יום חמישי, 17 ביולי 2025

נורבגיה 06/2025 חלק ראשון

נורבגיה 06/2025

את נורבגיה ביקרנו בטיול הראשון שלנו לבד ב-05/1990 (לפני 35 שנים) במסגרת טיול בסקנדינביה שכלל את דנמרק שבדיה ונורבגיה, נשארה לנו הרגשה שלא מיצינו את המדינה היפה הזאת.
בהמשך בעקבות כתבה על איי לופוטן "נדלקנו" על המקום והחלטנו לצאת לטיול טרום חורף באיים ואולי גם לתפוס את "הזוהר הצפוני" (Aurora) (זוהי תופעה מטאורולוגיה-אופטית: אור קר וחיוור בצבעים של ירוק צהוב בדרך כלל, כשלעיתים מתגלים בו גווני אדום ואפילו כחול סגלגל). בעקבות אירוע במשפחה נאלצנו לבטל את הטיול עם כל הצער שבדבר, בינתיים גם פרצה המלחמה (07/10/2023) הטיסות לארץ בוטלו אך החלום נשאר ורק גדל ואני התחלתי לתכנן מסלול של הפיורדים בנורבגיה ביחד עם איי לופוטן שכבר היה מתוכנן, בעקבות המשך הלחימה וביטולי טיסות מידי פעם ע"י חברות זרות הוחלט על טיסות אל על בלבד, באמצע ספטמבר 2024 מצאנו זוג כרטיסי טיסה של אל על לאוסלו (בשיתוף SAS) במחיר מצחיק של 366$ כולל מזוודות, טיסה הלוך דרך ציריך וחזור דרך אמסטרדם עם זמני המתנה נורמליים של עד 4 שעות.
עכשיו שיש תאריכי טיסה אפשר לשבת ולעשות תיכנון סופי של המסלול כולל מקומות לינה (כמובן עם אפשרויות ביטול).
לאחר שתוכנן החלק של הפיורדים כולל חלוקה לימים חיפשנו טיסה מתאימה מאוסלו לאיי לופוטן החברה המובילה בטיסות לשם (וגם התאימה לנו מבחינת שעות) הייתה Norwegian וממנה נרכשו הכרטיסים לקראת סוף חודש ינואר 2025.
הוזמנו גם מקומות הלינה באיי לופוטן ונשאר רק לעבור ולתקן את הדברים הקטנים במסלול הטיול, נשכרו רכבים, אחד מאוסלו ואחד לאיי לופוטן והכל מוכן לטיול. 11 ימים לאזור מרכז נורבגיה והפיורדים ועוד 6 ימים באיי לופוטן.
מועד הטיול הגיע 06/06/2025, טיסת אל-על לציריך המריאה באיחור של שעה וחצי לאחר שאחד הנוסעים החליט "פתאום" לא לטוס, וזה קיצר לנו את זמן ההמתנה בציריך לשעתיים וחצי שעברו מהר מאד.
ב-14:20 המראנו מציריך לכיוון אוסלו ונחתנו ב-16:45 אספנו את המזוודה, קיבלנו את הרכב וב- 17:30 כבר יצאנו בנסיעה משדה התעופה צפונה לכיוון העיר לילהאמר (Lillehammer) שם הזמנו את הלילה הראשון שלנו בנורבגיה, לאחר שעתיים של נסיעה הגענו למלון, בחוץ 13 מעלות וגשם, קיבלנו את החדר, התארגנו ו"בערב" (השמש שוקעת לאחר 11 בלילה) יצאנו לארוחת ערב במסעדה בעיר ובסיומה חזרנו למלון.
תם יום ההגעה לנורבגיה.

יום הטיול מס' 1 (יום שבת - 07/06/2025)
היום תוכנן ליום נסיעה ארוך (400 ק"מ) שכולל נופים והמטרה להגיע טרונדהיים (Trondheim), לאחר ארוחת הבוקר, לקראת השעה 09:00 יצאנו לדרכנו מלילהאמר לכיוון צפון על הכביש המהיר E-6 ולאחר כ-55 ק"מ פנינו ליד הישוב Ringebu לכביש נוף מס' 27 שעולה לכיוון גב ההר מזרחית לכביש הראשי ולא נמצא על מסלולי הטיול הרגילים,
כאן פגשנו לראשונה את שאריות השלג מהחורף, הרבה נופים ישובים קטנים ובתים בודדים וגם כמה תצפיות יפות.
בהמשך הדרך התחברנו לכביש מס' 29 לכיוון מערב וחזרה לכביש הראשי E-6, רצינו לעלות לתצפית Viewpoint Snøhetta אך הדרך לשם עדיין לא נפתחה (היה כתוב שנפתח ב-01/06) והמשכנו צפונה בדרכנו ישר לחניון במרכז טרונדהיים (16:10) ויצאנו לטייל במרכז העיר ובאתרים שבמקום,
לאחר כשעתיים חזרנו חזרה לחניון ונסענו למקום הלינה שהזמנו בישוב Orkanger אליו הגענו ב-18:50, התארגנו בחדר ויצאנו לטייל בישוב, לאורך הנהר ולכנסיה (Thamspaviljongen) בסיום חזרנו לחדרנו
תם היום הראשון של הטיול

