יום רביעי, 31 באוקטובר 2018

טיול לדרום מזרח איטליה

מסלול הטיול שלנו
את טיולנו התחלנו בטיסת בוקר (05:15) מהארץ לאיטליה, הטיסה יצאה ונחתה בזמן אבל אז "נתקענו" בביקורת הדרכונים בכניסה לאיטליה, עמדנו יחד עם מאות תיירים שלא בעלי דרכון אירופאי, מעל לשעה וחצי בתור כמעט אין סופי.
סללום התור לביקורת דרכונים ברומא
עברנו את ביקורת הדרכונים והמזוודות חיכו לנו בצד (כבר ליד המסוע) ויצאנו לעבר דוכני השכרת הרכב, גם כאן תור (אבל ניסבל) וקיבלנו רכב פיאט 500L דיזל ידנית ויצאנו לדרך. השעה כבר 10:45 וכבר עשינו שינוי בתוכניות (חסרות לנו שעתיים מתוכננות).

היום הראשון של הטיול (יום שני 10/09/2018)
יוצאים משדה התעופה בכיוון כללי לדרום מזרח, עוקפים את רומא מדרום ועולים על הכביש המהיר A1/E45 ונוסעים בו עד ליציאה לכיוון כביש SR214 (היציאה ל- Ferentino) בהמשך הכביש לכיוון מזרח אנחנו עולים לכביש SR509 ואיתו מטפסים במעלה ההרים עד לגבול בין חבל "לצ'יו" לחבל "אברוצו".
כאן עשינו הפסקה ראשונה בבית קפה נחמד (La Taverna del lupo),
La Taverna del lupo
לאחר הפסקה קצרה אנחנו ממשיכים בדרכנו מזרחה ומתחילים לרדת לכיוון Lago di Barrea שאליו מגיעים עם כביש מס' SS83 עוברים את האגם מצפונו ופונים דרומה ועולים על גשר שחוצה את האגם לכיוון מערב,
במקום שמורת טבע על חוף האגם עם הרבה מקומות לפיקניקים אבל הכל ריק, סיירנו לאורך חוף האגם ובין העצים שגודלים מתוך המים וחזרנו לרכב.
Lago di Barrea
חצינו את הגשר חזרה לכיוון מזרח ופנינו לאורך חוף האגם דרומה עד לישוב Barrea במקום סכר שיוצר את האגם היפה הזה.
לאחר סיור במקום אנחנו חוזרים צפונה לאורך חוף האגם חוצים את Villetta Barrea וממשיכים צפונה על כביש SR479 עד לישוב Scanno מוצאים חניה ויוצאים לטייל בישוב היפה הזה (14:50),
הכפר Scanno   יושב בגובה 1,000 מטרים וצופה על אגם סקנו. הכפר הציורי והחביב מקובל כמקום נופש וידוע  בעבודות הצורפות והתחרה שלו. ברחובות הכפר ניתן לראות נשים לבושות שחור – הלבוש המסורתי של הכפר.
הסתובבנו בסמטאות הצרות והיפות וירדנו למרכז הכפר, מצאנו קפיטריה נחמדה ודגמנו בה קפה ועוגה.
ובסיומה החלטנו שהשעה כבר מאוחרתו אין זמן לטייל בעוד מקום ונסענו ישירות לכיוון העיר Sulmona בה תכננו לישון את הלילה הראשון, הגענו למקום הלינה (לא הוזמן מראש אבל תוכנן מראש)
ולאחר התארגנות קצרה יצאנו ברגל לטייל בעיר שהיא בירת סוכריות ה"קונפטי" (קונפטי - שקדים מסוכרים המופקים בעיר והסיבה לעושרה - שכן הם מופצים לכל חתונות קתוליות ברחבי אירופה),
 La Magnolia B&B
Piazza Giuseppe Garibaldi
סולמונה  (Sulmona) עיירה בת 25,000 תושבים, היא אחת הערים העתיקות בחבל אברוצו. יש בה מרכז היסטורי מוקף חומה, בניינים מימי הביניים, אמת מים מהמאה ה-13, שחלק ממנה עדיין ניצב באמצע הכיכר הראשית של העיר, קתדרלה שנבנתה במאה ה-11 ושופצה פעמים רבות, ארמון מפואר המשמש כמוזיאון ועוד. חלקים מהעיר נהרסו ברעידת אדמה וכך זכתה העיר גם לבניינים בסגנון בארוקי מפואר.
