 דקות בערך. סילון עז של מים רותחים עולה השמימה ומגיע לגובה של עד 40 מטרים,
עמק הגייזרים כולו הוא פארק גיאו תרמי היושב על גבי קלחת עצומה של מים רותחים. מכל עבר מים, בוץ וגופרית מבעבעים מפתחים באדמה ושריקות קיטור נשמעות מדי פעם. הבוץ הצבעוני הוא תוצאה של החיידקים וצמחים פרימיטיביים המשגשגים בתנאים קשים אלה. מימן גופרתי מה שגורם לריח הביצים הסרוחות ונותן לאדמה את צבעה האפור. סיירנו ברחבי הפארק, ראינו את הגיזרים ועלינו לגבעת לוייגארפיאטל (Laugarfjall), גבעה קטנה עם נוף פנורמי המשקיפה על כל אזור פארק הגייזרים.
ירדנו חזרה לכיוון הסטרוקור וממנו לחניה דרך המרכז קניות שנמצא שם (שירותים) וארוחה קלה.

אנחנו ממשיכים בדרכנו על כביש 35 לעבר מפל גולפוס (Gullfoss) מבוטא ‘גוטלפוס’ משמעותו היא מפלי הזהב זהו מפל מים מרהיב בקניון הנהר קוויטה (Hvítá). גובהו 32 מטר בסך כל תתי המפלים שבו ורוחבו 20 מטר, גולפוס, הוא המפל המוכר והמסמל ביותר את איסלנד.
2 חניונים יש למפל, תחתון ועליון אנחנו חנינו בחניון התחתון ועשינו את כל שביל ההליכה התחתון (חובה מעילי גשם גם ביום שמש). בחזרה לכיוון החניון לפני החניון יש גרם מדרגות ארוך שעולה למפלס העליון והמרכז המסחרי שבו, עלינו למפלס העליון ועשינו את המסלול העליון ובסיומו חזרנו לכיוון החניון העליון, אני הגברתי מהירות וירדתי במדרגות והעלתי את הרכב לחניה העליונה בינתיים כולם ניצלו את השירותים במקום.
אנחנו ממשיכים במסלול, חוזרים לכיוון דרום על כביש מס' 35, עוברים את פארק הגייזרים, ולאחר כ-5 ק"מ פונים ימינה (מערבה) לכביש מס' 37 ובהמשך 365 ו-36 לעבר פארק ת’ינגוואטליר (Þingvellir) פירוש השם הוא "מישורי הפרלמנט", ומבחינה היסטורית, תרבותית וגאולוגית זהו ללא ספק האתר החשוב ביותר באיסלנד כולה. הוא ממוקם באזור וולקני מיוחד במינו שכולו הרי געש ושדות לבה, ולא בכדי הוכרז על ידי אונסק”ו (Unesco) כ"אתר מורשת עולמית".
זהו אחד המקומות בהם מדף היבשה האירו-אסיאתי פוגש את רעהו הצפון-אמריקאי, והסדק ביניהם נראה לעין. בשביל הכניסה לפארק ניתן להבחין בשבר של כ-7 ק"מ העובר בין הלוחות של אמריקה ואירופה.
עצרנו במרכז המבקרים (16:55), ביררנו איך ומה, קיבלנו מפה קטנה ונכנסנו לתוככי הפארק (כביש מס' 361) לכיוון P2 השאנו את הרכב בחניון (גם כאן חייבים בתשלום) ויצאנו למסלול ההליכה המומלץ תחנה ראשונה מפל Öxarárfoss שהוא אחד האטרקציות העיקריות של הפארק.
למרות שהמפל לא גדול במיוחד (20 מטרים) צעדנו לאורך הסדק בין היבשות עד למרפסת התצפית שצופה על העמק כולו (Lögberg)
וירדנו לתוך העמק (כל השבילים מסודרים מאד) המשכנו רגלית לעבר הכנסייה העתיקה (Þingvallakirkja) וזכינו לראות זוג שיצא בדיוק מחתונה במקום, לכנסיה לא נותנים להיכנס אלה רק לצלם מהכניסה,
משם בחזרה לעבר חנית הרכב (מסלול מעגלי), ליד חניון P4 יש סדקים בקרקע ומים צלולים הגורמים למראה יפה והשתקפויות. לרכב הגענו ב-18:20.

