יום חמישי, 31 באוקטובר 2019

ספרד - מדריד 10/2019

אל מדריד הגענו לאחר טיול של 8 ימים בצפון המדינה
תכנון הטיול נקבע כך שב-12/10 אנחנו נהיה במדריד זה יום מיוחד (יום גילוי אמריקה) ויש במדריד מצעד צבאי ועוד הרבה אירועים.
 מפת מדריד ואתריה
אז כפי שרשמתי בפוסט הקודם אנחנו הגענו למדריד לאחר יום נסיעה ארוך (מ-סנטיאגו דה קומפוסטלה) בשעות הערב ישירות לחניון אוויס, פרקנו את הרכב לקחנו את הציוד והמזוודה וצעדנו דרך Plaza del Callao ו- Puerta del Sol עמוסי התיירים לעבר מלוננו שנמצא צמוד ל- Plaza de Jacinto Benavente מרחק של כ-1 ק"מ מהחניה.
למלון הגענו בסביבות השעה 20:00 התארגנו ויצאנו לסיבוב בסביבה הקרובה של המלון כולל ארוחת ערב טובה באחת מהמסעדות באזור.

יום שבת 12/10/2019 (היום הראשון)
התעוררנו לבוקר נעים 09:30 – 20 מעלות וירדנו ישר ל- Plaza de Jacinto Benavente לחטוף משהו לארוחת הבוקר, ומה יותר טוב מצ'ורוס וקפה?
והתחלנו לצעוד לכיוון אזור המצעד הצבאי שהתקיים ב- Paseo de la Castellana ויתחיל מאצטדיון סנטיאגו ברנבאו לכיוון דרום, תחנה ראשונה שאנחנו עוברים בדרך היא כיכר סול (Puerta del Sol)
 Puerta del Sol
ומהכיכר ממשיכים לכיכר נוספת עם מזרקה של אריות שסוחבים כרכרה "פלאסה דה סיבלס" (Fuente de Cibeles),
"פלאסה דה סיבלס" (Fuente de Cibeles)
ומן הכיכר הזאת מתחילים לצעוד לכיוון צפון לעבר אזור המצעד. השדרה רחבה מאד (Paseo de Recoletos) ולאט לאט מצטרפים עוד ועוד תושבים נושאי דגלים ודגלונים וכולם בכיוון אחד – למצעד, כמובן שבדרך יש גם הרבה רוכלים שמוכרים דגלים למי שרוצה ועדיין אין לו.
אנחנו מגיעים לכיכר Colon (Monument to Christopher Columbus) שהמונומנט שבמרכזו מזכיר לכולם "מי גילה את אמריקה",
Monument to Christopher Columbus
בהמשך הדרך צפונה השדרה משנה את שמה ל- שדרת קסטיאנה, ואנחנו ממשיכים צפונה, הקצה הדרומי של המצעד הוא ב- Plaza San Juan de la cruz ומכיכר קולון הכבישים כבר חסומים לתנועת רכבים והצפיפות ממשיכה לגדול, אך המשטרה לא מרשה ללכת על הכביש למרות שאין תנועה (פנויי לרכבי חרום ואח"מים), הגענו לקצה הדרומי של המצעד.
  Plaza San Juan de la cruz
במקום כבר המון אנשים שתפסו מקומות מבעוד מועד ואנחנו ממשיכים עוד קצת צפונה עד לגשר של Calle de Joaquín Costa שחוצה את השדרה מלמעלה (על הגשר אסור לעלות) ומוצאים עמדה די נוחה לצפות במצעד, נשאר עכשיו להמתין לבוא המצעד.
 ממתינים לתחילת המצעד
המצעד מתחיל בשעה 11:00 במטס (כנראה מעל בימת הכבוד) שחצה את השדרה מצפון לנו ואשאיר בשמיים שובלי עשן בצבעי דגל ספרד ובקושי הספקנו לראות אותו. ולאחר מכן 2 צנחנים שיורדים מהשמיים עם דגל ספרד, ומתברר (בערב שראינו טלוויזיה) אחד מהם נשאר תלוי אל אחד מעמודי התאורה ברחוב עד שחולץ.
עכשיו נשאר להמתין להמשך, והוא מגיע מהר מאוד במטס אווירי שעובר מדרום לצפון לאורך השדרה של כל סוגי המטוסים קרב, תובלה, מסוקים, הגנה אזרחית, כיבוי והצלה, משטרה ושאר הכוחות האזרחיים שיש ברשותם כלי טייס.