קונפטי בסולמונה
שקדי מסוכרים (המכונים קונפטי) מופקים בעיר והסיבה לעושרה - שכן הם מופצים לכל חתונות קתוליות ברחבי אירופה. תראה חנויות רבות המוכרות האלה, ב- Sulmona יש אפילו מוזיאון המוקדש קונפטי - מוזיאון דל ארטהConfetteria .
המסורת לזרוק קונפטי בחתונות התחילה עם הרגל האיטלקית בהשלכת סוכריות שקדים הקטנות המיוצרת Sulmona. לפני כ -100 שנה וריאנט על הנוהג הזה - לזרוק חתיכות קטנות של נייר צבעוני המייצגים את הסוכריות הצבעוניות המקורית - השתלטו במדינות רבות אחרות ממסורת ארוכת שנים של זריקת אורז בחתונה.
 חנויות הקונפטי
לאחר סיור וארוחת ערב חזרנו לחדרנו ללינה ראשונה באיטליה.
מסלול היום הראשון של הטיול
תם היום הראשון של הטיול

היום השני של הטיול (יום שלישי 11/09/2018)
לאחר ארוחת בוקר טובה אנחנו עוזבים את חדרנו ונוסעים לכיוון הכפר Pacentro, כפר ציורי מימי הביניים הבנוי על רכס הררי ומעליו מתנשאים מגדלים עתיקים ומצודה, הגוגל מוביל אותנו בדרך הקצרה והיפה אך לאחר כ-6 ק"מ הדרך חסומה, עשינו אחורה פנה ונסענו לכפר בדרך העוקפת.
 הכפר Pacentro
עברנו קצת את הכפר ועשינו תצפית לכיוונו וחזרנו לכיוון המגדלים, מצאנו חניה ויצאנו להסתובב בכפר היפה (והתלול).
 Castle Cantelmo-Caldor
 Piazza del Popolo
בסיום הסיור חזרנו לרכב ויצאנו לכיוון דרום לעבר הישוב Pescocostanzo
Pescocostanzo - הכפר יושב בגובה 1,400 מטר ונשקף ממנו נוף מרהיב. כבר במאה ה-11 הייתה התיישבות במקום ובמהלך המאות הבאות הוא התפתח ושגשג. הכפר כמעט זכה להיות "הכפר היפה ביותר באיטליה" ורק חלון אחד, שלא שוחזר כהלכה, מנע ממנו את התואר הנכסף. הרחובות מובילים אל הכיכר המרוצפת וסביבה קתדרלה וארמונות, שמעידים על עושרו של הכפר בעבר. תושבי המקום מתמחים בעבודות ברזל יציקה, שמעטרות את חלונות הבתים וכן בעבודות נחושת, זהב ועץ, שנמכרות בחנויות המקומיות.
בישוב Pescocostanzo
 Comune Di Pescocostanzo
סיירנו בן סמטאות הכפר שמקושט בשיחי גרניום פורחים על כל חלון וגרם מדרגות וחזרנו לרכב להמשך דרכנו.
הכיוון הוא העיר Agnone שבא נמצא בית היציקה מרינלי
Agnone - עיר פעמוני הכנסיות, העיירה אניונה (Agnone) עיירה יפה המשקיפה על גשר  גבוה ומרשים.של הכביש הראשי אבל הסיבה העיקרית לביקור היא בית היציקה מרינלי (Marinelli campane di fonderia Pontificia) בו מיוצרים רבים מפעמוני הכנסיות שבוודאי ראיתם באיטליה. (אתר האינטרנט  http://campanemarinelli.com/en/)
זהו עסק משפחתי, שהוקם במאה ה­11 , ומאז שנת 1339 הוא בבעלות ממשפחת מרינלי. הוא נחשב לעסק המשפחתי הוותיק ביותר באיטליה, והשלישי בעולם כולו, שעדיין פעיל. ביקור במוזיאון ובמפעל מציג את התהליך המורכב והארוך עד לידתו של פעמון. המורכבות של יצירת פעמון ברונזה ענק, כיוון הצלילים והעיטורים הרבים, הם השקעה אדירה ויקרה. לא ארחיב כאן בפרטים, רק אומר שאחרי הביקור אני מסתכלת אחרת לגמרי על פעמוני כנסיות. הפעמון המפורסם ביותר של מרינלי, הוא אחד מפעמוני מגדל פיזה, שהחליף בשנת 2004 פעמון שהיה חסר 60 שנה, מאז ניזוק בהפצצות מלחמת העולם השנייה. הפעמון החדש הוא העתק מדוייק של הפעמון הקודם ומשקלו 600 ק"ג.