עכשיו אנחנו בדרך למלון שלנו (Storm Hotel) בעיר הבירה רייקיאוויק (Reykjavík) 40 דקות נסיעה ניווט מעולה של שרי בתוך העיר ואנחנו בחניה של המלון (19:00).
התארגנות קצרה ואנחנו יוצאים לתור את העיר, וגם למצא מקום לאכול ארוחת ערב, אנחנו פונים ישר לרחוב המרכזי ע"פ הסברי פקידת הקבלה במלון (Laugavegur), מתחילים מ- Icelandic Horse Monument והולכים לכיוון מערב לאורך הרחוב ובדרך בודקים מסעדות,
בהמשך הרחוב אנחנו פונים דרומה ומגיעים ישר לרחבת כנסיית הדלגרים.
קתדרלה הטלגרימס (Hallgrímskirkja) זוהי הכנסייה הגדולה ביותר ברייקיאוויק ואחד המקומות המתויירים ביותר באיסלנד. הקתדרלה כבר סגורה ואין אפשרות להיכנס, לראות ולעלות לתצפית על העיר, בחזית רחבת הכנסייה נמצא פסל של מגלה הארצות לייף אריקסון. הפסל הוענק במתנה לאיסלנד מידי ארה”ב בשנת 1930 לרגל 1000 שנים ליסוד הפרלמנט האיסלנדי.
מצלמים ומצטלמים ובינתיים הנשיים גילו מסעדה שמתאימה לארוחת הערב (Café Loki)
ואנחנו נכנסים לאכול.

בסיום הארוחה חברינו פרשו לכיוון המלון ואנחנו פנינו לכיוון אגם טיורן (Tjörnin) הפארק סביבו ובנין העיריה שנמצא מצפון לו,
בבוקר צפויות להתחיל חגיגות יום העצמאות של איסלנד ובפארק מכינים דוכנים לאירוע, מבניין העיריה אנחנו פונים ל- Ingólfur Square ועושים הפסקת גלידה בגלידריה מצוינת (Gaeta Gelato).
לאחר הסיום אנחנו ממשיכים לכיוון מתחם הנמל הישן של רייקיאוויק
מסיירים קצת באזור וממשיכים לעבר "היכל התרבות" (Harpa Tónlistarhús - fundarherbergi) החדש והנוצץ של העיר.
אנחנו ממשיכים לאורך החוף מזרחה בכיוון כללי חזרה למלון, גשם מתחיל לרדת, ואנחנו עוברים ליד פסל "נוסע השמש" (Sólfarið) (באנגלית Sun Voyager) פסל מתכת הממוקם בשדרת Sæbraur על קו הים טעות נפוצה היא שהפסל הוא ספינה ויקינגית. אבל למעשה הפסל מיצג "ספינה חלומות", המסמלת נסיעה ליעד לא ידוע, חלום של תקווה, קדמה וחירות, שיר הלל לשמש.
מכאן אנחנו בדרך הכי קצרה צועדים למלון תחת גשם שלא מפסיק לרדת, הגענו למלון (23:25) עייפים ומרוצים.
מסלול יום מספר 14
תם יום מס' 14 של הטיול (סה"כ נהיגה 233 ק"מ + 6.5 ק"מ צעידה בתוך העיר).

יום מספר 15 של הטיול (יום שישי 17/06/2022)
התעוררנו ליום יפה, לאחר ארוחת הבוקר העמסנו את הרכב ויצאנו לדרך (09:45), עשינו סיבוב ברייקיאוויק (Reykjavík) ע"מ שחברינו יראו איפה הסתובבנו אתמול, עברנו ליד אגם טיורן והפארק הכל נראה שומם חוץ מהדגלים שתלו אתמול בערב (היום יום העצמאות של האיסלנדים), ועלינו לראש גבעה שנקראת אוסקיוליד (Öskjuhlíð) שם נמצא פרלן (Perlan) בתרגום לעברית “הפנינה” הבניין ממוקם על גבי שישה מכלי האחסון ענקיים של מים חמים, אשר מכילים כ-4 מיליון ליטרים של מים ומשמשים כאחד ממוקדי אספקת המים החשובים של רייקיאוויק,
עשינו תצפית וצילומים מהגבעה והמשכנו לכיוון החוף.

