יום חמישי, 31 באוקטובר 2019

ספרד - פיקוס אירופה ומפרץ ביסקיה

זה אחד הטיולים שתוכננו זמן רב מראש, חיכה בסבלנות במגירה להזדמנות למימוש.
הדגש בטיול – פיקוס אירופה (Picos del Europa) ומדריד (Madrid) ובדרך נראה מה אפשר לראות.
התאריך נקבע כך שסוף הטיול יהיה במדריד כאשר ב-12/10 חייבים להיות במדריד, זהו יום גילוי אמריקה ובעיר יש מצעד צבאי וחגיגות לאורך כל הסופ"ש.
מפת אזור הטיול
אם התקרב מועד הטיול התברר שיש פסטיבל גדול בעיר בורגס (Burgos) בסופ"ש הראשון של הטיול והמסלול שונה בהתאם.
דבר נוסף התגלה לי בהמשך הטיול וגרם לשינוי נוסף במסלול ועל כך בהמשך הסיפור.
קצת על מטרת המסלול
פיקוס אירופה -
הוא רכס הרים הנמצא בתחומן של שלוש קהילות אוטונומיות של ספרד: אסטוריאס, קנטבריה וקסטיליה ולאון. הרכס הוא חלק מהרכס הגדול יותר של ההרים הקנטבריים. זהו אזור רב גוני: פסגות מרהיבות מול גאיות תהומיים, מפלי מים, אגמים קטנים חבויים בצל הרים, מגוון של בעלי חיים וכפרים קטנים שהמאות האחרונות פסחו עליהם.
את השמורה חוצים (בקצוות) 2 כבישים מדרום לצפון וכביש מרכזי שמגיע "לשום מקום" (Caín de Valdeón) כמו כן כביש צפוני ואחד דרומי, ועוד כמה כבישים מתפצלים
מפרץ ביסקיה - מפרץ ביסקאיה הוא מפרץ באירופה, בצפונו של האוקיינוס האטלנטי, לאורך חופיה המערביים של צרפת וחופיה הצפוניים של ספרד, והקרוי על שם מחוז ספרדי בעל אותו שם. בספרדית מכונה חלקו הדרומי בלבד של המפרץ בשם הים הקנטברי, ומקורו של זה מהשם הלטיני בן המאה ה-1 לפנה"ס "סינוס קנטברורום" על שמם של השבטים הקנטבריים.
החוף הצפוני של ספרד משופע במפרצים קטנים, מצוקים גבוהים וכפרים קטנים לערכו.

הטיול
היום הראשון (יום שישי 04/10/2019)
הטיסה- טיסת אל-על ישירות למדריד, מועד ההמראה 05:30 מכיוון שזה מיד לאחר ראש השנה והתקופה הבוערת" של החגים הקדמנו והגענו 3 שעות לפני מועד ההמראה לשדה, את פנינו קיבל טרמינל (3) כמעט ריק ותוך 25 דקות היינו ברחבת הדיוטי לאחר מסירת המזוודה ומעבר כל הבדיקות, בדלפק סידרו לנו לשבת ביחד ליד חלון בשורה ה-5 לאחר הביזניס (שורה 25 של המטוס), איזה כיף.
העלייה למטוס התבצעה בזמן אך אויי בשורה 25 בצד ימין אין חלון!!
הטיסה יצאה בזמן ולאחר כ-5 שעות נחתנו במדריד, בטרמינל מס' 4, הבידוק היה מהיר המזוודה הגיע ופנינו לקבלת הרכב וגם זה עבר בקלות ובמהירות.
מתחילים בטיול (11:00), הכל על הרכב, הטאבלט נפתח ונקודה מס' 1 מסומנת על המפה (מגדירים לגוגל מפ "ללא כבישי אגרה") ויוצאים לדרך.
תחנה ראשונה Caín de Valdeón אגם שנוצר ע"י סכר גדול ונמצא בדרך ל-אל אסקוריאל, עוצרים בחניון ליד הסכר, מסיירים ומטיילים על הסכר וחוזרים לרכב,
 הרכב שלנו
 Caín de Valdeón
נוסעים דרומה וחוצים את הגשר הגדול לכיוון מערב לעבר אל אסקוריאל (el Escorial)
ואנחנו אחרי נסיעה קצרה מגיעים למנזר הענק (Monasterio de San Lorenzo El Real), שעת צהריים ולא העונה אז אין בעיה למצוא חניה מול המנזר.
 קצת מספרים על המבנה
המבנה המלבני העצום באורך של לא פחות מ-207 מ' וברוחב של 161 מ'. בפינות המבנה 4 מגדלים בגובה של 55 מ' ומגדלי הפעמון בגובה של 72 מ' וכיפתה של הבזיליקה 92 מ'. לא פחות מ-24 ק"מ של מסדרונות מכיל הבניין, 1600 ציורים ומעל 500 ציורי קיר ותקרה מפארים את המבנה המדהים הזה.
במהלך השנים סבל המקום מאש וניסיונות ביזה של יצירות האומנות אך ולמרות הכול נשאר המקום כאנדרטה רנסנסית המדהימה והמרשימה בעוצמתה. האתר הוכר כאתר שימור מורשת עולמי.
נכנסנו לתוך הכנסייה במתחם הענק (שאר המקומות היו סגורים או בגלל שעת הצהריים או מסיבה אחרת). סיירנו קצת בסמטאות שמסביב וחזרנו לרכב.
הבזיליקה מרשימה. גובה הכיפה הוא 92 מטר והיא נתמכת בארבעה עמודי ענק. על הקירות ציורים מחיי ישו. בקפלה סמוכה נמצא פסל שיש מפורסם של ישו הצלוב שפוסל על ידי בנוונוטו צ'ליני ב-1562. ב-2 בנובמבר 1984 הכריז ארגון אונסק"ו על אל אסקוריאל כאתר מורשת עולמית.