יום הטיול מס' 2 (יום ראשון - 08/06/2025)
התעוררנו ליום בהיר 08:30 אנחנו יוצאים לדרך לכיוון דרום על כביש מס' 65 וליד הישוב Svorkmo פונים לכביש מס' 700 עד הפיצול לדרך Jåraveien (דרך שלא על מפות הטיולים) עוצרים לצילומים ליד גשר Kjerkbrua,
וממשיכים בעליה בדרך Nerskogveien לעבר סכר Nerskogdammen והאגם שמאחוריו,
המשך הדרך בנופים יפים עד למפגש עם כביש מס' 70 שעובר בעמק אינרדל (Innerdalen), עוצרים לצלם את המפל הגבוה Vinnu. מכאן אנחנו ממשיכים לעבר החניון המסודר Innerdal Parkeringsplass, Nerdal משאירים את הרכב בחניון (בתשלום) ויוצאים להליכה (בעליה) לעבר אגם Innerdalsvatna. הגענו עד החלק העליון של השביל, עקב עננות נמוכה שמסתירה חלקים מהנוף וצבע האגם שהיה אפור החלטנו לא לרדת אליו (צריך אחר כך לעלות חזרה) והסתפקנו בצילומים מלמעלה
ובמפל שנמצא בחלק העליון של הדרך וירדנו חזרה לחניון, גם בית הקפה המומלץ שליד החניון היה סגור אז אין לנו חוות דעת עליו סה"כ הדרך הלוך ושוב לקחה לנו שעתיים כולל הפסקות באמצע למנוחה וצילומים.
אנחנו ממשיכים בנסיעה לכיוון הישוב קריסטיאסונד (Kristiansund), בדרך עוברים בגשר הצף Bergsøysund Bridge, וליד הגשר התלוי (Gjemnessundbrua) שחוצה את מיצר Gjemnessund בין Gjemnes ביבשת לבין Bergsøya והוא אחד הגשרים התלויים הגדולים ביותר של נורבגיה אורכו של הגשר 1,257 מ'.
בקריסטיאסונד סיירנו באזור הנמל עלינו למגדל התצפית ורדן (Varden), ראינו במזח את הפסל של האישה הקליפישית, סמל של הנשים החרוצות של העיר מתקופה חשובה זו בהיסטוריה של קריסטיאנסונד,
לאחר שעה וחצי של סיור המשכנו לעבר הדרך האטלנטית (The Atlantic Road) - זהו אחד מכבישי הנוף היפים ביותר בעולם, שמהווה גם יצירה אדריכלית יוצאת דופן של כביש המתפתל לו בין הים ליבשה ועובר בין נופים פראיים, בדרך יש הרבה נקודות עצירה מסודרות (עם מקומות חניה) לסיורים רגליים וצילומים.
בסיום הדרך אנחנו ממשיכים בנסיעה לכיוון הישוב מולדה (Molde), עקב מזג האוויר הסגרירי והעננים הנמוכים דילגנו על הישוב ונסענו ישר למקום הלינה שהזמנו מזרחית למולדה (Kviltorp Camping) אליו הגענו ב-20:05 קיבלנו חדר חדש חדש (אולי היינו הראשונים לישון בו) בבניינים החדשים בקמפינג השארנו את הדברים בחדר ומייד ירדנו למסעדה ליד לאכול ארוחת ערב לפני שסוגרים את המסעדה.
תם יום טיול מס' 2