התחנה הבאה שלנו הייתה גרואוטה (Grótta) והאזור סביבו היא שמורת טבע על חצי האי סלטיירנרנס (Seltjarnarnes), המקום הוכרז כשמורת טבע בשל שפע ציפורים המקננות במקום, כמו כן במקום נמצא המגדלור המפורסם, סיירנו לאורך הטיילת שאל החוף וחזרנו חזרה לרכב.
11:00 אנחנו יוצאים מרייקיאוויק לכיוון מזרח על כביש מס' 1 ולאחר שעה נסיעה מגיעים לישוב קוורגרדי (Hveragerði) במקום פארק נחמד שמתכוננים בו לחגיגות העצמאות ובצמוד לו מפל Reykjafoss
סיור קטן במקום ואנחנו ממשיכים צפונה בכביש פנימי של הישוב לעבר החניון של Reykjadalur, (במקום כבר גובים תשלום לפי שעות) (12:30).
התארגנו להליכה לעבר עמק רייקאדאלור (Reykjadalur) אשר פירושו "העמק המעשן" העמק מלא בארובות קיטור ובוץ מבעבע והאטרקציה המרכזית היא שיש במרכזו נהר חם שניתן לרחוץ בו (Reykjadalur Hot Spring Thermal River),
המסלול מתחיל במגרש החניה ומטפס אל ראשי הגבעות הסמוכות,
לאחר שעוברים את 2 הגבעות הראשונות אפשר לראות מצפון לשביל מפל יפה שנופל לעמק. זהו עמק Djúpagil, והמפל נקרא Djúpagilsfoss.
על ההרים סביב רואים תימרות קיטור שיוצאות מחרכים בהר, ריחות הגופרית והקיטור הסמיך סביב מלמד עד כמה האזור פעיל וולקנית,
בסיום שביל ההליכה מגיעים לנהר. על גדות הנהר נבנו משטחי עץ להליכה כולל עמדות החלפה. אין במקום מלתחות, שירותים או עמדות החלפה סגורות.
סה"כ הליכה עד למקום היא 3 ק"מ אך העלייה בהתחלה די התישה אותנו וההליכה עד אזור הרחצה לקחה לנו שעה וחצי, אני המשכתי לבד עוד קצת לכיוון צפון בתוך העמק בשביל ההליכה המסומן ע"מ לראות את האזורים הגיאותרמיים הנהדרים הנמצאים סמוך למתחם, וחזרתי מהצד השני של הנחל.
לאחר מנוחה והתאוששות אנחנו מתחילים את דרכנו חזרה לחניה אליו הגענו ב- 16:15.
אנחנו חוזרים לכביש מס' 1 חזרה לכיוון מערב ולאחר כ-16 ק"מ פונים דרומה לכביש מס' 39 שהוא גם כביש נוף, בהמשך כביש 38 וכביש 427 שפונה מערבה קרוב לחוף ואנחנו בכניסה לחצי האי רייקאנס (Reykjanes) זהו חצי אי עם מערכת געשית פעילה הנמצאת בקצה הדרום מערבי של איסלנד, בהמשך אנחנו פונים צפונה (כביש מס' 42) לביקור באגם גרנאוואטן (Gígvatnsvatn) שקיבל את שמו מהצבע הירוק יוצא הדופן שלו.
הצבע נובע מרמה גבוהה של גופרית במים ומעומקם. הקוטר של האגם הוא כמה מאות מטרים בלבד (17:30).

חוזרים חזרה דרומה וממשיכים מערבה (כביש 427 ובהמשך 425) לאתר הגאותרמי Gunnuhver Hot Spring לאתר יש 2 כניסות מזרחית ומערבית נכנסנו דרך הכניסה המזרחית, הגענו לחניון ורוח עזה קיבלה את פנינו מלווה בענן עם ריח גופרית חזק, יצאתי לבד לצלם, יש שביל מסודר (מכוסה בענן חם מלווה בריח) שבקושי מאפשר ראות בזמן שחוצים אותו,
והגעתי למרפסת התצפית, קצת צילומים ואני רואה מכוניות מהעבר השני (בדיעבד התברר שיש חניון נוסף – המערבי), אני חוזר לרכב עם המשך השביל (שביל מעגלי) ומספר לכולם את הממצאים.