בסמטאות  הישוב

אנחנו ממשיכים בטיול שלנו לעבר עמק הנופלים (El Valle de los Caídos),
עמק הנופלים (El Valle de los Caídos)
אתר מונומנטאלי הממוקם כ-45 ק"מ צפונית מזרחית לבירה מדריד ברכס הרי גואדאראמה (Guadarama). וכ-15 ק"מ מאל אסקוריאל, אתר ההנצחה לחללי מלחמת האזרחים הספרדית.
מלחמת האזרחים של ספרד, שהתקיימה בין השנים 1936-1939 הייתה מלחמה קשה עם המוני קרבנות. אחד מאתרי ההנצחה לקרבנות המלחמה וללא ספק המרשים שבכולם, בכדי לכבד ולהלל את זכר הנופלים במלחמת האזרחים. מתוך כוונה שהמונומנט ישמש כאנדרטה של מחילה והשכנת פיוס ושלום בין הצדדים הלוחמים. האבסורד בבנייה זו , מי שבנה היו אלה דווקא האסירים הפוליטיים שלקחו חלק בעיקר בחפירה. העבודה החלה בשנת 1940 ונמשכה לא פחות מ-18 שנים.
המקום מורכב מרחבה גדולה מאד, שעליה תכננו לקיים מהרגע הראשון טקסים ראוותניים, לזכר הנופלים ולהאדרת השלטון החדש. אבל טקסים אלו מעולם לא התקיימו ולאחר טקס הפתיחה המקום לא נוצל יותר. עוד במתחם נמצאת הכנסייה הארוכה ביותר בעולם. זוהי בזיליקה באורך של 262 מטרים. היא נחצבה בסלע בעומק של 250 מטר, על ידי אסירים רפובליקנים. הבנייה הייתה קשה מאד ורבים מהם מצאו את מותם בזמן בנייתה. מעל הדלת שבפתח הכנסייה תוכלו לראות את פסל הפִּיֶיטַה של חואן דה אַוָורוֹס (Juan de Avaros). מעל הכנסייה, תוכלו לראות את הצלב הענק, המתנשא לגובה של 150 מטרים מעל לגבעה רמה. את הצלב הזה ניתן לראות ממרחקים. הרעיון להקמתו הגיע מהגנרל פרנסיסקו פרנקו, שבמלאת שנה לניצחונו ולהשתלטותו על ספרד, הודיע על כוונתו להקים אתר מיוחד, שבו יונצחו חללי המלחמה. מטרתו הייתה לנסות לשקם את האומה הפצועה ולהחזיר אותה ליציבות. זאת לאחר טראומת מלחמת האזרחים, שבה נפגעו רבים מאזרחי ספרד, הן בצבאו של פרנקו והן מקרב מתנגדיו. 40,000 חיילים שנלחמו באותה המלחמה, משני המחנות גם יחד, נקברו כאן. האנדרטה שנחנכה בשנת 1959 חושפת את עוצמת מחשבותיו המגלומניות של פרנקו
הכניסה לכיוון העמק כרוכה בתשלום אך לא זה מה שיעצור אותנו גם שהשומר אמר בכניסה שהמנזר סגור.
הגענו לאחר נסיעה קצרה בעליה לרחבה הגדולה שליד בסיס הצלב, מצד אחד של הכביש מלון ומסעדה, ומהצד השני מתנשא הצלב הענק ומתחתיו המנזר הסגור,
לאחר סידרת צילומים המשכנו בכביש המתפתל כלפי מטה והגענו לחניון שמתחת לרחבה הגדולה והבזיליקה שחצובה בתוך ההר, עלינו ברגל לרחבה וצילמנו את הכניסה והרחבה (אסור לצלם בפנים!),
עברנו את הבדיקות הביטחוניות (תיקים וכד') ונכנסנו לתוך הבזיליקה שחצובה לעומק מתוך ההר מתחת לצלב הגדול (Basílica de la Santa Cruz del Valle de los Caídos), למי שבכל זאת חושב לצלם אז יש שומרים חמושים בכל מקום ולא כדאי להתעסק איתם,
2 תמונות של המקום מבפנים מהאינטרנט
לאחר סיום הסיור חזרנו לרכב ויצאנו מן המתחם. אנחנו פונים צפונה לכיוון כביש M-601 לכיוון ארמון לה גראנחה  (Palacio Real De La Granja
Fuente de los Geologos
בדרך אנחנו עוצרים לתצפית על הגשר העתיק ליד Fuente de la Cantina ועושים סיבוב רגלי קצר (הלוך ושוב) לאורך הנחל,
Fuente de la Cantina
בהמשך אנחנו מגיעים לאחר נסיעה לא ארוכה לארמון (16:00) ויוצאים לסיור בגנים המפורסמים שלו.
ארמון לה גראנחה  (Palacio Real De La Granja)
ארמון נוסף שנקשר בשמו של המלך פיליפ החמישי מלך בורבון הראשון שכיהן בספרד. ממוקם בעיירה וכאן כדאי להתעכב בעיקר בגנים שמסביב שמזכירים מעט את גני ורסאי. היה זה לאחר שהמלך פיליפ הגיע לבקר באזור והתפעם מיופיו של האזור והוא מחליט להקים במקום ארמון. את בניית הארמון מתחילים בשנות העשרים של המאה ה-18 והעבודה מסתיימת כעבור קצת יותר מ-3 שנים ,בשנת 1723 .
את העבודה והעיצוב מלווים אדריכלי גנים ועיצוב של כאן הגיעו מוורסאי בצרפת. לא בכדי מכונה המקום וורסאי הקטנה.
בכניסה לארמון גלריית פסלים, כשמלכת שוודיה כרסטינה נפטרה היה בין הרכוש שצברה אוסף הפסלים, נציגו של המלך רכש את תכולת האוסף של המלכה השוודית, חלקם מוצגים כיום במוזיאון הפראדו וחלקם כאן בארמון בלה גראנחה. אך ללא ספק, הדבר שהופך את המקום למיוחד ומרשים הם הגנים שעוטפים את הארמון , הגן משתרע על פני גבעה הנופלת לכיוון הארמון ומלאה במזרקות מים, שיצרה זרימת מים קבועה כתוצאה מכוח נפילתם של המים.
בגנים היפים ניתן למצוא מספר רב של מזרקות מעניינות ופסלים שמפוזרים בשדרות ובכיכרות שברחבי הגן. מי המזרקות זורמים מבריכת נפטון אל המפל החדש ומסיימים את המסלול במזרקת התהילה שמעלה אותם לגובה של 40 מטר                        אתר האינטרנט
ארמון לה גראנחה  (Palacio Real De La Granja)
המראה קצת מאכזב לעומת התיאורים, המזרקות לא עובדות וחלק מציפוי הפסלים מתקלף. נראה שהרבה זמן לא טיפלו במקום (עשבים גדלו בחלק מבריכות המזרקות היבשות), למרות הכל המקום מרשים מאד.
לאחר סיום הסיור בגנים עשינו הפסקת קפה ברחוב שמוביל לארמון
ומשם לרכב ונסיעה למקום הלינה שלנו עליו הגענו ב-17:30.
את מקום הלינה ב- La Lastrill  בחרנו שיהיה קרוב (מאד) ל- סגוביה (Segovia), שתהיה לו חניה וקל להגעה ויציאה מהאזור. והכן המקום לא איכזב (Hostal El Mirador).
לאחר התארגנות קצרה במלון נסענו לכיוון העיר סגוביה (10 דקות נסיעה),
אמת המים של סגוביה (Aqueduct of Segovia)
חניה מצאנו ב- Plaza San Esteban ויצאנו לשוטט בעיר העתיקה סיור ערב
Plaza San Esteban
הקתדרלה של סגוביה (Segovia Cathedral)
סיירנו גם ברובע היהודי
וגם סיור חשיכה בעיר העתיקה.
אמת המים של סגוביה (Aqueduct of Segovia)
שביניהם ארוחת ערב באחת המסעדות שבעיר העתיקה.
הקתדרלה של סגוביה (Segovia Cathedral)
Plaza Azoguejo
בסיום הסיורים נסענו עייפים מאד ומרוצים חזרה למלון ללילה ראשון בספרד.
תם היום הראשון של הטיול.