קולז של המטס
בסיום המטס מתחיל המצעד על הקרקע ולא נותר לנו אלה להמתין עד שיגיע לאזור בו אנחנו עומדים, לקראת השעה 12:00 מגיע המצעד אלינו ובהתחלה הכלים הממונעים (חלקם נוסעים וחלקם על מובילים) של כל כוחות הביטחון וההצלה
ולאחר מכן מתחילים להגיע הצועדים של כל יחידות הצבא וכוחות הביטחון וההצלה.
המצעד מסתיים ב-12:40 במטס שמשאיר שובל עשן ועובר מצפון לדרום.
רכב המלך עוזב את המקום
עכשיו כולם מתחילים להתפזר, ואנחנו מתחילים לחזור לכיוון דרום 3 ק"מ הליכה
שער אלקלה (Puerta de Alcalá)

ואנחנו מגיעים ל-פארק בואן רטירו (Parque de El Retiro), הפארק הוא הריאה הירוקה של מדריד ואנחנו דבר ראשון מתיישבים לשתות משהו קר (חם בחוץ)
ולאחר מכן עושים סיבוב בפארק, וכיוון שהיום יום חג הפארק מלא המטיילים, תושבים ותיירים.
אנדרטת אלפונסו ה-12 (Monumento a Alfonso XII)
Fuente de los Galápagos
Palacio de Cristal
בסיום הסיבוב (15:15) אנחנו צועדים (כחצי שעה) חזרה למלוננו למנוחה קצרה לקראת הערב.
בסביבות השעה חמש וחצי אנחנו יורדים מהמלון ישירות לכיכר שליד המלון (Plaza de Jacinto Benavente), במקום צעדה של משלחות דרום אמריקניות בשלל צבעים שעוברות בכיכר (מכיוון כיכר סול לכיוון דרום), חגיגה שלמה של צבע ומוזיקה.
מצעד המשלחות מדרום אמריקה
בסיום המצעד אנחנו פונים לכיוון כיכר מאיור (Plaza Mayor), מסיירים בכיכר שמלאה בפעילות בכל הגוונים
כיכר מאיור (Plaza Mayor)
ופונים לעבר השוק המפורסם של סאן מיגל (Mercado de San Miguel) שנמצא ממש ליד הכיכר, סיור קצר בשוק (דגם מוקטן "מאד" של השוק בברצלונה)
שוק סאן מיגל (Mercado de San Miguel
ויוצאים ממנו לכיוון הארמון המלכותי (Palacio Real de Madrid) שנמצא אף הוא בקרבת מקום, התור של הכניסה לארמון מוציא לנו את כל החשק לעמוד בו ואנחנו מצלמים ומצטלמים מעבר לגדר ועל מדרגות הקתדרלה,
הארמון המלכותי (Palacio Real de Madrid)
קתדרלת אלמודנה (Catedral de Santa María la Real de la Almudena
בינתיים השמש שוקעת ומרחוק נראים ענני גשם שהם קרבים ובאים,
התור לכניסה לארמון לא נגמר
הקתדרלה מוארת בחושך
עשינו סיור בתוך הקתדרלה וחזרנו חזרה לכיכר מאיור דרך Plaza de la Villa ומשם לכיוון מלוננו כאשר סופת ברקים מתקרבת במהירות עלינו (ובטח איתה גם הגשם שראינו מרחוק).
אנחנו מחליטים לאכול ארוחת ערב בפיצרייה שנמצאת סמוך מאד למלון, ואיך שהתיישבנו בפנים ארובות השמיים נפתחו וגשם זלעפות התחיל לרדת, מזל שתפסנו מקום כי מיד הפיצרייה התמלאה באנשים שברחו מהגשם,
האוכל והפיצה היו מצוינים ובסיום חזרנו ברגל תוך דקותיים ישר למלון.
דבר נוסף שיש ברחבי מדריד אלה פסלי בובות בשלל צבעים וקישוטים, בברור באחת מהחנויות שבובה כזאת היתה בפתחה מתברר שחילקו בובות כאלה להרבה אמנים וכל אחד עיצב את הבובה ע"פ ראות עיניו ודמיונו, ואנחנו עשינו אוסף של צילומי בובות מרחבי העיר.
 הבובות ברחבי מדריד
תם היום הראשון שלנו במדריד

יום ראשון 13/10/2019 (היום השני)
יום חדש בהיר ונעים ואנחנו בדרכנו (5 דקות) לכיכר סול ע"מ לקחת את הרכבת התחתית לכיוון תחנת הרכבת שנקראת Moncloa שלידה נמצא שער הניצחון של מדריד (Arco de la Concordia) וגם מגדל התצפית Faro de Moncloa.