אנחנו חוזרים לכביש הראשי (425) ופונים מערבה לאחר 1.3 ק"מ יש פניה לכיוון תחנת הכוח במקום (וגם שלט לכיוון המגדלור) ואנחנו פונים ונוסעים לפי השילוט ובצומת T פונים שמאלה לכיוון האתר (ימינה זה למגדלור) ומגיעים לחניון, הרוח כמובן חזקה מאד אבל לא לכיווננו ואנחנו יוצאים לתצפיות בשבילים המסודרים שבמקום
בסיום אנחנו חוזרים בנסיעה לצומת T וממשיכים לכיוון המגדלור של רייקאנס (Reykjanes Lighthouse) – המגדלור העתיק ביותר באיסלנד ולדעת רבים היפה שבהם. במקום חניה מסודרת אבל על סיור בחוף הצוקי ויתרנו עקב הרוח המאד חזקה ולא נעימה.
חוזרים לכביש הראשי וממשיכים צפונה, התחנה הבאה שלנו היא “גשר בין שתי יבשות” (Bridge America - Europe).
חצי האי רייקאנס נמצא בדיוק על חיבורם של שני לוחות טקטוניים, הלוח האירואסיאתי והלוח הצפון אמריקאי. בין שני הלוחות היבשתיים נבנה גשר להולכי רגל מעל אחד הסדקים. הגשר נבנה כסמל לחיבור בין אירופה וצפון אמריקה (19:20).
לאחר מספר צילומים אנחנו ממשיכים צפונה לכיוון קפלאוויק (Keflavik) (19:45), מתדלקים את הרכב ועוד 5 דקות נסיעה מגיעים לתחנת השכרת הרכב שליד שדה התעופה. מחזירים את הרכב וצועדים עם כל הציוד לשדה התעופה שנמצא ליד.
מחכים לפתיחת הצ'ק איין והכל עובר בקלות ובשלום ועכשיו נשאר לחכות לטיסה.
מסלול יום מספר 15
תם יום מס' 15 של הטיול (סה"כ נהיגה 234 ק"מ).

יום מספר 16 של הטיול (יום שבת 18/06/2022)
הטיסה שאמורה לקחת אותנו לווינה נוחתת באיחור וכמובן ממריאה לווינה באיחור של שעה (01:15) אבל למרות הכל נשארו לנו 3 שעות בקונקשן שבוזבזו בהצטיידות של שוקולדים.
הטיסה לארץ המריאה בזמן ובשעות הצהריים המאוחרות נחתנו בארץ, הליך העזיבה של הטרמינל עבר במהירות מדהימה (המזוודות הגיעו למסוע לפנינו), וכאן גם תם טיולנו המדהים לאי המדהים איסלנד.

תמו 15 יום של טיול מדהים בארץ מדהימה שבה הנוף במקום הראשון
Wow Wow Wow

סיכומים
באיסלנד יש המון דרכי עפר (גם חלקים קטנים מכביש 1) רכב 4X4 לכל הטיול הוא בחירה מצוינת (גם אם לא נכנסים לשטחים מחויבי 4X4).
הביטחון האישי של המטיילים גבוה מאד ביחס למדינות אחרות שטיילנו בהם.
הניקיון ושמירת האתרים הם במקום הראשון ולא ראינו שום טיפת לכלוך גם באתרים רחוקים (אף אחד לא משאיר זבל בשטח)
באזור הדרום יש הרבה קטעי דרך של "מדבר" ולפעמים נראה שנוסעים בכביש הערבה שלנו ורק ההרים המושלגים סביב מזכרים לנו שאנחנו באיסלנד.
מזג האוויר – "משוגע" אין יום דומה ליום הקודם וכמו שאחרים רשמו "4 עונות השנה יכולות להופיע ביום אחד"
הישובים בדרך קטנים ומבודדים וכל מה שאנחנו רגילים למצא בהשיג יד לא תמיד נמצא בכל מקום.
מקומות הלינה שישנו בהם היו מצוחצחים ומאורגנים למופת (ארוחות הערב בהן היו במחירים מוגזמים וללא בחירה מרובה).
הכניסה לכל האתרים בחינם ורק ב-4 מקומות היה צריך לשלם דמי חניה (כ-20 ₪ בכל פעם)
האיסלנדים מאד אדיבים ורובם יודעים אנגלית

עלויות
טיסות הלוך ושוב (כרטיסים ניקנו ישירות מלופטהנזה)      912$                       866€
מלונות (15 לילות) ורכב לזוג (דרך איסלנד האחרת)                                        6,060€
אטרקציות שיט + אופנועי שלג (דרך איסלנד האחרת)      79,980   ISK         590€
מזון ודלק (דלק – חצי מהעלות הכוללת)                        153,964 ISK         1,190€
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
סה"כ          8700€

נסיעה

סה"כ עשינו בטיול (בשני הרכבים יחד)                4243 ק"מ
דלק                                                              323 ליטר סולר    (ממוצע 13.14 ק"מ לליטר)

צילומים

סה"כ עשינו בטיול 4550 תמונות (פה ראיתם פחות מ-10%)

ולסיום תודה מיוחדת לניר ולכל צוות
Another Iceland שכל תיכנוני הנלווים (רכב, מעבורת, לינות וההצעות לשיפור חלק מהמסלול שתכננתי) היו מצוינים!