יום מס' 2 (יום שבת 05/10/2019)
התעוררנו לפני שמונה בבוקר בחוץ עוד חושך, זריחה לפי גוגל ב-08:17, ירדנו ב-08:30 למסעדה מתחת למלון ע"מ לאכול ארוחת בוקר ובחוץ הפתעה מאחורי הקתדרלה של סגוביה ממריאים כדורים פורחים אני עולה מיד לחדר להביא את המצלמה ובחוץ החגיגה בעיצומה,
צילומים מפה ומשם ונכנסים לאכול, בסיום הארוחה אין זכר לכדורים.
אנחנו עוזבים את המלון ויוצאים עם הרכב לעשות "השלמות" בסגוביה, אמת המים באור יום מלא
וכל האזור של האלקסר של סגוביה (Alcazar of Segovia). עולים לתצפית על המבצר
האלקסר של סגוביה (Alcazar of Segovia)
תיאור כללי: מבצר אלקסר הינו אחת מהטירות המפורסמות ביותר בספרד, מהמאה ה14. הטירה שוכנת על הר גבוה, מעל מפגשי הנהרות ארסמה וקלאמורסי, שצריחיה והתעלות המקיפות אותה מעניקים לה מראה הלקוח מאחד מסרטיו של וולט דיסני. טיפוס אל מגדל הפעמונים, כ200 מדרגות תלולות וצרות, יוביל אתכם אל תצפית פנורמית מרהיבה על העיר. המבצר היה מקום מושבם של מלכי קסטיליה והוא שופץ רבות במהלך השנים. כאשר בית המלוכה העביר את מושבו למדריד הפך המבצר לבית סוהר ולאחר מכן לבית ספר לארטילריה. במחצית השנייה של המאה ה20 הפך המבצר למוזיאון וכך נשאר עד היום. בפנים נמצאים אולמות מפוארים, חדרי שינה, חדר נשקים ועוד. החדרים שופעים עיטורים, שטיחים, ציורים ורהיטים – ממש כמו ארמון מלוכה אמיתי. המבצר הוכרז כאתר מורשת עולמית ע"י אונסק"ו ב-1985.
לאחר מכן מחנים את הרכב והולכים לכיוונו,
הקתדרלה מראה מכיוון המבצר
בסיום הסיור והתצפית מהאזור חוזרים לרכב ונוסעים חזרה לכיוון התצפית שהיינו בא קודם ועוצרים לבקר בבית הקברות היהודי הישן שנמצא בשיפולי הגבעה ומשופע במערות קבורה.
בית הקברות היהודי
מוקם על מדרון הגבעה בסמיכות לשכונה היהודית שכונתה החודרייה, גבעה זו נקראה קואסטה דה לוס קויוס, בחפירות ארכיאולוגיות שנעשו בסוף המאה ה-19 נתגלו שלדים.
כמו כן מצאו החוקרים בקרבת בית העלמין שתי מערות ,אשר על פי מחקרים נתגלה כי לכאן נמלטו היהודים לאחר שפג תוקף הזמן בו ניתן להם לעזוב את ספרד בצו הגירוש בשנת 1492.
מכאן אנחנו פונים צפונה לכביש CL607 בדרך עוד עוצרים לתצפית אחרונה על סגוביה ליד Church of Vera Cruz
ופונים ישירות צפונה לכיוון העיר בורגוס (Burgos) אתר האינטרנט של העיר לאחר של כשעתיים נסיעה אנחנו מגיעים למלון שלנו בבורגוס (Hostal Acuarela)
מלון חדיש ומודרני וצמוד למרכז העיר (14:30) חניה אין בעיה משבת ב-12:00 החניה חינם עד יום ראשון בבוקר.
בעיר סוף שבוע (04-06/10/2019) של פסטיבל ימי הביניים  https://www.findesemanacidiano.com/
מתארגנים במהירות בחדר ויוצאים לשוטט בעיר (יש הרבה מה לראות), סיירנו במרכז ולאורך הנהר שם יש הרבה פעילות של הפסטיבל,
קתדרלת בורגוס - קתדרלה זו היא אתר התיירות המרכזי בעיר, והיא ממוקמת במרכזה. בניית הקתדרלה החלה ב-1221 והושלמה רק ב-1568.  הקתדרלה בסגנון גותי צרפתי עם נגיעות של רנסנס שנוספו מאוחר יותר, יש האומרים שהיא מזכירה בעיצוב את קתדרלת בריסל. הקתדרלה מוקדשת לבתולה מריה והיא מפורסמת בעיקר בזכות גודלה העצום והארכיטקטורה המיוחדת. בשנת 1984 הוכרזה הקתדרלה כאתר מורשת עולמי ע"י ארגון אונסק"ו.
Catedral de Burgos
עלינו למבצר העתיק (Castillo de Burgos) שנמצא מעל העיר וחזרנו למלון לנוח קצת לקראת הערב והלילה.
Castillo de Burgos
Mirador Del Castillo
לפנות ערב חזרנו לשווקים והפעילות הלילית וב-21:00 התחיל המצעד ברחובות העיר.
בסיום המצעד חזרנו לגדות הנהר ע"מ לאכול ארוחת ערב באחד מהדוכנים שפזורים במקום (Plaza Conde de Castro),
בינתיים התחילה גם חגיגת ריקודים בכיכר לידנו והחגיגה בעיצומה.
בשעת לילה מאוחרת חזרנו למלון עייפים ומתנדנדים ומאד מרוצים.
תם היום השני של הטיול.

יום מס' 3 (יום ראשון 06/10/2019)
התעוררנו לבוקר קריר (11 מעלות) הגוגל ואתרי מזג האוויר מודיעים שבאזור סנטנדר וחוף הים גשם לפחות עד אחה"צ.
צריך לשנות תכנון מסלול (מזל שלא הזמנו מקומות לינה מראש).
מסתכלים ב"מפת הכוכבים" (המפה עם כל אתרי הטיול כמו זאת שבראש הבלוג), בודקים מזג אוויר בדרום השמורה ושם מזג אוויר יפה כל היום. לא לוקחים סיכון ונוסעים לחלק הדרומי של פיקוס אירופה.