 למקום הגענו מעט לאחר 13:00 ומתברר שהמוזאון נסגר להפסקת צהריים ולא נותר לי אלה להישאר מאוכזב מפספוס הביקור שחלמתי עליו.
 Campane Marinelli
חזרנו לרכב ויצאנו לנסיעה ישירה לכיוון חוף הים האדריאטי לעבר העיר Termoli אליה הגענו לקראת השעה 15:00.
טרמולי (Termoli) עצמה היא עיר נעימה, עם רובע עתיק קטן וקתדרלה מרשימה מהמאה ה-12. מהנמל שלה יוצאות מעבורות לאיי טרמיטי, (Isole Tremiti) שלושה איים יפהפיים השייכים למחוז פוליה, הדרומי למוליזה. האיים, שנמצאים במרחק של 35 ק"מ מהחוף, מצטיינים במצוקים דרמטיים, חורשות אורנים צפופות, חופים חוליים נסתרים ומים צלולים בצבע כחול נפלא, שמקיפים אותם. אבל אם הגעתם לטרמולי בחודשי הקיץ, דלגו על ההפלגה לאיים, שכן ביולי ואוגוסט תיירים רבים מגיעים לכאן והשלווה הקסומה נעלמת. לחופי טרמולי מספר מתקני דייג עתיקים וציוריים, הנקראים טראבוקי trabucchi ,(ביחיד טראבוקו), האופיניים לחופים הדרומיים של הים האדריאטי,
למרות החופים המקסימים, עדיין מרבית התיירים בטרמולי, כמו במחוז מוליזה כולו, הם איטלקים ממחוזות הדרום השכנים. ואולי טוב שכך, שהרי עיקר קסמה של מוליזה הוא בהיותה לא מתויירת ולא ממוסחרת – או במילים אחרות אותנטית.
סיירנו בסמטאות העיר העתיקה, בנמל ובקתדרלה וראינו את מתקני דייג עתיקים וציוריים, הנקראים טראבוקי trabucchi , (ביחיד טראבוקו), האופיניים לחופים הדרומיים של הים האדריאטי,
טרמולי (Termoli)
 טראבוקי trabucchi
 החוף בטרמולי
עכשיו אנחנו בדרכנו לחצי האי גרגאנו (Gargano), אנחנו עוקפים את Lake Lesina מדרום ופונים צפונה עוברים ליד Torre Mileto
 Torre Mileto
וממשיכים מזרחה ע"מ לעבור לאורך שרטון החוף שנמצא לאורך חופו הצפוני של Lago di Varano
 Lago di Varano
במקום הרבה מלכודות דייג, קצת עצירות לצילומים וממשיכים מזרחה,
היעד – העיר Vieste שבה תכננו לישון את הלילה השני, ירדנו עם הרכב לנמל לבדוק ולהזמין שייט למחר בבוקר למערות הימיות של גרגאנו (Le grotte del Gargano) והתחלנו לחפש מלון עם חניה (חניה – מצרך נדיר במרכז העיר) לבסוף מצאנו מלון עם חניה ממש במרכז. החניה (מרתף) נמצאת כרבע שעה הליכה מהמלון, לאחר שמצאנו את החניה חזרנו למלון עם הציוד התארגנו ויצאנו לסייר בעיר, מתברר שמהשעה 20:00 עד 01:00 רוב מרכז העיר סגור למכוניות כל ערב והוא נהפך למדרחוב (אסור עם לחנות וגוררים רכבים שחונים בכל אזור המרכז)
הסתובבנו בין הסמטאות של החלק העתיק אכלנו פיצה טעימה וקינחנו בגלידה איטלקית.
 בעיר Vieste
מסלול היום השני של הטיול
תם היום השני של הטיול.