יום הטיול מס' 3 (יום שני - 09/06/2025)
08:35 אנחנו יוצאים מהקמפינג בחוץ חורף וגשם, בשעה 09:00 אנחנו כבר בהמתנה למעבורת Sølsnes-Åfarnes
ובשעה 10:10 אנחנו מגיעים ל- Åndalsnes – בירת ההרים והשער לדרך הטרולים, מראש היה ידוע לנו שדרך הטרולים סגורה לשיפוצים עד אמצע חודש יולי ובהתאם גם ניבנה המסלול, בישוב אין הרבה מה לעשות, יש את הרכבל Romsdalsgondolen –שעולה לתצפית Rampestreken במקום רמפת פלדה באורך 20 מ', כאשר 8 המטרים האחרונים נמשכים ישר לאוויר, ומציעה את הנוף הטוב ביותר של "בירת ההרים" והפיורד אבל העננים הנמוכים מסתירים את הפסגה ואין טעם לעלות למעלה לראות ערפל אז אנחנו פונים לכיוון דרך הטרולים ונוסעים עד לפסלי הטרולים (Trollstigen Gjestgård)
מצלמים ומצטלמים וחוזרים חזרה לעיירה וממנה ממשיכים בכביש E-136 דרך המנהרה (Innfjordtunnelen) לכיוון מערב לעבר האיים המקיפים את אזור אלסונד Ålesund, עושים הפסקת צהריים במרינה של Ellingsøy ולאחר מכן ממשיכים דרך גשרים מעל המים ומנהרות מתחת למי לעבר המגדלור Alnes fyr שנמצא ליד הישוב Alnes , שנמצא על אי מערבית לאולסנד (15:00),
מסיירים על גבעת המגדלור ובחוף שלידו וממשיכים ופונים חזרה לכיוון העיר דרך מנהרה ארוכה מתחת למים, לפני הכניסה למרכז העיר אנחנו עולים לתצפית על העיר והסביבה (Aksla Viewpoint, Alesund) מסיירים באזור התצפית ובבונקרים (שריד ממלחמת העולם השנייה)
ויורדים חזרה לעיר ומנווטים ישר למקום הלינה שלנו ללילה הקרוב, מצאנו מקום חניה בהתאם להסברי בעל הבית (17:15), התארגנו בחדר ויצאנו לתור את העיר ולאכול ארוחת ערב ובסיומה חזרנו עייפים לחדרנו (22:00).
תם יום טיול מס' 3

יום הטיול מס' 4 (יום שלישי - 10/06/2025)
08:25 עוזבים את העיר בחוץ מעונן עם גשם קל, 25 דקות נסיעה ואנחנו כבר על המעבורת
 Magerholm-Ørsneset‏,
בירידה מהמעבורת אנחנו ממשיכים בכיוון כללי דרומה על כביש מס' 60 מסביב נוף יפה והרבה יערות כאשר היעד שלנו הוא שייט בפיורד הגרינגר, 
עוצרים לתצפית על הפיורד ב- Ljøen utsiktspunkt Geiranger Fjord utsiktspunkt
ויורדים לכיוון הישוב הליסט (hellesylt)
משם יוצאת המעבורת בשעה 11:15 לכיוון הישוב גרינגר. לפי מה שכולם כתבו אי אפשר להזמין כרטיסים מראש, עובדה זאת התבררה כלא נכונה ובתור לכולם יש כרטיסים, הגענו כשעה לפני הזמן ונשארנו לעמוד "ברזרבה" כאשר האחראית במקום מעודדת אותנו שכנראה נצליח לעלות כי אנחנו עם רכב רגיל (לא קרוון), לאחר שהעלו את כל בעלי הכרטיסים היא קיבלה אישור להעלות עוד 3 רכבים רגילים שאנחנו הראשונים מהשלושה, אף זה היה לחוץ, המעבורת יצאה בזמן,
זמן השייט היה כשעה ו-10 דקות ובשייט עוברים ליד מפל שבע האחיות מתפצל ל-7 מפלי משנה
 (Seven Sisters Waterfall)
ומפל המחזר (Friaren), עד להגעה לישוב גריינגר Geiranger, לאחר הירידה מהמעבורת אנחנו פונים צפונה ועולים במעלה הנשרים לעבר התצפית (Ørnesvingen Viewpoint) שממנה רואים את הישוב והפיורד (12:35),
לאחר התצפיות השונות ירדנו חזרה לכיוון הישוב והמשכנו דרומה ועלינו לתצפית ה- Queen's Chair, במקום היה עומס רב של תיירים (בפיורד עגנה אניה ענקית של תיירים) ואוטובוסים שגרמו לפקקי תנועה בכביש אבל אנחנו הסתדרנו 
(13:30).
לאחר צילומים רבים אנחנו ממשיכים בדרכנו דרומה לעבר הדאלסניבה Dalsnibba View point אבל גם פה ההר מכוסה בענן ואנחנו עוצרים ליד האגם הקפוא לצילומים מכל הכיוונים (14:10),
חולפים ליד צומת העלייה להר וממשיכים לאורך החוף הצפוני של האגם הקפוא על כביש מס' 63 לכיוון מזרח.
המשכנו לכיוון מזרח על כביש מס' 15, עשינו הפסקת קפה ונשנוש 
ב- Parking — Lookout Point 
(Søndre Lagervatnet)
הייתה לנו כוונה לנסוע דרך כביש מס' 258 דרומה שהוא אחד הכבישים היפים והמפורסמים באזור אך כמו לפני 35 שנים גם הפעם הכביש היה סגור (עוד לא נפתח מהחורף), וחזרנו עד לצומת עם כביש מס' 63 והמשכנו דרך רצף מנהרות דרומה (כביש מס' 15) עד למפגש בצד השני עם כביש מס' 258 (16:00) שם ירדנו בשביל מסודר לתצפית על המפלים ומהצד השני של החניה הגשר הישן של הכביש (יש חניה מסודרת ליד הירידה למפלים).
המשכנו בנסיעה לכיוון הישוב אולדן (Olden), הצטיידנו במצרכים ונסענו למקום הלינה שלנו שנמצא על שפת הפיורד מול הישוב (Nesset Fjordcamping) (18:00).
תם יום טיול מס' 4