קונים כרטיס יומי לרכבת התחתית בעזרתה האדיבה של הדיילת שנמצאת ליד האוטומטים לממכר כרטיסים, ואנחנו כבר על התחתית לכיוון צפון.
כאשר אנחנו יוצאים מהתחתית מתנוסס יש מולנו מגדל התצפית, שער הניצחון, משרד ההסברה לאזרח ומטה חיל האוויר.
 משרד ההסברה לאזרח
מטה חיל האוויר
אנחנו פונים ישירות לכיוון מגדל התצפית (Faro de Moncloa)
רוכשים כרטיסים ועולים במעלית ישר למעלה, מלמעלה תצפית יפיפייה על מדריד אבל השמש קצת פוגעת בראות ואולי עדיף היה להגיע אחה"צ אבל לא בדקנו את הנושא הזה.
Faro de Moncloa
לאחר הירידה מהמגדל אנחנו עושים עוד כמה תמונות למגדל ולמבנה מוזאון אמריקה שנמצא בצמוד אליו
מוזאון אמריקה
ופונים חזרה לכיוון הכיכר ממנו הגענו, עוברים ברגל ליד מטה חיל האוויר של ספרד
וממשיכים ללכת לכיוון הרכבל (Teleférico de Madrid) של מדריד שנמצא כק"מ מאיתנו, מתברר שהרכבל מתחיל לעבוד החל מהשעה 12:00 אבל אנשים ממתינים כבר בחוץ ואנחנו הצטרפנו להמתנה של כ-20 דקות עד לפתיחת הדלתות, קנינו כרטיס הלוך ושוב כי לא ראינו טעם לחזור ברגל כי כבר נהיה חם ואין אתרים משמעותיים בדרך חזרה.
10 דקות נסיעה ברכבל שעובר מעל היער הטבעי שממערב לעיר (Casa de Campo), שבו גם נמצא גן החיות של מדריד ולונה פארק ענק, אנחנו יורדים בתחנה עושים סיבוב רגלי קצר מסביב כולל עליה לתצפית מגג התחנה
Teleférico de Madrid
ועולים לקרונית שמחזירה אותנו חזרה לעיר (נ.ב. השנה חוגג הרכבל 50 שנה לקיומו).
נהר Manzanares שעובר במדריד
לאחר הירידה מהרכבל אנחנו פונים לעבר גן הוורדים שנמצא בסמוך (Rosaleda Gardens) ואותו ראינו מהרכבל,
גן הוורדים (Rosaleda Gardens)
לאחר סיור בשבילי הגן והתבסמות מהריח של שפע סוגי הוורדים והשושנים שבמקום אנחנו יוצאים מהגן ופונים לטפס לגבעה שליד לכיוון "מקדש דבוד", במרומי הגבעה, לפני המקדש, (Quiosco de la Música) אנשים רוקדים "ריקודי עם" עם מדריכה (ריקודי מעגל וזוגות)
ואז המדריכה מחליטה ללמד ריקוד חדש אומרת שקוראים לו "אורה מדורה" (קשה לכתוב את ה"ר" המתגלגלת) לקח לנו רגע להבין שהכוונה ל"הורה מדורה" הריקוד שלנו והשיר שלנו ושרי מצטרפת לרוקדים.
מכאן אנחנו ממשיכים למקדש דבוד (Templo de Debod) שהוא מקדש מצרי עתיק שנבנה במקור בדרום מצריים והועתק למדריד, במקום גם תור ארוך מאד לכניסה ואנחנו מסתפקים במבט מסביבו ונהנים מהשלכת שמסביב למקדש.
מקדש דבוד (Templo de Debod)
הגינה סביב מקדש דבוד
אנחנו ממשיכים בטיולנו ויורדים מהגבעה לכיוון כיכר אספניה (Plaza de España) אך מתברר שכל הכיכר נמצאת בשיפוצים ומוקפת בגדרות כך שגם אי אפשר לראות כלום ממה שיש בפנים.
כיכר אספניה (Plaza de España)
זה גם הזמן לאכול משהו (14:10) ואנחנו נכנסים למסעדה קטנה ונחמדה שליד הכיכר (Faborit Plaza de España)
ולאחר הארוחה ומנוחה קצרה אנחנו פונים לעבר הרכבת התחתית
ונוסעים תחנה אחת לכיוון שער הניצחון (שרי מחפשת נעלים נוחות) לחנות Decathlon Princesa שראינו שהלכנו בדרך לכיוון הרכבל, הסתובבנו בחנות ושרי לא מצאה את מבוקשה ופנינו חזרה לרכבת תחתית ולקחנו את הרכבת עד כיכר סול ומשם ברגל (5 דקות) למלוננו למנוחה.