היום השלישי של הטיול (יום רביעי 12/09/2018)
לאחר ארוחת הבוקר צעדנו (עם הציוד) לחניון הוצאנו את הרכב ונסענו למלון להחזיר את המפתחות של החניון והמשכנו לכיוון הנמל לשייט שאותו הזמנו אתמול אחה"צ,
השייט יצא בשעה 09:30 כמתוכנן ונמשך עד השעה 13:00 (מומלץ מאד) והוא עובר לאורך המצוקים הדרומיים של חצי האי גרגאנו כולל כניסה לתוך המערות עם הסירה והפסקה של חצי שעה ב- Vignanotica Beach החברה של הסירה (Motorboat Desirèe) מאד מסודרת ואם כל הביטוחים וכולל שרותים בתוך הסירה. את השייט סיימנו עם כ- 500 תמונות ואת חלקם הקטן אפשר לראות פה.
Architiello of San Felice
 שייט למערות הימיות של גרגאנו (Le grotte del Gargano)

בשייט למערות הימיות של גרגאנו (Le grotte del Gargano)
 Vignanotica Beach
לאחר השייט יצאנו בנסיעה לאורך הצוקים בחוף הדרום מזרחי של חצי האי גרגאנו בכביש SP53.
 Torre di San Felice
 Architiello of San Felice
בהמשך לישוב Monte Sant'Angelo, מונטה סנט אנג'לו הוא מקום המוקדש למלאך מיכאל, כנרמז משמו. לפי המסורת, בתוך המערה העמוקה והמקושטת התגלה המלאך מיכאל מספר פעמים,
מונטֶה סנט אנג'לו (Monte Sant’Angelo). ששוכנת בגובה 830 מטר מעל פני הים. העיירה התפתחה סמוך למערה שבה, לפי המסורת הנוצרית, התגלה בשנת 490 המלאך מיכאל. המקום היה לאתר עלייה לרגל ואף נבנה בו מבצר נורמני. ניתן לרדת למערה, שבה נשמרו, לפי המאמינים, טביעות רגליו של המלאך (כתשעים מדרגות, יש מעלית למתקשים). בהמשך הרחוב יש תצפית מרשימה על הסביבה.
את הרכב השארנו במגרש החניה הגדול שליד המבצר וצעדנו לעבר הכנסיה, ירדנו למערה שמתחת לכנסיה ועשינו סיור במבצר שליד וחזרנו לחניה
 Santuario di San Michele Arcangelo
 Castello Normanno Svevo Aragonese
המשכנו לאתר דתי נוסף ב- San Giovanni Rotondo העיירה שבה פעל ונקבר הנזיר הפרנציסקני פאדרה פיוֹ (1968-1887), ואשר הפכה בזכותו מיישוב חסר חשיבות למרכז דתי סואן. פאדרה פיוֹ הוא האיטלקי האחרון שהוכרז עד כה כקדוש.
סן ג'ובאני רוטונדו (San Giovanni Rotondo), העיירה שבה פעל ונקבר הנזיר הפרנציסקני פאדרה פיוֹ (1968-1887), ואשר הפכה בזכותו מיישוב חסר חשיבות למרכז דתי סואן. פאדרה פיוֹ הוא האיטלקי האחרון שהוכרז עד כה כקדוש.
הקשר האמיץ שלו עם הפונים אליו, כמו גם עדויות על עשרות נסים שעשה, הפכו את הנזיר ל"קדוש" כבר בחייו, וההכרזה הרשמית על קדושתו מפי האפיפיור יוחנן פאולוס השישי הגיעה ב-16 ביוני 2002. מיליוני עולי רגל, המכניסים עשרות מיליוני אירו לתושבי סן ג'ובאני רוטונדו ומוסדותיה מדי שנה, הם ללא ספק ראיה לכך שהפאדרה ממשיך לעשות נסים.
אלפי אנשים מתפרנסים ממכירת מזכרות, מעשרות בתי המלון שנבנו, מהובלת הצליינים הדרכתם ועוד.
 Chiesa Vecchia di Santa Maria delle Grazie, San Giovanni Rotondo
 Sanctuary of Santa Maria delle Grazie
סיירנו בכנסיה ובמרכז הדתי (והענק) החדש שהוא מאד מרשים, גדול ומלא אולמות וציורי פסיפס שונים.
בסיום הסיור נסענו לכיוון החוף שמדרום לחצי האי גרגאנו למצא מקום לינה, עברנו כמה עיירות ומצאנו מקום מאד נחמד ודי שומם (זאת לא העונה) ב- Beach Club Ippocampo (19:30),
 Beach Club Ippocampo
אכלנו במקום ארוחת ערב והלכנו לישון עייפים ומרוצים.