יום הטיול מס' 5 (יום רביעי - 11/06/2025)
יום חורף בחוץ 6 מעלות וגשם ואנחנו יוצאים לדרך (08:30). ממקום הלינה נוסעים מערבה לכיוון Utvik ומהישוב פונים דרומה על כביש מס' FV-60 ועולים אתו ל- Bakkane viewpoint
הגשם פסק בינתיים ואנחנו יכולים לצפות על הפיורד, ממשיכים עם הדרך דרומה ומתחברים לכביש E-39 לכיוון הישוב Skei וממנו ממשיכים עם הכביש לאורך הגדה המערבית של אגם Jolstervatn עד לישוב Vassenden שם עוצרים בסופר לקניית מצרכים להמשך היום (10:10), המשכנו דרומה על כביש E-39/5 לכיוון המפל הגדול Huldefossen - מפל בגובה 92 מ', והוא אחד המפלים המצולמים ביותר בנורבגיה, יש שילוט לחניון מהכביש הראשי. מהחניה הליכה של כ-500 מ' חצית הנהר על פני גשר עץ והליכה לאורך הנהר (10:40).
לאחר סיור במפל אנחנו חוזרים מעט צפונה ופונים מזרחה 
(11:30).
עולים על כביש מס' FV-613 - National Tourist Route Gaularfjell - כביש התיירות הלאומי Gaularfjellet,
זהו אזור הררי המפריד בין האזורים המסורתיים של Sogn ו- Sunnfjord. ההרים מגיעים לגובה של עד 1,615 מטר. דרך התיירות פתוחה מאז 1938 והיא פופולרית מאוד בגלל המעבר המהיר מפיורד להר. הדרך הוקמה כדרך תיירותית בגלל המספר הרב של האגמים והמפלים שבו אך גם ההנדסה שנכנסה לבניית כביש מעל ההרים.
רגע לפני הירידה לכיוון מזרח מיד לאחר הסיבוב מופיעה תצפית מאד מרשימה (Gaularfjellet Utsikten)
שצופה על העמק ובכל פיתולי הירידה (14:00). לאחר סיור במגדלי התצפית והמשטח אנחנו מתחילים לרדת לכיוון הישוב Dragsvik, ועולים על המעבורת לכיוון Hella (14:50),
וממשיכים בנסיעה דרך Sogndalsfjøra עד למקום הלינה שלנו (Vesterland Holiday Park) ליד קאופנגר (Kaupanger) (16:00). 
לאחר התארגנות בחדר נסענו לצפות בכנסייה העתיקה (Kaupanger Stave Church) של קאופנגר שסגורה ונעולה
לאחר מכן נסענו חזרה מערבה לישוב Sogndalsfjøra, סיירנו לאורך הטיילת של הפיורד ובסיום חזרנו חזרה למלוננו (20:30).
תם יום טיול מס' 5