יוצאים מבורגוס בשעה 09:30 לכיוון צפון על כביש A-73 ובהמשך N-627 עד הישוב Aguilar de Campoo, חוצים את הישוב ומגיעים לחלק הצפוני של הסכר הגדול (Embalse de Aguilar) שסוגר את האגם, חוצים את הסכר דרומה ונוסעים לעבר התצפית על האגם (Mirador de la presa de Aguilar), יש לציין שמיקום סימון התצפית במפות גוגל הוא תחתית המגדל!! והכניסה לתצפית היא מנקודת החניה שמסומנת במפות, אנחנו מטפסים עם הרכב בפיתולי הכביש הצר ומגיעים לחניה וממנה יש גשר לנקודת התצפית על המגדל,
 Mirador de la presa de Aguilar
הנוף יפיפה וגם מזג האוויר איתנו. בסיום התצפית אנחנו יורדים בחזרה עם הרכב לכיוון האגם, מבקרים בתחתית התצפית,
חוצים את הסכר, ופונים לכביש CL-626 שעובר מצפון לאגם עד לישוב Cervera de Pisuerga, ולסכר שמעל הישוב Ruesga.
לאחר סיור בסביבות הסכר המשכנו בכיוון כללי לצפון מערב על כביש מס' P-210 עד למעבר ההרים Alto De La Varga
ובהמשך תצפית יפה מאד על האגם והסביבה (Mirador De Alba) וגם בית קפה חמוד להפסקה ומנוחה (12:25).
המשך הכביש לאורך החלק הצפוני של האגם עד המפגש עם כביש מס' P-215 שפנינו בו לכיוון צפון לעבר מעבר ההרים שנמצא בגובה 1275מ' (Puerto De Las Portillas), וירדנו לכיוון הישוב Boca (במקום גשר עתיק ונחמד).
המשך הדרך על כביש N-621 לכיוון הישוב ריאנו (Riaño) וגשר העמודים שיוצא ממנו וחוצה את האגם. לאחר סיור משני צידי הגשר (והרבה צילומים).
השעה כבר כמעט ארבע וצריך לחשוב איפה לישון הלילה, בודקים תחזית מזג אוויר למחר (הכל יפה ובהיר) ומחליטים שאת הלילה נעשה בישוב פוטס (Potes), הגוגל אומר שעה וחצי בנסיעה לא כולל עצירות בדרך ואנחנו יוצאים לדרך.
מתחילים לנסוע חזרה לכיוון הישוב בוקה וממנו פונים לכביש N-621 שמעלה אותנו לעבר מעבר ההרים בגובה של 1609מ' (Puerto de San Glorio)
Puerto de San Glorio
במקום יש פניה לתצפית Collado de Llesba בכביש צר באורך של כ-2 ק"מ, ואנחנו עולים למעלה אל "מעל לעננים", בנוסף לנוף שרואים מלמעלה, ושאת חלקו מסתירים עננים שהולכים ובאים בשניות, יש גם פסל אבן גדול של דוב (Monument to Oso Pardo).
Collado de Llesba
Monument to Oso Pardo
לאחר סיור וצילומים במקום (16:50) אנחנו יורדים חזרה לכביש הראשי (N-621) ופונים לכיוון הישוב פוטס שבו אנחנו רוצים לישון (את המקום הזמנו מבוקיינג שהיינו למעלה בתצפית).
הכביש יורד ויורד ויורד בהרבה סיבובים
 Mirador del Corzo - Port of San Glorio
עד שמגיעים לישוב (17:45), חניה יש בשפע ובלי כסף במרכז הכפר ואנחנו צועדים למקום הלינה, לאחר התארגנות קצרה יוצאים לסיור בכפר התיירותי הזה.
Potes - פוטס הוא כפר מרהיב הממוקם בשקע של אגן פורה, על רקע של פסגות משוננות – הפסגות של גוש ההרים המרכזי. הוא השער הרשמי לפיקוס דה אירופה, ושם מתחילה החגיגה האמתית. זו עיירה מדיוולית תוססת שהיא שריד חי של ימי הביניים עם סמטאות צרות ורומנטיות וגשרונים וקמרונים בכל עבר. הוא אחד הכפרים האטרקטיביים ביותר בקנטבריה, בצפון ספרד. הכפר נמצא במרכז אזור ליבה ההיסטורי, אזור המוקף בהרים מרהיבים, עם זרמים זורמים ונהרות. הרובע הישן שלה יש את הנכס של ייעוד עניין תרבותי.
ברחובות יש גשרים רבים, כמו גם מבנים ומונומנטים עם מאות שנים של היסטוריה. פוטס היה במקור דומיניון של טנלו אינפנטה (המאה ה -14), בנו של המלך אלפונסו ה -11 של קסטיליה, ובשנת 1445 הפך את רכושו של המרקיז של סנטיאנה וצאצאיו, הדוכסים של El Infantado. באופן ספציפי, המגדל הידוע בשם Torre del Infantado, שימש בעבר תקופה ארוכה כבית כלא, מבנה יציב מהמאה ה -15 - ועד לאחרונה אתר העירייה - הוא אחד המונומנטים החשובים ביותר בעיר כיום.
מבנים אחרים ואתרים של עניין בעיר הבירה של האזור ההיסטורי של Libbana כוללים בתים מפוארים שונים ואחוזה אבות כגון מגדל הבית של Orejón de la Lama (Baroque), כנסיית סן ויסנטה פאריש, עם אלמנטים אדריכליים מהמאה ה -14 אל המאה ה -18, ואת הגשרים העתיקים של סן Cayetano ו La Cárcel פורש על נהר Quiviesa.
פוטס (Potes)
הכל מסביב מלא מסעדות פתוחות למרות שזה לא העונה, יש שביל יפה ומסודר לאורך שפת הנחל מתחת לגשרים ועם חשיכה גם הכל מואר.
בקיצור בחירה טובה מאד למקום הלינה ללילה הזה, סיימנו בארוחה דשנה באחת המסעדות וחזרנו מרוצים ללינה בחדרינו.