מסלול היום השלישי של הטיול
תם היום השלישי של הטיול.

היום הרביעי של הטיול (יום חמישי 13/09/2018)
התעוררנו לזריחה מהממת מעל הים האדריאטי ומייד יצאנו לצלם
 Beach Club Ippocampo
לאחר ארוחת בוקר אנחנו ממשיכים בטיולנו לכיוון דרום ומגיעים לעיר Barletta (10:10 בבוקר), עושים סיור קצר בעיר העתיקה ומסביב למבצר
 Castello Svevo
Cathedral Basilica Santa Maria Maggiore

Porta Marina
וממשיכים ליעד שלנו שהוא העיר טראני (Trani), הנמצאת על חוף האדריאטי,
טראני (Trani) , הנמצאת על חוף האדריאטי, כ-40 ק"מ מצפון לבארי.
ביקור בטראני מעלה זכרונות מהיסטוריה היהודית של האזור. הקהילה היהודית של טראני היתה מהחשובות בדרום איטליה, כפי שאפשר ללמוד מביקורו, במאה ה-12, של בנימין מטודלה. בתקופה זו חיו בעיר כמה אלפי יהודים, קהילה שגדלה ושגשגה בעיקר במאה ה-13. שריד לקהילה המפוארת אפשר לראות כיום בבית הכנסת סקולה נובה ("בית הכנסת החדש"), שנבנה ב-1247. בשנים שלאחר מכן נאסר על היהודים להתפלל בו והוא הפך לכנסייה. רק ב-2006 חזר בית הכנסת לייעודו המקורי, ואת גלגוליו השונים ניתן לראות בשילוב המפתיע - על ראשו של מגדל הפעמון הכנסייתי מתנוסס מגן דוד גדול
מצאנו חניה במרכז העיר ויצאנו לטיול רגלי בעיר העתיקה, תחנה ראשונה – הכיכר הגדולה בה נמצאת הקתדרלה ובית המשפט (piazza duomo).
Cathedral Basilica of Saint Nicholas the Pilgrim
 פנורמה של הנמל
כמו כן נכנסנו לגינות של Villa Comunale
 Villa Comunale
וחזרנו חזרה מסביב לנמל לקתדרלה ולמבצר שליד ומשם חזרה לרכבנו להמשך הטיול.
אנחנו פונים דרומה ומתרחקים מהים לעבר  Castel del Monte - מבצר ההר, "הנקרא גם "כתר האבן של אפוליה", סמל למפעל הבניה העצום של פרידריך השני (בשנת 1240), זהו מבנה מתומן, בעל 2 קומות, מוקף ע"י 8 מגדלים המבצר בנוי במקום גבוה ומבודד, אין אפשרות להגיע עם הרכב למבצר ואנחנו משאירים את הרכב בחניון ומחכים ל"שטל" שיקח אותנו לכיוון המבצר
 Castel del Monte
לאחר סיור ב-2 קומות המבצר אנחנו מחליטים לרדת ברגל חזרה לכיוון החניון ולא לחכות לשטל. (כ-20 דקות הליכה).
השעה כבר 15:30 ואנחנו מחליטים שזה מספיק להיום ומקבלים החלטה נוספת לוותר על העיר בארי (עיר גדולה וצפופה) ומחליטים שמקום הלינה שלנו יהיה בעיר פוליניאנו (Polignano a Mare) עיירה קטנה וקסומה הבנויה על מצוק החודר אל הים. שנמצאת מדרום מזרח לבארי. הגענו לעיר ב-18:00 מצאנו מקום לינה קרוב לתחנת הרכבת ויצאנו לטייל בעיר.
ירדנו למרכז העיר (גם פה כל המרכז נסגר למכוניות כל ערב והופך למדרחוב אחד גדול) סיירנו בעיר העתיקה ועברנו בין מרפסות התצפית שצופות על המצוקים מסביב
  Lama Monachile Beach

פנינו לבסוף לעבר הגשר (Ponte di Polignano) לתצפית ולאחר מכן ירדנו לעבר החוף (Lama Monachile Beach) שנמצא מתחת לגשר,
Ponte di Polignano
הערב ירד והאורות נדלקו ואנחנו חזרנו חזרה למעלה, אכלנו ארוחת ערב במסעדה ליד הגשר וחזרנו לעיר העתיקה לסיבוב לילה שבסיומו חזרנו לחדרנו.