יום הטיול מס' 6 (יום חמישי - 12/06/2025)
בוקר חדש, מזג אוויר בהיר ואנחנו יוצאים לדרך (08:15), לכיוון המעבורת Mannheller – Fodnes לאחר פחות מחצי שעה נסיעה אנחנו כבר על המעבורת, שייט קצר של רבע שעה ואנחנו ממשיכים בנסיעה דרומה דרך מנהרה ארוכה (כביש מס' 5) לישוב Lærdalsøyri, 
פונים מערבה ועלים על כביש מס' Fv-243 Aurlandsfjellet scenic route (north entry Lærdalsøyri)
– דרך ההר בין לרדל (Lærdalsøyri) לאורלנד (Aurlandsfjellet) שפתוחה בדרך כלל החל מה -1 ביוני ל- 15 באוקטובר, הדרך שייכת לאחת מ- 18 הדרכים היפות בנורבגיה. אורכה כ- 48 ק"מ, שהמקומיים מכנים אותה דרך השלג (Snowroad) זוהי דרך צרה ופתלתלה שמטפסת באיטיות עד לגובה 1306 מ'. לאחר צילומים בתחילת הדרך אנחנו עושים עצירה נוספת ויורדים בשביל מסודר לתחתית מפל Vardahaugselvi Waterfall בדרך גשר עץ מעל הנחל ומספר גדרות בקר שאנחנו מקפידים לסגור לאחר שעוברים אותם (10:00-10:30),
בהמשך הדרך אנחנו עוצרים בחניון מסודר ליד Flotvatnet ויוצאים לצפות במפל שנופל ממרומי הצוק המושלג לעבר האגם שרובו עדיין קפוא (10:50). ירדנו לכיוון האגם, חציתי יובלי מים ע"מ להתקרב למפל תוך כדי צעידה בשלג וחזרתי חזרה לשפת האגם,
המשכנו במסלול לאורך הגדה הצפונית של האגם, חצינו את הכביש ע"מ לצפות ב-2 האגמים שמעבר לכביש וחזרנו חזרה לחניה (11:30).
אנחנו ממשיכים בנסיעה דרומה והכביש עובר דרך שדות שלג משני הכיוונים ומספר אגמים קפואים בצבע טורקיז מהמם,
בהמשך עצירה נוספת ב- Bjørgavegen במקום יש מספר אגמים אך כולם מכוסים במשטח שלג ענק עם סימנים קלים שיש גם אגם במקום, בחוץ שמיים בהירים ונעשה ממש חם גם שצועדים בשלג.
אנחנו ממשיכים בדרכנו לעבר סטגסטיין stegastein viewpoint – גשר באורך 30 מ', התלוי באוויר 650 מטר מעל אורלנד פיורד, שבקצהו יש קיר זכוכית, ומאפשר מבט פנורמי לכל האזור (12:15).
מהתצפית אנחנו יורדים במורד הדרך ופונים ישירות לישוב פלאם (Flåm) - כפר קטן המשמש תחנת מוצא לקו הרכבת לתחנת הרכבת Myrdal Station (13:15), במקום עוגנת ספינת תיירים ענקית, ראינו מה קורה עם הרכבת למירדאל והצפיפות בה ומייד וויתרנו על הרעיון סיירנו לאורך המזח עשינו הפסקת שתיה ונשנוש במאפיית פלאם החמודה (Flam Bakery) וחזרנו לרכב.
החלטנו שאנחנו נוסעים בעקבות הרכבת, יש כביש צר ומלא רוכבי אופניים משמגיע עד לתחנת Berekvam stasjon ואנחנו עולים דרכו, בדרך מפל קטן שעובר דרך מנהרה חצובה בהר (Høgabru - Cave Waterfall)
וקצת לפני תחנת רכבת חזינו בתאונה בין 2 רוכבי אופנים שחסמה חלק מהכביש אבל הצלחנו לעבור, בתחנת רכבת עשינו הפסקת קפה וצפינו ברכבות העמוסות שעברו אל ומפלאם (15:20)
הירידה חזרה לכיוון פלאם הייתה חסומה, כולם חיכו עד שיגיע האמבולנס לפנות את הפצועים (הכביש צר ואין מקום להסתובב), לאחר שהאמבולנס הגיע אלינו והסתובב נסענו בעקבותיו (עם כל הרכבים שהמתינו) חזרה למטה והמשכנו דרך 2 מנהרות ארוכות לעבר הישוב גודוונגן (Gudvangen) (16:50), סיירנו קצת במקום והמשכנו בדרכנו דרומה.
בדרך עלינו לתצפית מ- Stalheim Hotel הנמצאת בראש הר וצופה על פיורד Nærøyfjord  והדרך המתפתלת למטה. התצפית היא מהמרפסת של המלון שבצדו האחורי ,(17:30)
כולם עוברים דרך הלובי לכיוון התצפית להתרשם מהנוף (העלייה למלון מכיוון דרום בלבד!). יורדים חזרה לכביש הראשי וממשיכים דרומה, התחנה הבאה מפל Tvindefossen שממש קרוב לכביש עם חניה מסודרת והרבה דוכני מזכרות לתיירים (18:15).
בהמשך הדרך הגענו לישוב ווס (Vossevangen) (19:00), סיירנו קצת באזור הכנסייה קנינו מצרכים לארוחת ערב ובוקר ונסענו למלון שהזמנו, לא ראינו הודעות בדרך ומתברר שהמלון שהזמנו סגור! עקב עבודות תשתית שיש באזור ולכן אין חשמל במקום, מצאנו עובד במקום חבר של בעל המקום שיצר אתו קשר והוא הסביר לנו ששלח לנו הודעה וסידר לנו מקום לינה אחר בצד השני של העיר, עכשיו יש לנו 20 דקות נסיעה חזרה לכיוון ווס, חצית העיר ונסיעה מערבה למלון החלופי אליו הגענו ב- 20:15 (Lilandtunet Gjestgiveri), בעל המקום חיכה לנו בחוץ ומתברר שהוא אוהב את ישראל, המלון כמו מוזאון והא הסביר לנו שהוא רוצה לשמור על המורשת של האזור ושל נורבגיה, בקיצור מלון מצוין.
תם יום טיול מס' 6