זה הזמן להגיד שלשרי יש חברת ילדות שגרה בספרד והן מאד מאד רוצות להיפגש אחרי 47 שנות פרידה, החברה גרה בסנטיאגו דה קמפוסטלה, ורוצה מאד לדעת איפה נישן ומתי על מנת לנסות ולהיפגש, אנחנו בינתיים תלויים מאד במזג האוויר ובימי המסלול שלא כל כך מתוכננים (אבל האתרים כולם מסומנים).
תם היום השלישי של הטיול

יום מס' 4 (יום שני 07/10/2019)
התעוררנו לבוקר יפה, בחוץ בהיר עם 12 מעלות, לאחר התארגנות קצרה עזבנו את החדר עם ציודנו והלכנו לכיוון הרכב.
בוקר עלה על העיירה פוטס
את המזוודה השארנו ברכב ויצאנו לסיור בשוק השבועי שזה אך נפתח, סיור קצר בשוק, ועצירה באחד מבתי הקפה במרכז הישוב לצורך "קפה ומאפה".
בזמן הקפה הוחלט גם על המסלול למשך היום כאשר מקום הלינה ללילה הקרוב יהיה "בקצה העולם" בישוב קאין (Caín de Valdeón), סיימנו את ארוחת הבוקר וחזרנו לרכבנו להתחיל בטיול (10:00).
חצי שעה של נסיעה מפוטס לכיוון כללי מערבה אל תוך ההרים על כביש מס' CA-185 מביאים אותנו לתחנת הרכבל ב" פואנטה דה" (Fuente Dé), מגרש החניה שצמוד לתחנה עדיין כמעט ריק ואנחנו מתארגנים לעלות למעלה (נעלים, קצת לבוש נגד קור ורוח) ונגשים לקופה לרכוש כרטיסים, מקבלים מפה קטנה עם הסבר "יש המון מסלולים למעלה" אמר הקופאי והולכים לכיוון הקרון והופס הוא ברח לנו,
לא נורא נמתין עד לקרון הבא, הקרון מגיעה במהרה ואנחנו עולים עליו ויוצאים כלפי מעלה, משך העליה כ-4.5 דקות. מגיעים למעלה למזג אוויר בהיר לחלוטין ללא טיפת רוח, מתארגנים, מנסים להבין את מפת המסלול, מה כדאי ומה לא ובסוף יוצאים כמו כולם בשביל שמוביל למעלה לכיוון ה"אוכף" שברכס.
השביל מאד נוח אבל העליה בגובה של 1800מ' מעל פני הים דורשת קצת יותר מאמץ מהרגיל ולבסוף מגיעים ל"אוכף" כ-150מ' יותר גבוה מתחנת הרכבל (1950מ').
עוצרים למנוחה וצילומים, הנוף מסביב מדהים ומזג האוויר איתנו ואפילו חם בשמש (למה בכלל סחבתי את הסווטצר).
מצלמים לכל הכיוונים ומחליטים להמשיך במסלול ירידה מהצד השני עד ל"אוכף" הבא שנמצא בגובה 1830מ' (צריך גם לחזור את הכל חזרה), במקום משטח ירוק יפה והנוף Wow.
המשך השביל בירידה מוביל למקום לינה (Chalet Real) ולבית מלון (Hotel Áliva) ובהמשך יורד לעמק "לא איכן שתחנת הרכבל".
לאחר מנוחה קצרה וצילומים אנחנו מתחילים לטפס חזרה לכיוון האוכף העליון, במקום כבר הרבה מטיילים (שלא קמו "מוקדם" כמונו).
מכאן הכל בירידה עד לתחנת הרכבל, כמובן שהנוף נראה שונה, השמש בזווית אחרת והרבה הרבה אנשים ומשפחות.
הגענו לתחנת הרכבל, שירותים (שאין בדרך) וירדנו חזרה לכיוון הרכב שלנו. סה"כ המסלול הרגלי שעשינו הלוך ושוב היה כ-4 ק"מ, ואת פואנטה דה עזבנו בשעה 13:05 (שעתיים וחצי סה"כ).
אנחנו נוסעים עכשיו חזרה לכיוון פוטס, בדרך ממש לפני הישוב אנחנו נכנסים לבקר במנזר "סנטו טוריביו דה ליבאנה" (Monastery of Santo Toribio de Liebana)
Monastery of Santo Toribio de Liebana - מנזר סנטו טוריביו דה ליבאנה, ממוקם בגבעות הירוקות השקטות של קנטבריה (Cantabria) בצפון ספרד. בעוד המנזר נוסד במאה ה -6, רוב המתחם, כולל הקתדרלה הגותית העיקרית, מתוארך למאה ה -13. המנזר נבנה אפילו מאוחר יותר. רוב המבנים בנויים מלבנים לבנות ומעליהם גגות רעפים אדומים, ואף על פי שהבנייה משתרעת על פני תקופה עצומה, הרי שהכול כולו מפתיע בהרמוניה. התכונה החיצונית הדומיננטית, אם יש כזו, היא מגדל הפעמונים הנמוך במרכז המתחם.
גולת הכותרת של המנזר היא חתיכת Lignum Crucis אשר נשמר בו. הוא מוצג בבית התפילה הממוקם בצד הצפוני של הכנסייה של המנזר. זהו החלק השורד הגדול ביותר של הצלב שזוהה על ידי הלנה במאה ה -4. בשנת 1679 את החלק Santo Toribio של Lignum Crucis היה עטוף בתוך כסף refiquary בצורת צלב. זה בתורו נשמר בתצוגה גדולה להציג הזהב. למרות המנזר סנטו דה Liebana הוא אתר עלייה לרגל גדול.
 מנזר "סנטו טוריביו דה ליבאנה" (Monastery of Santo Toribio de Liebana)
המנזר מתברר סגור בשעות הצהריים ואנחנו לא רואים שום טעם לחכות במקום כשעה או שעתיים עד שיפתחו אותו וממשיכים לישוב פוטס, עוצרים בחניה ליד השוק (הכל מלא במכוניות) לקנות משהו שחפצה ביטננו לארוחת צהריים, מן סוג של פשטידה עגולה ממולאת ב......... אנחנו בחרנו ממולאת בבשר.
חזרנו לרכב חצינו את הישוב פוטס ופנינו צפונה במורד הכביש (N-621) לכיוון הכפר לבניה (Lebeña) שלידו כנסיה קטנה ויפה, ועתיקה (Iglesia de Santa María de Lebeña) שגם היא היתה סגורה, אבל לידה חניה מסודרת עם שולחנות פיקניק מה שנקרא מקום בהזמנה לארוחת הצהריים שקנינו לעצמנו בשוק.
בסיום הארוחה (15:00) (לא הצלחנו לסיים את הפשטידה) יצאנו להמשך דרכנו, אנחנו פונים דרומה חזרה לכיוון פוטס, חוצים שוב את הישוב וממשיכים לעלות דרומה על הכביש הראשי (N-621) שממנו הגענו אתמול עד למעבר ההרים San Glorio שהוא גם הגבול בין מחוז "קנטבריה" למחוז "קסטיליה ולאון" (זה גם המקום עם הפניה לתצפית Collado de Llesba).
ומתחילים בירידה לכיוון הישוב Portilla de la Reina. בישוב יש את הפניה לכביש מס' LE-2703 שהוא הכביש שנכנס למרכז גוש ההרים שנקרא פיקוס דה אירופה (15:45).
הכביש צר ומתפתל צפונה דרך הרים צבעוניים ועדרי כבשים שמשוטטות בשולי הכביש.
 בכביש LE-2703
בהמשך הכביש אנחנו מגיעים למעבר הרים עם תצפית יפה על כל האזור (Puerto de Pandetrave).
אנחנו מגיעים לישוב Posada de Valdeón שבו יש פיצול של הכביש לכיוון מערב, אבל אנחנו ממשיכים צפונה (מעכשיו הכביש ללא שם), מיד לאחר הפיצול ליד הכפר La Cuesta אנחנו מגלים אגם קטן ויפה עם עדר פרות לידו ויורדים עם הרכב לכיוון האגם ועושים לאורך חופו סיור רגלי עד הסכר שבקצהו וחוזרים להמשך דרכנו.
התחנה הבאה היא Mirador del Tombo תצפית יפה רגע לפני הירידה התלולה לעבר הכפר קאין,
 Mirador del Tombo
הכביש יורד צמוד לנחל העונה לשם Rio Cares ובהמשך חוצה בצמוד לנחל את הקניון הצר שהנחל יצר.
לכפר הגענו ב-17:40 ופנינו מיד למרכז הכפר והחנינו את הרכב. נגשנו למקום הלינה הקרוב אך מתברר שהוא מלא עד אפס מקום הבחור גם הסביר לנו שההוסטל במורד הכביש סגור כי הבעלים נסעו ללוויה מחוץ לישוב והפנה אותנו לברר במסעדה ליד, מתברר שבמסעדה ליד יש גם חדרים להשכרה ולקחנו חדר ללילה אחד (בדיעבד התברר לנו שבעל המלון ובעל המסעדה הם משפחה אחת).
התארגנו ויצאנו לסיבוב בכפר, קליטה בטלפון בקושי יש וגם זה במקומות מסוימים אינטרנט – רק ליד הדלפק של המסעדה, בסיור בכפר התגלו לנו עוד כמה מקומות שאפשר ללון בהם (מזל שאנחנו לא בעונה). כי הכפר באמת כמו שאמרו "בסוף העולם".
Caín de Valdeón - קאין הוא כפר נפלא ובו הרבה אפשרויות לינה. מרבית המטיילים באים לכאן כדי לצעוד ברגל, מהלך של מספר שעות עד ל- Poncebos. משם יש אפשרות לשוב במונית עד לקאין (המחיר 100 אירו בקיץ 2004). אפשרות אחרת היא להסתפק ב-4-3 ק"מ ראשונים ולשוב על העקבות לקאין,  האורך כשלוש שעות הלוך חזור. תוכלו בכל שלב לחזור על עקבותיכם. המסלול הספציפי הזה קל, מישורי על גובה הצוק, לאורך הנהר הזורם מטה בקניון. הדרך מסודרת, משולטת, ומאוד פשוט להסתדר. זכרו לקחת מים…   האתר של השמורה
חזרנו למסעדה במקום הלינה שלנו לאיזה כוס קפה של ערב, ובמקום פגשנו 2 ישראלים שעושים "טרק" של כמה ימים בפיקוס דה אירופה והם ישנים במקום שהיה מלא שבדקנו ובעל הבית שלח אותם לאכול איפה שאנחנו ישנים,
עובר על מסלול הטרק של מטיילים הישראלים במפה
הסתכלנו על אפשרויות לארוחת הערב ומתברר שמקום הלינה שלנו הוא המקום שנראה הכי טוב. כשירדנו מאוחר יותר לארוחת הערב ראינו אותם שוב. סוף העולם כבר אמרתי? אז הזמנו לפתיחה סלט והמלצרית אומרת לנו שנשארה להם רק עגבניה אחת והיא תנסה לעשות לנו סלט קטן, טוב בסדר, הסלט הגיע (עגבניה חתוכה, גזר מגורד וגרגרי תירס) לפחות נשאר להם בשר וצ'יפס ו-2 ביצי עין למנה עיקרית עבור כל אחד מאיתנו, ואפילו היה טעים מאד,
שעלנו על קינוח ואמרו יש גלידה או אגסים ברוטב, הזמנתי גלידה וקיבלתי "טילון" מהמקרר. לפחות רעבים לא יצאנו, ועלינו לחדרנו לישון לאחר עוד שיחת ווטצאפ בין שרי לחברתה בנוגע להמשך המסלול.
תם היום הרביעי של הטיול