 Polignano a Mare
 תחנת הרכבת
מסלול היום הרביעי של הטיול
תם היום הרביעי של הטיול.

היום החמישי של הטיול (יום שישי 14/09/2018)
המקום בו ישנו היה ללא ארוחת בוקר אבל כלל תלוש לקפה + מאפה בבית קפה הקרוב שלקחנו אותו בדרך לאחר שעזבנו את החדר. ואנחנו בדרכנו למערת הנטיפים  גרוטֶה די קסטלנה (Grotte di Castellana) במקום סיור שיוצא כל שעה ואנחנו רוצים להגיע לסיור הראשון הגענו לחניון בשעה 08:45 והסיור יוצא ב-09:00 ואנחנו ממהרים לכיוון המערה, ברור קצר מעלה שהסיור הוא באיטלקית וסיור באנגלית יוצא עוד שעה, יש גם 2 סוגי סיורים במערה קצר וארוך כאשר הארוך כולל גם את האולם היפה מכולם, האולם המכונה "המערה הלבנה" (Caverna Bianca). ויתרנו על ההמתנה ונכנסנו לסיור באיטלקית (באנו לראות ולא לשמוע סיפורים). אנחנו יורדים למערה והאולם הראשון פתוח כלפי השמים ולאחר מכן נכנסים לשאר חלקי המערה מדריכה מקדימה ומלווה מאחור להשגיח שאף אחד לא יצלם (בכל זאת הצלחתי להגניב מס' תמונות).
 גרוטֶה די קסטלנה (Grotte di Castellana)
שיצאנו מהמערה רחבת הכניסה כבר היתה עמוסה מאד בקבוצות מטיילים ותיירים בודדים (איזה מזל שהגענו מוקדם.
לאחר היציאה מהמערה יש לנו נסיעה קצרה לאתר הבא שלנו- העיירה אלברובלו (Alberobello), שמפורסמת בזכות שתי גבעות הצופות זה מול זה, ועליהם מרוכזים כ-1500 טרולי. חלקם משמשים את התושבים עד היום וחלקם הוסבו למסעדות וחנויות. את הרכב השארנו בחניון מסודר ויצאנו לסיור בסמטאות העיר בין בתי הטרולי, תחילה בגבעה הדרומית (התיירותית),
 בעיירה אלברובלו (Alberobello)
לאחר מכן עברנו לגבעה הצפונית ועלינו לכיוון כיכר העיריה והקתדרלה והסתובבנו בין בתי הטרולי שמשמשים בעיקר למגורים,
Parrocchia Santuario - Basilica S.S. Cosma E Damiano
 בתי הטרולי שמשמשים למגורים
 תצפית לעבר הגבעה הדרומית
בסיום חזרנו לחניון בו השארנו את רכבנו. המשכנו בנסיעה קצרה דרומה לישוב מרטינה פרנקה (Martina Franca) -  עיר לבנה היושבת על פסגת אחת מגבעות מורג'ה – המצטיינת בשילוב מעניין של מבני בארוק ורוקוקו. הגענו לעיר בסביבות 13:30 ומתברר שהחניה חינם עד השעה 16:00,
במרטינה פרנקה (Martina Franca)
נכנסנו לסיור בעיר העתיקה באמצע הסיור בווווום אחד גדול ומפחיד נשמע כולם מסתכלים סביב ומתברר שזה ענן שחור וגדול שהגיע משום מקום, גשם התחיל לטפטף ואנחנו "חותכים" את הסיור לכיוון הרכב, חושבים מה עושים ומחליטים לנסוע ישר לכיוון מַטֶרה (Matera) עיר הסאסי שבה רצינו לישון, עם תחילת הנסיעה התחיל גשם שוטף שהלך והתגבר, לאחר כחצי שעה של נסיעה הענן חלף (או אנחנו חלפנו על פניו) והכחול הופיע שוב בשמים והחיוך חזר אל פנינו, בחרנו מקום לינה בכניסה הצפונית לסאסי (עם חניה צמודה),
 Casa vacanze da Giove
השעה כבר 17:30 ויצאנו לטייל ברחבי מטרה רובעי הסאסי, ירדנו לאורך המצוק (הצד המזרחי של הסאסי) והגענו עד ל- Chiesa di San Pietro Caveoso
 Convent of Saint Agostino
 מַטֶרה (Matera)
העיר התיירותית הידועה ביותר בבזיליקטה, שרובעי הסאסי (Sassi) שלה, סאסו קָווֶאוֹזוֹ (Sasso Caveoso) וסאסו באריזאנו (Sasso Barisano), הוכרזו כאתר מורשת עולמית ב-1993.