יום הטיול מס' 7 (יום שישי - 13/06/2025)
התעוררנו לבוקר של מלחמה בארץ החדשות הודיעו שתקפנו באירן (אוףףףףף), לאחר התארגנות אנחנו יוצאים לדרך (08:35).
נוסעים מזרחה, חוצים שוב את ווס וממשיכים על כביש מס' 13 בכיוון כללי לדרום מזרח, בדרך פונים לעבר מפל Skjervsfossen סיירנו בחלקו העליון ביקרנו בשירותים במקום, שווה לצלם,
וירדנו עם הרכב לחלקו התחתון (במקום רק 4 מקומות חניה כולל 1 של נכים) והלכנו בשביל הסלול עד למקום נפילת המים (09:20)
וחזרנו חזרה לכביש הראשי (מס' 13) חצינו את המנהרה ובהמשך פנינו דרומה לכביש מס' 7 לעבר הישוב Granvin שם עצרנו לנשנוש בוקר (10:00) ותצפית על הפיורד מהפארק הנחמד שהקימו במקום (Park Granvin),
בהמשך הדרך חצינו את גשר Fyksesund Bridge ובהמשך הדרך הגענו לחניה של מפל Steinsdalsfossen (12:10) המפל הוא אחד מאתרי התיירות המתויירים ביותר בנורבגיה. הוא מהסוג המרהיב שכן ניתן ללכת מאחורי המפל בשביל המוביל מהחניון מבלי להירטב. גובהו 46 מ' עם נפילה של 20 מ', המפל הוא חלק מנהר Fosselva.
מכאן נסענו ישירות (כביש מס' 7 + E-16 + 587) לכיוון מקום הלינה שלנו (HI Bergen Hostel Montana) שנמצא מזרחית לברגן על הגבעות המשקיפות לעיר (14:20), לאחר התארגנות בחדר הלכנו לתחנת האוטובוס הקרובה (100 מ' מהמלון) ונסענו למרכז העיר ברגן (Bergen),
סיירנו באזור האגם (Lille Lungegårdsvannet), שוק הדגים (Fisketorget),
בריגן (Bryggen) שהוא אזור עם 61 בתי עץ צבעוניים עתיקים והוכרז כאתר מורשת עולמית של אונסק"ו, שהוא אזור תוסס וחשוב בעיר מזה מאות שנים.
הלכנו לכיוון מבצר ברגנהוס (Bergenhus Fortress) שהוא אחד המצודות העתיקות והשמורות ביותר בנורבגיה. אזור המבצר חופשי לגישה בשעות הפתיחה אך התקיים בו פסטיבל והוא היה סגור למבקרים,
אכלנו ארוחת ערב קלה באחת המסעדות בבריגן ועלינו עם הרכבת לגבעת פליין (Fløyen) תצפתנו על העיר והמפרצים סביב וירדנו חזרה לקינוח גלידה בבריגן.
בסיום עלינו על אוטובוס בתחנה הקרובה וחזרנו חזרה למלוננו בגבעות (20:55).
תם יום טיול מס' 7