יום מס' 5 (יום שלישי 08/10/2019)
יום חדש הגיע ומזג האוויר בהיר וקריר, אנחנו יורדים לארוחת הבוקר
ובסיומה מורידים את ציודנו לתוך הרכב (צריך לפנות את החדר) ויוצאים למסלול רגלי לאורך נחל Cares (09:40).
הגשר בתחילת המסלול
מסלול הנחל לא קשה והוא מגיע עד ל- Poncebos מסלול של כ-13 ק"מ, אך כדי לעשות אותו צריך הקפצת רכבים (מעל ל-100 ק"מ לכיוון) או למצוא משם מונית חזרה לקאין בעלות של 100 יורו לאדם, אנחנו החלטתו לעשות מספר ק"מ לאורך הנחל ולחזור חזרה לקאין. המסלול לאורך הנחל נוח מאד ומתאים לכולם וכולל מעברי הנחל על גשרים מסודרים,
 הסכר בתחילת המסלול
מנהרות שנחצבו בקירות הקניון ע"מ לאפשר מעבר בטוח למטיילים.
Puente de Los Rebecos
Puente Bolín
אנחנו הלכנו כמעט עד הגבול בין המחוזות "קסטיליה ולאון" ומחוז "אסטוריאס" וחזרנו חזרה לקאין. כשעתיים וחצי לקח לנו המסלול.
תעלת המים שמלווה את חלק מהשביל
אנחנו עוזבים את קאין ומתחילים לעלות בדרך התלולה חזרה דרומה לכיוון הישוב Posada de Valdeón כאן אנחנו פוגשים את הכביש שעזבנו אתמול ופונים לעבר כביש מס' LE-2711 וממשיכים לעלות לכיוון כללי דרום מערבה
Mirador De Valdeón
עד למעבר ההרים פאנדרואדה שנמצא בגובה של 1450מ' והתצפית היפה שצמודה עליו (Mirador de Panderrueda) כאן אנחנו עושים הפסקה למנוחה, הפשטידה שלא סיימנו אתמול מספקת לנו ארוחת צהריים קלה (הקור של הלילה והבוקר שמרו עליה יפה מאד באוטו).
בסיום ההפסקה אנחנו ממשיכים בכביש עד שפוגשים את הכביש המערבי שחוצה את השמורה (N-625) ופונים עליו צפונה.
מייד לאחר הפניה יש את מעבר ההרים פונטון (Puerto del Ponton) שנמצא בגובה 1280מ' ולידו תצפית יפה ומשודרגת (במת עץ חדשה עדין עם ריח של עץ),
 Puerto del Ponton
הפסקה קלה לתצפית וצילומים וממשיכים בדרכנו לכיוון צפון בירידה עם הכביש המפותל עד לתצפית סאחאמברה דה אוניס (Mirador de Oseja de Sajambre), במקום חניה מסודרת בצד שמאל של הכביש וירידה במדרגות לכיוון התצפית,
Mirador de Oseja de Sajambre
תצפית יפיפייה שלא כדאי לפספס (בק"מ ה-120),
אנחנו ממשיכים בירידה לאורך נהר ה"סייה" (Sella) ועוברים דרך הקניון הצר שלו שיש כאלה שאומרים שהוא אחד המעברים היפים באירופה (כנראה שלא טיילו מספיק).
בק"מ ה-130 עוברים שוב את הגבול בין המחוזות  "קסטיליה ולאון" ומחוז "אסטוריאס", בהמשך הדרך אנחנו מגיעים לצומת דרכים עם כביש מס' OP-2 יש שלט שהמשך כביש N-625 חסום! אנחנו עוצרים מיד לאחר הצומת, במקום פארק אתגרי גדול ומפל שקורא לעצמו "איגווסו הקטן" (Cascade Aguasaliu) אנחנו מטפסים לראות את המפל שהוא כמעט ללא מים, (סוף הקיץ),
רואים את המתקנים האתגריים (אין אף אחד זה לא סופ"ש ולא העונה)
ויורדים חזרה לרכב (14:30).
אף רכב לא מגיע ממול ואנחנו לא לוקחים סיכון של לנסוע ולחזור ופונים לכביש הצדדי (OP-2), מה יכול להיות עוד כביש עם נוף יפה ותוספת של חצי שעה נסיעה. אנחנו עולים בכביש למעלה, הפארק שאנחנו נכנסים עליו הוא פונגה (Ponga) אבל למעלה ענן בא לבקר ואנחנו לא רואים את הנוף,
פונים לכביש מס' AS-261 ומתחילים לרדת חזרה לכיוון כביש N-625 ומתחברים עליו, מיד לאחר הפניה צפונה פוגשים גשר רומי עתיק (Puente romano de los Grazos)
מצלמים וממשיכים לעבר הישוב הגדול קנגס דה אוניס (Cangas de Onís) שבו אנחנו מתכוונים לישון.
ע"פ הרבה המלצות בחרנו את מלון Hotel Los Lagos Nature
שנמצא ברחוב הראשי של הישוב ומאחוריו חניה גדולה (בתשלום). למלון הגענו ב-16:20 התמקמנו ויצאנו לסיור קצר בעיירה כולל בירורים בלשכת התיירות המקומית.
Cangas de Onís (קנגס דה אוניס) - היא עיירה הנחשבת כבירת האזור ובסיס למטיילים באזור. זהו הישוב הראשון ששוחרר באזור משלטון המוסלמים. הישוב שנוסד כאות ומופת לניצחון הכתר הקסטיליאני הספרדי על המורים בקובדונגה, בשנת 772. קנגס דה אוניס היתה הבירה הראשונה של המלוכה האסטוריאנית, והיום משמשת כאתר הכניסה של הפארק הלאומי 'פיקוס דה-אירופה'. הכפר הוא פנינת חמד ופזורים בו מסעדות לרוב וחדרי אירוח, במגוון מחירים.
Puente Romano de Cangas de Onís - הגשר הרומי מהמאה ה-13, המתוח מעל נהר הסלה. אגב, את הצלב שעל הגשר טרחו הספרדים להוסיף. הוא לא היה שם בימי הרומאים.
הרחוב הראשי תוסס ומלא בחנויות פתוחות (שלא ראינו ב-3 ימים האחרונים) תיירים מסתובבים בכל מקום (אבל לא צפוף)
 Roman bridge in Cangas de Onis
הסתובבנו קצת לאורך הנהר Río Güeña והגשרים החוצים אותו
וחזרנו למלון דרך הרחוב הראשי אבל מהכיוון השני
Church of Our Lady of the Assumption of St. Mary
וכשיורד הערב נעלמים כולם אולי כי קר או הערפל שמתחיל לכסות את פסגות ההרים מסביב.
בסיום הסיור החלטנו לאכול במסעדת הגורמה של המלון שהיתה טובה ועלינו לחדרינו.
תם היום החמישי של הטיול