לקראת ערב (18:00) יצאנו מהמלון ברגל לכיוון שער טולדו (Puerta de Toledo) רוב הדרך הייתה בירידה ומשמעות הדבר שאחר כך יש לעלות, שוק אל ראסטרו (El Rastro) כבר סגור בשעות האלה, לשער הגענו לאחר כ-20 דקות הליכה,
שער טולדו (Puerta de Toledo)
הקפנו אותו וצילמנו מכל הכיוונים והתחלנו לעלות לכיוון Basilica of San Francisco el Grande, Madrid וגינת הוורדים שצמודה אליה
Basilica of San Francisco el Grande, Madrid
הבזיליקה עצמה הייתה סגורה ואנחנו ממשיכים במעלה הרחוב לעבר הגשר שעובר מעל Calle de Segovia  (Viaducto de Segovia), ירדנו דרך הגינה שליד (Muralla Árabe Garden) לתחתית הגשר
Viaducto de Segovia
ולאחר מספר צילומים פנינו לעבר הנהר וגשר סגוביה (Segovia Bridge).
לאורך הנהר נמתחת טיילת יפה להולכי הרגל, ליד הגשר גם 2 בריכות נוי שונות,
גשר סגוביה (Segovia Bridge)
ואנחנו הולכים לאורך הטיילת לכיוון צפון (סיור גשרים),
עד ל-Puente del Rey, המזרקה היפה שלידו (Vargas Fountain) והשער שבינהם (Puerta del Rey)
Puerta del Rey
Puente del Rey
השמש שוקעת ואור הדמדומים רק מבליטים את האתרים הנ"ל, האורות נדלקים וממול בולטת בקו הרקיע קתדרלת אלמודנה שצמודה לארמון המלכותי,
תצפית לכיוון העיר מ-Puente del Rey
מכאן אנחנו עולים לעבר שער ויסנטה (Puerta de San Vicente)
שער ויסנטה (Puerta de San Vicente)
ותחנת הרכבת הגדולה שלידו
במקום גם מרכז קניות עם המון מסעדות (Príncipe Pío),
מרכז קניות עם המון מסעדות - Príncipe Pío
זה הזמן והמקום גם לאכול ארוחת ערב, מכל המסעדות במקום בחרנו מסעדה סינית שיש בה כל סוגי האוכל עם שרות עצמי ובסגנון "אכול ושתה כפי יכולתך" (היה ממש מצוין).
בסיום הארוחה ירדנו לרכבת תחתית ולקחנו אותה (עם תחנת ביניים להחלפה) לכיכר סול ומשם ברגל למלון שלנו.
תם היום השני שלנו במדריד

יום שני 14/10/2019 (היום השלישי)
קמנו לעוד יום יפה ואנחנו בדרך לכיוון הרכבת התחתית בכיכר סול, למרות כל התכנונים כנראה לא הסברנו את עצמנו לדיילת מספיק טוב והיא הפנתה אותנו לרכבת (לא למטרו) שנמצאת עמוק למטה (גם יותר יקר וגם פחות נוח)
לכיוון Atocha רק שיצאנו (עד שיוצאים מהתחנה הזאת לוקח קצת זמן) הבנו שטעינו אבל לא נורא נשנה קצת את המסלול המתוכנן.
Atocha Monument 11 March Memorial
דבר ראשון פנינו ל- McDonald's Atocha לארוחת בוקר של קפה ומאפה (ושירותים) ולאחר מכן עלינו דרך שדרת דוכנים שהיו סגורים (Calle Claudio Moyano) לכיוון המצפה המלכותי (Royal Observatory of Madrid) שהתברר שהמקום בכלל סגור כבר הרבה זמן, וירדנו מהצד השני לעבר מוזאון השטיחים המלכותי (Fundación Real Fábrica de Tapices) באמצע הדרך התחיל גם לרדת גשם, נכנסנו למוזאון
מוזאון השטיחים המלכותי (Fundación Real Fábrica de Tapices)
ומתברר שאפשר להסתובב רק עם סיור מאורגן כשהסיור הבא הוא רק בעוד שעה, עשינו רגע חושבים והחלטנו לוותר על המקום, הגשם הפסיק ופנינו חזרה לכיוון Atocha Monument שליד תחנת הרכבת ומשם המשכנו לעבר הכניסה לגנים הבוטניים המלכותיים (Real Jardín Botánico),
איך שנכנסנו לגנים הגשם התחיל מחדש ומצאנו מסתור תחת עץ עבות עד יעבור זעם (שעבר די מהר),
בגנים הבוטניים המלכותיים (Real Jardín Botánico)
הסתובבנו ברחבי הגן ומזג האוויר גם התחיל להשתפר והתחיל להיות חם, בסיום הסיור יצאנו מהגן
Plaza Murillo
ופנינו לכיוון פארק בואן רטירו (Parque de El Retiro) לחלק הדרומי שאותו לא ראינו ביום הראשון במדריד,
עברנו בין תעלות המים הפסלים והמזרקות, מזג האוויר התבהר והשלכת נראתה במלא עוצמתה.