הסאסי של מַטֶרה הם אחד המראות המפתיעים בדרום איטליה, מדובר באזור העתיק של העיר שמורכב מגיבוב של בתים שחלקם מערות טבעיות או חצובות בסלע. האזור ננטש בשנות ה-50 של המאה הקודמת, אך החל משנות ה-80 החלה תנופת שחזור, והיום מעל מחצית הבתים שוחזרו ושופצו ברמה גבוהה, חלקם למגורים וחלקם למטרות תיירותיות. ברבעים נשמרת אוירה ייחודית, והמטייל בהם מרגיש כאילו נמצא במסע אחורה בזמן.
מצפון מזרח לעיר החדשה ניתן לרדת לשתי "שכונות" נפרדות:
סאסו קָווֶאוֹזוֹ (Sasso Caveoso)   וסאסו באריזאנו (Sasso Barisano) .
הראשונה ציורית יותר, ובאחד מבתי הסאסי שבה הנקרא Casa Grotta di Vico Solitario תצוגה מעניינת על החיים במקום (יש הסבר מוקלט בכמה שפות). בשתי השכונות כנסיות עם ציורי קיר.
הרובע ההיסטורי של העיר Sassi di Materaa, ("האבנים של מטרה"), עוצר נשימה ממש. ברגע הראשון לא ברור מה בדיוק אתם רואים - מעין גיבוב של בתים עתיקים ומערות פרה היסטוריות, אשר שימשו למגורים לאורך השנים, וכל הגוש המרשים הזה תלוי כמו על בלימה מעל ערוץ של קניון עמוק. השיטוט ברחבי העיר מצריך עליות וירידות מרובות, חלקן במדרגות תלולות ומפותלות להפליא. אבל זהו סוד קסמו של המקום המיוחד הזה.
 Convent of Saint Agostino
 המערות מעבר לנחל
 Chiesa di San Pietro Caveoso
ומשם עלינו חזרה למרכז הסאסי. הערב ירד ואת ארוחת הערב אכלנו במסעדה (Ciboom) שנמצאת ברחוב הראשי
 Piazza Giovanni Pascoli
 Church of Saint Francis of Assisi
 במסעדת Ciboom (Via del Corso 36)
ולאחר מכן המשחנו לשוטט ברחובות ומוארים עד לקתדרלה, ב- piazza San Giovanni היתה הופעה אבל ויתרנו עליה וחזרנו לחדרנו.
 Piazza Duomo
 piazza San Giovanni
מסלול היום החמישי של הטיול
תם היום החמישי של הטיול.

היום השישי של הטיול (היום האחרון) (יום שבת 15/09/2018)
עזבנו את חדרנו ונסענו לתצפית על העיר מכיוון מזרח מעבר לערוץ הנחל רבע שעה נסיעה והגענו לתצפית, במקום חניה מסודרת ומספר שבילי הליכה שיורדים למערות (Viewpoint of Matera and the Sassi in Murgia Timone),
תצפית פנורמית על מטרה
הסאסי מכיוון התצפית
 Castello Tramontano
 Chiesa di San Falcione
לאחר סיבוב קצר וצילומים אנחנו ממשיכים בטיולנו
פונים צפונה לעבר העיר Altamura שמפורסמת בזכות הלחם המיוחד שלה Pane di Altamura, שנאפה באותן שיטות כבר אלפי שנים וגבינות המוצרלה.