יום מס' 6 (יום רביעי 09/10/2019)
התעוררנו מוקדם הבוקר ובשעה 08:30 יצאנו לדרך לכיוון האגמים בחוץ ערפל כבד אבל הבטיחו מזג אוויר יפה, לאחר כרבע שעה נסיעה אנחנו מגיעים למחסום שמונע עלית רכבים לאגמים פרט ל"שטלים" של האוטובוסים (כניסה אפשרית לרכבים רק עד השעה 08:30)
Covadonga Basilica
החניונים מסביב ריקים ואנחנו משאירים את הרכב ליד העלייה לכיוון הבזיליקה ושאר האתרים של "קובדונגה" (Covadonga Basilica), אמרו שהאוטובוס יגיע ב-09:15 ומחיר הנסיעה 8 יורו לאדם הלוך ושוב, (כל חצי שעה יש אוטובוס) בפועל יצאנו מהתחנה ב-09:30,העלייה באוטובוס עד לאגם התחתון (Lago de Enol) לוקחת כחצי שעה שעה של עליה תלולה ומלאה בסיבובים עד לחניון התחתון.
העננים עדין רובצים מתחתנו
Lago de Enol
כאשר יורדים מהאוטובוס יש מיניבוסים שמציעים לקחת אותנו לחניון האגם העליון (Lake La Ercina) תמורת 2 יורו ולחסוך לנו חצי שעה של עליה ואנחנו נענים ברצון, 5 דקות נסיעה ואנחנו בחניון העליון לאחר קבלת הסברים בדרך מנהג המיניבוס.
 Lago de La Ercina
אנחנו יורדים בחניון ומתחילים לטפס לשלוחה שמפרידה בין האגמים עליה של 100מ' נוספים לגובה ובסיומם נוף מדהים ל-2 האגמים ומתחתיהם בין ההרים עדיין "כלואים" העננים שהגבילו את הראות בדרך מהמלון,
Lago de Enol
למעלה על השלוחה מספר סוסים וסייח אחד שלא מבינים מה האנשים האלה מחפשים בשטח "שלהם".
בסיום התצפית והצילומים אנחנו יורדים חזרה לאגם העליון (רוב האנשים יורדים לכיוון האגם התחתון חזרה לכיוון תחנת האוטובוס) מצטלמים לידו
Lago de La Ercina
ומתחילים לעשות את מסלול ההליכה שמקיף את ההר (Pico del Mosquital) שמתנשא לגובה של 1286מ', בלילה כנראה ירד גשם והמסלול רטוב ובחלקו בוצי וצריך לברור טוב טוב את מסלול ההליכה לאורך השביל.
תחילת המסלול היא לאורך הגדה המערבית של האגם (Lake La Ercina) וכאשר מגיעים לדרומו יש לטפס ל"אוכף" שמעל האגם, רגע לפני סיום העלייה הנעל של שרי פוגשת בוץ טובעני
במקום בקתה של מקומית וברז מים בחוץ שמאפשר את ניקוי הנעל,
הבקתה שבאוכף וברקע Lago de La Ercina
עוקפים את ההר מדרום וממשיכים בדרכנו על צלע ההר בכיוון כללי לצפון מערב עם הפסקות
עד למפגש עם דרך העפר שעוברת מדרום לצפון ליד הקפלה Chapel of the Good Shepherd ומובילה לכיוון הגדה הדרום מערבית של האגם התחתון (Lago de Enol)
אנחנו עוברים עם שביל הרכב ליד הגדה המערבית של האגם
Lago de Enol
ומגיעים לכביש הראשי, מכאן יש ללכת לאורכו עד לתחנת האוטובוס שנמצאת בחניון האגם התחתון (אוטובוס שעבר לידנו לא עצר וסימן לנו להגיע לחניון).
הגענו לחניון ובדיוק עמד לצאת אוטובוס נוסף כלפי מטה (לא בזמן הרגיל) ומיד עלינו עליו עייפים ומאד מרוצים.
סה"כ המסלול הרגלי בין האגמים לקח לנו כמעט 3 שעות לא כולל העלייה לתצפית על 2 האגמים.
 מסלול ההליכה שלנו
ירדנו מהאוטובוס ופנינו לרכבנו והשארנו בו את הבגדים חמים שהיו אתנו ופנינו לאחת מהמסעדות במקום ע"מ להכניס משהו קל לבטן (פיצה)
Covadonga Basilica
ובסיום הארוחה צעדנו לכיוון המערה שבצלע ההר (Santa Cueva de Covadonga)
Santa Cueva, "המערה הקדושה"
המנהרה לכיוון רחבת הבזיליקה
ומשם דרך המנהרה ישר לרחבת הבזיליקה שעמוסה באוטובוסים והמון מאמינים, ראינו את הפסל של פליו וסיירנו בבזיליקה,
הפסל של פליו
Covadonga Basilica
מכאן ירדנו דרך הכביש חזרה למקום החניה של הרכב שהשארנו בבוקר (15:00).
כאן החלטנו שמספיק לנו 4 ימים בהרי השמורה ופנינו עם הרכב לכיוון חוף האוקיאנוס האטלנטי (מפרץ ביסקיה קורא לנו).
45 דקות של נסיעה מביאות אותנו לישוב ריבאדסייה (Ribadesella), עיירת דייגים השוכנת על שפך הנהר סייה (Seiia).
 ריבאדסייה (Ribadesella)
בחוץ רוח די חזקה ואנחנו עושים סיור קצר ברגל בגדה המזרחית של הנהר ובאזור הגשר שחוצה אותו וחוזרים לרכב.
אנחנו ממשיכים בדרכנו מערבה, חוצים את הגשר שעל הנהר ונוסעים לעבר הישוב וילהקיוסה (Villaviciosa) שנחשבת לבירת תעשיית הסיידר של האזור, מגיעים למקום מחנים את הרכב ומוצאים ישוב שומם כמעט לגמרי,
 וילהקיוסה (Villaviciosa
עושים סיבוב במרכז וסביבו ומתייאשים מהישוב וחוזרים לרכב, השעה כבר אחרי 16:30 וחסרה לנו השעה מהבוקר (שלא עשינו כלום וחיכינו לאוטובוס) ומחליטים לנסוע לעיר הגדולה גיחון (חיחון) (Gijón) ומכוונים ישר לכיוון האוניברסיטה שלה שבה מבנים מרשימים מאד. הגענו לחניה (היה הרבה מקום בזכות השעה) ויצאנו לסייר בין מבני האוניברסיטה (המגדל היה סגור)
 מבני האוניברסיטה של גיחון (חיחון) (Gijón)
ולאחר כ-40 דקות חזרנו לרכב. בדקנו מקומות לינה בסביבה ובחרנו את מלון Hotel 44 שנמצא בחלק המערבי של העיר עליו הגענו ב-19:00.
התארגנו קצת בחדר ויצאנו להסתובב קצת במרכז ולראות את אחד מחופי הים שקרובים למלון (Playa de Poniente)
 Playa de Poniente
בסיום חזרנו למלון לארוחת ערב ועלינו לחדרינו.
נ.ב. ארוחות ערב באזור מתחילות לאחר שמונה וחצי.
בחדר הוחלט שמחר נעשה את אתרי החוף של גיחון ונמשיך לאורך החוף מערבה לכיוון חוף קתדרל (As Catedrais beach)
בקשר לחברה של שרי ששואלת כל הזמן איפה נישן החלטתי להאריך מחר את הדרך (וכמובן נהיגה ארוכה מחרתיים) ונגיע לישון בסנטיאגו דה קומפוסטלה (Santiago de Compostela) קרוב אליה!
מסלול היום השישי
תם היום השישי של הטיול