יום הטיול מס' 8 (יום שבת - 14/06/2025)
יום חדש מזג אוויר בהיר (מי אמר שברגן גשומה כמעט כל השנה?) אנחנו מגיעים לחדר האוכל שפונה לכיוון העיר עם נוף נפלא ולאחר ארוחת הבוקר מתארגנים ויוצאים לדרכנו (08:50). נוסעים דרומה על כביש מס' 583 ל- Hatvik fergekai ועולים ישר על המעבורת 
(09:30) ל- Venjaneset ומכאן ממשיכים לעבר Gjermundshamn ferjekai בדרך "נתקענו" אחרי רכב שיש לו את כל הזמן שבעולם וללא אפשרות עקיפה והגענו למסוף המעבורת בדיוק כדאי לראות את המחסום נסגר והמעבורת יוצאת,
אין מה לעשות ואנחנו מחכים למעבורת הבאה ואיתה אנחנו חוצים את הפיורד ל- Årsnes kai מיד שיוצאים מהמעבורת אנחנו פונים דרומה על כביש מס' 500 לעבר מפל האטברג (Hattebergfossen) שנמצא 10 ק"מ מדרום למעבורת, מהחניה יש הליכה של 500 מ' בשביל עד הגשר שחוצה את הנהר לכיוון דרום והמשך בגדה הדרומית של הנחל עד למפל (12:50).
לאחר החזרה לחניה אנחנו נוסעים חזרה צפונה על כביש מס' 500 לעבר מפל Furebergfossen המפל נמצא ממש צמוד לכביש וניזון ממים מומסים מהקרחון Folgefonna. המים נופלים למגובה של 150 מ' אך החלק הנראה לעין הוא רק 98 מטר (14:00).
בהמשך הדרך אנחנו פונים לכביש מס' 551 וחוצים מנהרה ארוכה לכיוון Odda 
ומגיעים למקום הלינה שלנו (14:35) ב- Trolltunga Studios, התארגנו בחדר ונחנו קצת ובסביבות השעה 16:00 יצאנו בנסיעה דרומה על כביש מס' 13 לעבר מפל Låtefossen, לאחר כ-20 דקות נסיעה הגענו לחניה זהו מפל המרשים ביותר שמורכב מ-2 זרועות, במקום חניה קטנה שלפעמים עמוסה מאד.
המשכנו בדרכנו דרומה על כביש מס' E-134 וליד הישוב Horda פנינו לדרך נוף מס' 520
לכיוון Rasteplass Mountain View, זאת עוד דרך ופנינה נסתרת הממוקמת בלב הנופים עוצרי הנשימה של נורבגיה. את פני המבקרים מקבלים נופים פנורמיים המציגים את ההרים המלכותיים והעמקים השופעים, ויוצרים רקע ציורי לתמונות ולהרגעה. אם אתם בטיול או סתם מחפשים שלווה בטבע. לאחר שירדנו ממעבר ההרים חזרנו חזרה באותה דרך, עשינו הפסקה קצרה ליד הסכר
ונקודת התצפית Svartavatnet Viewpoint (18:00),
והמשכנו חזרה לכיוון הישוב Horda, רגע לפני הירידה Hyttehaugen (Viewpoint) שהיא נקודת תצפית נוספת (18:35). לאחר המעבר בישוב פנינו לכיוון רולדאל (Røldal) על כביש מס' E-134 לכיוון מזרח, בדרך נופים מדהימים עם אגמים וקטעי שלג מסביב,
מיד לאחר אגם Votna ולפני המנהרה פנינו לכביש נוף נוסף (E-134 - Dyrskar) שעוקף את המנהרה בנוף מדהים 
(20:35) ויורד עד לאגם Ulevåvatnet
לאחר שהגענו לאגם החלטנו לא לחזור דרך המנהרה אלה לעשות את כל הדרך הצרה חזרה והכן הנוף בדרך חזרה נראה שונה לגמרי. ומכאן נסענו ישירות חזרה למקום הלינה אליו הגענו ב-21:20.
תם יום טיול מס' 8