Fuente del Ángel Caído
עברנו ליד ארמון הזכוכית והגענו לאגם הגדול, כאן עשינו הפסקת אוכל (14:00),
בסיום פנינו לכיוון השער הראשי של הפארק (The Madrid Park Gate)
Fuente de los Galápagos
אנדרטת אלפונסו ה-12 (Monumento a Alfonso XII)
Puerta de España
ויצאנו לרחוב Calle de Alfonso XII ומכאן לכיוון "שער אלקלה", כיכר סילבס וכיכר סול לעבר מלוננו למנוחה קצרה (16:00).
Fuente de Cibeles
Palacio de Comunicaciones
Edificio Metrópolis
בערב לקראת השעה שש ירדנו מהמלון בחוץ החורף חזר,
Puerta del Sol
וזה הערב האחרון שלנו בעיר, אנחנו יורדים לעבר כיכר סול ופנינו לחנויות שמהצד השני של הכיכר (שרי עדיין מחפשת נעלים) חנויות כולבו זה מקום מצוין להסתובב בזמן גשם רק חבל שזה עולה הרבה כסף (חחח קמצן וחסכן ושונא קניות) נעליים נמצאו (סוף סוף)
והופ יש כאן גם אגף שלם של Desigual,
כמה חבל שחנויות הכולבו לא עושות פינות ישיבה לגברים שממתינים, העיקר שבסוף נראה טוב האושר על העיניים.
וחזרנו למלון לשים את הקניות.
חסרה לי נקודת ציון אחת, והיא Kilómetro Cero ויצאנו לחפש אותה, מתברר שעברנו לידה מספר פעמים אבל לא שמנו לב כי היא נמצאת בקצה המדרכה,
הצטלמנו עליה ופנינו לחפש מקום טוב לאכול את ארוחת הערב האחרונה במדריד, התלבטנו קצת מה לבחור והבחירה נפלה על מסעדה שנראתה לנו מאד מיוחדת Bodegas Melibea)) גם מבחוץ וגם מבפנים,
מסעדה קטנה בלי הרבה שולחנות אוכל טעים ושרות מצוין (בחירה סופר מוצלחת לערב הסיום) אכלנו טוב, שתינו טוב ונהנינו
מסעדה מיוחדת Bodegas Melibea))
ובסיום חזרה לחדר (100מ' סה"כ). עכשיו צריך לארגן ולארוז את כל הציוד שלנו שיהיה מוכן למחר בבוקר.
תם היום השלישי שלנו במדריד

יום שלישי 15/10/2019 (היום הרביעי)
בוקר חדש, הטיסה שלנו בצהריים אבל גם צריך להגיע לשדה התעופה, ואנחנו בדרכנו לכיכר סול עם כל הציוד שלנו, ברור קצר (ע"מ לא לטעות) ומתברר שעקב שיפוצים יש שינויים, הבחור ליד האוטומטים שואל לאן אנחנו צריכים ומסבירים לו שלטרמינל מס' 4 ומתברר שהתחתית לא מגיעה לשם כרגע וצריך לקחת את הרכבת, יורדים (מתחת לתחתית) לרכבת ומבררים שוב, ונכון צריך רכבת אבל בגלל השיפוצים מחליפים רכבת באמצע, לא נורא קונים 2 כרטיסים ועולים לרכבת, או יותר נכון נדחפים עם המזוודה והציוד ובתוך הרכבת כולם כמו סרדינים ואפילו לצלם אי אפשר היה, הגענו לתחנה של חילוף הרכבות, איזה יופי אפשר לנשום, ואנחנו בדרכנו לרציף האחרון ע"מ לקחת את רכבת ההמשך, הרכבת ריקה כמעט לגמרי ומתברר שהיא נוסעת רק תחנה אחת מאיפה שירדנו לטרמינל מס' 4 וחזרה.
הרכבת המשך ריקה כמעט לגמרי
הגענו בזמן ה"צ'ק איין" עבר במהירות ובקלות וכך גם שאר הביקורות ולא נשאר אלה להמתין לטיסה שיוצאת בזמן.