יום מס' 7 (יום חמישי 10/10/2019)
בוקר טוב ויום חדש מזג האוויר בהיר טמפרטורה 13 מעלות ורוח קלה
לאחר ארוחת הבוקר (09:40) אנחנו יוצאים מהמלון ונוסעים לחוף המזרחי של גיחון (קשה להתרגל שהים הוא בצפון) ע"מ להשלים את האתרים שלא הספקנו אתמול, תחנה ראשונה פארק סאן לורנצו (Cabo San Lorenzo Park) במקום תצפית על כל החוף למזרח ולמערב (Mirador de La Providencia).
 Mirador de La Providencia
מכאן אנחנו ממשיכים מערבה לתצפית נוספת ליד האנדרטה לעולם לא עוד (Monumento "Nunca Más"),
בהמשך לכיוון מערב עם הרכב לפארק נוסף שבו נמצא הפסל של האמא שנפרדת מהמהגרים (Monument to the Mother of Migrants).
the Mother of Migrants
הזמן עכשיו "זמן שפל" וזה אומר שבהמשך היום תהיה לנו גאות לאורך כל הדרך,
אנחנו חוצים את העיר מערבה לכיוון גבעת קטלינה (Cerro de Sta Catalina) לראות את המבצר שבראש הגבעה (Batería alta de Santa Catalina)
Batería alta de Santa Catalina
Elogio del horizonte
ותצפית על העיר ממערב. אנחנו חונים ליד המרינה שנמצאת ממערב לגבעה (משלמים חנייה לשעתיים) ויוצאים לסיור רגלי שכולל עליה לגבעה וסיור בין הביצורים, בסיום יורדים חזרה לכיוון הרציף והולכים דרומה לעבר Plazuela del Marqués
 Plazuela del Marqués
ומגדל בקבוקי הסידרה שנמצא ליד הכיכר (Árbol de la Sidra).
בסיום הסיבוב חוזרים לרכב ועוזבים את גיחון לכיוון מערב לאורך החוף (11:45).
נסיעה של 45 דקות מביאה אותנו לישוב Cudillero, ע"מ להגיע לנמל יש לחצות את הישוב לכל אורכו בירידה למטה, הרחוב צר מאד ומחייב זהירות רבה בעיקר עם מגיע רכב ממול (לפעמים היה צורך לקפל את המראות) ובסיום מגיעים לנמל, ממערב לנמל שטחי חניה גדולים (הצמודים לישוב – בתשלום) אנחנו מוצאים חניה למרות הצפיפות במקום ויוצאים לסייר בישוב (שנראה כמו אחד מחמשת הכפרים בצי'ינקה טרה באיטליה) המקום יפיפה ומי שמגיע לסביבה שווה מאד להתעכב בו.
 Cudillero
סיירנו כשעה לאורך המפרץ, עלינו למרפסת התצפית בחלק המזרחי של הרציף (הדרך למגדלור סגורה) וחזרנו חזרה לרכב.
אנחנו ממשיכים עם הכביש שיוצא מהנמל מערבה (אין צורך לחזור דרך הישוב) לעבר הישוב לוארקה (Luarca) הכביש מגיע לישוב ממזרח דרך צוק גבוה שנמצא מעל המפרץ אם מספר תצפיות לכיוון הישוב והמפרץ (כביש חד סיטרי)
בקצה הצוק לכיוון צפון נמצאת כנסיה קטנה (Ermita de Nuestra Señora la Blanca) עם חניה לידה שצופה על כל האזור ומגדלור שנמצא לידה.
Ermita de Nuestra Señora la Blanca
תצפתנו וצילמנו מכל הכיוונים והמשכנו עם הכביש שיורד מהצד המערבי של הצוק לכיוון הישוב. לא עצרנו בישוב והמשכנו לעבר הישוב Viavélez, חוצים את הישוב ונוסעים ישר לכיוון החלק הצפון מערבי של הנמל והמפרץ הטבעי, במקום על גבעה שממערב למפרץ יש תצפית על כל האזור (Mirador de Viavelez) טיפסנו במעלה הגבעה שמתחתיה מנהרה ובה מכים גלי הים, הגאות בעיצומה וגם הים די סוער עם גלים גבוהים שמתנפצים על שובר הגלים ואף לפעמים עוברים מעליו,
Mirador de Viavelez
בסיום התצפית אנחנו יורדים חזרה לרכבנו שנשאר על הרציף בנמל וממשיכים בדרכנו.
ממשיכים מערבה ומגיעים לגבול בין מחוז אסטוריאס למחוז גליציה שאותו מסמן הנהר Ría de Ribadeo o del Eo, את הנהר חוצה גשר ענק ומעבר לנהר מצפון לגשר נקודת תצפית יפה על הנהר והגשר הגדול (O Cargadeiro) וליד מבצר שהיה סגור.
 O Cargadeiro
 Forte de San Damián
בהמשך הכביש צפונה לכיוון חוף האוקיאנוס נמצא המיגדלור Faro de Illa Pancha שבעצם נמצא על אי קטן שמחובר בגשר ליבשה (הגשר סגור למעבר) אבל התצפית לידו פתוחה כל הזמן (Miradoiro da Illa Pancha).
 Faro de Illa Pancha
סיימנו את הסיור ליד המגדלור ואנחנו ממשיכים מערבה האתר הבא הוא חוף קתדרל (Playa de Las Catedrales)
אבל אין לי ציפיות גדולות מהמקום כי... א. אנחנו עדיין בזמן גאות  ב. הים עדיין סוער בשעה 16:30 מגיעים לחוף (מגרש חניה גדול מאד) ומתחילים לסייר על הצוק מעל הים עד למדרגות שיורדות למטה, החלק התחתון של המדרגות מוצף כולו
Playa de Las Catedrales
ומי שיורד למטה מסתכן בלחטוף איזה גל ולהישאר רטוב עד להודעה חדשה, אנחנו ממשיכים בסיור למעלה ומגיעים לעמדת המודיעין והיא מסבירה לנו שרק ב-19:00 יהיה שפל אבל אז כבר מחשיך ולא נותנים לרדת למטה "תבואו מחר מוקדם בבוקר" היא אומרת, לא נותר לנו אלה להסתפק בתמונות מהפרוספקט של המקום ומהאינטרנט.
ישבנו לנשנש ולשתות משהו במסעדה היחידה שבמקום (יקר בטרוף),
אבל חייבים הפסקה כי יש לנו עכשיו שעתיים רצופות של נסיעה עד למלון שהזמנו ליד סנטיאגו דה קומפוסטלה. למלון הגענו בשעה 19:20 עם התברברות קטנה כי המלון לא ממוקם בדיוק איפה שהוא מסומן בגוגל מפ אלה כ-200 מ' קודם סיבוב נוסף ואנחנו בתוך המלון. מלון יפיפה בפרברי העיר (Casa Costoia) עם ציון 8.5 בבוקינג.
Casa Costoia
ארוחת ערב מתחילה ב-21:00 (בכל האזורים בהם טיילנו ארוחת הערב – לא לפני 20:30), אחרי כחצי שעה החברה של שרי מודיעה שהיא הגיעה למלון ושרי יוצאת לפגוש אותה,
בתשע וחצי אני מצטרף לארוחת הערב המשותפת ובסיומה חוזר לחדר, הבנות נשארו להמשיך ול"קשקש".
תם היום השביעי של הטיול

יום מס' 8 (יום שישי 11/10/2019)
יום ארוך מאד לפנינו (600 ק"מ עד מדריד) ואנחנו יוצאים מהמלון ב-09:00 בחוץ 13 מעלות וערפל, נוסעים לכיוון קתדרלת סנטיאגו דה קומפוסטלה (Catedral de Santiago de Compostela) העיר מלאה בעומסי תנועה, מגיעים ליד הקתדרלה והכל ערפל אפילו לא רואים את צריחי הקתדרלה, עושים חושבים ומוותרים על העיר (לא נשב ונחכה עד לפיזור הערפל) ומסמנים על המפה את הישוב Villafranca del Bierzo שבו נימצא מבצר עתיק. הפסקה ראשונה אנחנו עושים בתחנת דלק גדולה לתדלק את הרכב וגם אותנו, וממשיכים לישוב, המבצר עצמו סגור ונראה נטוש אבל מרשים מבחוץ,
 Castle-Palace of the Marquises of Villafranca
עשינו סיבוב בישוב שמהווה תחנה לעולי הרגל לסנטיאגו, (במקום גם אכסניה ללינה של המטיילים)
Iglesia de San Francisco
 Puerta del Perdón
אכסניה לעולי הרגל - Albergue de peregrinos Ave Fenix
סה"כ הסתובבנו במקום כחצי שעה והמשכנו ליעדנו הבא.
היעד שלנו עכשיו הוא הכפר הקטן Las Médulas או יותר נכון מה שמסביב לכפר שאלה הם צוקי העפר האדום שבולטים מעל פני השטח,
לכפר הגענו ב-13:00 ובקושי מצאנו איפה לחנות את הרכב, הרבה תיירים מסתובבים במקום והרחוב הראשי מלא במסעדות ועבר לכפר מתנוססים הצוקים החומים אדמדמים, המשך הדרך חסום לרכבים ואפשר רק ללכת ברגל, אנחנו (מפאת קוצר הזמן) עושים סיור רק בכפר
Parroquia católica Santos Simón y Judas
Las Médulas
ומתיישבים לארוחת צהריים באחת המסעדות,
Restaurante Bar Marife
בסיום אנחנו חוזרים לרכב (14:30) ומתחילים לנסועה לכיוון מדריד.
דרך ארוכה מאד לפנינו ולאחר כשעתיים נהיגה אנחנו עושים הפסקת התרעננות בתחנת דלק על כביש A-6, וממשיכים בדרכנו ל"עיר הגדולה",
עוד שעה וחצי נסיעה ואנחנו בפרברי מדריד עומסי תנועה בכל הכניסות על הגוגל מסומן החניון שבו צריך להחזיר את הרכב ואנחנו מתקדמים לאט לאט (קבלת רכבים עד 19:00) לבסוף מגיעים לחניון (19:15). קומה 1- מלאה ואנחנו יורדים ל- 2- ואז רואים גם את משרד ההחזרה ואפילו יש שם מישהו אבל הוא אומר שכבר סגר את המחשב ונסים את המפתחות בתא שהראה לנו ומחר יטפל בנושא.
פרקנו את הרכב לקחנו את הציוד והמזוודה וצעדנו דרך Plaza del Callao ו- Puerta del Solעמוסי התיירים לעבר מלוננו שנמצא צמוד ל- Plaza de Jacinto Benavente מרחק של כ-1 ק"מ מהחניה.
למלון הגענו בסביבות השעה 20:00 התארגנו ויצאנו לסיבוב בסביבה הקרובה של המלון כולל ארוחת ערב טובה באחת מהמסעדות באזור.
מסלול הדרך למדריד

בכך תם טיולנו בצפון ספרד אבל נשארו לנו עוד 3 ימים שלמים במדריד
ואליהם אפשר לקרוא בבלוג על מדריד.

למעבר לסיפור מדריד לחץ ==> כאן

לרשימת שאר הטיולים שלי לחץ ==>  כאן

1. ביקר טוב צביקה
    נהניתי לטייל איתכם בפיקוס ד'אירופה שבחלק מהמקומות גם אנו היינו למעט מסלולים רגליים יפים שעשיתם.
    כל הכבוד על הכושר הקרבי שלכם.