יום הטיול מס' 9 (יום ראשון - 15/06/2025)
התעוררנו ליום חורף גשום ולאחר התארגנות אנחנו יוצאים צפונה (08:40) על כביש מס' 13, הפסקה ראשונה עושים בחניון Espenes rest area and viewpoint זהו מבנה ייחודי עשוי נירוסטה, באורך 64 מטרים וברוחב 4 מטרים עם 12 מודלי גג בגבהים שונים. אזור המנוחה כולל שירותים ואזורי ישיבה.
בהמשך הדרך צפונה אנחנו מגיעים חניון Kvernabekken park 
(10:00) במקום תצפית על הגשר התלוי Hardanger Bridge Viewpoint
- גשר הארדנגר הוא בין הגשרים התלויים הארוכים בעולם אורכו של הגשר 1380 מטר. ויש ירידה מסודרת להולכי רגל בלבד מהחניון עד לגשר שחלקה האחרונה של הירידה עוברת בתוך מנהרה שמוארת בשלל צבעיים, מראה הגשר מלמטה עם הנוף סביב מדהים.
אנחנו ממשיכים מזרחה על כביש מס' 7 עד לישוב Eidfjord לאורך כל הכניסה לישוב נטועים עצים שסביב הגזע שלהם סרגו דמויות בשלל צבעים ואת חלקם רק כיסו בסריגה צבעונית.
בהמשך הדרך מזרחה על כביש מס' 13 אנחנו מגיעים לחניון Parking place Voringsfossen (12:00), משאירים את הרכב בחניון ויוצאים למסלול רגלי לצפות במפלים שבמקום, השביל מסודר ויש גשרים חלקם מאד מרשימים ומרפסות תצפית הכל ע"מ שיהיה קל לצפות במפלים מסביב.
הסתובבנו במקום כשעה וחצי שבחלק מהזמן הגשם יורד עלינו. לאחר שחזרנו לחניה אנחנו ממשיכים בנסיעה מזרחה ועושים הפסקה (הגשם פסק) בחניון Skiftessjøen View Point שצמוד לאגם (14:00).
בגול אנחנו עושים הפסקה קצרה לראות את הכנסייה Gol Stavkyrkje (סגורה) (16:30),
ובהמשך עם עוד מספר עצירות הגענו למקום הלינה שלנו 
(18:45)ב- Krøderen Kro & Motell , את ארוחת הערב אכלנו במסעדה שבמקום עם תצפית לאגם הצמוד.
תם יום טיול מס' 9

יום הטיול מס' 10 (יום שני - 16/06/2025)
התעוררנו ליום יפה ארגנו את כל הציוד שלנו, אכלנו ארוחת בוקר במקום ויצאנו להמשך דרכנו (09:20), תחנה ראשונה 
(10:00) אנחנו עושים בישוב Hønefoss , מצאנו חניה צמוד לפארק שליד הנחל ועשינו סיבוב רגלי בפארק לצפות במפלים ומשני צידי הנחל וחזרנו לרכב.
אנחנו עוזבים את הישוב בדרך לכיוון אוסלו על כביש מס' E-16 וליד הישוב Grøndokka אנחנו פונים לדרך צדדית (dronningveien) ועולים לכיוון תצפית כתר הנסיכה (Crown Prince's View) (11:10)
לאחר התצפית אנחנו יורדים חזרה לכביש הראשי ונוסעים ישירות ל- The Vigeland Park באוסלו, מוצאים חניה (Colosseum P-hus, Q-Park) מצפון לפארק (12:50) ויוצאים רגלית לעברו. פארק ויגלנד (Vigelandsparken), הוא הפארק הגדול ביותר בעיר, ומלבד ירק משטחי דשא רחבי ידיים, יש בו 212 פסלי ברונזה וגרניט, אותם יצר הפסל הנורבגי גוסטאב ויגלנד. בקצה הפארק ובנקודה הגבוהה ביותר שלו נמצא פסל גרניט מרשים, המיתמר לגובה 17 מטרים והמורכב מ- 121 דמויות.
בסיום הסיור אנחנו חוזרים לחניון (15:50) ונוסעים ישירות לשדה תעופה, בדרך מתדלקים, מחזירים את הרכב (17:30) ונשאר לנו רק להמתין לטיסה שלנו צפונה לכיוון איי לופוטן.
בינתיים גם קיבלנו הודעה מחברת אל על שהטיסה שלנו חזרה לארץ בוטלה בעקבות החלטת הממשלה על סגירת המרחב האווירי בארץ.


כאן גם תם החלק הראשון של הטיול!

למעבר לחלק ב'   לחץ כאן





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

תוכן ענינים בבלוג

כתובות וקישורים של הטיולים בבלוג