חנות הלחם ב-Via Matera, 28
הכובע של אלטמורה
סוג הלחם שמייצרים באלטמורה (Pane di Altamura) הוא מהעתיקים בעולם. התיעוד המוקדם ביותר שלו נמצא בכתביו של הורציוס, משורר רומאי, שכתב בשנת 37 לפני הספירה ש"זהו הלחם הטעים בעולם, כה טעים עד שנוסע נדון להשתוקק לו עד תום מסעו". הקביעה תקפה כנראה גם בעידן המודרני, ולכן בשנת 2003 העניקו מוסדות המדינה ללחם אלטמורה מעמד של DOP (שפירושו Denominazione di Origine Protetta), "כינוי מקור מוגן", המבטיח שהלחם מיוצר בייצור מקומי ושומר על איכות המותג. הסוד של הלחם פשוט: מכינים אותו מקמח של חיטת דורום בעלת תכולת גלוטן גבוהה שגדלה אך ורק בשדות המקיפים את העיר, בתוספת מים ממקור מקומי ומחמצת טבעית. מהבצק יוצרים מעין "כובע" (כדור גדול ומעליו כדור קטן) שאותו אופים בתנור עצים בלבד. איך הטעם תשאלו? נפלא. והמרקם? פריך ומתפצח בחוץ, זהוב ואוורירי בפנים.
עשינו סיבוב קצר בעיר העתיקה ובקתדרלה,
הרחוב הראשי בעיר העתיקה
Cathedral of Santa Maria Assunta
בקתדרלה
Porta Bari (בדיוק במקום צילמו תוכנית טלבזיה)
חזרנו לרחוב הראשי הצטיידנו בלחם ובמוצרלה (קנינו גם לבית)
חנות הגבינות (מיוצר במקום) ב-66 Via Matera
והמשכנו בדרכנו, בדרך עשינו הפסקה קצרה לארוחת "בוהריים" של הלחם המיוחד עם המוצרלה (היה טעים מאד)
המשכנו לעבר הישוב Gravina in Puglia עשינו תצפית על הגשר הרומי הגדול והמערות שבדופן הנחל והמשכנו בדרכנו.
Chiesa rupestre di San Michele delle Grotte
Sant'Arcangelo
Gravina in Puglia
רצינו להגיע לישוב Pietrapertosa שיש משם אומגה ארוכה של קילומטר וחצי מעל פני התהום עד לכפר Castelmezzano.
הדרך התארכה לה (מבחינת זמנים) והגענו לכפר היפה Castelmezzano אבל לא נשאר לנו זמן, השעה כבר 14:00, עשינו תצפית על הכפר היפה והמצוקים סביבו
הכפר Castelmezzano
קסטלמצאנו(Castelmezzano) , שהוכתר כאחד הכפרים היפים באיטליה. בתי הכפר תלויים בתלילות על מצוקים משוננים ואפורים והם משקיפים על נוף פראי ויפה להפליא. לאמיצים נטולי עכבות, בקיץ אפשר לגלוש במעין אומגה לאורך כקילומטר וחצי מעל התהום אל העיירה המקסימה פייטרפרטוסה (Pietrapertosa) , הבן אדם קשור כך שהוא בעצם עף כמו ציפור, מאוזן מול הקרקע הרחוקה, שאף היא נמצאת במיקום פנטסטי, מתחת למצוקים דרמטיים.
מומלץ מאוד לבקר גם בעיירה הזאת, שלמרבה השמחה אפשר להגיע אליה בדרכים יותר קונבנציונליות מאשר בגלישה מבהילה על חבל דק...
הכפרים הם חלק מפארק גליפולי.
 הכפר Castelmezzano
ירדנו חזרה לכיוון הכביש הראשי, יש לנו עוד נסיעה ארוכה (שעתיים וחצי) עד לשדה התעופה של נאפולי.
הגענו ב-17:10 למגרש החזרת המכוניות, נפרדנו מרכבנו שליווה אותנו במשך 6 ימים (1360 ק"מ) וצעדנו לעבר הטרמינל, הבידוק בטרמינל היה מהיר מאד והטיסה יצאה בזמן לכיוון רומא,
 מגדל הפיקוח בנאפולי
 עולים למטוס בנאפולי בדרך לרומא
לאחר טיסה קצרה נחתנו ברומא וצעדנו לעבר ביקורת הדכונים, כאן ההמולה היתה רבה, שוב תור אינסופי של מאות תיירים שממתינים בלחץ לביקורת,
מידי פעם "שולפים" מהתור נוסעים שמועד הטיסה שלהם קרוב מאד (מזל שהיה לנו 4 שעות רווח בין הטיסות), לקח לנו לעבור את ביקורת הדרכונים מעל שעה וחצי בתור המייאש.